Praha — Uplynulo pouhých pár měsíců od chvíle, kdy železniční dopravce RegioJet žádal od Ministerstva dopravy zveřejnění cen, jaké platí stát Českým drahám za ztrátové provozování jednotlivých linek dálkové železniční dopravy. Do té doby byla známá jen průměrná cena za všech 27 linek dohromady. Občané se tak mohli díky vysoké medializaci celé kauzy dozvědět, kolik stojí právě jejich rychlíkový spoj. Začaly se také rozšiřovat spekulace, do jaké míry České dráhy s čísly "čarují", když se výdaje za některé linky rok od roku diametrálně lišily. Dráhy však razantně kontrovaly, že se jedná o jejich obchodní tajemství a zveřejnění čísel je poškozuje. Ministr dopravy nicméně nakonec žádosti RegioJetu podané podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, vyhověl a ceny poskytl veřejnosti a následně i RegioJetu i přes protesty drah, které zvažovaly i možnost žaloby proti ministerstvu. Ministerstvo totiž zveřejnilo nejen požadované ceny, ale kompletní výkaz dodaný dopravcem. České dráhy však v následujících měsících zaslaly na ministerstvo podobnou žádost.
Jednou ze zveřejněných žádostí na stránkách Ministerstva dopravy je i ta z finančního odboru Českých drah, kde státem vlastněný dopravce žádá ekonomický model dopravců RegioJet a Arriva vlaky pro výběrové řízení na linku R27 z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Tato ekonomická data byla součástí dokumentace ke zrušenému výběrovému řízení na nového dopravce této linky, do kterého České dráhy nabídku nezaslaly.
Ministerstvo ovšem v tomto případě žádaná data poskytnout odmítlo, a to s odůvodněním, že k tomu není zákonný důvod: "V posuzovaném případě žadatel o informaci žádá o doložení ekonomických modelů, které uchazeči předložili v rámci svých nabídek v nabídkovém řízení na výběr dopravce lince R27. Vzhledem k tomu, že rozhodnutím zadavatele ze dne 9. 4. 2013 bylo nabídkové řízení v souladu s ustanovením § 84 odst. 1 písm. e) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zrušeno, nedošlo v rámci uvedeného nabídkového řízení k uzavření smlouvy o veřejných službách. Podané nabídky obou uchazečů v nabídkovém řízení tak představují informace vzniklé bez použití veřejných prostředků, které byly předány osobami, kterým zákon č. 106/1999 Sb. neukládá povinnost poskytnout informace." Mluvčí Českých drah Radek Joklík k tomu doplnil: "České dráhy mohou jako kdokoliv jiný využít tuto možnost a vznést dotaz podle zákona 106/1999 Sb. Jelikož došlo k poskytnutí výkazu prokazatelné ztráty a podrobné struktury nákladů Českých drah konkurenčním dopravcům, chtěli jsme také my znát tyto informace o dalších firmách," uvedl Joklík.
Jak jsme však zjistili, není to poprvé, co se konkurenční boj mezi Českými drahami a skupinou Radima Jančury odehrává i na půdě podobných úředních sporů. Již v dubnu letošního roku například dráhy, opět neúspěšně, žádaly o tzv. výkazy DOP, které ukazují, kolik cestujících s nárokem na některou ze státem nařízených slev dopravce přepravil. Naopak dopravce RegioJet žádal třeba také o seznam nemovitostí ČD, které jsou určeny k převodu či prodeji na Správu železniční dopravní cesty. Nutno podotknout, že obě tyto žádosti byly neúspěšné. Seznam nemovitostí k prodeji prý doposud neexistuje a na statistické informace Student Agency naopak České dráhy nemají nárok.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Ne, nebudu se jich ptat, je to samosebou jejich vec, jestli do toho nechteli jit kvuli vlastni lenosti, nedostatku kapitalu, neschopnosti zaridit odpovidajici vozidla, nevychazejici ekonomicke rozvaze nebo strachu z neznameho... a je to v konecnem dusledku jedno. Naopak, je zcela normalni, ze zadani si vyzvedne mnohem vice subjektu, nez pak podavaji nabidku - v moji branzi cca polovina poptavek konci slovy "nemame potrebnou technologii", "nemame potrebnou vyrobni kapacitu" nebo "nedokazeme garantovat pozadovany termin".
Ano, takovyto pomer odebranych zadani a dodanych nabidek neni obvykly, ale nevidim na nem nic nenormalniho, vzhledem k okolnostem. Naopak, jako pomerne zbytecnou chybu vidim u Arrivy, ze se necha vyradit kvuli takoveto banalite, kdyz uz si dali tu praci nabidku zpracovat a odevzdat v terminu.
Takze ocekavam, ze v pripade vyhlaseni vyberka se stejnym zadanim, by se:
- RJ a Arriva prihlasily s prakticky tim samym
- Arriva si sehnala osobu s odpovidajici kvalifikaci
- dalsi subjekty ztratily ostych a vyuzily situace, kdy to "nekomu ekonomicky vychazi", takze se prihlasi taky
Samosebou, v pripade, ze by se ukazalo, ze nejaka z podminek je nastavena zbytecne prisne nebo dokonce kontraproduktivne (otazkou je, jak je to zrovna s podminkou mit lidi s patricnym vzdelanim ve vedeni spolecnosti v dobe podani nabidky, aniz by bylo garantovano, ze tam tyto osoby budou i behem provozu), je vhodne to doladit pred vyhlasenim noveho vyberka. Nicmene, kdyz to tak vezmu, co se ke me doneslo z toho, co bylo kritizovano:
- "prilis vysoky" pozadovany pocet zachodu me osobne prijde stale jako prilis maly v souvislosti s tim, ze toaleta mimo provoz je bohuzel naprosto bezna. Ja osobne bych preferoval podminku, aby v pruchozi casti jednotky byly vzdy aspon dve toalety na XXX mist (pricemz ten pocet mist neni to nejpodstatnejsi).
- nizkopodlaznost vozidel mozna nemusi byt zcela striktne dana prave takovym procentem plochy, jak je ted, ale sama o sobe opodstatnena je - ve svem okoli znam spousty lidi, co jedou radsi autobusem (vysokopodlaznim), bo do vlaku se leze po zebriku (= jeste hur).
Ze z toho vetsine vychazi nutnost novych vozidel? Neni to spis dano faktem, ze z potencialnich novych provozovatelu nikdo nema zadna vozidla, ktera by se tomu aspon priblizila a stavajici modry dopravce je na tom (z ruznych duvodu) prakticky stejne?
Tam už skoro chybí jen dovětek "a proto se stát musí postarat, aby se tak nestalo" ;-) To je dost nebezpečně socialistická myšlenka. Normální je, že soukromý je soukromý a státní je státní. Do soukromého nikomu nic není, pokud nepodniká v souladu se zákony, tak je na to finančák, příp. policie nebo jiné úřady. Státní je z daní nás všech co daně platíme, tam nechť se to zveřejní.
Zeptejte se tech ostatnich 7 dopravcu, ktery se souteze chtely zucastnit, vyzvedly si zadani a pak nedaly nabidku...
Jako opakovat tu samou soutez? Proc se domnivat, ze to dopadne jinak? Navic kdyz nechcete zverejnovat predchozi nabidky, protoze predpokladate, ze nikdo nebude nic prepocitavat? Jednu nabidku da Regiojet, druhou (kupodivu jen o korunu horsi) nabidku da Arriva, ktera se nakonec stejne vytasi s tim, ze chce, aby to dostal Regiojet, tak co... To to muzem dat zrovna Regiojetu a bude klid. Lidi (volici) budou spokojeny, Jancura bude spokojenej. Spokojeny ale nebudou odborari (volici CSSD), takze tahle varianta nepripada v uvahu...
No, spis si polozme otazku, jake mame moznosti:
- nechat to tak, jak to je (= nepruhledne), asi se shodneme, ze je to cesta do pekel
- priklepnout to bez vyberka (= nepruhledne jen o fous min) mozne je, ale neni to ucel a diky moznemu pravnimu napadani by se to pravdepodobne zdrzelo vice, nez chceme a potrebujeme
- vypsat nove vyberko se stejnym zadanim, stoupa tu riziko, ze si i doposud nezucastneni ucastnici noveho vyberka upravi cisla tak, aby to vyslo podobne, jako minule, zvlast, pokud by se dosavadni nabidky zverejnily
- vypsat nove vyberko se zmenenym zadanim ... co na tom chcete menit? A proc, jen proto, aby si to vsichni museli prekalkulovat/odhadnout znovu? Neni lepsi se drzet nejakeho optimalniho modelu pro provoz a cestujici?
Jakej smysl ma opakovat stejny vyberko se stejnym zadanim?
Vzhledem k tomu, že Stanjura ani Žák s RJ nic nepodepsali, výběrko se bude podle mého odhadu stejně restartovat a pak by mi přišlo hodně sprosté, pokud by se to vykecalo.
Jak píšeš, tohle není poker a kdo blafuje, by to přece neměl vyhrát a nebo dostane přes prsty - buď od ÚOHS, nebo až mu to nebude v provozu vycházet.
Ze je to vsechno presne podle zakona, o tom nepochybuji. Taky nepochybuji o tom, ze pravni oddeleni CD by nam vysvetlilo, proc maj na ty informace ze zakona narok. Tak uz to u nas proste chodi.
Spis mi jde o ten princip. Nekdo nabizi verejnosti nejakou sluzbu za verejny penize. Proc by verejnost nemohla vedet, co ji nekdo nabizi.
Opakovat vyberko v kratkym casovym sledu se stejnym zadanim nedava smysl. Pokud ho tedy neopakuji proto, aby vyhral ten kdo vyhrat ma...
Ale napadl me, myslim, hezky priklad: Tak jako ted to totiz funguje v pokeru. Nikdo nemusi ukazovat karty, pokud to v principu hry neni nevyhnutelne nutne - tedy ani vitez kola nemusi nutne odkryt karty. Proc? Aby souperi nevedeli, jestli hrac blufoval (analogicky - vyplouvani detailu z nabidek: cena za kilometr vytrzena z kontextu). Jenze soutez o verejnou zakazku neni poker (alespon by byt nemel).
Je velký omyl myslet si, že finanční zdraví soukromých firem je jen věcí jejich majitelů. Je to věcí i státu. Protože kdo by chtěl krachující a všelijak jinak divně hospodařící firmy v důsledku nekompetentních rozhodnutí svých šéfů. Je nutné uvědomit si, že každá zkrachovalá firma = o daňový výnos méně a = o jednu veřejnou službu méně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.