..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
13.03.2015 (12:56)  
thingie: Vidíte to, přitom ČD nám na tiskové konferenci tvrdily, že expresy Ex1 Pha - Ova - Třinec jezdí hlavně regionální úseková frekvence a proto například ruší jídelní vozy. Takže jak to tedy s těmi dálkovými vlaky je?

Já si myslím, že linka Praha - Plzeň dálkovou trasou v poměrech ČR je, za Plzní to už samozřejmě je spěšný vlak.
13.03.2015 (12:27)  
JiP: Proto má např. DB katalog dílů, které schválil a dovoluje mít ve vozidlech. Znamená to pouze to, že mají třeba 6 modelů sedaček pro osobákové vozidla a 6 sedaček pro dálkové vlaky. A výrobce vozidla nemá na výběr, co tam namontuje, ale integruje jednu z daných sedaček. Zjednoduše to i nákupy náhradních dílů.
registrovaný uživatel JiP 
13.03.2015 (12:18)  
Bartik09: To ze CD museji vypisovat vyberko je urcite omezujici, ale na druhou stranu, CD se stale kasaji, jaky jsou tradicni a zkuseny dopravce a pritom vidime takovehle vysledky. Jednak by to konkretne v pripade sedadel slo resit vypsanim samostatneho vyberoveho ruzeni a nasledne sedacky nebudou predmetem vyberoveho rizeni na modernizaci vagonu. Dosahnete tim i tolik potrebne unifikace, ktera je dulezita jak z pohledu cestujicich, kdy kazdy vagon je v podstate jiny a nevite co mate cekat a take snizite naklady na udrzbu.
A za druhe, i kdyby CD delaly kompletni vyberko na rekonstrukci vcetne vseho, tak potom nejak predpokladam, ze muzu pouzit jiz prechozi vyzkousene texty s podklady. Zatim ma pocit, jak kdyby kazde vyberko CD bylo to prvni v rade, kdy teprve zjistuji jak veci chodi. Nevidim absolutne zadny vyvoj v kvalite rekonstrukci, skoro je to cim dal horsi. Kdyz porovnam uroven interieru, ergonomii a pohodli dnesnich aut, tak mezi auty a vagony CD obecne se ony povestne nuzky rozeviraji do neuveritelne sire.
13.03.2015 (12:00)  
bartik09: Ty body jsem psal pro ilustraci. :) Text kurzívou je ze zadání na R27 a troufám si tvrdit, že důsledný objednatel by mohl jít ve specifikaci ještě dál.

Fotka - no je to o 100 % víc zásuvek na čtyřku, než je 1. třídě ABpee :D. Samozřejmě lze požadovat nejen počet, ale i instalaci.

K poslednímu dotazu se nevyjadřuju, protože o tom se nebavím a bavit nechci. Řešíme tu jeden vůz ČD, který prostě mohl být lepší a to nás štve.
13.03.2015 (11:47)  
Josef Petrák: ...se dá zcela bez problémů do VŘ zadat:
- 1, 2, 4 zásuvky na čtveřici sedadel

No tak bude v zadani: 1 zasuvka na 2 sedadla a vznikne treba tohle: http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201002/IMGP2905.jpg
(Zasuvka u sedadla u okna, stolek tak malej, ze se na nej pocitac nevejde a zaroven tak velkej, ze neumoznuje mit pocitac na kline.) Presto je to presne podle pozadavku - cili je to v pohode.

oddělená středová područka
Takze uplne stejny sedadla, akorat misto jedny velky podrucky uprostred by dodavatel vyrobil 2 uzky a bylo by to OK.


To porad nekde slysim/ctu jak stat (statni akciovka) spatne hospodari a ze by to soukromnik nikdy neudelal.
Copak soukromnik by nekdy u nejaky podobny zakazky akorat nahazel pozadavky na papir a dal to vyrobit nejlevnejsimu?
13.03.2015 (10:52)  
Vážení čtenáři,

jako vždy bych vám chtěl nejdříve poděkovat za veškeré ohlasy a reakce. Dovolte mi se vyjádřit k některým z nich.

Praha - Plzeň - Klatovy - Železná Ruda není dálková trasa/rychlíková linka. A je. Je to součást linky R6 Jízdní doba je kolem 4 hodin, do Klatov kolem 3 hodin. To že vlaky suplují regionální dopravu (zvláště na trase Plzeň - Klatovy) je věc objednavatelů a ne cestujících. Těch lidí, kteří jezdí na rameni Praha - Kt není málo. Jinak tento argument s "lokální frekvencí" používají i ČD...

Se samotným pohodlím sedačky bych asi problém neměl. Spíše s jejich umístěním. Do VŘ lze zadat šířka sedáku, počet područek, materiál, vzdálenost područek, možnosti polohování, vybavení sedadla atd atd. A hlavně si od výrobce vozu vyžádat vzorek a ten otestovat. A pak jej do vozu dosadit.

Ohledně služeb - nikdo nečeká, že na rychlíkové trase bude jídelní vůz, ale co takhle automaty se snackem a nápoji jako u DB? Ale občas se zde objeví minibar od stavesu, či jak se ta firma jmenuje. Ono takové noviny, či alespoň různé časopisy ve stojáncích na začátku a konci vozu první třídy také udělají své. No a pak jsou tu ty podhlavníky, koberce, vůně na WC atd...

A k tomu, že je to článek na popud RegioJetu... Víte, myslet si to můžete, ale já s lidmi, kteří tou první třídou Plz-Pha jezdil rok v kuse jako cestující a po nasazení těchto vozů jsem si vyslechl i jejich komentáře. Tedy těch, kteří si tu první třídu nepřestali předplácet... Jen člověk, který není úplně při smyslech může za kvalitní prohlásit vůz, kde výrobce neumí ani rozmístit sedadla a objednavatel to tak převezme.

Zdraví
Aleš P.
registrovaný uživatel Sim 
13.03.2015 (10:40)  
A krome toho je tu jeste jeden, pomerne podstatny rozdil - alternativou ke 3 - 4 hodinam jizdy na trase Ostravsko - Praha je v podstate srovnatelna doba jizdy autem. Kdezto Praha - Klatovy trva vlakem rekneme dvojnasobek toho, co autem. Ano, jsem si vedom toho, ze jsme na zeleznicnim webu, ale chce to preci jen vylezt z krabice a rozhlednout se okolo sebe.

Takze, i pro toho, kdo rad ridi, je na Ostravu vlak atraktivni. Klatovy podstatne mene. Cemuz odpovida i zastavkova politika, kdy mezi Plzni a Prahou stavi krychlik co pul hodiny, od Plzne na Klatovy je z toho vymetak.
13.03.2015 (10:39)  
JiříK: nakolik si vzhledem k nutnosti vyhlašování VŘ na vozidla u ČD můžou ČD konkrétně diktovat konkrétní typ sedadel atd.? Není pes částečně zakopán i zde?
Asi ta tvoje otázka zní úplně jinak, než jsi myslel.

Každopádně...

MD si může diktovat obecné požadavky na kvalitu sedadla a matně si vybavuju, že na krnovské rychlíky si to požadovaly. Z výčtu chyb, co jsou v článku, se dá zcela bez problémů do VŘ zadat:
- 1, 2, 4 zásuvky na čtveřici sedadel
- žádná/společná/oddělená středová područka
- žádná/instalovaná krajní područka
- koše pod oknem/pod sedadly/pod stolem
- min. rozteč sedadel za sebou/vis-a-vis (jestli stačí splnit UIC/TSI, nebo se požaduje komfortnější číslo)
- vyžadovat/nevyžadovat lícování s okny

Ze zadání na linku R27 Olomouc - Krnov - Ostrava:

• na šířku vozové skříně mohou být umístěna nejvýše 4 místa k sezení, v každém vlaku smí být nejvýše 10 procent míst k sezení ve 2. vozové třídě tvořeno sklopnými sedadly,
• místa k sezení pro cestující 2. třídy musí být uzpůsobena pro pohodlné cestování v délce 1-2 hodiny, sedadla musí být měkká, pohodlná, s vysokou celoplošnou opěrou zad, s plnohodnotnými opěrkami hlavy (s výjimkou sklopných sedadel), preferován je látkový povrch sedadel,
• místa k sezení pro cestující 1. třídy musí být uzpůsobena pro komfortní cestování v délce 1-2 hodiny, sedadla musí být měkká, pohodlná, polohovatelná, s vysokou celoplošnou opěrou zad, s plnohodnotnými opěrkami hlavy, každé sedadlo musí mít sklopné opěrky rukou; preferován je látkový anebo kožený povrch sedadel,
• místa k sezení, nejsou-li tvořena sklopnými sedadly, musí být vybavena pevným nebo sklopným stolkem pro odkládání věcí,
• cestující v 1. i 2. vozové třídě musí mít k dispozici funkční zásuvky na 230 V pro osobní počítače a drobnou elektroniku (v 2. vozové třídě nejméně 1 zásuvka na 4 místa k sezení (s výjimkou sklopných sedadel), v 1. vozové třídě nejméně 1 zásuvka na 2 místa k sezení),
registrovaný uživatel thingie  mail  
13.03.2015 (10:24)  
Rozdil je v tom, ze vlak z Prahy do Trince opravdu veze hodne lidi z Prahy az do Trince, zatimco z vlaku do Klatov drtiva vetsina pricetnych lidi vystoupi uz v Plzni, co je jen asi hodina a pul cesty.
13.03.2015 (9:37)  
Karle Kováříku nezlobte se na mě, ale jaký je rozdíl, jestli jedu 4 hodiny z prahy do Třince, nebo 4 hodiny z Prahy na Železnou Rudu? To jsou jiné 4 hodiny? Ve kterých bych měl mít menší komfort?
A spojení Prahy a Plzně je nějak méně významné než třeba spojení Prahy a Pardubic, Ústí, nebo Brna, ze bych na Plzni měl mít menší komfort? To abychom tam podle této logiky zavedli rychlíky nižší kvality (čti podrychlíky;), ne...?
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko