Perth — Příměstská železniční doprava v australském Perthu je posilována dodávkou nových vozů série B. Zakázka byla uzavřena v závěru roku 2012, kdy bylo objednáno 22 tříčlánkových souprav s termínem dodání od poloviny roku 2013 do roku 2016. Jedná se o investici za 243 milionů australských dolarů. Jde se o třetí dodávku vozů série B od roku 2004, kdy byl představen první koncept. Tím se počet vozů zajišťujících příměstskou dopravu dostane na 300 a bude se snažit držet krok s poptávkou, která se v posledních třech letech zvýšila asi o 15 %. Provozovat je bude dopravce Transperth, nasazeny budou na Clarkson rail line. Vozy jsou vyráběny ve spolupráci společností Downer Rail (dříve EDI Rail) a Bombardier, z Queenslandu do Perthu jsou převáženy po vlastní ose po železniční síti a v Perthu se musí vyměnit podvozky za úzkorozchodné (1067 mm).
Technické údaje tříčlánkové jednotky:
délka soupravy | 73 m |
---|---|
šířka | 2,9 m |
výška | 3,1 |
maximální rychlost | konstrukční: 260 km/h |
provozní (v současné době): 130 km/h | |
hmotnost | 120 tun |
trakční systém | Bombardier MITRAC protiprokluzový systém s IGBT měniči pohání 8 AC trakčních motorů |
pojezd | Bo-Bo, 2-2, Bo-Bo |
elektrický systém | 25 kV AC |
rozchod | 1067 mm |
Jednotky mohou jezdit samostatně, případně mohou být zpraženy dvě nebo tři.
Pořízení nových vlaků se dokonce stalo jedním z bodů předvolební kampaně v roce 2013. Zpoždění dodávek předchozích vozů (způsobené zejména problémy s elektromagnetickou kompatibilitou a zabezpečovacím zařízením) a zvýšená frekvence cestujících vedly k přeplňování souprav a ke zhoršení pohodlí při cestování. Proto byly slibovány dodávky další vozů v následujícím období. Zatím se hovoří o dalších 10 tříčlánkových soupravách za cenu 110 milionů australských dolarů.
Australané už se ale dívají dál, co by mělo být předmětem další veřejné zakázky. V nových vozech by se asi měly objevit nové prvky, příklad si berou z brazilského Rio de Janaira. To by mohlo znamenat výraznou změnu – místo dvoudveřových vozů by se nově pořizovaly vozy třídveřové. Pravděpodobně by se snížil počet sedadel, ale přispělo by to ke zvýšení celkové kapacity a hlavně by se tím zkrátil prostoj vlaků ve stanicích, protože třemi dveřmi by se výrazně urychlil výstup a nástup cestujících. Konstruktéři dostanou za úkol vyřešit zásadní problém – zvýšit provozní rychlost (u příměstských souprav s častými zastávkami) ze současných 130 km/h na 160 až 190 km/h a zajistit přitom bezpečné cestování i pro stojící cestující. Kromě vyřešení pohodlného sezení se očekává, že v nových vozech bude akcentován vývoj v oblasti technologií, aby cestující byli v reálném čase informováni o jejich cestě. Očekává se, že nové vlaky by měly být aerodynamiky propracovanější, což by mělo vést ke snížení spotřeby elektrické energie. A v neposlední řadě by vlaky měly být vybaveny aktualizovaným systémem automatického zabezpečení jízdy vlaků, který by pomohl zabránit chybám řidiče. Zakázka by měla být vypsána v polovině roku 2014 a dodávka se očekává v roce 2017.
Zdroje: Global Rail News, Government News, Perth Now, Wikimedia Commons [1], [2]
1 2 | Zpráv na stránku: |
Midland Line: 16 km a 15 stanic
FremantleLine: 18,7 km a 17 stanic
Armadale Line: 30,1 km a 20 stanic
Joondalup Line: 33,2 km a 12 stanic
Mandurah Line: 70,1 km a 11 stanic
Pokud má někde opodstatnění rychlost nad 100 km/h, tak na Mandurah Line. Zbytek spíš připomíná rychlou tramvaj s jízdní dobou 15-20 minut resp. 30-40 minut.
PS: Moc se mi líbí nástupiště a přístup přímo "na palubu" bez schodů.
Edit: Není to zrovna levné vozítko. 11 mil. AU $ je téměř přesně 200 mil. Kč.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.