..: Současnost a budoucnost vozového parku na lince R6 :..

Displej Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Plzeň — Často slýcháme o obnově vozového parku Českých drah zejména tam, kde jezdí konkurenční dopravci, dále na lince Praha – Brno a nebo v regionální dopravě, kde nová vozidla požadují kraje jako objednatelé dopravy. Klasické rychlíkové linky však bohužel dlouhodobě zůstávají ve stínu těchto projektů. Pokud se podíváme na zmiňované linky do většiny krajů, tak nás čeká nemilá realita v podobě notoricky známých „koženek“, vozů řady B. V lepším případě se můžeme svézt jejich revitalizovanou variantou a pokud budeme mít štěstí, tak i řídicím vozem „syslem“ či rekonstruovaným kombinovaným vozem řady Bbdgmee. Jaká je situace na západě Čech? Provozní soubor R6 je plně provozován Českými drahami a dělí se na ramena Praha – Plzeň – Cheb, Praha – Plzeň – Klatovy (–Železná Ruda-Alžbětín) a Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov. V největší míře zde potkáte vlaky kategorie rychlík, řidčeji pak expresy a nejméně pak v poměrně nedávné době zavedené komerční vlaky SuperCity, vedené jednotkami Pendolino.

Zjednodušená mapa linky R6, foto: Aleš Petrovský

Praha – Plzeň – Cheb

Vozy řady B na rychlíku z Chebu, foto: Aleš Petrovský Na chebském rameni R6 potkáme zejména vlaky kategorie rychlík (nepočítáme-li komerční vlaky SC Pendolino) s číselným označením R 750 – 769. Tyto rychlíky zastavují pravidelně ve stanicích Cheb, Lázně Kynžvart (pouze R 751 a R 764), Mariánské Lázně, Planá u Mariánských Lázní, Stříbro, Plzeň hl.n., Rokycany, Kařez (pouze R 768 a R 769), Hořovice, Zdice, Beroun, Praha-Smíchov a Praha hl.n. Vybrané spoje (zejména brzce ranní a pozdně večerní) jsou vedeny pouze v části trasy tohoto ramene. V současné době jsou na těchto „sedmičkových“ rychlících nasazovány jako vozy druhé třídy notoricky známá „béčka“ řady B zpravidla v revitalizované podobě, v případě posil (čtvrtý, pátý a šestý vůz řady B v soupravě) narazíme na tradiční „koženku“. Několikrát svitla cestujícím naděje na zlepšení stavu v podobě vozů Bimz od DB nebo Bmz od ÖBB. Z nákupu ojetin Bimz nakonec sešlo, stejně jako z nasazení řady Bmz exÖBB, která se sice na soupravách velmi krátce objevila, ale následně byla opět stažena a využita na relacích z Prahy na Moravu. I v roce 2014 je nasazení moderních „dvojek“ velmi nejisté a nepotvrdil nám jej ani dopravce sám.

Vůz řady Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Vítanou změnou na zmiňovaných rychlících je nedávné pravidelné nasazování rekonstruovaných kombinovaných vozů Bbdgmee. Oddíly 6, 7 a 8 jsou přednostně určeny cestujícím s dětmi do 10 let, oddíl č. 9 je dámský, oddíl č. 1 pro cestující na vozíku a čísla 5 a 10 pro cyklisty s povinnou rezervací místa pro jízdní kolo. Nechybí moderní interiér v korporátních barvách Českých drah rozdělený na pět kupé po šesti místech a na „velkoprostorovou“ část, která je nízkou zástěnou rozdělená na dva oddíly po šesti místech. Nechybějí dvě integrované plošiny pro nástup cestujících na vozíku, kteří mohou využívat i speciálně uzpůsobenou toaletu. Vůz je samozřejmě plně klimatizovaný, vybavený zásuvkami pro drobnou elektroniku a vnitřním i vnějším audiovizuálním informačním systémem s ovládáním ve služebním oddílu. Wi-fi připojení není poskytováno.

Vůz řady Aee - detail, foto: Aleš Petrovský Zejména na vlacích R 752, R 765, R 768, R 769 však cestující i nadále mohou pravidelně potkávat vozy řady BDs, kde je i nadále poskytována služba Úschova během přepravy a pro cestující s dětmi do deseti let je určeno pět osmimístných kupé. Vozy nejsou uzpůsobeny pro přepravu vozíčkářů (úzké dveře, toalety bez příslušných úprav). Nesmíme také zapomenout na klienty Českých drah, využívající první třídu. Na chebských rychlících mohou narazit na vozy Aee s klimatizovaným interiérem a zásuvkou v kupé, kterých tam je devět po šesti místech. Ve vozech Aee není poskytováno wi-fi. Bohužel jsou však také nasazovány stále vozy A – v revitalizované i původní variantě - které jsou zvláště v porovnání s moderními vozy druhé třídy Bbdgmee kvalitativně silně pozadu.

Komerční vlaky SC Pendolino

Vlak SCP v žst. Praha hl.n., foto: Aleš Petrovský Pro cestující poskytují netradiční komfort elektrické jednotky řady 680, které na vlaky SC Pendolino nasazují České dráhy. Na západ Čech se tyto vlaky podívají pouze v sobotu (SC 502 a SC 511 Bohumín – Františkovy Lázně - Bohumín), v neděli (SC 506 a SC 515 Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín, SC 516 Ostrava hl.n. – Plzeň hl.n.) a v pondělí (SC 503 Plzeň hl.n. – Ostrava hl.n.). Jde tedy o celkem tři páry vlaků za týden. V novém jízdním řádu bylo plánováno velké posílení vlaků SC Pendolino na tomto vozebním ramenu v počtu čtyř párů spojů denně, avšak v konečném návrhu jízdního řádu 2013/14 je tento počet omezen na dva páry. České dráhy to zdůvodňují zohledněním případného vlivu příslušných komerčních spojů na spoje v závazku, oběhy souprav, výlukovou činností na trati, obchodním potenciálem a dalšími náležitostmi. V úseku Plzeň – Františkovy Lázně budou cestující odbaveni jako v rychlíku (tj. bez povinné místenky) a vlaky v tomto úseku pojedou v módu základní dopravní obslužnosti. Spoje SuperCity poskytují pět vozů druhé třídy (vozy č. 1 (tichý oddíl, bývalá první třída), 4, 5, 6 a 7, jeden vůz první třídy (č. 2) a bistrovůz (č. 3). Standardem je klimatizovaný interiér, zásuvky pro drobnou elektroniku a marketingový bonus v podobě vody, novin a u první třídy i jednoho teplého nápoje a drobného občerstvení zdarma. Vybraná místa jsou vybavena dětskými hrami, jejichž hrací plán je nalepen přímo na stolcích (hrací příslušenství zapůjčí palubní personál). V jednotkách lze v omezeném počtu přepravovat i jízdní kola (opět s povinnou rezervací). Vlak je také přátelsky nakloněn k cestujícím na vozíku (speciální místa i toaleta), ale postrádá integrovanou zvedací plošinu a tak je používána plošina mobilní. Pro cestující je k dispozici zábavní palubní portál a wi-fi připojení v obou třídách. Vozidlo je vybaveno elektronickým audiovizuálním informačním systémem.

Interiér vozu A - původní, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu A - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu B - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Interiér jednotky 680, foto: Aleš Petrovský Interiér jednotky 680, foto: Aleš Petrovský

Praha – Plzeň – Klatovy (–Železná Ruda-Alžbětín)

Vůz řady AB - detail, foto: Aleš Petrovský Klatovskou větev R6 obsluhují výhradně rychlíky s číselným označením R 820 – R 829. Pravidelně zastavují ve stanicích Praha hl.n., Praha-Smíchov, Beroun, Zdice (pouze R 821), Hořovice, Kařez (mimo R 820), Rokycany, Plzeň hl.n., Plzeň zastávka, Dobřany, Chlumčany u Dobřan, Přeštice, Lužany, Borovy, Švihov u Klatov, Klatovy. Spoje R 825 – R 829 obsluhují také navíc všechny stanice a zastávky v úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín. Brzce ranní a pozdně večerní vlaky jsou vedeny pouze v úseku Plzeň – Praha (či opačně). Ani u těchto rychlíků se v řazení nekoná žádné velké překvapení, jsou totiž obsluhovány vozy řady B v původní koženkové variantě. Ostřílení cestující již vědí, že nechybí vůz řady AB s oddíly první a druhé třídy, který je revitalizovaný a poskytuje tak alespoň o něco málo kulturnější svezení. Pro kola a cestující s dětmi jsou na těchto vlacích nasazovány zmíněné vozy BDs. Není třeba zmiňovat, že chybí klimatizace, zásuvky i wi-fi připojení.

Vizualizace vozu ABpee uveřejněná v Železničním magazínu, foto: PESA České dráhy však chystají pro rychlíkové spoje na této trase výrazné zlepšení. „V průběhu roku 2014 předpokládáme nasazení modernizovaných vozů řady ABpee a Bdtee,“ podotýká Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD. Vozy ABpee budou, jak již typové označení napovídá, velkoprostorové vozy první a druhé třídy, které pro České dráhy rekonstruuje společnost PESA Bydgoszcz (z původních vozů řady Bdt). První třída nabídne třicet míst k sezení, druhá čtyřicet. Nebudou chybět zásuvky 230 V, klimatizace ani audiovizuální informační systém. Představek poskytne možnost přepravy kol formou spoluzavazadla. Doplňkem mají být vozy Bdtee, které vzniknou v KOS Krnov z řady Bdt. Jedná se o tzv. „malou“ rekonstrukci, při níž nedostanou klimatizaci. Dosazeny však budou nové sedačky a zásuvky (u vybraných míst). Oproti zvyklostem ČD vůz nebude vybaven audiovizuálním informačním systémem ani uzavřeným systémem WC. Na jednom z představků bude vždy možnost přepravy kol taktéž formou spoluzavazadla. Ve vozech ABpee a Bdtee nebude z výroby instalována infrastruktura pro poskytování wi-fi. Pro lepší představu interéru vozu ABpee jsou k dispozici dvě vizualizace od společnosti PESA, které byly zveřejněny v únorovém čísle Železničního magazínu. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, však upozorňuje, že finální podoba interiéru a technické vybavení se ještě dolaďují, a proto nelze brát vizualizace jako konečný stav.

Interiér vozu B - původní, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu AB - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu AB - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Vizualizace vozu ABpee uveřejněná v Železničním magazínu, foto: PESA

Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov

Vůz Bmz, foto: Aleš Petrovský Nejzajímavějším vozovým parkem patrně disponují expresy na mezinárodním rameni R6. Čtyři páry mezistátních spojů pravidelně zastavují ve stanicích Praha hl.n., Praha-Smíchov, Beroun, Hořovice, Rokycany, Plzeň hl.n., Domažlice, Furth im Wald, Cham, Roding (pouze Ex 357), Schwandorf, Regensburg Hbf, Neufahrn (pouze Ex 350, Ex 353, Ex 354), Landshut Hbf, Freising (mimo Ex 352, Ex 355), München Hbf. Vlaky Ex 350, Ex 351, Ex 352 a Ex 353 jsou vedeny soupravami Českých drah, které poskytují nejkvalitnější svezení nejen mezi zmiňovanými vlaky Ex, ale i mezi všemi spoji na lince R6. Jako vozy druhé třídy jsou zde nasazovány Bmz241, které se svými jedenácti kupé pro šest osob, klimatizací, zásuvkami a zvukovým informačním systémem plní evropský standard. K dokonalosti snad chybí jen wi-fi připojení k internetu a vizuální informační systém. Rovněž zde nalezneme vozy řady Bee238 s taktéž klimatizovaným interiérem, zásuvkami a uspořádáním interiéru na deset kupé pro šest osob. Vozy disponují elektronickým audiovizuálním informačním systémem a není v nich poskytováno wi-fi. V těchto vozech je oddíl č. 1 označen jako tichý, oddíl č. 10 je určen pro minibar.

Bistrovůz ARmpee, foto: Aleš Petrovský Dále zde narazíme na kombinovaný vůz Bbdgmee, který si zachovává výše zmíněné uspořádání. Nesmíme ovšem zapomenout na bistrovůz ARmpee s velkoprostorovým oddílem první třídy. Samozřejmostí je klimatizace, zásuvky a audiovizuální informační systém. Příjemným zpestřením je donáška jídla na místo v oddílu první třídy. Servis v jídelních vozech poskytuje společnost JLV, zachovávající koncept ČD Restaurant. Poměrně často na zmíněné vlaky zavítá i bistrovůz vybavený wi-fi připojením, původně nasazovaný na vlacích D1 Express. Jako posilové jsou řazeny vozy řady B (v úseku Plzeň – Praha) a u Ex 352 a Ex 353 vůz Bm, o kterém bude řeč níže.

Vlaky Ex 354, Ex 355, Ex 356 a Ex 357 jsou plně v režii vozů dopravce Vogtlandbahn ze skupiny Netinera (produkt ALEX). Jsou zde řazeny vozy druhé třídy Bm s dvanácti kupé po šesti místech. Vozy nedisponují zásuvkami ani klimatizací a nabízejí velmi malé rozteče mezi sedačkami. Ve voze Bm č. 260 je vyhrazený oddíl pro vlakový doprovod, dále pro minibar, tichý oddíl, oddíl pro cestující s dětmi do deseti let, dámský oddíl a oddíl pro cestující se sníženou schopností pohybu.

Vlak ALEX, foto: Aleš Petrovský Součástí souprav je i vůz ABvmz se čtyřmi oddíly první třídy po pěti místech, z toho dvěma vždy s jednou elektrickou zásuvkou. Dále jsou zde čtyři oddíly druhé třídy po šesti místech, nabízející pohodlnější cestování. Pro invalidy je přizpůsobený speciální oddíl vedle prostorné toalety. Ve voze je také k dispozici skládací plošina pro snadnější nástup hendikepovaných s asistencí. Ta však není v praxi příliš využívána. Zajímalo nás, proč České dráhy nepožadují po německém dopravci podobně kvalitní vozy, jako samy nasazují. Petr Šťáhlavský uvedl: „Vozy nasazené ze strany společnosti Vogtlandbahn na vlaky Praha - Plzeň - Mnichov odpovídají standardům vozů, které jsou na expresech provozované i v ČR, např. 6 míst v oddíle, polstrované sedačky atp. Klimatizace nebo zásuvky nejsou podmínkou.“ Stejně tak se dle informací od ČD neplánuje zařazení bistra Alextreff do těchto souprav. Šťáhlavský také podotýká, že v případě stížností na kvalitu souprav ALEX se cestující mohou obracet na dopravce, který vozbu vlaku na území ČR zajišťuje – tzn. na České dráhy.

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu Bmz, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu ARmpee, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu ABvmz, foto: Aleš Petrovský

Zdroje: České dráhy, Vizualizace PESA/Železniční magazín, archiv autora


Aleš Petrovský | 10.9.2013 (6:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.09.2013 (18:44)  
Smutná pravda....a proto i já milovník vlaků jezdím do Prahy žlutým autobusem.A to teď máme zvláštní jizdné se slevou - ale nesmíte si jízdenku Praha - Plzeň koupit třeba v Olomouci....
Registered user Honza  mail  
10.09.2013 (18:27)  
No, když mám porovnat kvalitu vlaků mezi Děčínem a Prahou a Prahou a např. Olomoucí (v kategorii R a výše), tak druhá relace vede na plné čáře. Sice koženky jsou podstatně lepší díky hygieně, ale celkově ten vlak je docela hnus, nehledě na malou rychlost a neklidný chod.
Mám bohužel tu smůlu, že nebydlím u tak populární trati jako je Praha - Ostrava a nemůžu jezdit co hodinu rychlým, velkoprostorovým a pohodlným expresem, ale jednou za dvě hodiny ošoupaným, hlučným a pomalým Bčkem, případně když si zajedu do nějaké té vzdálenější stanice tak i EC, které je teda podstatě lepší, ale málo dostupné.
Škoda že kategorie Ex v úseku Děčín - Praha zcela chybí.
10.09.2013 (16:25)  
AD 6360: Nehledě na to, že právě na obloukovitých tratích, jako je právě 170, dává nasazení naklápěcích jednotek největší smysl. No jo, ale když trať do Plzně není "rozinková", tak co by se dopravci snažili, že...

Další věcí pak je, že jakýkoliv vlak, který se chce z Prahy dostat na plzeňský koridor, se musí napřed prosmýkat po nešťastném úseku Praha - Beroun.
10.09.2013 (16:09)  
Krásný a zároveň velmi smutný článek. Myslím si, že autor přesně vystihl podstatu problému, kdy obyvatelé z jednoho z největších českých měst Plzně v podstatě nemohou jet na úrovni 21. století za prací. Slyšel jsem, jak se lidi radovali, že budou moci jet nejen bez přestupu třeba do Olomouce, ale dokonce pendolínem, které je pořád u laické veřejnosti bráno jako high tech a chlouba železnice. Ale ono hov*o. Ty pendolína na západ od Prahy se nebudou hodit ani Pražákům na výlety, natož Plzeňákům na cestu za prací.
Registered user igisek  mail  
10.09.2013 (15:52)  
Často slýcháme o obnově vozového parku Českých drah zejména tam, kde jezdí konkurenční dopravci, dále na lince Praha – Brno a nebo v regionální dopravě
Mohli jste uvést,že myslíte trať Praha-Brno přes ČT,protože přes Vysočinu jezdí rychlíky jak z dob počátků 90.let :(
Je dobrý,že tu rychlíky zastavují třeba v Tišnově,ale na druhou stranu ,jezdit ve vozech,ve kterých nejde ani pořádně otevřít dveře(kolikrát musíte přeběhnout k druhým dveřím,abyste se dostali ven),okno,nebo se v tom rychlíku tlačíte někde na kraji chodbičky,kvůli malému počtu vozů,je někdy na pováženou.A situace není tak hrozná nejen tady,ale i v ostatních částech republiky... :(
Registered user HonzaK 
10.09.2013 (15:27)  
Jiří Kocurek - Trať 230 také nemá žádné EC... A proti těm rychlíkům jsou fotografie ze článku jak z jiného světa:-) Bohužel to je uděl vedlejších tratí...
Registered user Kakov 
10.09.2013 (15:22)  
M:
dovol dotaz, opravdu chceš poradit nebo rejpeš?

ale poradím, soupravy, které přes noc stojí na ONJ mohou stát v Plzni, stačí jen chtít, následně by ranní vlak vyjížděl ne z Prahy, ale z Plzně, večer by nekončil v Praze, ale v Plzni

namátkou 769+143 atd. chtělo by to se podívat (myšleno upravit) na oběhy, aby to sedělo líp
10.09.2013 (15:15)  
Plzeň-Praha vs Brno-Ostrava?
Brno-Ostrava nemá ani ani jedno EC, ani jedno Bmz, ani jeden klimatizovaný vagon, ani jeden vagon s uzavřeným WC - padá to všecko na koleje. Wifi? Leda při souběžné jízdě mezi Přerovem a Drahotušema, napíchnout se do sousedního vlaku. Co to spojue, vesničky? Kdepak, 2 velké aglomerace a další 2 krajská města, nějaké 3 miliony lidí ... po jednokolejce(kách).
A vzhledem ke škrtům ta jednokolejka zůstane nejméně do roku 2030. Pamatujete jak se tam vysekal ten nákladní vlak? Kolej v dobrém stavu je pouze v Ivanovicích na Hané - 1. staniční a v Přerově, rovněž v obvodu stanice. Rychlíkové stanice, krom Vyškova, nemají ani poloperon, natož peron.
http://www.panoramio.com/photo/30056154
http://www.vlaky.net/upload/galeria/005274/163604.jpg
10.09.2013 (14:39)  
Děkuji za pěkný článek, docela vystihuje tristní stav vozového parku na západě Čech. Sám mám tu "čest" bydlet u trati 170 a mohu to jen potvrdit. Rychlíky obvykle vysezená koženka, případně modrým semišem potažená koženka. Osobní vlaky, kterými cestuji většinou, pak už nestojí ani za řeč.

Zatímco jiným tratím můžeme závidět Pantery, Žraloky či Elefanty (to poslední by se na 170 samozřejmě příliš nehodilo, ať už kvůli napájení, tak i kapacitě), u nás se za vrchol luxusu považuje zelené Bt. Na alespoň modernizované kusy zapomeňte, jen poctivá koženka.

Jedinou výjimku tvoří Syslové, nasazovaní na Os Plzeň-Beroun čím dál častěji, a proslýchá se, že v příštím GVD by měli klasické soupravy vytlačit úplně. Ač nejsou ideální, pro cestující je to přece jen obrovský skok dopředu.

Teď jen chybí, aby k Syslům byly řazeny také odpovídající vozy (tak za pět let, možná :-/ ), a osobní vlaky na 170 by už nemusely být pro ostudu.
Registered user HonzaK 
10.09.2013 (14:15)  
Josef Petrák - z ekonomického hlediska je jedno jakou to má právní formu - I Budvar má oddělené účetnictví, rating si taky může nechat udělat atd. Právní forma nám jenom udává jakým způsobem se daná společnost spravuje a jakým způsobem vlastník může zasahovat do jejího řízení a provozu. A když stát do toho chce prosadit svoje zájmy(aktuální zájmy ministrů - politiků), tak zákonné páky má u všech variant- zejména když je 100% vlastník, akcionář, společník atd. Takže když budu trhlý ministr a dosadím tam svoje lidi, kteří ČD přivedou na buben a pak tam jen tak pošlu 100 milionu Kč a řádně to odůvodním EU v rámci veřejného zájmu, tak mi v tom brání co? Možná mě voliči ukamenují, ale za 4 roky za vyšší sociální dávky mě zvolí znova... :-) Takže politické zájmy a ekonomika jsou zde neoddělitelné prvky. To jako s těma EC v České Třebové - no a co, že je to nerentabilní? Ono se to v tom rozpočtu ČD ztratí a pokryjou to tzv. dotace s honosným jménem úhrady prokazatelné ztráty... Nemluvně o tom, že současný gen. ředitel je z České Třebové a hejtman Pardubického kraje, který za toto loboval seč mohl, je taky z České Třebové. Jaká náhoda :-) Při tom dle ekonomické teorie za jisté uznáte, že takový přístup by a.s. mít neměla, jelikož je to společnost založena za účelem dosažení zisku, ale státní deformace a zásahy dělají své...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko