..: Z Drážďan do Budapešti lodí - railjety nebudou, ale bude kanál :..

1116.235, Landeck-Zams - St. Anton am Arlberg, foto: Tomáš Kubovec Komentář — Kroutíte hlavou nad titulkem, že se vám to nezdá? Nedivte se! Po vládě rozpočtové odpovědnosti se do díla pustila vládu odborníků a jejich práce zasáhla mimo jiné do dlouhodobé koncepce dopravní infrastruktury. Česká republika ani po dvaceti letech nedokázala zrekonstruovat svou páteřní železniční síť tak, aby vlaky po ní mohly bez omezení jezdit rychlostí alespoň 160 km/h. Zatím to nejde ani mezi Prahou a Českou Třebovou. A některé koridorové úseky ve směru na Cheb pro jistotu na tuto rychlost nejsou ani projektovány. Že za našimi hranicemi začíná být rychlost 160 km/h pro dálkovou osobní dopravu již překonaná? To nám přece nevadí. Dodnes není hotov jediný koridor, který nás propojuje se zahraničím, kde by bylo možno jet bez rychlostních omezení. Dálková doprava se nám začne pomalu, ale jistě vyhýbat – ti kteří budou pro dopravu z Německa do Rakouska chtít využít železnici, to už začínají mít rychlejší mimo naše území.

Dálnice D1, exit 2, foto: cs:ŠJů Teď se ozvou ti, kteří neschopnost příslušných ministerstev a ředitelství budou připisovat tomu, že pomalé práce na železniční infrastruktuře nahrávají gumokolistům. Není to pravda. Jediným napojením dálnice na panevropskou dálniční síť byla donedávna D5 u Rozvadova. Teprve vloni u Bohumína D1 překročila česko-polskou hranici. (Napojení D2 u Břeclavi na slovenskou síť nepočítám. Čtyřproudovka mezi Ostravu a Žilinou, slibovaná při výstavbě automobilky v Nošovicích, se vypařila spolu se slibujícími politiky.) Trošku tristní stav po více než dvaceti letech – chybí spojení Prahy s Berlínem, Prahy přes České Budějovice (když my ještě pořád nevíme kudy, že?) s Lincem, není kapacitní silnice mezi Brnem a Vídní, D11 zamrzla 3 km před Hradcem Králové a směrem na Polsko je to pořád spíše sci-fi. Alternativa k D1 – tah Olomouc/Brno – Svitavy – Hradec Králové byl odsunut do nedohledna, místo toho se začala zachraňovat rozpadající se D1. Jen opravovat, místo aby se už konečně udělala v profilu 3+3, v okolí Prahy a Brna pak 4+4. Když vyrazím jako gumokolista z Ostravy do Českých Budějovic, tak to mám pohodlnější a příjemnější přes Znojmo a dále přes Rakousko. Je to sice o pár kilometrů delší, ale v Rakousku jsou lepší cesty – nerozbité, s dobrým značením. Podobně to řeším při cestě do Náchoda (přes Polsko) nebo do Ústí nad Labem (přes Polsko a Německo). Ještě že v zahraničí jsou rozumnější ministři dopravy, kteří více dbají na tamější dopravní infrastrukturu.

Kolega, který ještě minulý týden psal o nekončícím příběhu při nákupu railjetů, má teď jistě hlavu v dlaních – příběh končí. Nová dozorčí rada vystavila konečnou stopku tomuto nákupu s obligátním zdůvodněním – nejsou peníze. „Ano, generální ředitel dostal úkol opci na nákup nevyužít,“ potvrdil deníku E15 předseda rady Zdeněk Žemlička. (Pokud některá sázková kancelář vypsala sázky na to, zda railjety budou, tak jeden náš jihočeský čtenář se může radovat, pokud si vsadil, protože už před časem prorokoval, že railjety nebudou, protože se doc. Žemličkovi nelíbí.) Opce na pořízení railjetů je sice prodloužena do 6. září, ale i přesto, že současný ministr financí (v demisi) zvládne různá kouzla s chybějícími penězi, v této záležitosti budu pesimista.

Kristallschiff na Dunaji v Linci, foto: LepoRello Ale nebojte se, že se pohodlně nedostanete z Drážďan třeba do Budapešti nebo Bělehradu. Na Hradě bylo vymyšleno, že se přeci jen zřídí plavební kanál Dunaj – Odra – Labe a současný ministr dopravy (už zase v demisi) je pro. Určitě stihne ještě zadat alespoň zpracování studie proveditelnosti. (Po kolikáté už?) Jen si to představte, jaké to bude krásné za pár let. V Praze u Karlova mostu nastoupíte na loď pravidelné dálkové linky Praha – Magdeburg – Hamburk. Ta vyčká zpožděného lodního spoje z Českých Budějovic maximálně 5 minut. Lodě budou odplouvat v pravidelném dvacetiminutovém intervalu (v páteční špičce i častěji) a v Mělníku můžete přestoupit na lodě jiných dopravců na linkách Vídeň – Magdeburg. Bude možnost si zvolit i přímou loď mezi Prahou a Budapeští. Někteří možná přestoupí i jinde než v Mělníku, třeba na lodě Wroclaw – Opole – Přerov – Vídeň – Passau. V té době babitron bude nabízet i sledování lodí a protože České dráhy nebudou mít railjety, místo nich budou provozovat vlastní lodní flotilu. A na ŽelPage bude samozřejmě v „řazení“ možnost se podívat i na rozmístění kajut (a mnozí si budou vybírat lodě tak, jak si dnes vybírají vagony). Je docela možné, že se zmenšujícím se počtem vlaků nebude v naší galerii co vystavovat a z ŽelPage se stane LoďPage. Když se totiž podíváte na mapu, jak by měl kanál vést: Mělník – Choceň – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Přerov – Ostrava, tak potom bude zbytečné provozovat v souběhu pendolina na trati do Ostravy. A i žlutý s černozlatým budou muset přesunout své vlaky na jiné destinace. Jestli railjety měly být nejmodernější vlaky Českých drah, tak shipjety budou nejmodernější lodě Labské plavební, nebo jiné z plavebních společností.

Raketa na řece Moskvě, foto: Ctac Že bude cestování pomalejší, než vlakem? Sami přece nevěříte, že by si vláda odborníků neporadila s takovou drobností. Existují přece rychlé lodě – už v Sovětském svazu se v loňském století vyráběly pod označením „raketa“, „kometa“ nebo „meteor“ – a od té doby šla technika kupředu. Nové typy, které pro nás chystá současný ministr dopravy, budou určitě nejen rychlé, ale ani za sebou při rychlé plavbě v kanálech nevytvoří vlny (což se nesmí). Možná ale přijdou ke slovu vznášedla – zdymadla místo zdržování jen „obletí“. Vznášedla navíc nepotřebují tolik vody, jako lodě, odpadly by problémy se zanášením řečišť po povodních. Takže nebuďte smutní, že u nás nebudou railjety (možná ani ty, co mají být nasazeny už příští rok mezi Prahou a Grazem, protože nějaká firma s neznámými a nedohledatelnými vlastníky se snaží soudně o zrušení celé smlouvy), budeme mít něco lepšího. A kdybyste se jimi přeci jen chtěli svézt, tak do Vídně to je kousek.

Lze jen doufat, že pár příznivců vlaků se nedomluví a nekoupí si několik, byť jen úzkých, pásů pozemků v místech, kudy by měl v budoucnu vést plavební kanál. Mohli by na těchto pozemcích vykonávat nějakou zemědělskou činnost nebo na nich dokonce vysadit nějaké vzácné dřeviny či na tyto pozemky zavléct nějaké chráněné živočichy (stačí nějaké malé). Tím by se mohla výstavba vodní cesty výrazně zkomplikovat a plavba lodí mezi Prahou a Budapeští o hodně oddálit. Ale možná přijdou pozdě a předběhnou je někteří poslanci, kteří s podobnými transakcemi mají už zkušenosti.

810.165-1, Mikulášovice dolní nádraží - Mikulášovice střed, foto: NIcKON O mnoha rozhodnutích politiků se dá psát s nadhledem, s úsměvem, lehkým perem. Ale Viaggio Comfort je již osvědčený produkt, který vyrábí přední německá společnost. České dráhy jsou akciová společnost ve 100% vlastnictví České republiky. A rozhodování Ano – Ne – Ano – Ne jen dle politického a nikoliv odborného náhledu je – těžko se mně hledají slova – směšné. Svědčí to o naprosté absenci koncepce, která by měla trvání delší, než právě vládnoucí politická reprezentace. Takto se stát řídit nedá. Jak vypadá Česká republika v očích obchodních partnerů? Siemensu, který odkládá plnění? Zahraničních železničních správ, se kterými bylo předjednáno nasazení railjetů? Jaký to bude mít dopad na rating Českých drah? Snažil jsem se informace o tom, co se posledních dnech děje kolem naší železnice, pojmout v úsměvném stylu. Ale je mi z toho spíše smutno.

Zdroje: Wikimedia Commons [1], [2], [3]

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.


Vlad Poslat mail autorovi | 24.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
24.08.2013 (14:49)  
Nejhorší je, že všechno v téhle zemi je ve stejném bordelu. Není to jenom doprava. Všechno jde pod vedením "odborníků" od 10 k 5.

Bartík 99---koho jako volit? Všechno je to sebranka. Čím větší zmetek, tím výš vyšplhá. Český národ se za Bolševika zavřel na chaty, dnes už není možné ani to.
24.08.2013 (13:37)  
Tak dnes už je to stejně spíš tak, že pokud chci z Mnichova, Hamburgu, Berlína/Drážďan do Vídně, tak tam prostě poletím. Protože pokud dodržím u aerolinek podobné zákonitosti jako na železnici kvůli výhodné ceně, o moc dráž to nevyjde a na zadku sedím hodinu. A pokud bydlím někde mimo velkých měst a potřebuju jinam než do velkého města, prostě to musím zkousnout i pokud to EC pojede průměrnou rychlostí 60 v hodině. Krásně je to vidět třeba ve Francii, z Paříže do Marseille je železnice snad v pohodě, ale přesto je denně slušná porce lidí co letí.
24.08.2013 (13:30)  
bartik09: Ano, možná bychom se dnes měli lépe, možná taky ne, to se dnes nikdo nedoví. Faktem ale je, že jak tehdejší, tak i dnešní Rakousko mělo a má své problémy, a tedy že zůstat jeho součástí není zázračným lékem na naše dnešní trápení.

Ale svým příspěvkem jsem primárně směřoval jinam - a to k tomu, že i jako samostatný stát bez Rakouska jsme se dnes mohli mít úplně jinak. Stačilo to párkrát v historii nepo***t.

A nakonec k tomu nadávání. Během svého výletu do Vídně jsem si krátil čekání na vlak čtením jakéhosi rakouského plátku, ve kterém redaktoři nadávali snad na vše, od vídeňské MHD až po špatné jméno Rakouska ve světě. Z těch jejich nářků by se skoro zdálo, že jsou na tom desetkrát hůř než my a přitom... Jak jsou pojmy relativní, že?
24.08.2013 (13:19)  
CityLizard: Samozrejme ze byl duvod. Ale kdyz se neco udela a lidi jasaj, tak to este neznamena, ze to bylo dobre. Jako priklad muze poslouzit prevrat v roce 1948 (nebo 1989 - chcete-li; Tezko muze nekdo oba zaroven povazovat za dobre.)
Ja v tom souhlasim s Busmanem. Prostym pohledem muzeme rict, ze zatimco po valce sme se odtrhli jako ten vyspelejsi, tak ted se (technicky vzato) snazime pripojit, jako ten zaostalejsi.

Busman: nadávali bychom úplně stejně
To je pravda, ale presto bych radsi nadaval jako Rakusak na "prevleceny Bmz s Taurusem", ale zaroven sem rad, ze nemusim nadavat jako Ukrajinec.
24.08.2013 (13:06)  
Busman: Tyhle monarchistické argumenty vždycky rád slyším. Asi byl důvod, proč se po první světové válce Rakousko-Uherské mocnářství k nemalé radosti svých obyvatel rozpadlo.

Nevěřte tomu, že být součástí Rakouska by naši úroveň nějak zázračně pozvedlo. Náš národ už v minulosti párkrát samostatný byl, a vždycky to tak tristně jako dnes nevypadalo.

Vše je to zkrátka o lidech, o náladě a morálce ve společnosti, a o tom, jaké představitele si občané zvolí a co jim umožní. Bohužel, v tomto ohledu to jde v naší zemi už nějakých padesát let z kopce, a morální úpadek v těch posledních dvaceti nemá v naší historii obdoby.
registrovaný uživatel Busman 
24.08.2013 (12:52)  
Asi nemělo v polovině 19. století dojít k nárůstu nacionalismu v českých zemích, tzv. národnímu obrození. Dneska bychom byli ta vyspělejší část Rakouska. Sic německy, ale nadávali bychom úplně stejně, rakouští šotouši též zvou svou zem Bananistánem, jelikož jejich VRT na 230, sem tam Cityshuttle na IC, Railjety jsou jen "převlečený" Bmz s Taurusem atd.:-) Hlavně, že jsme samosprávný národ a vládnem sami sobě. Každýmu, co jeho jest.
24.08.2013 (12:43)  
Jest cosi shnilého v království Becherově...
24.08.2013 (11:26)  
Kazdej narod si musi projit nakou pomyslnou vyvojovou cestou.
Indove se musej naucit, ze vlak telem nezastavi, arabove se musej naucit, ze vsechno neresi AK47 a cesi se musi naucit, ze politici lzou. Vsechno zacina u volice a jen u nej muze nastat zmena, ktera nas nekam posune.
24.08.2013 (10:57)  
Koncepce nasi politicke garnitury je jasna, nazrat-nakrast co nejvice. Zemanovi privrzenci meli dele pust, proto nyni tak prekotny vyvoj v dosazovani svych lidi ke statnim penezotokum. Odborne, technicke rozhodovani neni primarni. Nikomu nejde o to, jak vypadame pred ostatnimi staty, subjekty. To nikdo vubec neresi. Co zbyva? Snazit si delat svuj nazor na vec a promitnout jej do sveho kazdodenniho chovani a rozhodovani u voleb, nejen do kecani u piva.
Dekuji za vystizny clanek, komentar s nadhledem.
registrovaný uživatel aron 
24.08.2013 (10:57)  
M 474 003: Nebyly a právě proto, že nepotřebují NIC, protože tam kde není NIC, tak tam se nedá přihrávat, lobovat, obehrávat, faulovat, střílet do vlastní atd....
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko