..: Kavárna Starbucks ve voze SBB :..

Káva, foto: Martin Grill Bern — Švýcarské dráhy SBB otevřely 21. listopadu první kavárnu Starbucks na palubě patrového osobního vozu. Vyvrcholilo tak dvouleté společné úsilí obou společností. Poté, když americký řetězec otevřel před 11 lety svou první kavárnu v kontinentální Evropě, jedná se o první takovéto netradiční řešení. Na švýcarských kolejích to ale není až takové překvapení. V minulosti – počátkem 90. let – jste si mohli objednat hamburger u McDonald´s na kolejích. Fast food se ale neujal, jedním z důvodů byl i zápach z fritéz, který se šířil celým vlakem. Pokud se tentokrát bude vlakem šířit vůně kávy, nemělo by to být tak nepříjemné. Pro Starbucks to je celosvětově první „kavárna na kolečkách“. Nabídka je cílena na mladší hosty a obchodní cestující.

Liz Miller, vedoucí koncepce designu pro Starbucks, to zhodnotila slovy: „To je jeden z nejmenších espreso barů a obchodů, které jsme kdy navrhli a je výsledkem jedinečné spolupráce odborníků, včetně místních návrhářů a inženýrů z SBB. Museli jsme kombinovat funkčnost a krásný design, a zároveň brát v úvahu celou řadu faktorů, jako neustálý pohyb vlaku, omezení prostoru a přísné bezpečnostní předpisy.“ Náklady projektu dosáhly 1,4 milionu franků. Druhý vůz by se měl objevit v provozu v průběhu února 2014.

Všechno začalo před dvěma lety, prvními úvahami a předběžnými dohodami. 6. listopadu 2012 byla představena maketa vozu IC 2000 v původní velikosti. První patro ale bylo vybaveno jen plně funkčním barem, zatím bez budoucího interiéru. Pro Starbucks budou vagony totálně přestavěny (prvním je WRB 50 85 88-94 005-8). V interiéru bude použit dřevěný masiv, usadíte se v kožených křeslech, koberec s vysokým vlasem bude tlumit hluk. Interiér řešila švýcarská společnost Milani design & consulting, která v minulosti pro SBB již pracovala. Na obou podlažích bude bar, přitom to horní, s obsluhou, bude lákat k delšímu posezení. V přízemí se očekává spíše rychlá obrátka návštěvníků a budou zde poskytovány služby i těm, kteří si nápoje a jídlo budou chtít odnést na své místo ve vlaku. Na otázku proč SBB zvolila spolupráci právě se Starbuck ale novináři zatím nedostali odpověď.


horká čokoláda Starbucks, foto: Starbucks První dny ale ukazují, že Starbucks nasadil své „americké“ ceny a tím se občerstvení, ve srovnání s jídelními vozy SBB, cestujícím poněkud prodražilo. Espreso bude dražší o desetník, zaplatíte 4,40 franku. Café crème bude za 4,50 místo 4,30 fr., za capucccino místo 4,40 švýcarských franků je nutno zaplatit 5,90. Čaj si dáte za 4,90 franků místo původních 4,20. Obdobně zdražila i horká čokoláda – o 2,50 franku na 6,90. Káva Starbucks vystřídá kávu Lavaza v těchto vlacích i v minibaru Elvetino-RailBar. Konzervativní cestující si ale mohou oddechnout, protože kromě nabídky Starbucks zůstala zachována i nabídka produktů „elvetino“, včetně teplých pokrmů.

Pro srovnání cen je dobré se podívat i na průměrný plat (údaje za rok 2012, čistá mzda): Švýcarsko: 111 702 Kč, Česko: 18 692 Kč.

S pojízdnou kavárnou se můžete setkat na vlacích InterCity mezi Ženevou a St. Gallen. Jízdní řád platí do 14. prosince 2013.

liché dny sudé dny
stanice tam tam zpět zpět tam tam zpět zpět
Geneva Airport 6.30 15.36 15.24 13.36 13.24 22.24
Genève 6.43 – 6.45 15.43 – 15.45 15.15 – 15.17 13.43 – 13.45 13.15 – 13.17 22.15 – 22.17
Lausanne 7.18 – 7.20 16.18 – 16.20 14.40 – 14.42 14.18 – 14.20 12.40 – 12.42 21.40 – 21.42
Fribourg 8.03 – 8.04 17.03 – 17.04 13.55 – 13.56 22.55 6.04 15.03 – 15.04 11.55 – 11.56 20.55 – 20.56
Bern 8.26 – 8.32 17.26 – 17.32 13.28 – 13.34 22.28 – 22.34 6.26 – 6.32 15.26 – 15.32 11.28 – 11.34 20.28 – 20.34
Zurich HB 9.28 – 9.39 18.28 – 19.39 12.23 – 12.32 21.23 – 21.32 7.28 – 7.39 16.28 – 16.39 10.23 – 10.32 19.23 – 19.32
Zurich Airport 9.50 – 9.52 18.50 – 18.52 12.11 – 12.13 21.11 – 21.13 7.50 – 7.52 16.50 – 16.52 10.11 – 10.13 19.11 – 19.13
Winterthur 10.05 – 10.07 19.05 – 19.07 11.56 – 11.58 20.56 – 20.58 8.05 – 8.07 17.05 – 17.07 9.56 – 9.58 18.56 – 18.58
Wil SG 10.24 – 10.25 19.24 – 19.25 11.38 – 11.39 20.38 – 20.39 8.24 – 8.25 17.24 – 17.25 9.38 – 9.39 18.38 – 18.39
Uzwil 10.33 – 10.33 19.33 – 19.33 11.30 – 11.30 20.30 – 20.30 8.33 – 8.33 17.33 – 17.33 9.30 – 9.30 18.30 – 18.30
Flawil 10.39 – 10.39 19.39 – 19.39 11.24 – 11.24 20.24 – 20.24 8.39 – 8.39 17.39 – 17.39 9.24 – 9.24 18.24 – 18.24
Gossau 10.43 – 10.45 19.43 – 19.45 11.18 – 11.19 20.18 – 20.19 8.43 – 8.45 17.43 – 17.45 9.18 – 9.19 18.18 – 18.19
St Gallen 10.53 19.53 11.11 20.11 8.53 17.53 9.11 18.11

Testování bude probíhat asi devět měsíců a po vyhodnocení bude rozhodnuto, zda se jako kavárny Starbuck přestaví i další vozy WRB z flotily IC 2000.

Zdroje: 20 minuten, Bahn Online, Blick, Global Rail News, SBB


Vlad Poslat mail autorovi | 1.12.2013 (8:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
03.12.2013 (0:15)  
Fritezy mely byt umisteny do vozu Eas.
registrovaný uživatel M 
02.12.2013 (23:41)  
Pochopil jsem to tak, ze pije vyhradne kavu primo od farmare. Pricemz tyto navyky zmenil pred zhruba 5, max. 10 lety. Do te doby pil kavu primo od zemedelcu:)
02.12.2013 (23:29)  
Martin Grill: takže když si dáte u Starbucks espresso, tak je nepitelné? To si dovolím nesouhlasit, je to pořád 98. percentil kvality toho, co je v ČR k sehnání.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
02.12.2013 (10:32)  
Vlade, vybral jsi moc pěknou titulní fotku. Ne proto, že jsem jejím autorem, ale protože vzhled používané kávy ve Starsucks je prakticky totožný, místy ještě horší. Zrna, u kterých bylo přetaženo pražení a uvolnila tak oleje v sobě obsažené, čehož následkem je jejich "vysoký lesk" a důsledkem mnohem vyšší náchylnost na zkažení, neboť olej na vzduchu co? No přece žlukne... A právě proto, že je ta káva naprosto otřesná, musí ji tento řetězec nabízet v desítkách příchutí a derivací. Jinak by se to nedalo pít.

Snad se jednou dočkám toho, že ve vlaku bude jednodruhová filtrovaná káva, ideálně z rukou farmáře a klidně za odpovídající cenu :)
01.12.2013 (10:54)  
Výborně. Srovnejme SBB patrák s ČD bistrovozy a jistě najdeme 10 rozdílů... :)

Jinak myslím, že kluci z řepařské drážky nebo ze Zbýšova by takhle za zimu zvládli udělat klasickou hospodu z Bmto pro Pacifik a ani by to moc nestálo. Pěkná adaptace do místních poměrů. :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko