..: Škoda dodává pohony pro stroje GE kompletované v Kazachstánu :..

TE33A společnosti KTZ mezi stanicemi Aynabulak a Kopr, foto: Kabelleger / David Gubler Berlín/Astana/Plzeň — Výstava InnoTrans přitahuje do Berlína nejen světové výrobce železniční techniky, aby představili jak své osvědčené stroje i novinky, poodhalili roušku z připravovaných konceptů, ale i potencionální kupce. Mnohdy jsou několikaměsíční jednání slavnostně uzavřena právě na takovýchto veletrzích. Jedním z kontraktů, který byl uzavřen na berlínské výstavě v roce 2012, byla i dodávka 110 kusů lokomotiv pro kazašské železnice (KTZ) společností General Eletric (GE). Jedná se o modifikaci nákladních lokomotiv TE33A, odvozených od série Evolution, které se již v Kazachstánu montují. Série 110 lokomotiv bude určena pro osobní přepravu, takže její maximální rychlost bude zvýšena na 160 km/h. Mají to být technologicky nejvyspělejší diesel elektrické lokomotivy pro vozbu těžkých osobních vlaků.

Pohony pro tyto lokomotivy bude dodávat Škoda Electric, dceřiná společnost Škody Transportation. Jeden komplet zahrnuje motor, převodovku a dvojkolí. GE nevybíral dodavatele v klasickém výběrovém řízení, ale oslovil přímo Škodu. Důležitou roli při volbě Škody Electric byla zkušenost americké společnosti Caterpillar. „Museli jsme splnit standardy kvality v případě dodávky motorů pro důlní stroje Caterpillar. Tato společnost nás hodnotila v náročné certifikaci jako jednoho ze svých nejlepších dodavatelů, což jen potvrzuje naši dobrou pozici v průmyslu,“ řekl Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric.

TE33A společnosti KTZ mezi stanicemi mezi Joloman a Saryozek, foto: Kabelleger / David Gubler Na podzim letošního roku byl ze Škody Electric vyexpedován první pohon. Výroba prototypu zabrala asi šest týdnů. Prototyp nyní prochází náročným schvalovacím procesem podle ruských drážních standardů GOST a norem General Electric. GE požaduje mimo jiné i životnostní zkoušky jak jednotlivých dílů, tak celých sestav, které musí vydržet do úplného zničení motoru. Stroj musí být spolehlivý v pásmu teplot od plus 55 do mínus 55 °C.

Sériové dodávky 660 pohonů začnou na přelomu let 2014 a 2015 a potrvají do roku 2018. Pro Škodu Electric jde o kontrakt za miliardu korun.

„Nová smlouva přináší možnost spolupráce s nadnárodním gigantem GE Transportation, který je jedním ze světových lídrů v oblasti strojírenství a patří také mezi největší světové výrobce lokomotiv pro nákladní dopravu. Pomocí nových lokomotiv řady Evolution TM nyní GE Transportation proniká do vývoje a výroby lokomotiv pro osobní dopravu,“ uvedl Martin Sobotka, ředitel divize Trakční motory Škoda Electric.

Výrobní závod Lokomotiv Kurastyru Zauyty byl vybudován v Astaně v roce 2009 a získal licenci od GE Transportation. Na 43 tisících metrech čtverečních výrobní plochy včetně zázemí je možno vyrobit až 100 lokomotiv ročně. Závod zaměstnává přes 600 lidí. V současné době probíhá kompletace 410 lokomotiv, na které budou díly z větší části dodány z mateřského závodu GE ve Spojených státech amerických. Montáž této série započala v roce 2010 a bude ukončena v roce 2016.

Lokomotiva 2TE10M-2547 RŽD, foto: Sergeev Pavel Spolupráce GE s kazašskou stranou začala v roce 2005. GE se ujala rekonstrukce lokomotiv TE10. Lokomotivy dostaly nový řídící mikroprocesor, elektronické vstřikování paliva do motoru a chladící systém. To pomohlo prodloužit životnost lokomotiv. V současné době se buduje v Astaně závod, který bude ročně kompletovat až 300 motorů GE. Motory by měly být osmi-, dvanácti- nebo šestnáctiválcové, o výkonu od 2 200 do 4 500 kW. Výroba by měla být zahájena v roce 2014. Podíl domácích součástí by měl z původních 8 % vzrůst až na 51 % v roce 2020. Produkce bude, kromě Kazachstánu, exportována do zemí bývalého Sovětského svazu a Mongolska a bude sloužit k remotorizaci starších typů lokomotiv.

Zdroje: E15, Railway Gazette [1], [2], GE Transportation, Škoda Transportation, Wikimedia Commons [1], [2], [3]


Vlad Poslat mail autorovi | 19.12.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Svět ČR Plzeňský


21.12.2013 (17:29)  
Vít Burian: Mnoho parních lokomotiv bylo konvertováno z uhlí na mazut (pro příklad UP 844, UP 3985 - ty se dochovaly).
https://www.youtube.com/watch?v=XhgHrDbN4EU :D
registrovaný uživatel Keprt 
19.12.2013 (13:59)  
bartik09: jedna mašina za cca 2 mega USD..
19.12.2013 (13:41)  
Docela by me zajimalo, kolik to stoji. Nedavno tu byl clanek o americkych lokomotivach a ukazalo se, ze stoji zhruba tretinu toho co ty evropske...
19.12.2013 (12:32)  
U posledního obrázku by člověk řekl, že to je víc parní lokomotiva než dieselová.
No ale ten design ... stará i nová vypadají strašně. Ale co, no.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.12.2013 (10:48)  
Mno, pohony Škoda mají dobrý zvuk. A letité zkušenosti s tímto regionem s velkým rozptylem teplot. Vzpomínám jak před zhruba 40 lety museli řešit otázku rozběhu (a izolační pevnosti) u podchlazených motorů (pohonů), kdy o přestávce (na vlaku) šel stroj při rozjezdu do plného výkonu a motoru (pohonu) se to poněkud nelíbilo. To, že fíra nechal běžet chlazení, ponechme na "latinu z kuchyně".... Stroj je prostě nutno chránit proti nežádoucí manipulaci.
registrovaný uživatel koyot 
19.12.2013 (9:48)  
No tak to je minimálně velmi slušný návrat na východní trhy. Když už jim elektrické lokomotivy vyfoukl Alstom, tak by se mohli chytit alespoň u dieselelektrických. Zrovna tohle bych ale čekal, že v Edisonových závodech vyrobit zvládnou.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko