..: Komentář: První třída ve voze ABpee - vždy o něco lepší cesta...? :..

Pohled na interiér vozu ABpee, foto: Aleš PetrovskýPraha/Plzeň - „Dámy a pánové, vítáme vás v rychlíku vyšší kvality číslo sedm set sedmdesát jedna, Radyně…,“ takto vítá cestující automatizované hlášení ve vlacích kategorie Rx, kterou zavedly České dráhy na začátku platnosti jízdního řádu 2014/2015. Slibováno bylo, že na těchto vlacích budou řazeny kvalitnější vozy, které byly ještě nedávno zejména doménou vlaků EuroCity (Bee, Bpee), doplněné o vozy rekonstruované v závodech Pars nova, ŽOS Trnava (Bbdgmee), KOS Krnov (Bdtee) a PESA Bydgoszcz (ABpee). Právě poslednímu jmenovanému vozu se bude věnovat tento komentář.

Ač by mohly, tak sedadla nejsou úplně centrovaná k oknům. Navíc mají mezi sebou různé rozteče., foto: Aleš Petrovský

Vůz ABpee sliboval zvýšení komfortu a navíc jistou optimalizaci kapacity první třídy na rychlících linky R6. Věnujme se tedy zejména části vozu s první třídou. Počáteční nadšení, které pramenilo hlavně z klimatizovaného vozu s použitelnými stolky a zásuvkami, však následně vystřídal celý seznam neduhů a nedostatků, které cestování v první třídě tohoto vozu znepříjemňují.

Hlučný podvozek, přenášení zpětných rázů do interiéru, toalety pouze u oddílu druhé třídy, teplotní výkyvy, nedýchatelný vzduch, přesvětlený interiér, přímé osvětlení, záclonky místo stahovacích roletek, sedačky bez látkových podhlavníků, podlaha bez koberce, společné područky u sedadel, málo místa na nohy u „čtyřkových“ oddílů, příliš mnoho místa u sedaček na kraji vozu, sedačky ve středu vozu, ze kterých koukáte do stěny, zbytečně nepříjemná akustická signalizace pro nevidomé, polohování sedaček pouze asi o 5 cm, velmi malý počet zásuvek na drobnou elektroniku a… a to je nejspíše všechno.

Společné područky, jedna zásuvka…, foto: Aleš Petrovský

Pěkně obsáhlý seznam, že? V neposlední řadě nezapomínejme zmínit, že rozteče sedaček „face to face“ nejsou v celém voze shodné! Nevěříte? Bohužel je tomu opravdu tak. A pak jsou zde navíc ještě další drobnosti, jako nepraktické umístění (zdvojených) košů pod okny, absence elektronického rezervačního systému, nekoncepční opomenutí instalace LCD obrazovek s podrobnými informacemi o cestě či vybavení vozu pro distribuci signálu bezdrátového připojení k internetu.

Takže, co s tím? V první řadě je na vině objednavatel takového vozu, tedy České dráhy, jelikož co si objednají a přeberou, to také dostanou a provozují. Přebrat vůz, kde není schopen Nejen, že koukáte do stěny, ale umístění stolku také není zrovna praktické…, foto: Aleš Petrovskývýrobce dodržet alespoň stejné rozteče u sedadel, je skandál. Koberce se dle vyjádření Českých drah do vozů neinstalují z hygienických důvodů, ale u vozů nasazovaných na linku Praha – Hamburk budou i ve druhé třídě, stejně jako jsou instalovány ve třídě první například v jednotkách railjet. Takže zde jde jen o těžko pochopitelnou výmluvu. Dále je v první třídě zarážející absence látkových podhlavníků, které dodávají interiéru alespoň o něco málo honosnější vzezření. Dráhy slíbily, že to projednají s příslušným depem. Ono takové lepení suchých zipů a doplnění podhlavníků je totiž třeba řádně prodiskutovat. Vždyť samotná instalace tohoto řešení je práce zhruba na patnáct minut. Sjednocení akustického signálu pro nevidomé s ostatními vozy by mělo být samozřejmostí, aby cestující nemuseli poslouchat symfonii tří různých zvuků (u vozů ABpee, Bbdgmee, Bdtee) několikrát za cestu.

Koberce jsou dle drah nehygienické, ale záclonky nevadí. Nejen, že jsou nepraktické, ale u vozů s celistvými okny je jinak běžně samozřejmé použít roletky, které se snadněji čistí a po jednom vyprání nevypadají, jako hadr pro leštění parních lokomotiv. Koše lze umístit pod sedačky směrem do uličky, aby neubíraly místo na nohy. Moderní CZE by jistě zvládlo zajistit distribuci elektrické energie do více zásuvek, které by tak mohly být u každé sedačky, a ne například jen v počtu jednoho kusu na čtyři sedadla.

Látkové podhlavníky ve voze nenajdete. Někdy ovšem chybí i části sedaček., foto: Aleš Petrovský

A pak jsou zde náročnější úpravy, jako montáž sedadel se stejnými roztečemi po celé délce vozu. Sedadla u prostřední příčky otočit tak, aby cestující nezíral do zdi a mohl si natáhnout nohy pod sedačku před sebou. A také sedadla na konci vozu nastavit tak, aby cestující mohl použít stolek na sedadle před sebou, aniž by musel sedět na kraji sedáku a mít natažené ruce. Patrně nejnepříjemnější prvek vozu je ale přímé osvětlení. Snad každý ví, že u vozů pro dálkové relace je nezbytností nepřímé osvětlení například formou podhledů ve voze. Dráhy také odmítají snížení intenzity osvětlení, jelikož by pak ve voze údajně vznikala tmavá a nebezpečná místa.

Žebřík dole nehledejte!, foto: Aleš Petrovský

Proč si tedy připlácet za takovou první třídu, když je v soupravě řazen třeba vůz Bbdgmee, kde je jízda daleko pohodlnější (a spousta pravidelně cestujících zákazníků to již také pochopila). Popravdě řečeno mne nenapadá žádný rozumný důvod. Za co si vlastně připlatit? Jaká je přidaná hodnota první třídy ve voze ABpee? Ano, v poslední době je tato část vozu čím dál tím více prázdnější, takže máte klid na cestu (pokud pomineme hluk od podvozků), a jestliže máte jízdní kolo, tak může s vámi cestovat taktéž v první třídě. Ale tím výčet benefitů asi končí. Vyplatí se tedy cestujícímu zaplatit místo 99 Kč (Včasná jízdenka pro 2. třídu pro trasu Plzeň - Praha) 240 Kč, což je rozdíl celých 141 korun? Odpověď nechám na vás.

Otočit vůz nemusí být pro depo tak snadný úkol, foto: Aleš Petrovský

Otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem udělají. Ne, otázkou zůstává, co České dráhy s tímto stavem chtějí udělat? Jak vylepšit tento vůz tak, aby nabízel cestujícím přidanou hodnotu pro cestování v první třídě? Špatnou zprávou je fakt, že jedinou zásadní akcí ze strany ČD bylo zatím odstranění záchranných provazových žebříků z prostoru pro cestující (prý jsou schované ve skříni na představku), ačkoliv samolepky v interiéru odkazující na tento záchranný prvek zůstaly (opět tak trochu polovičaté řešení), a také to, že je už vůz správně otočený tak, aby nebyla první třída řazena blíže ke zbytku soupravy (většinou). A ano, klimatizace již funguje relativně dobře, ale teplotní skok je při přechodu mezi první a druhou třídou stále znatelný. Za tři měsíce slušná práce.

Autorský text.


Aleš Petrovský | 12.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
12.03.2015 (22:25)  
JiP: Taky ta sankce nebyla udělena za to, že ten vůz je paskvil...
registrovaný uživatel JiP 
12.03.2015 (22:24)  
JiriK: Jestli se nepletu tak ta maximalni sankce spocivala v tom, ze mame o jeden paskvil vice nez bylo planovano !
registrovaný uživatel JiP 
12.03.2015 (22:21)  
Lo Wang:No nezlobte se, ale ekvivalentni souprava Regiojetu by na teto trase vypadala asi jako 2x Bmz 2x Ampz + ABmpz. Vsechny zminene vagony jsou o cele rady lepsi nez tato CD tragikomedie, nemluve o servisu na palube. Jak uz tu napsal nekdo predemnou. CD aboslutne neresi skutecnou funkcnost jednotlivych casti interieru. Pouze sevezme seznam polozek interieru, odskrta se ze jsou pritomny ale to jestli tvori funkcni celek uz nikdo evidentne neresi. Tady absolutne nikdo neresil ergonomii interieru, coz je obecny problem vsech rekonstrukci CD a cele je to smichano s dokonalou absenci nejakych navazujicich sluzeb. Ta tragedie CD spociva v tom, ze kvalitni rekonstrukce a takovyhle paskvil stojiprakticky stejne penez. Mnozstvi polozek je stejne, pouze v pripade kvalitni rekonstrukce se nekdo zamysli nad tim, aby veci byly tam, kde je bude cestujici hledat a vyuzit pohodlne jejich funkcnost. Nedivte se ze RJ valcuje CD, kdyz potencialni konkurencni souprava RJ by na teto trase vypadala tak jak jsem popsal. Myslite, ze tento vagon je v interieru ekvivalentem ABmpz? A skutecne me rozciluje to deleni urovne vagonu dle toho jestli jedou kratkou nebo dlouhou trasu. Kdyz jedu autem 5 km do supermarketu nebo 500 km do Berlina, tak jedu ve stejnem pohodlnem ergonomickem interieru a nemenim pohodlne sedacky za drevene prkenice, protoze na tech 5km to prece staci. Linka Prah-Klatovy je vzhledem k casu jizdy plnohodnotna dalkova trasa !
12.03.2015 (21:51)  
Lo Wang: Sranda je, že v textu není o RegioJetu ani slovo. :o)
registrovaný uživatel Šepli  mail  
12.03.2015 (20:58)  
MG: máš pravdu, také si to myslím. Podle mne se příliš, až nepochopitelně, bere ohled na bezpečnost, a tím vzniká sterilní, chladná technika bez ohledu na cestující, v důsledku proti nim - viz osvětlení. Chce to návrat selského rozumu...
12.03.2015 (19:51)  
Lo Wang: už to nehul, nebo aspoň ne tak brzo před čtením.
12.03.2015 (19:29)  
No. Zkusil jsem to číst, ale opravdu to nejde. Tak, jako je pan Sůra hlásnou troubou Regiojetu na iDnes, tak pan Petrovský je hlásnou troubou Regiojetu zde (i když v tomto případě stačí pomluvit konkurenci :o) ... A klidně si kamenujte, ale tam, kde je pro velikána u RJ neuvěřitelně prostoru, tak u ČD je málo místa. Směšné.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
12.03.2015 (19:02)  
JiříK: Super. Umí uplatňovat sankce u levných zakázek, odebíraných od zahraničních dodavatelů. Snad se na tom naučí postihovat i ty drahé, z domácího "chovu".

Jirka Panther: Já se v těch třídách až tak nevyznám, ale i u ÖBB jezdí ty vozy jako dvojka, ač jsou RICově A. Jestli jsou to tytéž, co má Radim, pak měl šťastnou ruku. O cenové politice nechci spekulovat, o všem nakonec rozhodne až zákazník. S variabilitou řazení souhlasím, nejsem striktní odpůrce chlívků/fanatik do kravínů. A jak už kdysi ukázali v MOVO, jde to skloubit i v rámci jednoho vozu (úplně první Bee.)

Mimochodem, všimli jste si, jak se všechno na železnici odklání od pohodlí a útulnosti? Čekárny se ruší, nebo omezují, z peronů mizí lavičky, ve vlacích je po setmění více světla, než ve dne... Ale hlavně, že na pípací vrátka mají všichni času dost.

:o)
12.03.2015 (18:11)  
Ad MG - máš také svoji pravdu, u nás na západě se objevily 3 vozy (Sysli) na osobácích, kde mohu potvrdit určitý pokrok a pro regionální dopravu solidní úroveň.

Ovšem v dálkové dopravě kdy je 9 chlívků na délku vozu 26,4m lze vystoupit aniž bys budil spolucestující. Logicky naše milá Béčková koženka s 10 chlívky ve voze délky 24,5m s tímto má problém.

Ovšem pokud jsem si dobře všiml, pan Žlutý vyhověl Tvém (asi většinovému) názoru, tak velkoprostor ocenil vyšší sazbou a klasické šestimístné kupé tou nejnižší. Nejvyšší má logicky čtyřmístné kupé.

Asi se shodneme, že by bylo dobré mít v soupravě jak chlívky, tak kravín.

Mimochodem když na podzim zavedly ČD do Chebu vozy z vídeňské linky, vzal jsem hlukoměr a poměřil na nové koleji 3.koridoru při 120km/h:
v chlívku Bee 52dB
v kravíně Bpee 58dB
Pak ještě na 1. koridoru při 150km/h v kravíně Railjetu 57dB a na výhybkách 63dB.
Na 3. koridoru v Pendolinu při 140km/h 59dB.

Prostě v chlívku je ticho a vlastní smrádeček...
12.03.2015 (17:44)  
MG: Zrovna ABpee je případ, kdy byla uplatněna sankce v maximální sazbě.
  1 ... 4 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko