..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
12.03.2015 (10:54)  
Ta tvrdá područka je stejně nepoužitelná, takže je úplně jedno, že je společná.
12.03.2015 (10:04)  
A požádal někdo o vyjádření Českých drah?
12.03.2015 (9:48)  
S tím osvětlením to není "na draka" jen v těchto vozech. V RJ bylo osvětlení nastaveno na cca 50 % osvětlovacích těles, i tak světla bylo více než dost. Tuto připomínku s žádostí o snížení intenzity v tichém voze bylo vyhověno - opačně. Naposledy svítila všechna světla :(
12.03.2015 (9:44)  
Na R 8xx Brno-Ol jezdí i s žebříky a když vychytáte posádku, tak osvětlení je zapnuto pouze na polovinu.
12.03.2015 (9:26)  
To nepříjemně ostré osvětlení je vidět i na fotkách a to je co říct. Takže jen štěstí, že těch vozů není tolik, aby jezdily na všem R(x) do/přes Plzeň.
registrovaný uživatel Gralle 
12.03.2015 (7:18)  
Zde je bohužel (opět) vidět,jak vedení ČD (ne)přemýšlí.No odborníci.
registrovaný uživatel Hafan 
12.03.2015 (7:11)  
Dobře napsáno. V dubnu při cestě na konferenci do Plzně to vyzkouším "na vlastní zadek". :)
registrovaný uživatel Sim 
12.03.2015 (6:52)  
Alesi, ja si tak nejak naivne myslel, ze ABpee a Bdtee jsou vagony urcene na os/sp... v tomhle ohledu mi vybava vozu prisla primerena. Ze to nekdo bude davat na krychliky, nebo nedej boze na nadkrychlixy, to uz je pak trochu neco jineho.
I kdyz, samotnou existenci kategorie nadkrychlixu povazuju za ulet, takze fakt, ze se zde vyskytuji vozy od dehumusovanych B pres ABpee po B(p)ee uz je jen jakousi tresnickou na dortu.

Na stranu druhou, ja jsem v podstate zastancem klasickych zaclonek - ale ne tohodle skladanyho cehosi. Spolu s kobercem totiz zaclonky pomerne ucinne tlumi provozni hluk, nehlede na nemoznost odstinit ostre slunce a pritom zachovat vyhled - z roletek treba z pendolina mam pocit, ze slunce to neodstini (misto jednoho zariciho bodu mam po zatazeni roletky svitici celou plochu okna) a ven videt neni.

Celkove ale tenhle vuz prijde na podobne urovni, jako Bbdgmee. Ze by to byl vylozene spatny vuz, to asi ne ... je tam par nedomyslenosti a hlavni problem je v nesmyslne protichudnch pozadavcich na dany vuz a jeho pouziti.
registrovaný uživatel JiP 
12.03.2015 (6:23)  
Vzdyt je to s CD porad dokola. Co koho stale prekvapuje. Naopak, tento vuz svoji nekoncepcnosti naprosto presne zapada do "koncepce" CD. Vetsina modernizaci vagonu v podani CD jsou takovehle paskvily! Opet evidentne o zakazce rozhodoval nekdo, kdo snad vlakem v zivote nejel, ten vagon ani nevidel natoz aby si umel predstavit pozavky cestujiciho ochotneho si zaplatit za 1.tridu. Nemluve o totalni absenci dalsich navazujicich sluzeb. Mnoho lidi se tu rozciluje a pomlouva regiojet, ale kdyz vidim toto, tak se vubec nedivim uspechu regiojetu u cesujicich. Konkurovat CD j v podstate uplne snadne diky jejich totalnimu diletantstvi. Mimochdem pri pohledu na posledni fotku je dobre viditelny dalsi dukaz koncepce CD-deleni barevneho schematu jednotlivych vozu spolu dost vyrazne nelicuje (prostredni tmavomodry pruh).
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko