..: Arriva vlaky vyjela na trať mezi Prahou a Kralupy :..

Vlak Arrivy na Masarykově nádraží, foto: Aleš PetrovskýPraha — Předposlední záříjové pondělí na pražském Masarykově nádraží bylo již na první pohled neobvyklé. Kromě běžných příměstských a regionálních vlaků Českých drah se totiž na páté koleji objevovala v Česku doposud nepříliš známá starší motorová jednotka společnosti Arriva vlaky, nového dopravce, který právě od 23. září zahájil pilotní provoz svých osobních vlaků u nás. Start byl sice o poznání méně okázalý, než původně naznačovaly loňské tabulky jízdních řádů, i tak ale přináší Arriva vlaky do regionální dopravy v okolí Prahy několik pro cestující příjemných novinek, kterých se zatím u majoritního dopravce nedočkají. První dny provozu byly pro zelené vlaky Arrivy spíše zkouškou, jak vlastně provoz bude vypadat, a cestujících příliš nebylo, i tak se ale odstartování projektu společnosti obešlo bez zásadních komplikací.

Vozidla

Jednotka disponuje vcelku kreativním vnějším nátěrem., foto: ARRIVA vlaky Arriva vlaky přichází na svoji první pravidelnou linku se staršími motorovými jednotkami (v České republice označovanými jako řada 845/945), které před nasazením do provozu u nás prošly rekonstrukcí interiéru a laku v šumperské firmě Pars nova. Jednotka se skládá z motorového a řídicího vozu a celá je laděna do zelených barev s různými motivy a popisy. Zajímavý je též interiér, který je velmi příjemný a je na něm vidět, že renovace se kromě sedaček dotkla i obložení, podlah a dalších prvků. Na první pohled zaujmou také vcelku pohodlná sedadla Regio+ z dílny moravské firmy Borcad cz, která se však výrazně liší od modelů používaných u Českých drah, a to například podhlavníkem s „ušima“ nebo vyšší měkkostí a částečnou polohovatelností.

Nepříjemným překvapením pro vyšší nebo statnější cestující jsou však malé rozteče mezi sedačkami jak v leteckém uspořádání, tak v případě „čtyřek“. Pozitivní jsou naopak sklápěcí stolky na sedačkách a pro fanoušky železnice jistě zejména volný výhled na stanoviště strojvůdce a na trať. Naopak je nutno zmínit i další nevýhody, jakými je absence klimatizace, která je nahrazena větracím systémem a menším počtem vyklápěcích oken, proto je otázkou, jaká bude tepelná pohoda v těchto vozidlech v letním období. Některé cestující zarazily také chybějící zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Oproti původním plánům nakonec ve vlaku není k dispozici oddíl první třídy, část vlaku s širší roztečí sedadel je určena například pro cestující se sníženou schopností pohybu a orientace. U příměstské dopravy je pak také značnou nevýhodou fakt, že vlak není nízkopodlažní. Ačkoliv je výška mezi nástupištěm a vlakem nižší, než například u běžných osobních vozů, stále je nutno překonat dva schody, což kromě zpomalení výměny cestujících způsobuje i nevhodnost vlaku pro osoby na vozíku nebo hůře pohyblivé občany.

Interiér oddílu 2. třídy, foto: ARRIVA vlaky Oddíl původně určený pro první třídu, foto: ARRIVA vlaky V interiéru potkáte sedačky s dílny firmy BORCAD, foto: ARRIVA vlaky Prostor pro kola či kočárky, foto: ARRIVA vlaky Na stěnách potkáte zčásti samolepky v korporátním vzhledu ČD. Že by v Parsu zbyly?, foto: ARRIVA vlaky

Tarif

V otázce tarifu nabízí původně anglický dopravce velmi příjemný základní tarif, který je přibližně na úrovni zákaznického jízdného ČD se slevovou aplikací IN 25. Problémem jsou ale chybějící dohody s objednateli integrované dopravy, což se odráží v nezačlenění do tarifu Pražské integrované dopravy, což je pro dopravce velkým problémem. I tak ale nabízí Arriva slevy pro držitele Opencard, a to bez ohledu na nahraný kupón. Zajímavé jsou také slevy pro důchodce, které jsou na původně běžné 50% výši, podobně jako u dalších soukromých dopravců jako jsou GW Train Regio nebo JHMD. Kromě jednotlivých jízdenek u dopravce platí také zpáteční sleva a v nabídce jsou i jízdenky týdenní. Stejně jako ostatní dopravci i Arriva akceptuje běžné žákovské a studentské průkazy pro dojíždění do škol. A kolik tedy stojí v praxi jízdenka z Prahy do Kralup? Obyčejný tarif přináší cenu 34 korun, s Opencard se dostane dospělý na 25 korun. Příplatek za psa je na stejné úrovni jako u ČD (15 Kč/vlak), naopak kolo přepravíte u Arrivy za 20 korun, což je mírně levnější. I přes problémy se začleněním do PID se tak může pro některé skupiny lidí stát nový přepravce zajímavou alternativou, od které odrazuje snad jen prozatím dvouhodinový interval mezi jednotlivými vlaky, které budou jezdit jen v pracovní dny.

Přechod mezi částmi jednotky, foto: ARRIVA vlaky Rozteč mezi sedačkami není příliš velká, foto: ARRIVA vlakyStanoviště strojvůdce, foto: ARRIVA vlaky Užitečné jsou rozkládací stolky, foto: ARRIVA vlaky Zajímavé pojetí má design stěn na WC, foto: ARRIVA vlaky Nebude v létě s větráním problém?, foto: ARRIVA vlaky

Služby

I když se jedná o regionální nebo dokonce příměstskou dopravu, tak má dopravce vcelku překvapivý rozsah doplňkových služeb. Vlaková četa prochází soupravu s minibarem, kde si kromě teplých a studených nápojů můžete koupit produkty značky Fornetti, denní tisk, jízdenky na MHD, ale také například různé propagační předměty dopravce včetně inovativních doplňků, jako je například deštník. Při větším počtu cestujících je ale otázkou, jak bude vlakový doprovod prodej jízdních dokladů i sortimentu ve vlaku stíhat a zdali by nebyla na příměstském vlaku vhodnější instalace například prodejního automatu. Na vlacích Arrivy je vidět také příjemná inspirace ze západní Evropy v podobě letáků s jízdním řádem a informacích o službách, které jsou dostupné po celém vlaku, což je v regionální dopravě v Česku zatím ojedinělé, v Německu ale zcela běžné u všech dopravců i na lokálních tratích. V pražské příměstské dopravě je novinkou i možnost Wi-Fi připojení na palubě, stejně jako rozsah zastavování vlaků. Ty míří svým konceptem mezi dosavadní zastávkové a rychlíkové spoje: nové vlaky zastavují v Praze a poté až ve vzdálenějších stanicích a zastávkách jako Řež a Libčice nad Vltavou.

A co dál?

Prezentační jízda Arrivy. Kde její vlaky potkáme příště?, foto: ARRIVA vlakyJe jisté, že tento "ochutnávkový projekt", jak zahájení provozu popisuje sama Arriva, nemá ambice vykazovat dopravci zisk nebo alespoň vyrovnání nákladů. Zjevně se jedná zejména o základ, na kterém chce společnost stavět dál a získat tak i reference například pro budoucí výběrová řízení. Jak uvedl ředitel Arrivy Jaroslav Richter, tak současná úroveň provozu je naprostým základem a minimální úrovní, pod kterou firma nepůjde a naopak ji chce zvyšovat. Do budoucna dopravce plánuje získání dalších podobných motorových jednotek z Německa, kde však bude při vstupu do dotované objednávané dopravy záležet na podmínkách objednatelů. Oproti prvotním obavám se v prvních dnech na přesnosti vlaků Arrivy zatím neprojevila výluková činnost v oblasti Holešovic a Bubenče a žádná vyšší zpoždění oproti předpokladům nevznikala.

Zdroje: Arriva vlaky, ŽelPage


Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 25.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
25.09.2013 (21:02)  
Haha :-) Tak Arriva u nás začne provozovat šroty (BR 628), které od nového GVD přestanou jezdit na trati Köln - Gerolstein - Trier, kde budou nahrazeny výlučně moderními jednotkami Alstom Coradia LINT 54 (BR 622).

Výhodou je určitě rychlost až 120 km/h a podstatně svižnější akcelerace i v kopci oproti řadě ČD řadě 854.

Nicméně v létě tam bývá dost na padnutí a větrání není moc účinné. Arriva alespoň odstranila původní příšerné sedačky. Ovšem jaké budou ty od Borcad CZ, to je otázka.
registrovaný uživatel eber 
25.09.2013 (20:22)  
Idiotské řeči pana Žáka, nejen o regionální dopravě zdarma, jsou opravdu (kór v dnešní době) naprostý blábol. Musíme ovšem pochopit, že jde o součást jeho předvolební kampaně a doufat, že ho tyhle řeči po volbách přejdou :) Co se týče Arrivy, když sami říkají že jim teď nejde o výdělek, tak to měli skutečně zkusit na některé jiné trati, kde se mohli více předvést a třeba by to i těm starým dobrým 810 někde "nandaly" i když třeba v porovnání s takovou řadou 814 tam už moc rozdílů v kultuře cestování nevidím (tím nemyslím bonusy jako kávičku, nebo deštníček) ...
25.09.2013 (19:51)  
Farkač Karel: Nejlepší by bylo, kdyby se jezdilo v regionální dopravě zadarmo a nebyl by problém s "itegrátem". Něco podobného již naznačil i pan Žák.

A já si říkal, že takové blbosti snad nemůže nikdo fandit.
Co ještě by mělo být zdarma???
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
25.09.2013 (18:16)  
Martin Z: Ale jinde to jde. V Nizozemí mohu na jednu a tu stejnou jízdenku místní dopravy jezdit po Amsterdamu, Rotterdamu, Haagu, Leidenu, Utrechtu... (Kombinaci s dálkovými vlaky jsem nezkoušel.)
Ono by to šlo, kdyby se chtělo. A "chtít" je jednoduché pro toho, kdo "drží" dotační peníze, vypisuje výběrové řízení a může si v něm stanovit podmínky.
registrovaný uživatel Martin Z  mail  
25.09.2013 (18:09)  
Jiří Kocourek: Ano, v příměstské dopravě v rámci IDS to u nás jde, v dálkové dopravě nikoliv. Těžko bude jedno IDS třeba z Pardubic do Liberce
25.09.2013 (18:04)  
Martin Z: Pořád nechápu, jak je možné koupit si v Drásově v autobusu lístek, dojet autobusem do Kuřimi, z Kuřimi na ten samý lístek vlakem dojet do KrPole a odtutd pokračovat tramvají. To vše na jediný lístek a zcela legálně.
Nechápu jak je to možné z jednoho prostého důvodu: Spousta lidí tvrdí že není možné, aby byl jednotný tarif pro více dopravců.
25.09.2013 (17:34)  
Lev, Martin Z: No tak pokud by na kazde lince byl pouze jeden dopravce, tak nebude problem se dohodnout (prinejmensim na jizdenkach z bodu A do bodu B). Ostatni veci (treba ta KB) by pri reseni elektronickou cestou taky mely byt resitelne. Problem muze nastat, pokud budou jezdit na jedne trase 2 dopravci (jeden R objednane MD a druhy Os objednany krajem).

Farkač Karel: Otazka, kterou se asi ma smysl zabyvat. Na druhou stranu by to mohlo prinest dalsi problemy (krome chybejicich penez z trzeb) - napriklad bezdomovce.
25.09.2013 (16:56)  
K cenám jízdného:
Nejlepší by bylo, kdyby se jezdilo v regionální dopravě zadarmo a nebyl by problém s "itegrátem". Něco podobného již naznačil i pan Žák.
K vozidlům:
Srovnejte jízdu, pohodlí a vybavenost soupravy ARRIVA s 843+043 a zkuste si odpovědět, co je lepšího.
registrovaný uživatel Martin Z  mail  
25.09.2013 (16:35)  
Lev: Pokud si bude každý hrabat na svém písečku, což se zatím jeví i při výběrových řízeních, tak samozřejmě žádná síťovost, ani žádný společný tarif existovat nebude
registrovaný uživatel Keprt 
25.09.2013 (15:23)  
K tomu "srovnání" s Železnicí Desná jen doplním, že tamní vlaky jsou v majetku Svazku obcí údolí Desné, Arriva Morava je jen provozovatelem drážní dopravy.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko