Praha — Správa železniční dopravní cesty podepsala po letech plánů a příprav na konci března letošního roku finální smlouvu se stavební společností Metrostav na stavbu nové železniční zastávky Praha-Kačerov. Ta se bude nacházet nedaleko stejnojmenné stanice pražského metra C ve čtvrté městské části. Celkově stavební práce vyjdou na 17 milionů korun, přičemž stavět by se mělo začít již v současné době. Hotovo by pak mělo být do konce letošního roku, kdy budou mít cestující nově možnost jednoduchého přestupu mezi metrem, autobusovými linkami a vlaky linek S8 a S80 Pražské integrované dopravy.
Kromě kačerovské zastávky představitelé hlavního města i železnice již dlouho mluví také o zastávkách Eden či Zahradní Město, které ale vzniknou až za několik let v rámci rekonstrukce celého traťového úseku mezi hlavním nádražím (resp. Vršovicemi) a Hostivaří. Naopak nejblíže svému otevření je nyní zastávka Praha-Podbaba, která je už ve stavbě. Po jejím otevření však následně zanikne pro cestující stanice Praha-Bubeneč.
Nové zastávky také v myslích dopravních plánovačů probouzejí myšlenky na další tangenciální trasy příměstské a městské železnice, kdy se hovoří například o lince spojující Radotín s Běchovicemi právě přes Kačerov.
Zdroj: Finanční noviny
A pochopitelně to není o půlhodinovém taktu, půlhodinový takt je v rámci MHD naprosto nepoužitelný... Čtvrthodina je absolutní strop, interval musí být takový, aby cestující nechodil na konkrétní spoj, ale na linku.
A po příchodu na nástupiště ti lidé zjistí, že nejbližší spoj tohoto "metra" jim nepojede za 2-3 minuty (jak jsou zvyklí z té skutečné podzemní dráhy), ale každou půlhodinu. Takže si pomyslí něco o dalším pěkném tunelu ...
A pokud náhodou dorazí na stanici ve chvíli, kdy vlak (pardon "metro") by měl(o) za ty 3 minuty odjíždět, tak se dočkají toho, že se odjede od nástupiště a zastaví o 100 metrů dál u nejbližšího klacku a bude čekat, až projedou všechny vlaky, které se v té chvíli v širokém okolí nacházejí.
Ale to je samozřejmě problém celého systému "S-bahn" v Praze, nikdo o něm neví. Můžou být reklamy, billboardy, ale stejně se 50% populace tváří hrozně překvapeně, že se dá po městě jezdit vlakem...
Netuším jak to změnit, možná by pomohlo právě PR-propojení s metrem - ne postupné vylepšování sítě, toho si všimnou jen ti, co už o tom ví, ale bombastická monstrakce typu: "Otevíráme novou linku metra Radotín-Kačerov-Malešice-Běchovice. Bude vedena po povrchu v místě dřívější železniční trati, a obsluhovat ji budou moderní nízkopodlažní klimatizovaná vozidla CityElefant! V provozu již od X.X.201X!!".
Já předpokládám, že účelem je doplněk metra, občas i náhrada v případě výpadku (vč. dlouhodobých typu oprava Nuselského mostu), a pak je dle mne lepší varianta více zastávek i za cenu prodloužení jízdní doby.
Které by ostatně nemuselo být až tak dramatické - při nasazení vozidel s dostatečnou akcelerací se bavíme o řádově minutě a půl až dvou na každou zastávku, takže třeba na trase Zbraslav-Čakovice nějakých 10% i kdyby se tam nacpalo cca šest nových zastávek...
Ale docela by mne zajímalo, kolik cestujících přišlo ze Stromovky a stanici Bubeneč využilo o Velikonocích - kdy byly naplněny všechny podmínky pro její využívání (víkend, dobré až velmi hezké počasí), ba ještě navíc výluka metra A. To snad panťáky směr Masaryčka musely nepobírat ...
Doporučuju se podívat na rozhovor s provozovatelem: http://www.vagus.cz/?p=6680
Je tam uvedeno, že zavření nádražky bohužel velmi reálně hrozí.
Rychlá jízda versus zastávky, to bude vždy záležet na citu
Na jakém citu? Rychlost jízdy se "posuzuje" v nějakých měřitelných hodnotách (m/s, km/h, mph) popř. doba jízdy v čase, opět měřitelném. A je na dopravci/objednateli dopravy, aby posoudil (příp. si nějakým průzkumem zjistil), kolika lidem vyhovuje zastavování v místě A a B a zda se mu tedy vyplatí udržovat obě zastávky nebo vybrat jen jednu z nich.
lepší přivedení okolních autobusů ke krčskému nádraží
Zase se mohu jen zeptat - kolik "místních" (= relativně pravidelných uživatelů autobusů v krčské oblasti) má potřebu spojení na nádraží, odkud jede vlak jednou za dlouhý čas (dáno objektivně, na jednokolejce se žádný super interval jezdit nedá)? Mám pár známých na sídlišti A.Staška, Krči i Novodvorské - většinou směřují na metro nebo Arkády; někteří jedou občas i vlakem, ale na něj dojedou do Braníka (směr Posázaví, Brdy) nebo pomocí busu a metra na Wilson (v podstatě všechny dálkové vlaky).
Jednosměrná zastávka by určitý smysl dávala, protože by nesloužila až tak obsluze samotného území, jako spíše dopravě lidí zpět ze Stromovky poté, co se občerství v restauraci s výhledem na vlak. Uznávám, že je to trochu nesystémové, ale cílené. Přinejmenším by neměl být problém tam tu nástupní hranu už ze služebních důvodů zachovat.
Rychlá jízda versus zastávky, to bude vždy záležet na citu. Sám nejsem velkým příznivcem zastavování co 100 metrů, jde-li o delší a těžší soupravy (zastávky přes Vršovicemi a za Vršovicemi nebo to zmiňované depo Kačerov mi přijdou dost na hraně snesitelnosti, zejména s ohledem na dobrou dostupnost s přestupem), ovšem zastavení v Bubenči bych zvážil, protože spojení na vlak je tam pak už jen 131 v protisměru pro linku do Dejvic, a S41 jezdí krátké vlaky. Problém je, že už se dnes těžko obnoví původní Podbaba, i kdyby tam jednou tramvaj jela, protože tam není dost domů. Nová Podbaba u tramvaje místo staré Podbaby a Bubenče smysl dává, jenže tam nebude romantická skála a hospoda v pěkné budově, o přístupu podél vnucené betonové stěny nemluvě.
Nahrazení zastávky EC v Holešovicích u metra zastávkou v Podbabě u tramvaje bych neviděl jako moc přínosné, i když EC pak jede na hlavní nádraží (déle než C i s přechodem) a tramvaj jede zas do jiných koutů než C, jenže učte to lidi. To už si spíše dovedu představit, že zastavení v Holešovicích vynechá, nemluvě o budoucím přechodu této kategorie na VRT.
Nahrazení Krče Kačerovem také není příliš na místě, když tam snad jednou zastaví metro D, leda na přechodné období. Dovedl bych si ovšem představit lepší přivedení okolních autobusů ke krčskému nádraží.
Zrovna mezinárodní nádraží bych z té zastávky snad nedělal. Ale rozumněl bych, kdyby tam stavěly Rychlíky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.