..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   
13.02.2015 (12:39)  
Rx jsou ostudou. Staré odrbané vozy z prvních EC/IC vlaků, s rozdrbaými potahy, nefunkčním info systémem, rozhrkaným podvozkem i dalšími částmi vozu, co je na tom za vyšší kvalitu? A to nemluvím o tom, když je zařazen starej koženkovej vagón, i když ten kolikrát vypadá líp než ty plyšáky, jen nemá klimu. No kvalita to fakt není a vyšší už vůbec ne. A přitom, kdyby Rx zavedeny nebyly a vlakům mezi Plzní a Prahou se dále říkalo jen R, nikoho by to tolik neiritovalo.
Když dorazím do Prahy "rexem" a přípojem např. na Luhačovice je "obyčejný" R, skoro abych se bál, jaká ještě menší kvalita mi bude poskytnuta - že by 3. třída?
15.12.2014 (15:28)  
Tak dnes jsem měl možnost vychutnat si "vyšší kvalitu" takového vlaku. Do této chvíle jezdil na dané trase vlak, který měl zařazeny vagony s kupé po 6 sedačkách, což už trošku připomínalo 1. třídu. Nyní bylo po změně jízdního řádu hlášení doplněno o informaci, že jde o vlak "vyšší kvality". Současně se trochu zvedla cena, takže jsem byl logicky zvědav co to tedy přijede za parádu.

Když to shrnu, tak ta "vyšší kvalita" dnes znamenala:
- zdražené jízdné
- 10 minut zpoždění
- starý špinavý koženkový dobytčák

Sorry, ale nějak nechápu.
A jak potom bude vypadat kvalita cestování ve vlaku "normální kvality", to se ani netroufám odhadovat.
07.09.2014 (9:51)  
Hurááááááááá
Děkuji za rychlíky Rx
Děkuji za radu, že se to čte Rex.
Skoro 150 diskutujících přede mnou!!! Konečně se kleplo na hlavičku, označení rychlíků je důležitější než jídlo v JV!

Přečetl jsem si, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel a v každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována, většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem.

A když jsem seděl v tom koženkovém vagoně a přemýšlel čeho je víc, tak jsem usnul a zdál se mi sen.

Přišly tři sudičky a začaly mít přání:
První říkala: „Chci, aby rexy měly klimatizované vagony!“
Druhá říkala: „Chci, aby rexy měly vagony se zásuvkami!“
Třetí říkala: „Chci, aby vagony byly vybaveny elektronickým informačním systémem!“
A přišla čtvrtá a povídá: „Vy jste se na mě vykašlaly! Naštvaly jste mě! No tak ať je teda po vašem, ale já mám přání čtvrté. Ty vaše tři přání teda můžou platit, ale nikdy ne najednou! Když budou vagony klimatizované a budou mít zásuvky, nebudou mít elektronický informační systém. Vagony mohou mít zásuvky a elektronický informační systém, ale nebudou klimatizované. Vagony budou klimatizované a budou mít i elektronický informační systém, ale nebudou mít zásuvky.

A potom jsem se probudil. Šťastný, že mě neokradli.

Těším se až budou samé rexy, a já si budu moci vybrat jestli chci klimu, hledět na to kolik je hodin anebo nabíjet mobil bo noťas na klíně není žádná výhra
registrovaný uživatel Oto 
06.09.2014 (22:49)  
Bylo by dobré, aby všechny rychlé mezinárodní spoje měly prostě označení EuroCity. A vnitrostátní by měly vlastní kategorie (ICE, TGV, RJ).

Taková společná značka by mohla mít význam (ICE,TGV jsou vázané na dopravce), ale musí být nová ("EuroHighSpeed" třeba). Nelze vzít něco, co dosud označovalo pomalý vlak a začím tím označovat rychlý vlak. Poškodíte tím ty rychlé vlaky.

Pak nemůžete něco řídit podle toho, zda to přejíždí hranice. Pak vám vznikne situace, kdy máte stejnou linku, ale jeden spoj (typicky ten poslední) je zkrácen a měl by pak mít stejnou kategorie, přestože je to přesně stejná souprava se stejně častými zastávkami. Dneska taková schizofrenie nastává u EC vs IC/Ex co končí v Břeclavi. Kromě toho, snahou EU by mělo být hranice odbourat, ne je zvýrazňovat.

navrhuji zavést novou kategorii mezi rychlíkem a spěšným vlakem

Alex7: trať, kde by byly nutné více než tři vrstvy linek u nás nemáme. Proto prostě nepotřebujem více než tři kategorie.

Je třeba se na to dívat očima normálního člověka. Ten zná "osobák", "rychlík", "pendolíno" a "žluťáka".

Spěšné vlaky nezná (nikdy jich u nás nejezdilo tolik, aby to zaregistroval), Eurocity do Brna je taky "rychlík". IC a Ex mizí a objevují se tak často, že to nestačí sledovat ani šotouši ...
registrovaný uživatel Alex7 
06.09.2014 (22:20)  
Trochu OT: Já si myslím, že sjednocení kategorií mezinárodních vlaků v rámci EU je dobrý nápad. V západní Evropě jezdí spoustu vysokorychlostních vlaků, každý má spešl kategorii. Bylo by dobré, aby všechny rychlé mezinárodní spoje měly prostě označení EuroCity. A vnitrostátní by měly vlastní kategorie (ICE, TGV, RJ).

Přesto, že většina diskutujících chce kategorie zjednodušovat, navrhuji zavést novou kategorii mezi rychlíkem a spěšným vlakem - D jako dálkový vlak. Tuto kategorii by měly třeba motorové rychlíky, co staví v každé díře (např. Plzeň-Most nebo Praha-Písek-ČB) nebo spoje, co jedou část trasy jako R a část trasy jako Os či Sp (např. 659/8211 nebo 1691/603). Myslím, že je fajn rozlišovat dálkové spoje, co zastavují jenom ve městech anebo i v městysech; nebo rozlišovat spěšné vlaky, co projedou 2/3 zastávek nebo jenom pár.
06.09.2014 (20:47)  
JP: Pepo, opačně. Pendolino nahradilo rychlíky, ABY se dostalo pod dotační deštník... A taky asi aby připravilo cestující na zmatek v dalším GVD... :D
registrovaný uživatel Leinad 
06.09.2014 (18:33)  
Bude v tom nějaká garance (=vracení části jízdného, když přijede něco horšího?)
Podle mě by se měl zpřehlednit rezervační systém (aby i nešotouš měl na výběr typ vozu), zakázat koženky na EC(lepší vůz může jezdit ve špičkách EC, mimo špičky R, kopřivový vůz ve špičkách R).
Na Praha-Plzeň garantovat vozy na Ex a podle možnosti vylepšovat(měnit?) vozy na R.
registrovaný uživatel M 
05.09.2014 (22:08)  
Az na co?
I pristi rok bude platit, ze Praha-Plzen budou jezdit rychliky v hodinovem taktu po cely den a mezi nima se take po cely den budou propletat pomalaky. A navic tam budou SC. Proti letosku se zmeni jen to, ze ty SC budou 3, ne 1 jako letos.
Prehlednejsi to uz byt nemuze (leda by SC jezdily cely den treba po 2 hodinach).
05.09.2014 (18:16)  
M: Až na to, že z Plzně do Chebu SC nahradilo rychlík. Dokonce se dostalo díky tomu pod dotační deštník.
registrovaný uživatel M 
05.09.2014 (18:05)  
jirka67 - v cem presne spocita ten chaos? Po cely den jezdi v hodinovem taktu rychly vlak a mezi tim poruznu pomale vlaky. Jedny jsou v JR cervene a stavi jen nekdy, jine jsou modre a stavi vsude.
Ano, navic je tam SC. Ale to je stejne jako nadavat, ze mezi Prahou a Ostravou jezdi "navic" vlak do Moskvy, pritom vsechny ostatni jezdi do Bohumina nebo Ziliny (nebo kam).
Neni nad umely chaos:-(
  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko