..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
12.03.2015 (12:42)  
thingie:
Hlučnost pojezdu je znát hlavně na starším svršku, tj. od Berouna do Prahy. Speciálně průjezd zhlavím na hlaváku je něco „úžasnýho”.


Rodney:
Bejval na obou stranách. Plus umejvárky k tomu.
12.03.2015 (12:39)  
roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv

To není vlastnost. I roletky umí bejt pěkně zaprasený (viz 842...), zatímco vhodné závěsy můžou vypadat i při pravidelném čistění vkusně. A druhá věc je (ne)užitečnost těchto řešení (opět i zde - poslední „modely” závěsů místo neprůsvitnosti řeší hlavně neprůhlednost, takže ostré slunce na monitoru udělá své...).
Je to jen o tom, zda se (ne)chce, stejně jako u podhlavníků (i u A se najde pár humusáckých dep, kde na to serou) a koberců.

Dokud to bude ČD u prdele a budou se pouze tupě odškrátávat položky bez ohledu na skutečný užitek, lepší to bude jen těžko.
registrovaný uživatel Rodney 
12.03.2015 (12:30)  
Kdyby byl záchod na druhé straně, tak zase vám nevoní, že by všichni chodili přes jedničku na WC....inu jste odborníci, abych parafrázoval Gralle.
registrovaný uživatel thingie  mail  
12.03.2015 (12:27)  
Ja jel jednickou v ABpee do Plzne zatim jednou a nebylo to tak zle. Ovsem nebylo to ani moc dobre, no. Sedacky sice nebyly spatne, ale po presednuti do opraveneho AB na Budejce sem zjistil, ze se mi najednou sedi o neco lip. Svetlo je hodne neprijemne a myslim si, ze i informacni panely mely byt reseny vic decentne. Na druhou stranu jsem nezpozoroval problemy s podvozkem ani hluk nebyl moc zly. Zebrik jsem nepochopil :D
12.03.2015 (12:23)  
Pavel Šmídek - a to jako nemůže jet cyklista jedničkou?
registrovaný uživatel Antony 
12.03.2015 (12:20)  
to je presne tro kdyz nekdo predelava stare veci misto aby koupil nove. vyhozene penize i na druhou tridu. interier neutulny a souhlasim ve vsem s recenzentem.
hlavne ten podvozek je katastrofa
12.03.2015 (12:18)  
Tak jsem jel taky RX 1.třídou minulý týden do Plzně. Sice prázdná, ale plně souhlasím s autorem článku. Hlavně WC je ve 2. třídě pouze jedno a za dveřmi 1. třídy stojany na kola, takže když přijede cyklista dá si tam kolo a pak kráčí přes jedničku do dvojky. Kdo to vymyslel asi nikdy nejel vlakem.Řekl bych než toto zlaté staré jedničky.
12.03.2015 (11:40)  
Hm, pardon, ale interiér 854 je víc první třída než tohle červené obludárium...

A asepticky bílý a přesvětlený interiér je asi věčné téma, u desítek milionů za vůz je velký problém jeden vypínač a kousek drátu...

Asi by hoši z ČD kromě jízdy auty měli někdy zkusit i letadlo...
registrovaný uživatel byrot 
12.03.2015 (11:11)  
Vůz nic moc, přesto oproti dřívějším AB je to na dané trase (Praha-Klatovy) kvalitativní zlepšení. Oproti dřívějšku mě překvapilo, že v pátečním Rx 774 (15:14 z Prahy) byla první třída téměř plně obsazena. To je asi dáno celkově nižší kapacitou vlaku, takže si někteří radši připlatí. Pokud jde o osvětlení, tak jsem jel večer za tmy a požádal průvodčího, který zmírnil intenzitu na polovinu, což už bylo snesitelné. To ale nic nemění na tom, že celý systém osvětlení je řešen špatně.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.03.2015 (11:05)  
To máte tak, když o vlacích rozhodují lidé, kteří jezdí autem. A podle toho to u ČD vypadá už delší dobu, jen těžko říct, zda se na tom více podepisuje jen mé výše uvedené poznání, nebo objednatelé dopravy (a jejích podmínek) v krajích. Ostatně i ti jezdí většinou autem, čímž se to dá hezky podtrhnout. Kdyby ČD doplnily svou armádu ekonomů o několik ergonomů (pár by stačil), začalo by to vypadat jinak jak v prostorách pro cestující, tak třeba na stanovištích lokomotiv/řidičáků.

Ad osvětlení: Nikdo mi nevymluví, že nejde o důsledek úspor na nesprávném místě. Namísto ambientního osvětlení celé cimry a bodovek pro ty, kdož potřebují více, se z vozu stává zdroj intenzivního světelného smogu. Nikým nevoleného, sluší se podotknout.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko