..: Alstom představil v Bordeaux první soupravu Coradia Polyvalent :..

Alstom Regiolis 84503, ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong Bordeaux — Přesto, že můžete v těchto dnech vidět francouzskou soupravu Coradia Polyvalent, jak krouží po zkušebním okruhu v Cerhenicích při závěrečných testech, odehrála se 4. července v Bordeaux malá slavnost. Za přítomnosti regionálního prezidenta Akvitánie Alaina Rousseta, generálního ředitele SNCF Guillauma Pepyho a prezidenta společnosti Alstom Transport Henriho Poupart-Lafarge byla představena první souprava v barvách francouzského dopravce SNCF. Akvitánie by měla být jedním z prvních regionů, v němž bude nová Coradia po schválení nasazena do pravidelného provozu na regionálních linkách.

Coradia Polyvalent, také označované jako Régiolis, jsou modulární soupravy – v nabídce budou ve třech délkách (56, 72 nebo 110 m) , tedy tří-, čtyř- a šestivozové. Počítá se se čtyřmi stupni komfortu v interiéru podle nasazení soupravy (příměstské, regionální, meziměstské a celostátní). Vlaky mohou být bimodální (dieselové a současně elektrické), nebo jen elektrické (25 kV / 1500 V; pro přeshraniční verze pak i 15 kV). Maximální rychlost dosáhne 160 km/h. Soupravy jsou nízkopodlažní, hnací nápravy jsou na obou koncích soupravy kvůli omezení vibrací a hlučnosti. Podrobnější informace lze dohledat v brožuře, ale jak bývá u francouzských společností zvykem, zatím je k dispozici jen jediná jazyková mutace.

Alstom Regiolis 85902, ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong První souprava byla vyrobena v roce 2011. Testování bylo zahájeno již v roce 2012 a na testy bylo vyčleněno 10 souprav – tři z nich se podívaly i do Cerhenic. Ve Francii probíhají zkoušky v testovacích centrech u Valenciennes a Bar-le-Duc a na úseku tratě RFF mezi stanicemi Wissembourg a Hoffen. Od počátku letošního roku se testování naplno věnuje 50 inženýrů Alstomu. Přímo nebo nepřímo bude zapojeno až 200 lidí z 20 různých institucí. Testování zabere 1400 dnů. Nové regionální vlaky již najezdily přes 200 tisíc kilometrů a dokončí dynamickou testovací fázi v září 2013. Rovněž se testují dvě soupravy s dieselovým pohonem. Zkušební jízdy dieselů jsou nastaveny do maximální rychlosti 100 km/h, aby bylo možno motory optimálně nastavit. Současně se měří vibrace pomocí senzorů umístěných po celém vlaku. Všechny testy jsou prováděny v noci nebo o víkendech, aby nebyl narušen komerční provoz. Předpokládá se, že veškeré testování a certifikace skončí v průběhu podzimu a do konce roku 2013 by mohl francouzský Drážní úřad (EPSF) vydat potřebná schválení. Závěrečné materiály obsáhnou přes 1500 dokumentů včetně zkušebních specifikací, postupů a zpráv. První soupravy by tak mohly vyjet do plného provozu počátkem roku 2014.

Alstom Regiolis 85902, ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong Do konce roku 2014 by mohlo být nasazeno prvních 100 souprav. V současné době má Alstom od francouzských drah, resp. regionů objednávku na 171 souprav v různých konfiguracích. Hodnota objednávky přesahuje 7 miliard euro. Postupně by měly být nasazovány v těchto regionech: Alsasko, Akvitánie, Auvergne, Basse-Normandie, Haute-Normandie, Lorraine, Midi-Pyrénées, Pays de la Loire, Picardie, Poitou-Charentes a Provence-Alpes-Côte d’Azur.

Vozidla Coradia Polyvalent budou kompletně navržena, vyrobena a smontována v závodech Alstom Transport ve Francii a Belgii: konstrukce a montáž v Reichshoffenu (Alsasko), podvozky v Le Creusot (Bourgogne), motory v Ornans (Franche-Comté), trakční pohony v Tarbes (Midi-Pyrénées), palubní počítačové systémy ve Villeurbanne (Rhône-Alpes) a elektrická zařízení v Charleroi (Belgie).

Počet cestujících, kteří využívají regionální vlaky, vykazuje ve Francii stoupající tendenci. Od roku 2002 se počet přepravených osob zvýšil o 55 % a tento trend nadále pokračuje, neboť i v roce 2012 byl nárůst cestujících 5 % proti předchozímu roku. Nemalou zásluhu na to může mít i výrazná obměna vozového parku, protože v posledních 10 letech regiony investovaly do nových vozidel přes 2,6 miliardy eur.

Zdroje: Alstom, Breaking Travel News, Global Rail News [1], [2], Railway Technology


Vlad Poslat mail autorovi | 18.7.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Francie


19.07.2013 (11:16)  
Dá se někde dohledat cena za kus, resp. sérii kusů jednotné délky?

Užití by to v českých poměrech mělo. Do úvahy by stálo za to vzít následující namátkou vybrané relace:
- Sp Praha - Kutná Hora město
- R/Ex Praha - Plzeň - Cheb - Frantovky - Aš
- R Praha - Příbram - Písek - ČB (pokud ta linka nějak dlouhodoběji přežije)
- R/Ex Praha - Tábor - ČB - Český Krumlov
- Os/Sp Olomouc - Zlín - Vizovice
- (pokud by bylo dost kapacity mezi Brnem a Břeclaví) R/Sp Brno - Břeclav - Mikulov - Znojmo (??)
- Sp Pardubice - HK - Jaroměř - Trutnov
- R Plzeň - Horažďovice - Sušice
- ...

Jen by to chtělo, aby to vyšlo i z hlediska ekonomiky. :-)
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
18.07.2013 (22:05)  
Co se týká trakčních pohonů této jednotky, jedná se zde již o jednou vyvinuté a vyzkoušené řešení u vysokorychlostních jednotek AGV.

Nicméně je to pouze jeden ze střípků modernizace francouzských regionálních drah. Po létech likvidace různých regionálních tratí kolejových systémů ve francouzských městech konečně pochopili, že jediná správná cesta jak omezit IAD je nabídnout moderní, rychlé a pohodlné jednotky, pohybující se po odpovídající infrastruktuře, do které je nadále nutné masivně investovat. Tento trend začal již před 10 lety. Před několika lety zavedli i taktový jízdní řád a hle, vlaky se začaly plnit. Uvažují o obnovení dávno zašlých tratí (pochopitelně pouze se zastávkami kde má smysl v dnešní době stavět). Roste i dálková doprava, TGV pronikají i do oblastí, které dříve byly sci-fi. Města prožívají renesanci tramvají (jo, stojí je to velké peníze, ale za chyby se draze platí). V září bude po více než půlstoletí obnoven provoz tramvají v Tours. Další projekty rozšíření sítě: Montpellier, Avignon, Toulouse, Paris...

Naše regiony a města by si z těchto investic měly vzít příklad v tom dobrém slova smyslu. My máme v rozsahu infrastruktury oproti Francii naštěstí náskok, protože nestihla být zlikvidována. Ale je třeba ji uvést do parametrů hodných 21. století a také výrazně modernizovat vozový park.
registrovaný uživatel CART 
18.07.2013 (15:40)  
Jiří, souhlas, ta hmotnost motoru (jasně, plus nádrže a další věci) zas takový vliv mít nebude, a podle mne to ty výhody vyrovnají. Přesně na takovýchto trasách, což je ostatně i případ Praha-Budějovice přes Písek, nebo teoreticky i některé příměstské linky kolem měst, kdy pochopitelně motorová jednotka (natož dýchavičná Regionova) nemá šanci stíhat takt s elektrifikovanou linkou...
18.07.2013 (13:03)  
Jeden motor MAN D 2876m, které jsou tam instalované, má suchou hmotnost 1160 kg. Jsou tam v celém vlaku čtyři (případně šest). Takže to s tím vožením váhy navíc nebude až tak horké...
Krom toho třeba na linku Zlín-Kroměříž je to ideální vozidlo, lepší než hnát cetující do 2 přestupů nebo tahat Regionovu - vmax 80 km/h po koridoru na 160 km/h. Nejen že rozbije takt, ale zabije i kapacitu. Než se ten krám rozjede, tak je "Jožin na Babetě" na půl cesty k další zastávce.
Další příklad budiž linka Pardubice-HK-Liberec. Nemusíme ji hned celou elektrifikovat, aby se tam dalo jezdit rychle.
registrovaný uživatel CART 
18.07.2013 (8:22)  
No nevypadá špatně, a zároveň je to zhmotnění mojí představy elektrického a motorového pohonu současně. Sice pak veze souprava samozřejmě vždy nějakou zbytečnou zátěž, ale na sítích jako je SNCF (nebo ČD) by to využití mít mohlo...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko