..: Zimní test dopravců, díl třetí (LEO Express) :..

Detail loga na jednotce LE, foto: Aleš Petrovský Praha — Náš miniseriál pokračuje třetím dílem, ve kterém jsme zavítali na palubu černozlatého vlaků společnosti LEO Express. Nejmladší dopravce, provozující drážní dopravu zejména na páteřní trase Praha – Ostravsko, sází na jednotky FLIRT v dálkové úpravě. Cestující mají k dispozici tři vozové třídy: druhou, označenou jako economy; "první plus", označenou jako premium; a první třídu označenou jako business, kterou jsme si vybrali pro náš test na trase Olomouc – Praha. Další text je ponechán opět v ich formě.

Vlak LE přijel k nástupišti olomouckého hlavního nádraží s mírným náskokem. Nástupní dveře do vozu s označením B, ve kterém se nacházejí oddíly premium a business, zastavily takřka přímo přede mnou. Po jejich otevření, které zajistila stevardka oblečená v zelenočerné uniformě, jsem se chystal nastoupit. Stevardka mě příjemně přivítala neotřelou frází a pobídla mě k nástupu do jednotky. Své místo jsem našel bez problému, sedadla byla řádně označena čísly, neseděl zde jiný cestující. Koberec působil čistě, ale je na něm již znát, že není příliš často čištěn tzv. mokrou cestou.*

Interiér třídy business LE, foto: Aleš Petrovský Sedadlo působilo čistým dojmem, nevrzalo (což mají některá sedadla uchycená v bočním rámu ve zvyku, vytvoří-li se zde časem u spojovacího materiálu jistá vůle) a podhlavník-polštářek byl taktéž čistý. Mému pečlivému zraku však neunikl fakt, že některé dodělávané polštářky mají trochu „odbytá“ loga firmy ve špatném fontu. Jistě namítnete, že je to detail, ale dokonalost služeb (zvláště v business a premium třídě) je právě na detailech závislá. Teplota ve vozidla dosáhla po cca 15 minutách jízdy 24,5 °C. O něco horší již byla čistota stolku, kde byly ve žlábku, kam se skládá „notebooková“ opora, pravděpodobně zbytky kávy. Stevardka, která měla s největší pravděpodobností na starosti jen vůz B, začala přednostně obsluhovat klienty třídy premium, což jistě dává smysl. Nicméně ani my, cestující v businessu, jsme na úvodní servis nečekali dlouho a po necelých pěti minutách od vyjetí z Olomouce se začala stevardka věnovat i nám.

Občerstvení zdarma v LE business, foto: Aleš Petrovský Servis započal roznosem balené vody zdarma, kdy jsme měli na výběr z perlivé a neperlivé. Následovala nabídka denního tisku s tím, že stevardka nezapomněla každému cestujícímu připomenout, že pokud budou chtít „něco dalšího ke čtení“, mohou kdykoliv zavítat do nástupního prostoru, kde jsou na vozících vyskládány jednotlivé tituly denního tisku a časopisů. Řešení uložení čtiva na vozících nepovažuji za příliš šťastné, jelikož to vypadá poměrně nevzhledně a jistě si dokážete představit, že noviny a další periodika nevydrží při ne zcela klidném chodu jednotky na svém místě celou cestu. I teď došlo k situaci, kdy se police pro velká zavazadla staly odkladištěm taktéž pro čtivo či další propriety palubního personálu, což rozhodně na moderním a designově čistém vzhledu business oddílu nepřidá. Po roznosu zmíněných novin začala stevardka nabízet občerstvení v ceně jízdenky: cestující má na výběr z teplých i studených nápojů (tedy možnost vybrat si jeden teplý a jeden studený) a také z drobného občerstvení ve formě dezertu či bagety.

Palubní servis a občerstvení

Minibageta Vysočina, foto: Aleš Petrovský Spolu s objednávkou občerstvení v ceně jízdenky jsem si objednal i nováčka v palubním menu – bagetu s vysočinou. Při listování v palubním průvodci, jenž slouží i jako menu, nelze přehlédnout, že postupem času od startu LEO Expressu se zvyšuje podíl baget a podobných výrobků v sortimentu palubního občerstvení. Zatím posledním přírůstkem je Qurrito Mexicana, které si, na rozdíl od servírovaného kuřecího burrita, můžete zakoupit standardně v obchodě. Je tedy jasné, že se dopravce vydal snazší, méně nákladově náročnou cestou baget, které vyrábí firma Hamé, resp. BAPA. Svůj účel to jistě ve vlaku plní, nicméně se tak catering stává poněkud nudným. Zatímco kuřecí burrito na nádraží neseženu, pro Qurrito Mexicana nemusím do vlaku…

Intranet, Internet a další technika

Zanechám již úvah o palubním občerstvení a vrátím se k palubnímu servisu. Palubní rozhlas sice fungoval, ale stevardovi bylo poměrně špatně rozumět a celé hlášení působilo velmi uspěchaně, jakoby na jeden nádech. LCD obrazovky byly celou cestu v jakémsi základním režimu a ukazovaly tedy pouze stanice, čas a rychlost. Slibované novinky či zajímavosti podél trasy prezentovány nebyly. Taktéž se mi nepodařilo připojit přes Wi-Fi síť na internet, a to přesto, že jsem vykonal několik pokusů i v oblastech s dostatečným signálem mobilních operátorů. Chtěl jsem se tedy zabavit alespoň na zábavně-informačním portálu, nicméně jako uživatel chytrého telefonu s operačním systémem Android jsem měl smůlu. Pro přehrání hudby totiž portál požadoval aplikaci, kterou jsem si měl stáhnout z obchodu Google Play, a pro přehrání filmu byl požadován externí přehrávač (u portálu SC Pendolina i vlaků Regiojet jsem na podobné problémy nenarazil).

Na mírné vlnění jednotky si cestující po chvilce zvykne a poměrně dobře se poté usíná, což je také pravděpodobně dáno velmi kvalitní ergonomií zvolených sedadel Comfort od firmy Borcad. Nicméně, pokud bych chtěl usnout (což samozřejmě nebyl účel testu), tak mě vždy probere rána při splachování vakuového WC, které je umístěno přímo za stěnou jedné ze sedaček. Série dutých ran při vytváření „vakuového účinku“ toalety se rozléhá celým business oddílem. Intenzita ran se směrem k cílové stanici zvyšuje, jak přibývá záchoduchtivých cestujících z celého vlaku.

Já pro návštěvu toalety volím prostřední, bezbariérové WC, kde si po vystání fronty se zájmem pročítám návod na zavření a zamčení toalety (znáte z jednotek Regionova). Naštěstí zvládnu dodržet všechny pokyny, a proto nedopadám jako smolná cestující přede mnou. Na toaletě je znát, že o práci nemá nouzi, a proto je zde značně mokro na podlaze, chybí toaletní papír, ale alespoň teče voda, byť není teplá. K dispozici je i mýdlo a také se můžete kochat pohledem na pomalovanou stěnu toalety, která připomíná noční oblohu.

Závěrečné hodnocení a bonusový test dopravce

Špinavá vozová skříň LE, foto: Aleš PetrovskýCo ovšem musím u LE vyzdvihnout je práce stevardky. V pravidelných intervalech se pohybovala v oddílu, ale nikoho svojí přítomností nerušila. Reagovala na zachycený oční kontakt či na jiné znamení, aby velmi profesionálně vycítila, že klient pravděpodobně něco potřebuje. Bez větších skrupulí odnášela odpadky, které se tak nehromadily cestujícím na stolcích. Zhruba v polovině cesty obešla jednotlivé cestující s dotazem, zdali je vše v pořádku. Zde tedy není co vytknout, slečna by mohla směle do prémiových tříd známých aerolinek. Když je již řeč o aerolinkách – jistě jste si již všimli, že LE používá vozíky z druhé ruky od firmy SkyChefs, ale taktéž zvláštně tvarované tácky, na kterých vám přinášejí stevardi vaše objednávky, jsou k vidění právě na palubách letadel.

V hlavě se mi vybavují slova stevarda z minulé cesty, který upozorňoval klientku na fakt, že si zavazadlo musí dát pod sedačky, nebo do určeného prostoru, jelikož jiné umístění je nebezpečné a zakončil své upozornění větou „…je to jako v letadle, madam!“. V průběhu testu jsem naštěstí nebyl svědkem případu, kdy by se snaha o stoprocentní péči zvrtla v lehkou namyšlenost až povýšenost.

Během cesty také zaúčinkovalo zabezpečovací zařízení na hnacím voze jednotky, před čímž nás stačil varovat přímo strojvedoucí vlaku a doporučil nám přidržet si kelímky s nápoji. Cesta v business třídě probíhala vskutku na úrovni. Je škoda, že drobnosti jako například již zmíněný špinavý stolek, či nezájem o toalety celkový zážitek kazí, stejně jako i servírování poměrně kvalitní značky kávy v kelímcích pro cestující v první třídě. Závěrečná výtka by patrně mířila na absolutně zanedbanou péči o čistotu vozové skříně jednotky. Ta, kterou jsme cestovali, připomínala spíše právě vyzdviženou rakev zašpiněnou od hlíny. LE se potýká s tímto problémem dlouhodobě a je třeba si uvědomit, že i na černé je vidět špína.

Ale to jsme již v Praze, stevardka se vzorně a s úsměvem loučí a já vystupuji. Vystupuji však bez zapomenutého zápisníku, který jsem po výstupu všech cestujících zanechal na zavazadlové polici. Ještě týž den (po odjezdu jednotky z Prahy) jsem na adresu info@le.cz zaslal email:

„…obracím se na vás s žádostí ohledně zapomenutého poznámkového bloku, který jsem dnes zapomněl ve vlaku LE xxxx přímo na zavazadlové polici nad místem B24 ve voze B. Pokud by se blok našel, byl bych velmi rád, když by bylo možné jej zaslat zpět do Prahy k vyzvednutí na pobočce…“

Bohužel, email zůstává do dnešního dne nezodpovězen.

V příštím díle nás čeká a nemine cesta s vlajkovou lodí Českých drah, vlakem SC Pendolino. Níže naleznete opět časovou osu cesty hodnoceným vlakem LE.

LE LEO Express Stev. Jízda
XX:37 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Olomouc hl.n. 4 min 130 min 130 min
XX:41 Roznos vody a novin stevardkou 8 min
XX:49 Nabídka občerstvení v ceně jízdenky, objednávka 12 min
YY:01 Doručení občerstvení 13 min
YY:14 Průchod stevardky, objednávky, sběr odpadků 5 min
YY:19 Průchod stevardky, objednávky, sběr odpadků 12 min
YY:31 Průchod stevardky, objednávky, sběr odpadků 21 min
YY:52 Průchod stevardky, objednávky, sběr odpadků 19 min
YY:58 Stání na trati bez hlášení
ZZ:11 Jednotlivý dotaz ke každému cestujícímu na spokojenost 6 min
ZZ:17 Průchod stevardky, objednávky, sběr odpadků 18 min
ZZ:23 Účinek ZZ HV, omluvné hlášení strojv., zastavení na trati
ZZ:35 Průchod stevardky, objednávky, sběr odpadků 7 min
ZZ:42 Průchod stevardky, objednávky, sběr odpadků 5 min
ZZ:47 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Praha hl.n.
Vysvětlení časové osy: XX, YY a ZZ jsou tři po sobě následující hodiny. Barevný čtvereček slouží namísto barevnosti písma (optimalizace pro zrakově postižené a speciální "čtecí" programy) k určení, zdali šlo o předčasný, včasný nebo zpožděný příjezd či odjezd vlaku. Příklad čtení z grafu: Po výjezdu ze stanice Olomouc trvalo 4 minuty, než stevardka v XX:41 přinesla vodu a noviny. Dalších osm minut trvalo, než si stevardka v XX:49 přišla pro objednávku. Přehlednější graf ve formátu PDF si také můžete stáhnout.

Vysvětlivky ke grafu

V casovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
XX:10Odjezd/príjezd dle jízdního rádu Odj./príj. dle jízdního řádu Príjezd či odjezd vlaku ze stanice
XX:10Predčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj. Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
XX:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj. Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
XX:10 Čas se netýká odj./příj. Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 min Interval 0 - 30 (mimo) Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 min Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 min Interval 60 (vč.) a vyšší Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Autorský text.

Reakapitulace: díl první – úvod, díl druhý – České dráhy EC, díl čtvrtý – České dráhy SC, díl pátý RegioJet, díl šestý – závěr.


Aleš Petrovský | 29.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Neonym  mail  
29.01.2014 (23:34)  
Nicky726: Tak třeba já si všechny ty dopravce nevyzkouším a ani mi žádný kamarád o nich nic nepoví, protože všichni jezdíme na druhou stranu, takže mám ozkoušeno akorát Pendolino a EC ČD jsem k výletům také párkrát využil. Ale jsem rád přesně za tento druh článku. Jedna jízda, jedna zkušenost. Protože kolik jízd by bylo potřeba, aby to mělo nějakou vypovídající hodnotu? Kdyby tam bylo napsáno, že něco nefungovalo 1 z 5ti cest, tak co si o tom mám myslet? Je to smůla a stane se to jednou z 1000 cest a nebo v jedné pětině cest? Vezmu si z toho, že se to občas prostě stane. Stejně, jako jsem si to vzal z tohohle článku a nebyl jsem "zatížen" zbytečnými čísly navíc, která by toho stejně mnoho neprozradila. Navíc zrovna v tomhle článku nevidím nic zásadního, co by bylo potřeba zkoušet znovu a znovu.
29.01.2014 (23:32)  
Přihodím svoji špetku do diskuse. Poslední dobou jezdím už spíš pracovně, než soukromě, proto na to koukám trochu jinak. U LE jsem využil jak business, tak premium třídy. Moje výtka vede k tomu, že LE je drahý. Drahý ve srovnání s nabízeným standardem, ne drahý vzhledem k vlastní ceně jako takové. 739 Kč za běžně dostupné jízdné v Business class mi přijde při nabízených službách a poskytovaném pohodlí jako vtip. U Premium to je dokonce ještě o cca 200 Kč víc. A s čím mám problém? a. Catering - je stavěn na bagetách, což mě osobně nepřijde jako štastný nápad. Cestující, který si vybírá vyšší třídy se obvykle rekrutuje skutečně z řad lidí co pendlují v pracovních záležitostech a nezřídkakdy se stane, že se prostě potřebuje rozumně najíst a důvod proč nejede autem je ten, že si a. odpočíne b. je schopen se tam rozumně najíst. To ty bagety prostě nesplňují. Konkurence to má víceméně vyřešeno lépe. Já samozřejmně chápu, že s Flirtem toho moc vymyslet nejde, ale znova, při té ceně? Dle mého názoru velká chyba je sedačka Premium otočená jen do jednoho směru. Cestující, který potřebuje pracovat, to má prostě v jednom směru dost těžký a jsou i tací (jako já), co tohle prostě nesnesou. V business třídě mi moc nesedí sedačky, nesedí se mi na nich moc dobře (stejně jako v Apee). Další chybou jsou stolky v Premium. Nelze na ně vyskládat jídlo a notebook současně. Pro někoho blbosti, chápu. Ale pro mě to byl docela problém. Ale abych jenom neremcal. Personál mi subjektivně přišel vždycky maximálně korektní a i ten infosystém fungoval jak měl. Palubní portál fungoval při mých jízdách rovněž a WIFI fungovala tak, jak se dalo očekávat, někde ok, někde ne). Shrnuto, LE využívám když: a. nepotřebuju jíst, b. z Ovy do Phy, kde je Premium otočené po směru c. se najde vhodná cena
K tomu ale přičítám zde zmíněné problémy, je to prostě tramvaj, regionální vozidlo a chodové vlastnosti tomu odpovídají. Můj result je asi takový, že bych to raději viděl na kratších trasách a bez Premium třídy. Na trasy kolem 200 km to je super. (z té Olomouce by to ještě ušlo, ale to je maximum).
registrovaný uživatel IvaA 
29.01.2014 (23:25)  
Dobrý den všem:
Stoupa: přirovnáni k volieře je skvělé, pocit mívám podobný, nedokázala jsem jej pojmenovat, děkuji.
Všichni na téma podrobný rozbor: toto je dobrovolnický subjektivní test. V tomto smyslu používá adekvátní metodiku, alespoň co o problematice tohoto typu vím.Volání po podrobném vzájemném zkoumání a statistikách jsou tudíž lichá.
Všichi, co se týče zpochybnění e-mailu, jako spolehlivého komunikačního kanálu: Nezkoušejte to na mne s teorií. JE to takový kanál. Určila to praxe. Už cca 30let je to levné a spolehlivé spojení. Ke vzájemné komunikaci nepotřebujete žádnou externí řídící autoritu (z čehož má dodnes Zuckerberg a podobní pěnu u pusy), jen dodržení pár prastarých RFC. Pročpak asi tudy prochází mimo jiné většina mezifiremní fakturace a proč i u nás je e-mailem doručená faktura brána jako daňový doklad? Nereagování na email ani po zveřejnění v článku (pokud se něco nezměnilo, autore?) je prostě ukázkou slabé komunikace s p.t.zákaznictvem. A to už nijak okecat nelze.
29.01.2014 (20:57)  
Ad Juraj Kováč: "V tomto momente sa prvý dojem stáva kľúčovým, pretože nespokojný zákazník nebude ochotný cestovať 5× len preto, aby si napravil dojem tým, že spriemeruje výsledky."
A právě proto by byl komplexnější test s více pozorováními pro zákazníky značně přínosnější. Anekdotickou zkušenost snadno získají sami, či z doslechu. Ovšem rozhodování podle takové zkušenosti je kognitivní bias. Jakkoliv si článek neklade za cíl dojít k něčemu intersubjektivnímu, či objektivnímu, snažil-li by se o to, byl by mnohem přínosnější. Právě třeba tím, že by mohl rozhodování podle anekdotické zkušenosti převážit.

Ad R.U.R.: To, že je pravděpodobnost něčeho velmi malá, neznamená, že se to nemůže stát. Problém onoho jednoho pokusu je, že se z něj nedá usuzovat na to, zda jsou laxní, nebo zda se to skutečně ztratilo. Bylo-li by pokusů více, dalo by se s nějakou oporou tvrdit, že to je tak, či onak.
Vzhledem k tomu, že doručení zprávy není garantováno, lze vytvořit korektní antispamové řešení, které spam rovnou zahodí, aniž by ho ukládalo do nějaké dočasné složky k lidské kontrole. Ostatně automatická kontrola spamu se dělá právě proto, aby se tím nemusel zabývat člověk. Jasně, taky upřednostním řešení, které pravděpodobný spam rovnou nezahodí, ale kontrolu dočasného úložiště na exponovaném účtu budu provádět až na základě nějakého pošťouchnutí.
registrovaný uživatel Kubze  mail  
29.01.2014 (20:54)  
Juraj Kováč:

Ano tohleto beru, proč tedy ale autor do příspěvků vpašovává své dlouhodobé zkušenosti a snaží se tak manipulovat s názorem na práci stevardů ? (viz včera rádoby neobsluhující stevardi JLV, dnes intotačně kdysi povýšený stevard). Jsem zvědav, co bude za "problém" s personálem v pendolinu. K čemu pak jsou detailní minutovníky kdo kdy kde co přesně na daném spoji udělal ?
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
29.01.2014 (20:49)  
Hm, moje adresa je po netu dost veřejně, tak si nemyslim že by spameři posílali výrazně víc spamu LE než mě jen proto že LE je velká firma, to oni přece nevědí. (Naopak asi bejt spammerem tak se snažim posílat spamy spíš na soukromý emaily než na emaily který začínaj info@.) Ale nedokázal jsem na tohle najít žádný statistiky.
A jinak je přinejmenším slušnost jednou za čas zkontrolovat spambox a prolítnout aspoň předměty emailů. Většina bude anglicky, většina bude na první pohled spam, a když tam najednou bude "Zapomenutý zápisník", tak si toho člověk obvykle všimne.
registrovaný uživatel JvS 
29.01.2014 (20:03)  
Musím říci, že LE jsem jel jednou - poprvé a naposled, zážitek z economy třídy byl vážně otřesný. Nic tak nepohodlného jsem už dlouho nezažil. Vnitřní rozvržení jednotky, pojaté ve stylu "co nejvíc muziky za co nejíň peněz" je naprosto příšerné. Nehledě na to, že Flirt prostě není dálková souprava, čiší to z toho na každém coulu. Opravdu, pohodlnější cesty do Olomouce pro mě byly i tříhodinové štreky Béčkama před patnácti lety, kde se mohl člověk krásně rozvalit na špinavé kožence ;)
29.01.2014 (19:47)  
R.U.R.: Nechci podceňovat Vaši důležitost, nicméně předpokládám, že e-mailová adresa "info@le.cz" bude poněkud vytíženější, než ta Vaše. A myšlenka, že dobrý dopravce kontroluje (nějak pečlivěji) spam, mi přijde trochu mimo realitu, protože opět si troufám tvrdit, že těch spamů se na tuto veřejnou adresu dostane trochu více.
29.01.2014 (19:38)  
Dovolím si ještě subjektivní názor k těm hodnocením a následným komentářům. Pokud bude někdo od první třídy až k maturitě premiantem třídy a u maturity neřekne ani slovo, měl by mít automaticky 1 a naopak ten co celou dobu prolízá s odřenejma ušima, ale u maturity podá vyčerpávající odpovědi dostane za 4 pro průměr své minulosti? Přijde mi to totiž podobné jako toto hodnocení - všichni mají nějakou minulost a teď jeden test.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
29.01.2014 (19:19)  
Milí ajťáci, e-mail samozřejmě není garantovaná služby, ale posílám několik e-mailů denně a že by se některý skutečně ztratil se stává méně než jednou ročně. Ta možnost ztráty e-mailu je spíš teoretická, obvykle když se "ztratí" e-mail tak ho jen spolknul antispam (a dopravce který tak dbá o své zákazníky jistě pravidelně kontroluje i spamový koš, stejně tak člověk který od něj očekává důležitý e-mail). Takže pravděpodobnost, že když se dělal tenhle test, tak zrovna ten jeden veledůležitý e-mail se jako na potvoru ztratil, je zatraceně malá. (Většinou když někomu pošlete e-mail a on nebude reagovat a pak bude tvrdit že ten email nedostal tak je to výmluva (nebo spadnul do spamu, to se reálně stává, byť se to taky občas používá jako výmluva).)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko