..: České dráhy žádaly po Ministerstvu dopravy informace o konkurenci :..

paragrafPraha — Uplynulo pouhých pár měsíců od chvíle, kdy železniční dopravce RegioJet žádal od Ministerstva dopravy zveřejnění cen, jaké platí stát Českým drahám za ztrátové provozování jednotlivých linek dálkové železniční dopravy. Do té doby byla známá jen průměrná cena za všech 27 linek dohromady. Občané se tak mohli díky vysoké medializaci celé kauzy dozvědět, kolik stojí právě jejich rychlíkový spoj. Začaly se také rozšiřovat spekulace, do jaké míry České dráhy s čísly "čarují", když se výdaje za některé linky rok od roku diametrálně lišily. Dráhy však razantně kontrovaly, že se jedná o jejich obchodní tajemství a zveřejnění čísel je poškozuje. Ministr dopravy nicméně nakonec žádosti RegioJetu podané podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, vyhověl a ceny poskytl veřejnosti a následně i RegioJetu i přes protesty drah, které zvažovaly i možnost žaloby proti ministerstvu. Ministerstvo totiž zveřejnilo nejen požadované ceny, ale kompletní výkaz dodaný dopravcem. České dráhy však v následujících měsících zaslaly na ministerstvo podobnou žádost.

Jednou ze zveřejněných žádostí na stránkách Ministerstva dopravy je i ta z finančního odboru Českých drah, kde státem vlastněný dopravce žádá ekonomický model dopravců RegioJet a Arriva vlaky pro výběrové řízení na linku R27 z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Tato ekonomická data byla součástí dokumentace ke zrušenému výběrovému řízení na nového dopravce této linky, do kterého České dráhy nabídku nezaslaly.

Ministerstvo ovšem v tomto případě žádaná data poskytnout odmítlo, a to s odůvodněním, že k tomu není zákonný důvod: "V posuzovaném případě žadatel o informaci žádá o doložení ekonomických modelů, které uchazeči předložili v rámci svých nabídek v nabídkovém řízení na výběr dopravce lince R27. Vzhledem k tomu, že rozhodnutím zadavatele ze dne 9. 4. 2013 bylo nabídkové řízení v souladu s ustanovením § 84 odst. 1 písm. e) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zrušeno, nedošlo v rámci uvedeného nabídkového řízení k uzavření smlouvy o veřejných službách. Podané nabídky obou uchazečů v nabídkovém řízení tak představují informace vzniklé bez použití veřejných prostředků, které byly předány osobami, kterým zákon č. 106/1999 Sb. neukládá povinnost poskytnout informace." Mluvčí Českých drah Radek Joklík k tomu doplnil: "České dráhy mohou jako kdokoliv jiný využít tuto možnost a vznést dotaz podle zákona 106/1999 Sb. Jelikož došlo k poskytnutí výkazu prokazatelné ztráty a podrobné struktury nákladů Českých drah konkurenčním dopravcům, chtěli jsme také my znát tyto informace o dalších firmách," uvedl Joklík. 

Jak jsme však zjistili, není to poprvé, co se konkurenční boj mezi Českými drahami a skupinou Radima Jančury odehrává i na půdě podobných úředních sporů. Již v dubnu letošního roku například dráhy, opět neúspěšně, žádaly o tzv. výkazy DOP, které ukazují, kolik cestujících s nárokem na některou ze státem nařízených slev dopravce přepravil. Naopak dopravce RegioJet žádal třeba také o seznam nemovitostí ČD, které jsou určeny k převodu či prodeji na Správu železniční dopravní cesty. Nutno podotknout, že obě tyto žádosti byly neúspěšné. Seznam nemovitostí k prodeji prý doposud neexistuje a na statistické informace Student Agency naopak České dráhy nemají nárok.

Zdroj: Ministerstvo dopravy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
20.08.2013 (23:33)  
tarten: Nízkopodlažnost mi nepřišla jako překážka. Když už, min. 2 dopravci nadávali na ty záchody, i když i LEO Flirt jich má na cestujícího víc než MD požadovalo.
registrovaný uživatel tarten 
20.08.2013 (23:23)  
JP:
No tak to jste na tom se splněním podmínek nakonec stejně jako Arriva. :-D

No ale při druhém lepším vypsání výběrka by zájemců mohlo do konce vydržet třeba 5 místo 1...

A co se týče nízkopodlažnosti, jistě bude stačit podstatně menší %, než má CityElefant. Když ten je na příměsto.
20.08.2013 (19:30)  
Štátny moloch sa bojí konkurencie ako čert kríža - tak "robí ofuky", kde sa dá
20.08.2013 (15:52)  
bartik09: Jo tak. :) Už si nepamatuju, jestli to bylo 9+1, nebo 10+1. Pokud budeme konkrétní, tak ČD nebyly schopné koupit vozidla (dodnes se divím, že si neudělaly na LINKy rámcovku), RJ a Arriva podaly nabídku, GWTR+LEO Express to odpískali s pohádkou, když tendr letěl na ÚOHS, Abellio to odpískalo po zamítnutí stížnosti na ÚOHS. Koho tam máme dál? Možná Veolia? Ta už je teď Arriva.
20.08.2013 (15:17)  
Sim: Pokud nejsem jejich majitelem/akcionarem, tak je mi uplne u dvou pulek, ze firma XY ma na dane pozici takoveho lempla.
Bylo to samozrejme mysleno pouze ve vztahu k CD.

Opet se ptam, proc?
Protoze je v zajmu verejnosti, aby se seslo co nejvic nabidek. Nejde mi o zohlednovani internich ptakovin soukromnika, ale o zohledneni ptakovin statu - zakonu.

Josef Petrák: Ja myslel, ze vy mate desate zadani :-)
Kazdopadne se zda, ze rozumne vypadajicich pripominek je celkem dost...
20.08.2013 (14:36)  
bartik09: Pár důvodů padlo už na veřejnost, např. že MD negarantuje vzájemné uznávání tarifu nového dopravce ze strany ČD, ale požaduje ho po novém dopravci, mizerné podklady, co se současné tarifní výnosnosti týká, oddalování soutěže tak moc, až vznikl i šibeniční termín na výrobu vozidel ... no a já můžu k tomu dodat asi jen to, že nemám licenci k provozování drážní dopravy, natož založenou společnost, takže jsem si odebrané zadání přečetl a založil do poličky. :D
registrovaný uživatel Sim 
20.08.2013 (13:36)  
bartik > Pokud jejich neschopnosti - pak to bylo na zmeny ve vedeni.
A proc proboha? Pokud nejsem jejich majitelem/akcionarem, tak je mi uplne u dvou pulek, ze firma XY ma na dane pozici takoveho lempla. Je to ciste jejich vec. Vasim pristupem jste na puli cesty ke stavu, kdy budete nadprumerne uspesne lidi vyhazovat proto, aby jim ostatni nemeli co zavidet...

Pokud kvuli nesplnitelnym terminum , pak by se s tim melo v pristim vyberku pocitat.
Opet se ptam, proc? Vzdy se totiz najde nekdo, kdo by chtel, ale nema v danou chvili dostatek lidi/kapitalu/vozidel/casu. Ano, jako priklad uvadite CD s jejich internim vyberkem, kam se prihlasil jen jeden dodavatel a tedy modri maji problem - to bych i chapal; ale budete na to koukat podobne, kdyz nekdo jiny vznese pripominku, ze by chtel povolit tuhle a tamhle, protoze zrovna on ma od sveho majitele nastavena vnitrni pravidla tak, ze ho v urcitem pripade muzou tyto vnitrni omezeni ze souteze vysachovat?

Jo, neco jineho by bylo, kdyby se ukazalo, ze za danych podminek se to souteze neprihlasi nikdo treba proto, ze ze specifikace vychazejici kolejove vozidlo na trhu aktualne neni a vyvoj se neda stihnout v pozadovanem terminu. Ale kroutit to podle toho, jak ma kdo nastavenou byrokracii uvnitr firmy (ano, zpravidla ne vlastni vinou, ale protlacenou majitelem kvuli ochrane hodnoty majetku) v pripade, ze existuje alternativa, to uz je vesmes kontraproduktivni.

Jiří Hovorka > ano, ale pokud se nepletu, aktualne jsou jiz v tomhle ohledu karty odkryty, takze pro pripadne opakovani vyberka za prakticky stejneho zadani bez nutnosti vesteni z koule jsou podminky splneny. Nebo ne?
20.08.2013 (10:32)  
Sim: Vy se jich ptat nemusite. MD by melo...
Predne by bylo dobre zjistit proc se neucastnily CD. Pokud jejich neschopnosti - pak to bylo na zmeny ve vedeni. Pokud kvuli nesplnitelnym terminum (pokud vim, bylo to tak: Do vyberka CD se prihlasila jen Pesa a CD proto nemohly jeji nabidku jen tak prijmout), pak by se s tim melo v pristim vyberku pocitat. Kazdopadne ze bych byrokratum na MD duveroval natolik, ze bych povazoval zadani automaticky za bezchybne a pripominky dopravcu automaticky za irelevantni, to ani nahodou.

S tim zbytecnym rozsahem nizkopodlaznosti souhlasim, s WC jsem na rozpacich. Je pravda ze v EC se stava casto, ze jsou nepouzitelne, na druhou stranu v Regionove jsem se s tim snad jeste nesetkal. Skoro si myslim, ze 1 WC na 120 mist + smluvni pokuty by meohlo stacit. Je ale videt, ze sam nejake moznosti zmen uznavate...
registrovaný uživatel Indi  mail  
20.08.2013 (10:23)  
Rail-2005 > tak to je hustý, to jste myslel vážně?

...veřejný popis a náplň pracovní funkce a k tomu výkonové parametry za uplynulé období.
Je velký omyl myslet si, že finanční zdraví soukromých firem je jen věcí jejich majitelů...


Větší blábol jsem již dlouho nečetl. V soukromé firmě je naštěstí státu pendrek po tom, jakým způsobem jsou zaměstnanci placeni (samozřejmě při dodržení obecných pravidel - odvodů zdravotního a sociálního pojištění, záloh daně z příjmů, minimální mzda atp.). Takže pokud se majitel rozhodne vyplácet své uklízečce 100 tis. a svému právníkovi 25 tis., je to jeho právo a záleží pouze na právníkovi, zda za těchto podmínek bude ochoten ve firmě dále pracovat...

Fuj chlape, už takové kraviny nepište nebo se toho ještě někdo chytne :)
20.08.2013 (10:16)  
Sim - zásadním problémem tohoto výběrka byly neúplné informace poskytnuté zadavatelem. Vybírat nejlepší nabídku podle prokazatelné ztráty, když nejsou dostupné údaje o počtech cestujících a jejich platbách je takové věštění z křišťálové koule. A ne každý má možnost si zajistit a včas zpracovat sčítání na vlastní triko...

Kdyby se jelo na v Evropě obvyklou nákladovou cenu s tím, že riziko tržeb nese objednavatel, určitě těch nabídek bude více. Ne každý je totiž ochoten pracovat s Cimrmanovou proměnnou konstantou...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko