..: Zajímavá rekonstrukce českolipského hlavního nádraží :..

Pohled na část nové stanice Česká Lípa hlavní nádraží, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageČeská Lípa — Cestující, kteří po delší době pojedou na českolipské hlavní nádraží, si mohou po výstupu nyní snadno připadat jako v jiném světě. Tento železniční uzel totiž v poslední době prošel velkou rekonstrukcí a změnil se prakticky k nepoznání. Celá stanice se posunula o několik set metrů blíže k centru města, původní nízké peróny nahradila standardizovaná nástupiště ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice, doplněn je i obligátní nový audiovizuální informační systém. Po dokončení stavby bude do prakticky nové stanice zaústěna i regionální trať 087 z Lovosic, která doposud ústila na samostatné nástupiště na druhé straně původní stanice. Nejzajímavější na celé stavbě je však bezpochyby nová výpravní budova, která je zajímavým architektonickým počinem, jenž nemá zatím v České republice při srovnatelných stavbách obdoby.

Samozřejmostí v nové budově jsou kromě pokladen či toalet také místa k sezení pro cestující a další zázemí. Řada prvků je však ještě před dokončením. Chybí například jakákoliv možnost občerstvení, jako automat na kávu a drobné pochutiny či přímo nějaký bufet nebo trafika. Využita zatím nejsou ani autobusová stání před nádražní budovou, takže cestující musí jít při přestupu na autobus nebo na dočasně zachované lovosické nástupiště mírně delší cestu.

Původní staniční budova, která již nebude mít pro cestující využití, bude nadále sloužit jako zázemí pro zabezpečovací zařízení. V přízemí také vznikne dispečerské pracoviště pro pracovníky řízení dopravy SŽDC. Horní patro by pak mělo být využito k administrativním účelům. Výpravní budova také přijde o část nevzhledných doplňovaných přístaveb, čímž by jí měl být vrácen původní historický vzhled.

Celá rekonstrukce stanice Česká Lípa hl.n. vyjde asi na miliardu korun, přičemž na financování se bude výraznou měrou podílet Evropská unie. Zhotovitelem je stavební firma SKANSKA.

Pohled na stanici od města, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Interiér s pokladnami, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Samozřejmostí jsou nové toalety, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage K dispozici je zázemí pro čekání cestujících, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Pohled na zhlaví ve směru starého nádraží, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Ve stanici byl vybudován podchod včetně bezbariérového přístupu a informačního systému, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Ve stanici byl vybudován podchod včetně bezbariérového přístupu a informačního systému, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Informační systém je praktický, nové označení linek MD však zobrazit neumí. Zásadní však je celý řádek s textem POZOR!! Zkušební provoz., foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Nové nádraží láká nejednoho šotouše, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage Stále probíhají dokončovací práce, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage

Další stavby na severu Čech

Stanice Jedlová, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageRekonstrukce stanice v České Lípě není jedinou stavbou, která byla v severních Čechách v poslední době dokončena či je dokončována. Správa železniční dopravní cesty v listopadu ukončila mimo jiné například modernizaci železniční trati číslo 081 v úseku mezi Benešovem nad Ploučnicí a Rumburkem, která přišla celkem rovněž na bezmála miliardu korun. Na trati byla provedena obnova železničního svršku i spodku, stejně jako mostů, propustků a zabezpečovací techniky. Rekonstruována či nově instalována byla také přejezdová zabezpečovací zařízení. V neposlední řadě byla obnovena stanice Markvartice, kde od nového grafikonu pravidelně probíhá křižování osobních vlaků. Jízdní doba osobních vlaků z Benešova nad Ploučnicí do Rumburku se snížila o přibližně 5 až 10 minut na dnešní hodinu a dvě minuty.

Výrazně se začala měnit také podoba stanic Raspenava a Frýdlant v Čechách na trati 037 v Libereckém kraji. Při stavební akci v hodnotě mezi 300 a 400 miliony korun získají obě stanice stejně jako v předchozích případech nová nástupiště, zabezpečovací a sdělovací zařízení i informační systém pro cestující. Tato stavba je zatím teprve v poločase a dokončena bude v průběhu letošního roku. Přesto již obě stanice prošly velkou proměnou, jak můžete nahlédnout na několika reportážních fotografiích.

Příjezd do stanice ze směru Liberec, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageV Raspenavě budou nově tři nástupiště, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPageOsobní vlak do Nového Města je připraven k odjezdu, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPagePozor vlak!!, foto: Michal Jaroš/Zdeněk Michl - ŽelPage

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, Liberecká drbna, Silnice - železnice


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 7.1.2017 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Reportáže

Další z regionu ČR Liberecký ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
08.01.2017 (18:41)  
Když tu hicujete troubu na zatrolejovanou Českou Lípu, která trať by měla být tou vyvolenou?
08.01.2017 (18:20)  
mah: To jsem si říkal taky. A jezdí se tam elektrikama? Protože třeba někde u Písku jsou natažený dráty, někdo tam vyfotil elektriku s nákladem a tady z toho byly Vánoce, že tam elektrika projede jedna v úterý a druhá v dubnu, když je někde výluka.
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.01.2017 (17:45)  
V ČL jsem byl jen párkrát v životě a z města jsem tam šel jen jednou. Když jsme byli na školním výletě v Zahrádkách u ČL a zpátky jsme se vraceli z Lípy. Ale nezapomenu, jak jsem asi před 4 - 5 lety (letí to) jel do ČL do takového krámku s elektronickými součástkami. Byl to opravdu zážitek, protože účelná cesta byla spojená i s jakýmsi zážitkem z cestování. To jsem jel po škole z Děčína liberckým rychlíkem a zde jsem přestupoval na Regionovu na Jedlovou. Bylo to těsně před Vánocemi a bylo pár cm sněhu, takže jízda z Děčína byla opravdu krásná. Z Regionovy jsem vystupoval v ČL - Střelnici, všude byly ještě staré přejezdy a staré zastávky a se sněhem to vypadalo hodně pěkně. Cestou od zastávky Střelnice jsem trochu bloudil (ten orientační smysl xD), ale nakonec jsem došel tam, kam jsem chtěl. V krámku jsem strávil minimálně 2 hodiny (!) a pak následovala zase cesta městem (už za úplné tmy) na zastávku Střelnice. Po příjezdu Regionovy do ČL hlavního jsem tam čekal na rychlík do Děčína, kde se sjížděly vlaky z různých směrů a já jsem na diktafon nahrával hlášení tehdejšího ČD Speakeru. To hlášení se mi velice líbilo. Bylo to mnohem lepší než třeba ČD Speaaker v Roudnici nebo Litoměřicích. Ty tratě a stanice na Severu mají své kouzlo.

Jen lidi v ČL by mohli být hodnější a vstřícnější. Kdž jsem 2 lidi ve městě zatavil a zeptal jsem se na cestu, kam potřebuju, tak jeden otráveně řekl že neví a paní pro změnu dělala, že mě nevidí, neslyší.
08.01.2017 (17:23)  
@mah Aby pak pod dráty jezdila mašina s jedním vagónem. Tramvají si železnici rozvracet nenecháme!
08.01.2017 (17:16)  
Tak to jde i bez Kotase. Přesah střechy před budovou je OK, kryje chodník dostatečně. Třeba na to, aby si člověk roztáhl nebo složil dešťník a nezmokl u toho. Nevím jak se sněhem, ale pokud nebude tolik sněžit na chodník, tak taky plus, nebude sklinka, oklepou se boty a nebude se tolik tahat binec dovnitř.
Vypadá to ale na první pohled poněkud brutálně, ve smyslu že je to obrovské a chybí tomu už jen chyty pro skálolezení. :D Ale to bude vpohodě, člověk si zvykne.
Z fotek nepoznám, jak je řešen půdorys, takže funkčnost z hlediska pohybu lidí, aby se nepleti sobe do cesty navzájem neposoudím.
Každopádně přínosná akce. Nádraží blíž městu a zároveň i blíž k autobusáku je fajn. (Znáte Valmez? No tak tam je to všecko špatně)
registrovaný uživatel mah 
08.01.2017 (15:30)  
Dale Cooper: Dráty v Žatci jsou kvůli nákladu, ne pro osobáky. Fakt nema smysl tahat pantograf někam, kam jezdi 20 lidí v jednom spoji.
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.01.2017 (15:05)  
Dráty v ČL? A kam by jako měly vést?
No konečně něco nekotasovýho, pravda. Docela to i vypadá.
08.01.2017 (14:37)  
Tahat dráty v okolí České Lípy? No, nevím... Máme elektrifikované tratě a stejně se pod dráty prohání regionovy. Třeba v Žatci, co tam kdy jelo s pantografem? Nebo mezi Budějicemi a Velenicemi... Když už někde tahat dráty, tak třeba z Plzně do Domažlic, nebo z Prahy do Rakovníka. Nebo Brno - Jihlava přes Třebíč? O tom se myslím akorát žvaní... Jako o všem u nás.
Honza: To je těžké, když jsou lidi dobytek. Leda tam dát ty betonové, to kromě počmárání snad nikdo nezlikviduje; odhlédneme-li od toho, že to bude sloužit jako veřejné WC.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.01.2017 (12:56)  
pro jouda bouda:

Technicky slozité to asi není. Ale dneska tam toho jezdí trochu málo na to, aby nekdo na elektrifikaci vynakládal peníze.
08.01.2017 (12:48)  
Zdravím. Chtěl jsem se jenom zeptat proč se při těchto rozsáhlých rekonstrukcích neprovede rovnou elektrifikace nádraží? To je tak složit, aby to tam mohlo být?
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko