..: Kavárna Starbucks ve voze SBB :..

Káva, foto: Martin Grill Bern — Švýcarské dráhy SBB otevřely 21. listopadu první kavárnu Starbucks na palubě patrového osobního vozu. Vyvrcholilo tak dvouleté společné úsilí obou společností. Poté, když americký řetězec otevřel před 11 lety svou první kavárnu v kontinentální Evropě, jedná se o první takovéto netradiční řešení. Na švýcarských kolejích to ale není až takové překvapení. V minulosti – počátkem 90. let – jste si mohli objednat hamburger u McDonald´s na kolejích. Fast food se ale neujal, jedním z důvodů byl i zápach z fritéz, který se šířil celým vlakem. Pokud se tentokrát bude vlakem šířit vůně kávy, nemělo by to být tak nepříjemné. Pro Starbucks to je celosvětově první „kavárna na kolečkách“. Nabídka je cílena na mladší hosty a obchodní cestující.

Liz Miller, vedoucí koncepce designu pro Starbucks, to zhodnotila slovy: „To je jeden z nejmenších espreso barů a obchodů, které jsme kdy navrhli a je výsledkem jedinečné spolupráce odborníků, včetně místních návrhářů a inženýrů z SBB. Museli jsme kombinovat funkčnost a krásný design, a zároveň brát v úvahu celou řadu faktorů, jako neustálý pohyb vlaku, omezení prostoru a přísné bezpečnostní předpisy.“ Náklady projektu dosáhly 1,4 milionu franků. Druhý vůz by se měl objevit v provozu v průběhu února 2014.

Všechno začalo před dvěma lety, prvními úvahami a předběžnými dohodami. 6. listopadu 2012 byla představena maketa vozu IC 2000 v původní velikosti. První patro ale bylo vybaveno jen plně funkčním barem, zatím bez budoucího interiéru. Pro Starbucks budou vagony totálně přestavěny (prvním je WRB 50 85 88-94 005-8). V interiéru bude použit dřevěný masiv, usadíte se v kožených křeslech, koberec s vysokým vlasem bude tlumit hluk. Interiér řešila švýcarská společnost Milani design & consulting, která v minulosti pro SBB již pracovala. Na obou podlažích bude bar, přitom to horní, s obsluhou, bude lákat k delšímu posezení. V přízemí se očekává spíše rychlá obrátka návštěvníků a budou zde poskytovány služby i těm, kteří si nápoje a jídlo budou chtít odnést na své místo ve vlaku. Na otázku proč SBB zvolila spolupráci právě se Starbuck ale novináři zatím nedostali odpověď.


horká čokoláda Starbucks, foto: Starbucks První dny ale ukazují, že Starbucks nasadil své „americké“ ceny a tím se občerstvení, ve srovnání s jídelními vozy SBB, cestujícím poněkud prodražilo. Espreso bude dražší o desetník, zaplatíte 4,40 franku. Café crème bude za 4,50 místo 4,30 fr., za capucccino místo 4,40 švýcarských franků je nutno zaplatit 5,90. Čaj si dáte za 4,90 franků místo původních 4,20. Obdobně zdražila i horká čokoláda – o 2,50 franku na 6,90. Káva Starbucks vystřídá kávu Lavaza v těchto vlacích i v minibaru Elvetino-RailBar. Konzervativní cestující si ale mohou oddechnout, protože kromě nabídky Starbucks zůstala zachována i nabídka produktů „elvetino“, včetně teplých pokrmů.

Pro srovnání cen je dobré se podívat i na průměrný plat (údaje za rok 2012, čistá mzda): Švýcarsko: 111 702 Kč, Česko: 18 692 Kč.

S pojízdnou kavárnou se můžete setkat na vlacích InterCity mezi Ženevou a St. Gallen. Jízdní řád platí do 14. prosince 2013.

liché dny sudé dny
stanice tam tam zpět zpět tam tam zpět zpět
Geneva Airport 6.30 15.36 15.24 13.36 13.24 22.24
Genève 6.43 – 6.45 15.43 – 15.45 15.15 – 15.17 13.43 – 13.45 13.15 – 13.17 22.15 – 22.17
Lausanne 7.18 – 7.20 16.18 – 16.20 14.40 – 14.42 14.18 – 14.20 12.40 – 12.42 21.40 – 21.42
Fribourg 8.03 – 8.04 17.03 – 17.04 13.55 – 13.56 22.55 6.04 15.03 – 15.04 11.55 – 11.56 20.55 – 20.56
Bern 8.26 – 8.32 17.26 – 17.32 13.28 – 13.34 22.28 – 22.34 6.26 – 6.32 15.26 – 15.32 11.28 – 11.34 20.28 – 20.34
Zurich HB 9.28 – 9.39 18.28 – 19.39 12.23 – 12.32 21.23 – 21.32 7.28 – 7.39 16.28 – 16.39 10.23 – 10.32 19.23 – 19.32
Zurich Airport 9.50 – 9.52 18.50 – 18.52 12.11 – 12.13 21.11 – 21.13 7.50 – 7.52 16.50 – 16.52 10.11 – 10.13 19.11 – 19.13
Winterthur 10.05 – 10.07 19.05 – 19.07 11.56 – 11.58 20.56 – 20.58 8.05 – 8.07 17.05 – 17.07 9.56 – 9.58 18.56 – 18.58
Wil SG 10.24 – 10.25 19.24 – 19.25 11.38 – 11.39 20.38 – 20.39 8.24 – 8.25 17.24 – 17.25 9.38 – 9.39 18.38 – 18.39
Uzwil 10.33 – 10.33 19.33 – 19.33 11.30 – 11.30 20.30 – 20.30 8.33 – 8.33 17.33 – 17.33 9.30 – 9.30 18.30 – 18.30
Flawil 10.39 – 10.39 19.39 – 19.39 11.24 – 11.24 20.24 – 20.24 8.39 – 8.39 17.39 – 17.39 9.24 – 9.24 18.24 – 18.24
Gossau 10.43 – 10.45 19.43 – 19.45 11.18 – 11.19 20.18 – 20.19 8.43 – 8.45 17.43 – 17.45 9.18 – 9.19 18.18 – 18.19
St Gallen 10.53 19.53 11.11 20.11 8.53 17.53 9.11 18.11

Testování bude probíhat asi devět měsíců a po vyhodnocení bude rozhodnuto, zda se jako kavárny Starbuck přestaví i další vozy WRB z flotily IC 2000.

Zdroje: 20 minuten, Bahn Online, Blick, Global Rail News, SBB


Vlad Poslat mail autorovi | 1.12.2013 (8:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Švýcarsko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
05.12.2013 (17:38)  
Jako jestli v chuti kafe poznas i to, jakou naladu nebo vztah k te bobuli mel jeji cesac, tak to ses fakt borec...

A jestli si myslis, ze jakykoliv kafe z Etiopie delaji usmevavy milionari a ty jim vlastne prispivas na jejich hobby, tak dobre:-)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.12.2013 (9:09)  
bartik09: Důležité je podporovat prodej kvalitních surovin, za kterými je adekvátně ohodnocená lidská práce, nikoli smíření se s tím, že masy kupují kentus, produkovaný nezřídka otročícími člověkostroji.
05.12.2013 (0:03)  
No tak jedna vec je, ktera kava je kvalitni a druha vec je, kterou kavu lidi kupujou... Asi se shodnem, ze nema cenu se prit o to, co z toho je v danou chvili dulezite a co ne.
04.12.2013 (16:22)  
Martin Grill: Myslím, že to trochu přeháníte. V těch směsích robusta je, ale jediný, kdo si myslí, že robusta není kafe, jste asi jen vy. Stejně tak by se dalo říci něco ostrého typu Duster není auto, nábytek z IKEA není nábytek, ale pořád je z pohledu sice kritického, ale v české realitě žijícího člověka má svojí roli.
Určitě by bylo hezké mít všude kavárny s arabikou z Etiopie, ale sám víte, jaká je česká realita, většina, a to fakt 97% "espres" je vhodná k přímému vylití do hajzlu okamžitě po výrobě. Takže jakmile se dostaneme aspoň na 50% akceptovatelnost, můžeme se bavit o tom, jak to vylepšit.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
04.12.2013 (12:41)  
M: Tak v tomhle ti budu oponovat. Rozdíl mezi pořádnou kávou a šméčkem z Brazílie potná kdokoli, kdo nepil půl života kyselinu sírovou. A hlavně v účinku, protože nekvalitní směsi, kterými zásobují trh třeba Lavazza, Segafredo, nebo Tonino Lamborghini (prostě ty "značky", které znáte z poutačů), obsahují robustu. Ta je, narozdíl od arabicy, významným zdrojem kofeinu, o kterém s spousta lidí myslí, že jej potřebuje. Do směsí se však dává hlavně proto, aby espresso z nich připravené bylo schopno vytvořit nějakou "pěnu", která má do cremy, jejímž zdrojem je jen čerstvá a kvalitní arabica, hodně daleko. Ale i tyhle komerční směsi jsou stále lepší, než ten kentus, který do kunčaftů leje Starsucks.
registrovaný uživatel M 
03.12.2013 (21:43)  
Tak nejak. Neni to ve finale o kafi, ale o tom okolo. A to okolo v tomto pripade lehce neopravnene "ovlivnuje" i chut/kvalitu samotne kavy.
Neco jako pivo v PETu. Prelite do sklenice 99% (mozna 100%, ja jsem kazdopadne v te pripadne mensi skupine:) rozdil nepozna, ale v plastu to proste neni koser a ani ja bych to nekoupil. To se proste nedela:-))
registrovaný uživatel stoupa  mail  
03.12.2013 (21:07)  
Pro M, MG:

Chlapi, máte pravdu. To je life-style issue. Před 20ti lety jsem se děsil co času promarním při 2hodinovém služebním obědě. A vlastně nic neprojednáme (aby nezaskočilo) a ze stejného důvodu jsme si nepochutnali.

Ale kávička? To je malý rituál. Míval jsem šéfa Itala. To presso jsme nejednou pili vstoje. U Itala na rohu, měl pro nás stolek na vysoké noze s popelníčkem. Moc fajn coffee break - odfuk, social small talk only. Mobil odložen v kanceláři. Coffee to go, s batůžkem, alespoň 2ma mobily - sorry, not my taste. Já hřeším "českým turkem". V sedě a chvílí klidu.
registrovaný uživatel M 
03.12.2013 (16:56)  
Jsem ve fazi penivych smakulad:) Ale vylozene potrebu se posunout nemam a souhlasim s tim, ze Starbucks je okolo toho 98. percentilu, co se u nas da koupit.
A ani ve Svycarsku nebo Berline to nebude vylozene odpad (kdyby jo, tak tam nebudou...).

Ergo je to trochu o tom, ze nekomu vadi hlavne to, ze je to "fastfood" a trochu neco jineho (protoze spravne se ma kafe pit tak 5 cl (nebo kolik) a kdo si stejne mnozstvi zredi na 5 dl, tak to uz je barbar, kdo si da capuccino vecer, tak taky atd.).
Pro vetsinu "normalnich" konzumentu kavy je to OK (a pravda, pro vetsinu Cechu je to drahe).
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
03.12.2013 (16:08)  
M: Do té doby jsem kávu nepil, jen tři Jihlavanky denně a po přemístění se od rodičů, zaléval jsem si s chutí dehydrované šmakulády a slintal nad tím, jak pění.

Nicméně každý nějak začínal a každý se může posunout dál. Stojí to za pokus.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
03.12.2013 (12:32)  
Vlade, Martine, 03.12.2013 (11:34),

V mém diskusním klubu Starbucks řadíme pro "hruškovou vodu - ropnou skvrnu", poměrně nízko, horší bylo náhražkové kafe z NDR. Naštěstí je ve městě, kde bydlím, dost italských kaváren a domorodci jsou rovněž učenliví ... :-) Ale světoběžníci s kulturou "coffee to go" představují pro Starbucks dostatečnou klientelu.

Kavárna ve vlaku - OK, dobrý, určitě lepší než "minibistro" s balenými poživatinami jako u benzinové pumpy. Jsou ale "chutnější", než Starbucks. - Jen názor.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko