Praha — Projekt „Popularizace výzkumu a vědy ČVUT“ se zaměřuje na přiblížení zajímavých výsledků, kterých dosáhli zaměstnanci a absolventi ČVUT Fakulty dopravní, především studentům mimopražských středních škol. Součástí projektu jsou kromě Letních dopravních škol, na ŽelPage již zmíněných, také přednášky pro střední školy. Protože máme k dipsozici ještě dostatek volných termínů, které by mohly školy využít, rozhodli jsme se nabídnout naše přednášky zaměřené na železniční a veřejnou dopravu touto cestou. Délka přednášky je 45 až 60 minut – přizpůsobíme se časovým možnostem školy. Doufáme, že se najdou zájemci z řad studentů, kteří přesvědčí své pedagogy, aby zorganizovali čas a místo pro přednášku. Vybírat můžete z níže uvedených témat.
Váš vlak jede každou hodinu aneb Integrovaný taktový jízdní řád
Nejprve bude představen princip tohoto jízdního řádu a dále jeho úspěšné zavedení ve Švýcarsku, které umožnilo cíleně investovat do železničních tratí a přeměnit železnici v rychlou a výkonnou páteř národního systému veřejné dopravy. Dále bude představena historie zavádění ITJŘ v České republice (jak u rychlíků, tak u osobních vlaků), současný stav a možnosti dalšího rozvoje. Podle tohoto principu lze například „na míru“ navrhnout nové vysokorychlostní tratě pro rychlost až 360 km/h tak, aby se efektivně využívaly a tvořily páteř systému veřejné dopravy v ČR.
Z Prahy do Brna za hodinu aneb Rychlá spojení jako páteř naší veřejné dopravy
Nejprve bude představena historie a současnost vysokých rychlostí na evropských kolejích, zejména ve Francii, Belgii a Nizozemí, Španělsku a ve Švýcarsku. Dále se bude přednáška věnovat potenciálu pro Rychlá spojení (RS) v České republice. Jako nejvhodnější koncept se ukazují RS s odbočkami na konvenční tratě, které tvoří páteř systému veřejné dopravy a efektivní systém vlaků v pravidelných linkách s intervalem 60 minut či méně, které nabízí i místa bez povinné rezervace a za dostupnou cenu. RS mohou dále sloužit pro úsekové zrychlení konvenčních rychlíků či spěšných vlaků.
Váš vlak jede každou hodinu a mohl by jet mnohem rychleji
Přednáška, která je kombinací výše uvedených dvou - obě témata jsou pochopitelně pojata stručněji.
Kamióny na koleje aneb Nákladní železnice pro 21. století
Přednáška se zaměří na málo známý potenciál nákladní železniční dopravy pro ulehčení našim silnicím. Nákladní vlaky, zejména kontejnerové, mohou v dnešní době jet rychlostí až 120 km/h (a vlaky s poštou a kusovými zásilkami ještě mnohem rychleji). Přeprava kamiónů na vozech systému RoLa se může společensky vyplatit, pokud jde o tranzit přes celou republiku a nikoliv na krátkou přeshraniční vzdálenost. Chytrým plánováním jízdních řádů je možné dosáhnout jízdy nákladních vlaků i 100 km bez zastavení, což šetří energii a snižuje hlukovou zátěž z brzd.
Na jeden lístek od domu k domu aneb Integrace veřejné dopravy
Nejprve bude vysvětlen pojem integrace veřejné dopravy – časová, prostorová i tarifní. Dále bude představen švýcarský systém Přímé přepravy, který se po jednom století vyvinul z uznatelnosti železničních jízdenek do celostátní tarifní integrace – včetně autobusů, tramvají, lodí a lanovek. Dále bude představen vývoj v ČR, který skončil na úrovni integrovaných dopravních systémů, z nichž nejlepší se nachází v Jihomoravském kraji, a divoké konkurence v dálkové dopravě. Budou nastíněny možnosti integrace na celostátní úrovni v našich podmínkách.
Z důvodu pravidel evropského financování jsou z projektu vyňaty střední školy na území hl. m. Prahy. Pokud se však najdou vážní zájemci o přednášku, můžeme tyto školy navštívit ve školním roce 2014/15. V nadcházejícím školním roce bohužel z časových důvodů nemůžeme návštěvu slíbit.
Pokud vás, vážní studenti, nebo vaše pedagogy tato nabídka zaujala, ozvěte se nám, abychom se mohli domluvit na termínu i náplni přednášky. Těšíme se s Vámi na shledanou.
Zdroj: Doprava nás baví
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.