..: Elektrizace tratí mezi městy Glasgow a Edinburgh :..

Jednotka 170453 společnosti First ScotRail na stanici Waverley Station v Edinburghu, foto: Ad Meskens Edinburgh — Zlepšení železniční dopravy řeší program EGIP, který má přispět k dlouhodobé ekonomické udržitelnosti Skotska. Na přípravu a realizaci programu byla původně vyčleněna 1 miliarda liber šterlinků, po redukcích se zatím hovoří o 650 milionech liber. Zlepšení by se mělo dotknout všech tras mezi Edinburghem a Glasgow. Jestliže je dnes vypravováno pět až šest spojů za hodinu s dobou jízdy kolem 50 minut, v budoucnu po elektrizaci tratí by mohlo být v jízdním řádu ve špičkách nabízeno až 13 spojů za hodinu a jízdní doby na úseku cca 67 km (42 mil) by se mohly zkrátit na 35 minut. Přesto, že program byl představen veřejnosti v roce 2011, na jeho přípravě se pracovalo již od roku 2007. Realizace byla naplánována na období 2012 až 2016, ale program nabírá zpoždění. Jako reálný termín úplného dokončení se jeví rok 2022, zaznívají hlasy, které jej zpochybňují a uvažují o roce 2024. Realizaci zajišťuje Network Rail. Jedním z dílčích kroků je i to, že do konce roku 2013 na všech spojích mezi oběma největšími skotskými městy budou cestující mít možnost využít připojení wifi.

Trať z Edingburghu do Glasgow dále pokračuje do regionu středního Skotska a zahrnuje East Dunbartonshire, North Lanarkshire, South Lanarkshire, Falkirk a oblast West Lothian. Jsou na ni napojena velká města Motherwell, Cumbernauld, Falkirk, a Livingston.

Vizualizace stanice Gogar, foto: National Rail Projekt zahrnuje novou stanici mezi Edinburghem a Fife. Stanice Gogar bude upravena jako přestupní na edingburghské tramvaje a bude zajištěno napojení na edingburghské letiště. Stanice Haymarket bude nákladem 25 milionů liber zrekonstruována aby mohla poskytnou kvalitnější služby a umožnila rychlejší přestup z vlaku na tramvaje a autobusy, ale i místní taxíky. Projektanti mysleli i na imobilní občany.

Projekt elektrizace se bude týkat 350 km tratí nejen z Edinburghu do Glasgow přes Falkirk, ale i dalších tras. Rovněž budou elektrizovány tratě v oblastech Carmuirs, Dunblane a Alloa. Investice se také dotknou rekonstrukce nebo nové výstavby mostů, úpravy křížení s pozemními komunikace, ale zahrnují i nová depa.

Glasgow Queen Street, foto: Maccoinnich V současné době je vypsáno výběrové řízení na elektrizaci mezi Edinburgh Waverley – Glasgow Queen Street line (156 km). Součásti projektu je i výstavba stanice Gogar a rozšíření nástupišť ve stanicích Waverley, Queen St., Croy, Falkirk High, Polmont a Linlithgow. V Millerhill bude zřízeno nové depo. Smlouvy by měly být uzavřeny počátkem roku 2014, práce by mohly být zahájeny v létě 2014 a dokončeno by mělo být do závěru roku 2016. Hodnota zakázky je vyhlašovatelem odhadnuta na 400 mil. liber.

Jedna věc jsou plány, jiná věc je realita, která pravidelně plány mění. Ve Skotsku reálně hrozí zpoždění projektu až o tři roky. Hlavními překážkami jsou nutnost uzavřít část trasy až na tři měsíce a dohodnout se s majitelem Millennium Hotel na zbourání západního křídla hotelu, aby mohla být prodloužena nástupiště ve stanici Queen Street v Glasgow směrem na George Square, z důvodu zastavování delších vlaků. Omezujícím faktorem je tunel na severním zhlaví stanice. Rovněž musela být přepracována dokumentace na propojení stanice s rozšířením sousedního nákupního centra Buchanan Galleries. Přímá propojení stanice s centrem také asi nebude dříve, než v roce 2017.

Železniční stanice Haymarket, foto: Pencefn Zatím byla odložena výstavba spojky, která by umožnila vjezd a výjezd vlaků z Edinburghu, aniž by musely jezdit úvratí přes stanici Dalmeny. Odložení těchto prací určitě zkomplikuje dopravu, protože po dobu stavebních prací bude nutno uzavřít na 12 týdnů tunel West Lothian. Network Rail ale původní odhady zpřesnil – tunel by měl být uzavřen na dobu ne delší, než 44 dnů a k uzavření by mělo dojít v letních měsících roku 2015.

I přes avizované problémy je snahou všech zúčastněných, aby první fáze elektrizované trati na lince Cumbernauld byla v provozu do zahájení Her Commonwealthu v roce 2014.

Program počítá samozřejmě s novými vozidly. Nové elektrické jednotky by měly být tříčlánkové a měly by umožňovat provoz dvou spřažených jednotek. Do roku 2022 by mělo být nasazeno asi 55 nových jednotek.

Zdroje: BBC News, Global Rail News, Railway Technology, The Scotsman, Wikimedia Commons [1], [2], [3]


Vlad Poslat mail autorovi | 11.12.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Spojené království


registrovaný uživatel rpet  mail  
13.12.2013 (23:23)  
ano. ted se zacnem hadat, protoze asi nemame nic jinyho na praci, nez se chytat za slovicka... well. toho se fakt nemam chut zucastnit.

proste, aby to bylo skousnutelne i pro pana arj:

ano, parni vlaky tu jesti, jezdi jich tu dost, a staci si koupit jizdenku.
registrovaný uživatel arj 
13.12.2013 (21:04)  
parnich vlaku je tu jak naseto. staci si odlozit balik na jizdne

34 liber za zpáteční cestu mi jako balíkk nepřipadá
http://www.westcoastrailways.co.uk/book/Jacobite-Book.cfm?CFID=179955&CFTOKEN=bfeb4eb47bfa389a-474C9E48-F3AD-730B-BF2726D7E7CFF446

Samozřejmě, jsou i vlaky kategorie Létající královský Skot s cenami v řádu několika tisíc královských peněz (pamatuji na srovnání jeho cen s leteckými výlety Concordem do Karibiku, kdy dražší než Skot byl jen karibský parník s obousměrným letem v Concordu)
registrovaný uživatel rpet  mail  
13.12.2013 (17:11)  
jezdi. parnich vlaku je tu jak naseto. staci si odlozit balik na jizdne...
registrovaný uživatel arj 
13.12.2013 (16:42)  
Je velkým milovníkem páry

Tak v tom případě opravdu v létě. Skotové provozovali "pravidelné" (čti 2-3 x týdně přes celé léto) parní vlaky ještě pod hlavičkou BR a pak i Scotrail někde směrem k západnímu pobřeží, pokusím se najít na které to bylo trati a současně se poptat britských kamarádů, zda to ještě jezdí.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
13.12.2013 (16:33)  
arj: Z podkladů mně vyplývá, že se nejedná jen o jednu jedinou trasu... V úvodním odstavci klikněte na tučně psaná slova "všech tras" - je tam propojení na mapu.

Jak znám stoupu, on by určitě plánoval exkurzi co nejdříve. Je velkým milovníkem páry, takže by určitě hledal nějaký vlak s párou v čele, aby se stihl projet ještě po nezadrátované trati. :-)
registrovaný uživatel arj 
13.12.2013 (12:04)  
Hezký článek, ale znamená to, že (časem) budou zadrátovány obě tratě nebo jen jedna z nich? To z textu není patrné ... a není to moc patrné ani z propagační článků na stránkách Scotrail či Networkrail.

to je zralé na exkurzi
S tou bych počkal, až se jim alespoň - se zpožděním jedné celé pětiletky - podaří otevřít edinburské tramvaje ... což už by snad mělo být někdy příští rok na přelomu jara/léta.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
11.12.2013 (21:44)  
:-) Vlade, to je zralé na exkurzi :-).
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
11.12.2013 (11:42)  
Díky za report! Zdá se, že se na severu taky mají na co těšit, když je teď všude plno HS2, ze které, jak prý tvrdila BBC, "Aberdeen žádný prospěch mít nebude" :-)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko