Karlsruhe — 8. července se ve vozovně Ost v Karlsruhe konalo slavnostní představení nové generace dvousystémových tramvají, určených pro provoz na tramvajové síti v Karlsruhe a na železničních tratích kolem tohoto města. Dopravci VBK a AVG si v roce 2009 objednali celkem 30 nových vozidel, za něž zaplatili celkem 129 milionů eur.
Jedná se o dvousystémová vozidla Flexity Swift, která vyrábí společnost Bombardier Transportation, konkrétně její závody v Budyšíně, v Mannheimu a ve Vídni. Tramvaje jsou na první pohled výrazně větší než je obvyklé: tříčlánková skříň je 37 metrů dlouhá, 2,65 metru široká a 4 metry vysoká. Tramvaj může být napájena buď stejnosměrným napětím 750 V pro jízdu po městských tramvajových sítích nebo střídavým napětím 15 kV 16,7 Hz pro jízdu na elektrizovaných železničních tratích. Oba krajní podvozky jsou hnací, jsou v nich uloženy dva asynchronní motory, každý o výkonu 150 kW. Dva podvozky pod středním článkem jsou běžné. Všechny podvozky jsou vybaveny pryžokovovým primárním vypružením a pneumatickým vypružením sekundárním; na tlumení hluku se podílí i pryží odpružené obruče kol. Vozidlo má maximální konstrukční rychlost 100 km/h a je schopno provozu na stoupání max. 60 ‰. Hmotnost prázdného vozidla je 62,5 tuny. Interiér vozidla je klimatizovaný, stejně jako kabina řidiče. Kapacita vozidla činí 93 sedících (včetně devíti sklopných sedadel) a 151 stojících cestujících (4 os./m²). Tramvaje jsou vybaveny samočinnými spřáhly a vícenásobným řízením, umožňujícím provoz ve spřažených soupravách.
Vozidla byla vyrobena již v roce 2012, následoval zkušební provoz a náročný schvalovací proces – vozidlo musí odpovídat jak předpisům pro tramvaje (BOStrab), tak předpisům pro železniční vozidla (EBA), samozřejmě s přihlédnutím k lehké konstrukci hrubé stavby. Na základě zkušebního provozu byly posléze prováděny úpravy, např. seřízení času zavírání dveří, úpravy v systému klimatizace, ladění softwaru atp. Vozidla budou nasazována především na trase S2 Stutensee – Karlsruhe – Rheinstetten.
Zdroje: newstix.de, Stadtwiki Karlsruhe
To není nejlepší měřítko. Třeba v Praze se dlouhodobě přechází od žlábkové koleje k normální. Tramvajím se postupně předělávají kolečka ze "žlábkových" na "kompromisní", pak se tomu budou moci přizpůsobit tratě už hromadně, a následně se i ty "kompromisní" předělají na běžnější. Důvod byl zřejmě hlavně ten, že monopolní výrobce žlábkových kolejí už nevěděl, co si za ně říct, žádná proměna tramvaj x vlak.
Porovnávat podle hmotností, délek atp. mi přijde vcelku nelogické - dám příklad (už to tu někdo nakousl):
- 810 váží asi 20 tun, skříň o délce 14 metrů. S vlečňákem je to dvakrát tolik.
- Jedna tramvaj Flexity 2 pro Gold Coast má 43,5 metru a hmotnost něco přes 50 tun.
Co by bylo podle tohoto srovnání tramvaj a co vlak? Ono to asi opravdu nelze brát jinak než podle těch schvalujících orgánů...
Ad rychlost: Například RT6, RT8 (zrychlená KT8) mohou až 80 km/h - vhodná vozidla už kdysi vyrobena byla. 80 km/h je pro např. Svinov(zast.Hlučínská)-Hlučín-Opava více než dostačující.
Celý Ostravský provoz je vpodstatě vlakotramvaj, neboť využívá profil kola i žlábek kolejnice stejný jako "velká dráha".
Ještě ke schodům: Ano psal jsem o možnosti, že se z peronu sestoupí o schod dolů do vlaku. A taktéž je pravdou, že chůze dolů ze schodů je především pro kolena náročnější než chůze nahoru.
http://goo.gl/maps/1Iv6K
Pocet (vlako)salin, co tam jsou na tam malem prostoru. mi prijde zajimavej
A o neco jizneji je kouzelna zastavka
http://goo.gl/maps/CdPoG
Severne od toho je tramvaj (zaujalo mne i kladeni koleji, vypada to jen na umisteni do asfaltu), jizne vlak. Navic trochu raj (nebo peklo) pro vyhybkare. Tak nejak vam nevim, ale vypada to na mesto, ktere by melo byt vhodnym cilem pro zeleznicni nadsence:-))
Mimochodem, jsou tam velmi zajimava vozidla. V galerii casto vidim rakouske Alpy na tisic zpusobu, ale odsud si nic (moc) nevybavuji, ackoliv je to relativne blizko. Podobnych "orientalnich" lokalek je nekolik (prinejmensim) i severne od Dunaje, tzn. co by kamenem dohodil od Dyje, pripadne jihoceskych rybniku. Akorat s mymi ryze "dokumentarnimi" fotkami na mobil bych asi neprorazil:-))
Zasadni rozdil je v tom, ze v Karlsruhe se vlakotramvaje pohybuji po zeleznicnich tratich soucasne s zeleznicnimi vozidly. Se zbytkem se neda nez souhlasit.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.