..: Příměstská doprava v Perthu dostává nové jednotky :..

Jednotka série B (Transperth) na stanici Mclver, foto: DBZ2313 Perth — Příměstská železniční doprava v australském Perthu je posilována dodávkou nových vozů série B. Zakázka byla uzavřena v závěru roku 2012, kdy bylo objednáno 22 tříčlánkových souprav s termínem dodání od poloviny roku 2013 do roku 2016. Jedná se o investici za 243 milionů australských dolarů. Jde se o třetí dodávku vozů série B od roku 2004, kdy byl představen první koncept. Tím se počet vozů zajišťujících příměstskou dopravu dostane na 300 a bude se snažit držet krok s poptávkou, která se v posledních třech letech zvýšila asi o 15 %. Provozovat je bude dopravce Transperth, nasazeny budou na Clarkson rail line. Vozy jsou vyráběny ve spolupráci společností Downer Rail (dříve EDI Rail) a Bombardier, z Queenslandu do Perthu jsou převáženy po vlastní ose po železniční síti a v Perthu se musí vyměnit podvozky za úzkorozchodné (1067 mm).

Technické údaje tříčlánkové jednotky:

délka soupravy 73 m
šířka 2,9 m
výška 3,1
maximální rychlost konstrukční: 260 km/h
provozní (v současné době): 130 km/h
hmotnost 120 tun
trakční systém Bombardier MITRAC protiprokluzový systém s IGBT měniči pohání 8 AC trakčních motorů
pojezd Bo-Bo, 2-2, Bo-Bo
elektrický systém 25 kV AC
rozchod 1067 mm

Jednotky mohou jezdit samostatně, případně mohou být zpraženy dvě nebo tři.

Pořízení nových vlaků se dokonce stalo jedním z bodů předvolební kampaně v roce 2013. Zpoždění dodávek předchozích vozů (způsobené zejména problémy s elektromagnetickou kompatibilitou a zabezpečovacím zařízením) a zvýšená frekvence cestujících vedly k přeplňování souprav a ke zhoršení pohodlí při cestování. Proto byly slibovány dodávky další vozů v následujícím období. Zatím se hovoří o dalších 10 tříčlánkových soupravách za cenu 110 milionů australských dolarů.

Interiér jednotky B série (Transperth) nasazované na Clarkson rail line, foto: Mitchell Johnson Australané už se ale dívají dál, co by mělo být předmětem další veřejné zakázky. V nových vozech by se asi měly objevit nové prvky, příklad si berou z brazilského Rio de Janaira. To by mohlo znamenat výraznou změnu – místo dvoudveřových vozů by se nově pořizovaly vozy třídveřové. Pravděpodobně by se snížil počet sedadel, ale přispělo by to ke zvýšení celkové kapacity a hlavně by se tím zkrátil prostoj vlaků ve stanicích, protože třemi dveřmi by se výrazně urychlil výstup a nástup cestujících. Konstruktéři dostanou za úkol vyřešit zásadní problém – zvýšit provozní rychlost (u příměstských souprav s častými zastávkami) ze současných 130 km/h na 160 až 190 km/h a zajistit přitom bezpečné cestování i pro stojící cestující. Kromě vyřešení pohodlného sezení se očekává, že v nových vozech bude akcentován vývoj v oblasti technologií, aby cestující byli v reálném čase informováni o jejich cestě. Očekává se, že nové vlaky by měly být aerodynamiky propracovanější, což by mělo vést ke snížení spotřeby elektrické energie. A v neposlední řadě by vlaky měly být vybaveny aktualizovaným systémem automatického zabezpečení jízdy vlaků, který by pomohl zabránit chybám řidiče. Zakázka by měla být vypsána v polovině roku 2014 a dodávka se očekává v roce 2017.

Zdroje: Global Rail News, Government News, Perth Now, Wikimedia Commons [1], [2]


Vlad Poslat mail autorovi | 4.12.2013 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Svět


  1 2      Zpráv na stránku:   
04.12.2013 (14:09)  
Těch 260 km/h, to je jen reklamní tah. Aby tohle někdo používal pro rychlost 260 km/h, musel by vzniknout prakticky nový vlak.
04.12.2013 (13:33)  
Délky linek a počty stanic:
Midland Line: 16 km a 15 stanic
FremantleLine: 18,7 km a 17 stanic
Armadale Line: 30,1 km a 20 stanic
Joondalup Line: 33,2 km a 12 stanic
Mandurah Line: 70,1 km a 11 stanic
Pokud má někde opodstatnění rychlost nad 100 km/h, tak na Mandurah Line. Zbytek spíš připomíná rychlou tramvaj s jízdní dobou 15-20 minut resp. 30-40 minut.

PS: Moc se mi líbí nástupiště a přístup přímo "na palubu" bez schodů.

Edit: Není to zrovna levné vozítko. 11 mil. AU $ je téměř přesně 200 mil. Kč.
Correspondent or Member of ŽelPage Zlámalík  mail  
04.12.2013 (12:16)  
No, tedy... Mass Transit. Připomíná mi to prospekt tramvaje K2 z roku 1968. Všechny ty jednotky, jezdící okolo Londýna, pořizované jako "levné standardní řešení", nabízejí mnohem lepší komfort.
04.12.2013 (9:19)  
Konstrukční rychlost 260 km/h? Tak to bych chtěl na rozchodu 1067 mm vidět, ono i těch 130 už je dost. Asi maj kluci hodně dobrý tratě...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko