Praha (aktualizováno 18. září) — Když společnost ROPID odhalila téměř přesně před rokem návrh jízdního řádu na rok 2013, nejednoho člověka zarazily v traťových tabulkách vlaky dvou nových dopravců, kteří na pražské a středočeské koleje měli letos v pravidelné veřejné dopravě původně vyjet. Těmito dopravci byly společnosti Arriva vlaky a KŽC Doprava. Zatímco vlaky Arrivy vlastně pravidelně nikdy nevyjely, nakonec z jízdních řádů se změnou jízdního řádu postupně zmizely a nejsou v plánu – zřejmě z úsporných důvodů – ani pro příští rok, vlaky druhé jmenované společnosti v grafikonu zůstaly a zůstávají i na příští rok. Termín zahájení jejich dlouhodobého provozu se ale neustále a opakovaně odsouval až doposud. Jak už asi tušíte, řeč je o pražské lince S34, dříve také označované jako S31, kterou má provozovat právě firma KŽC Doprava.
Jako nakonec snad již definitivní datum zahájení provozu této linky, která bude cestující vozit mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi, se nyní udává 1. říjen letošního roku. Vše závisí na získání finančních prostředků ze strany objednatele, tedy organizátora pražské městské hromadné dopravy, společnosti ROPID. Naopak společnost KŽC Doprava, která v hlavním městě i jinde zajišťuje hlavně nostalgické výletní vlaky, je podle svého ředitele připravena vyjet do 24 hodin, jak už ostatně prokázala během povodní v červnu, kdy vlaky tohoto dopravce po několik dní jezdily právě po zmíněné trase mezi centrem Prahy a Čakovicemi, a to náhradou za omezený provoz metra i povrchové městské dopravy.
Až doposud se zdá být vše v pořádku. Problém však nastává v otázce vozidel, která dopravce plánuje na linku nasadit. Jedná se totiž o desítky let staré motorové vozy řady 810, které společnost odkoupila jako vyřazené ze Slovenské republiky. Tam prošly sice větší rekonstrukcí, kterou však cestující poznají prakticky pouze v přečalounění původních sedadel a novém krémovém "historickém" nátěru. Nabízí se tak logická otázka: Opravdu je toto možné v roce 2013 vydávat za linku městské železnice, zejména pak v kontrastním porovnání s některými sousedními státy? Na jednu stranu je nutno vyzdvihnout nízkou provozní náročnost tohoto typu vozidel, na straně druhé však tyto motorové vozy nesplňují snad žádné standardy moderní dopravy 21. století, stejně jako zavedené Standardy kvality Pražské integrované dopravy. Jmenovat můžeme kromě chybějící klimatizace také absenci bezbariérovosti nebo informačního systému. Diskutovat se dá o pohodlnosti sedadel. Z technické stránky je možno se pozastavit nad nízkou konstrukční rychlostí i celkovým "morálním" stářím těchto vozů.
Je nutno podotknout, že tyto vozy nasazují do běžného provozu i v rámci Pražské integrované dopravy také samotné České dráhy, kde jsou ale tyto vozy výrazně na ústupu a jsou nahrazovány alespoň modernizovanými jednotkami Regionova nebo zcela novými vozy. Proto téměř jedinou linkou, kde lze motorové vozy řady 810 v Praze a blízkém okolí v současnosti v pracovní dny potkat, je trať tzv. Pražského semmeringu, tedy železnice mezi pražským Smíchovem a Hostivicí.
Pokud by tedy společnost KŽC Doprava vyjela na pražské koleje, byl by to první soukromý železniční dopravce jezdící v rámci subvencované veřejné dopravy v rámci Prahy. Přesný termín první jízdy však zatím nezná ani vedení dopravce, ani samotné hlavní město Praha. Počkejme si.
Zdroje: KŽC Doprava, Železniční magazín, ŽelPage
Stačí jen někomu dostatečně hluboce zalézt do řiti, nebo je k tomu potřeba i něco jiného? Příjde mi to, že naše prachy utrácí páni jako-by se na ně žádné zákony nevztahovali.
Jak je možné, že v Praze lze parovozovat dotovanou dopravu i bez zákonných podmínek? a Jinde to ale nejde?
Kéž by se RegioJet ozval a žádal to stejné jako KŽC.. Moc bych se divil, kdyby jim to prošlo.
Absence informačních systémů neni snad takový problém. Doplnilo se to do tramvají i autobusů, proč by to nešlo do vlaku. Několik reproduktorů a displej nebo obrazovku plus nějakou skříňku co by to řídila. To se snad dá i koupit hotové, na tom neni co vymýšlet. Mám skoro pocit, že motory z benešova do vlašimi to mají (přinejmenším označovač jízdenek a reproduktor, displejem si nejsem jistej).
V zásadě lepší nějakej spoj než nijakej. Za povodní, když nejezdilo metro, to bylo superspojení. Tak jak jsem se svezl tim kredencem, jsem se už dlouho nesvezl. Škoda že ty šipky směr metro ve vysočanech nezůstaly. Každou chvíli se tam někdo schání po cestě na metro (neni úplně zřejmá a mapa která je tam vyvěšená to spíš zamlžuje).
Osmsetdesítka by takovej dojem neudělala. Záleží jaká je zrovna poptávka, aby vlak nevozil jen prázdný sedačky. Když se linka S9 (či S90) prodloužila do vysočan a počernic, koukal jsem kolik lidí ve vysočanech vystupuje nebo nastupuje, zdaleka nejsem jediný a občas vlak přijede docela plný už z počernic. Proto se také vlaky ze strančič o ten úsek do vysočan zkrátili (lidi by si moc na ty vysočany zvykali). Na druhou stranu autobus (183) to z vysočan do měcholup stihne za přibližně stejnou dobu jako ten vlak. Tohle zjištění mě nedávno dost překvapilo (ve vysočanech bych vlak nestihnul, v měcholupech jsem měl ještě skoro 10 minut), měl jsem do té doby za to, že vlak je daleko rychlejší.
Ariva měla někdy teď začít jezdit, nedávno to bylo v novinách (jen s tim, že nemaji dohodu s ropidem), ale už se mluvilo jen o úseku masaryčka-kralupy. V jízdním řádu byl (a dosud je) spoj benešov-kralupy. V návrhu byla i platnost dokladů PID, která ale v tom definitivním neni. A ariva si asi spočítala, že dokud se nedohodne s ropidem, nemá cenu s provozem začínat.
Přesně jak uvádí Borovička, Rada HMP dnes schválila peníze na prozatím zkušební provoz této linky v délce trvání 5 měsíců, který bude poté vyhodnocen.
Rada hlavního města Prahy
I . s c h v a l u j e
zvýšení rozpočtu běžných výdajů pro PID (prostřednictvím příspěvkové organizace
ROPID) v kap. 0329, § 2242 o částku 4.011,2 tis. Kč na financování provozu železniční
linky S34 Praha Masarykovo nádraží - Praha Čakovice v pracovních dnech v období
1.10. - 31.12.2013 za současného snížení neúčelové rezervy kap. 1016, § 6409 o
stejnou částku
I ten "Slepicovaječný" přístup je úvahy hodný, prosím vemte v potaz, že mezi objema "produkty" leží časový úsek více než sto let.
Jako největší důvod nasazení vozů 810 bych viděl neobsazenost těchto spojů cestujícími. V době povodní jsem na TGM koukal do těchto spojů vedené motory 830(1) a 850(1) a moc lidí tam nesedělo. Takže než platit provoz velkých motorů, je celkem logické, že dopravce zvolí méně provozně nákladné vozidlo. Ale je pravda, že nějaké standardy příměstské dopravy by to splňovat mohlo, vždyť i ten žabotlam je ve své podstatě nízkopodlažní vozidlo, i když stářím patří spíše do muzea.
S může znamenat i "skrz město". A hned máte důvod označovat příměstskou dopravu písmenem S.
Jinak mě to přijde jako hádka, zda bylo dříve vejce nebo slepice
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.