Katovice/Varšava — Před časem se zdálo, že pořízení 20 jednotek pro dálkovou dopravu bude v Polsku nekonečný příběh. Dlouho se vybíralo, upravovaly se technické specifikace, hledaly se finanční zdroje. Nakonec byla v roce 2011 podepsána smlouva s francouzskou společností Alstom. Nové jednotky by měly první pasažéry svézt v pravidelném provozu v závěru roku 2014. Pendolina pojedou nanejvýš 250 km/h, poberou až 400 cestujících a obslouží rameno Gdyně – Varšava – Katovice/Krakov. Jedním ze zdrojů financování nákupu vozidel a servisního centra je i úvěr od Evropské investiční banky (EIB). Dosud byla podepsána dohoda na výši 224 milionů eur, nedávno se polské straně podařilo dohodnout jeho zvýšení na 342 milionů eur.
Kromě pendolin poskytla EIB do Polska úvěr 39 milionů eur třeba i na obnovu vozového parku WKD. Zastaralý park byl nahrazen 14 novými soupravami EN97 (firemní označení 33WE). Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) je elektrifikovaná příměstská varšavská trať, kterou od roku 1927 provozovala soukromá společnost. Po 2. světové válce byla začleněna pod PKP. V roce 2001 byla z PKP vyčleněna a v současné době v ní vlastní Úřad maršálka Mazovského vojvodství a Hlavní město Varšava každý podíl 33 %, zbývající 34% podíl pak držejí obce na trase: Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Podkowa Leśna, Brwinów, Pruszków, Michałowice. Před čtyřmi roky získala WKD smlouvu s Mazovským vojvodstvím na dobu 15 let, takže mohla zainvestovat do nových souprav.
Evropská investiční banka půjčuje Polsku i na infrastrukturní projekty. 100 milionů eur posloužilo k modernizaci 58km úseku mezi stanicemi Warszawa Zachodnia – Miedniewice. 65 milionů eur přibude k dalším zdrojům, za než bude zrekonstruováno 32 km tratí v úseku Poznaň - Czempin. Z dalšího úvěru se rekonstruovala trať mezi Siedlcami a Białou Podlaskou. Nebo také z Varšavy k běloruské hranici. Dosud si Polsko, ať už jedntlivá vojvodství, celý stát nebo samotné společnosti, půjčily od Evropské investiční banky na infrastrukturní projekty více než 1,42 miliardy euro.
Zdroje: Interia, Evropská investiční banka, Railway Bulletin [1], [2], [3], Railway Gazette, Warszawska Kolej Dojazdova, Wikimedia Commons
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.