Brusel — Společnost Thalys International byla založena v roce 1987 třemi železničními společnostmi s různým podílem obchodních práv: 62 % SNCF, 28 % MMBS/SNCB a 10 % Deutsche Bahn. Nizozemské NS byly od počátku pouze partnerem a ani do budoucna na tom nehodlají nic měnit. V současné době probíhají jednání, která by měla vést k transformaci Thalys na zcela samostatnou a nezávislou společnost. Obchodní podíl SNCF by měl klesnout na 60 %, ale podíl MMBS/SNCB by měl narůst na 40 %. Německá společnost Deutsche Bahn se od doby vzniku Thalys de facto stala konkurentem, protože nasazuje na spoje po západní Evropě své vlastní vysokorychlostní vlaky. To vedlo vedení DB k rozhodnutí, že se svého podílu vzdá a nebude do budoucna obchodním společníkem. Ke změnám by mělo dojít k 1. lednu 2015, neboť se čeká na vyjádření evropských orgánů. Nové vedení společnosti pak bude sedmičlenné. Čtyři místa v něm obsadí Francouzi, včetně místa generálního ředitele, tři místa připadnou Belgičanům.
Thalys nasazuje do provozu vlaky odvozené od souprav TGV. Thalys PBKA (spojuje Paříž, Brusel, Kolín nad Rýnem a Amsterdam) jsou čtyřsystémové soupravy (25 kV 50 Hz AC, 15 kV 16,7 Hz AC, 1500 V DC a 3 kV DC) vyrobené v letech 1995 až 98. Sedm z nich je ve vlastnictví SNCB, po dvou patří DB a NS, šest souprav náleží SNCF. Na spoje mezi Paříží, Bruselem a Amsterdamem jsou nasazovány třísystémové soupravy Thalys PBA (Francouzi je označují jako TGV Réseau). Devět provozovaných souprav vzniklo v letech 1992 až 1996.
Společnost Thalys zaznamenala v loňském roce zvýšení počtu cestujících na 6,6 milionu (meziroční nárůst o 3,1 %) a obrat narostl o 8,4 % na 470 milionů eur.
Od 7. října 2013 navíc přidává dva páry spojů, které budou zajíždět do Amsterdamu a nahradí tak výpadek po zastavení provozu vlaků V250, které belgické i nizozemské železnice před časem vrátily italskému výrobci. Počet spojů Thalys mezi Bruselem a Amsterdamem tak naroste denně z devíti na jedenáct a přepravní kapacita se navýší o 17 %.
Zdroje: Global Rail News, International Railway Journal [1], [2], Wikimedia Commons


Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
