..: SŽDC obnovila část tratě mezi Krásným Jezem a Horním Slavkovem :..

Motorový vůz na trati, foto: Město Horní SlavkovHorní Slavkov — V pátek 28. června se v Kounicích, místní části Horního Slavkova, odehrálo něco, co v České republice rozhodně není běžné. Obnovy se totiž dožil úsek regionální železniční tratě z Krásného Jezu do zastávky Horní Slavkov-Kounice, dříve nesoucí název Ležnice. Železnici obnovil její správce, Správa železniční dopravní cesty, jelikož o provoz v daném úseku mají zájem některé firmy, které zde sídlí a mají na trať napojené vlečky. Nutno však podotknout, že ani jedna z vleček zatím opravou neprošla a trať tak bude sloužit zatím pouze sezónní osobní dopravě, kterou objednává kraj společně s městem Horní Slavkov. Do konce srpna se tak každý víkend na trať podívají tři páry vlaků, z nichž jeden je veden jako přímý již z Karlových Varů.

Na rozdíl od zahajovacích jízd, vedených motorovým vozem řady 831 dopravce RailSystem, letní víkendové vlaky zajišťují České dráhy motorovými vozy 810. O obnovení zbytku tratě z Horního Slavkova do zastávky Loket předměstí, opuštěném v roce 1997 kvůli havarijnímu stavu, se však kvůli velmi vysokým nákladům a nejistému dalšímu využití zatím reálně neuvažuje. O alespoň částečné obnově tratě ve zhruba dnešním rozsahu se mluvilo již déle, více se o tom začalo uvažovat okolo roku 2011, kdy přišli reální zájemci o využití nákladní dopravy.

Vlak v zastávce Horní Slavkov-Kounice, foto: Město Horní SlavkovStrojvůdce s cedulí, která kdysi ukončovala provoz., foto: Město Horní SlavkovSlavnostní zahájení provozu, foto: Město Horní SlavkovVlak v zastávce Horní Slavkov-Kounice, foto: Město Horní Slavkov
Jízdní řád vlaků na obnoveném úseku je uveden zde.

Zdroje: město Horní Slavkov


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.7.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kosny  mail  
29.07.2013 (10:56)  
Proc to sakra neopravi az do stanice Horni slavkov ? To je trochu kravina, aby ta trat koncila v zastavce...
25.07.2013 (14:59)  
Vlad - V Česku je připravený seznam tratí ke zrušení, resp. napřed k prodeji. Nikde jsem se zatím nedopátral nějakého komplexního zdůvodnění, proč zrovna tyto tratě a jaký to bude mít další dopad (dopravní obslužnost, politika zaměstnanosti, sociální aspekty, ekologie, ekonomika...) Rád bych to představil i zdejším čtenářům, ale nějak se toho nemohu dobrat.

Myslím, že ztráta zájmu objednavatelů služeb je dostatečně zdůvodnitelná. U veřejné dopravy není problém v několika větách shrnout dopady opuštění tratě a nahrazení jiným druhem dopravy. Ať už docházkovými vzdálenostmi, omezenou propustností (nemožno zavést optimální JŘ), či časovou nevýhodností. Dopady na zaměstnanost bývají často 2:1 (nebo 1:1) - místo zanikne (strojvedoucí, průvodčí):nové místo vznikne (řidič busu). Pracovníků na řízení provozu je již tak málo, že s lokálkou to moc nezamíchá (je součástí návazné tratě). Navazující služby? Podívejte se kolik je otevřených trafik/hospod v okolí lokálek. Prsty jedné ruky poznamenané cirkulárkou by bohatě stačily...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
25.07.2013 (9:26)  
(OT) Flexaretista: Pak si musí vlastník (stát) ale rozhodnout, jestli se bude na svůj majetek (a je lhostejno, zda jen na železnice a silnice) dívat komplexně a nebo zda ten pohled jen zúží na jediné kritérium - ekonomické.

A vracíme se zase zpátky, daleko do historie, kdy se zejména lokálky budovaly. Tehdy začínal průmysl, ale ještě nebyly pořádné cesty, pořádné náklaďáky. Ale železnice toho uměla odvézt (i přivézt) spoustu. A z lokálního nádraží to už pak klidně rozvezly i povozy s koňmi. A u osobní dopravy - autobusy byly na venkově v té době spíše vzácnost. Osobních vlaků jezdilo zpravidla jen několik za den a lidem nedělalo problém si na nádraží dojít i několik kilometrů.

Dnes je situace poněkud jiná. Silnice všude, nákladních vozidel přebytek. Kdysi se hovořilo o tom, že železniční doprava je ekologičtější, než silniční. Když občas vidím záběry některých starších lokomotiv ČD, tak ve srovnání s náklaďáky s EURO V by v přepočtu vypuštěných emisí na tunu přepraveného nákladu možná neobstály. A chtít po lidech, aby si došli několik kilometrů k nádraží, když jim autobus může zastavit co 400 m skoro u domu?

V Česku je připravený seznam tratí ke zrušení, resp. napřed k prodeji. Nikde jsem se zatím nedopátral nějakého komplexního zdůvodnění, proč zrovna tyto tratě a jaký to bude mít další dopad (dopravní obslužnost, politika zaměstnanosti, sociální aspekty, ekologie, ekonomika...) Rád bych to představil i zdejším čtenářům, ale nějak se toho nemohu dobrat.

Takže do doby, než stát o něčem rozhodne, že to opravdu nepotřebuje, tak musí (ze zákona) o svůj majetek pečovat s péčí řádného hospodáře.
25.07.2013 (8:22)  
Vlad 23.7. 13:02: to je sice hezké, ale oni ty cesty používají taky zemědělci, lesáci a jiní, např. vozidla záchranného systému. Což se u kolejí bohužel říct nedá, takže Váš argument má poněkud výrazné trhliny...
registrovaný uživatel Keprt 
24.07.2013 (15:15)  
FRK: nejsem fanda obnovování/udržování kdejaké koleje jen proto, že, dle železničních nadšenců, "má obrovský potenciál a kdyby tam vlak jezdil, určitě by to pro kraj znamenalo obrovský ekonomický impuls", nicméně: SŽDC je státní organizace mající pečovat o svěřený majetek, železniční DC a zpřístupňovat ji dopravcům. Ekonomicky soběstačné železniční trati existují, ale v evropských podmínkách jich mnoho nebude a osud značné části veřejné sítě je závislý na vůli investovat (tedy spíš utrácet) veřejné prostředky ve jménu věřejného zájmu. Je zřejmé, že SŽDC má nějaký rozpočet a vše, co se tu za posledních 170 let postavilo a postátnilo, nelze a nemá smysl udržovat. Na posouzení, do jaké trati má smysl investovat a do jaké ne, jistě existuje spousta sofistikovaných nástrojů, které jako šotouš-laik neznám, ale nemůžu se zbavit dojmu, že ve všech bude figurovat značný prvek subjektivity.
Mě osobně diskutovaná akce, zprovoznění úseku do Horního Slavkova za účelem napojení Legiosu na síť, připadala jako rozumná - smysluplný způsob, jak podpořit průmyslovou výrobu. Ze současného stavu jsem rozpačitý. Pokud se ta trať bude pro nákladní dopravu do Legiosu používat, paráda. Pokud zůstane jako sezónní kolotoč, jsou to vyhozené peníze. Pozadí celé akce neznám a nemůžu hodnotit.

PS: váš první komentář jsem nehodnotil.

Edit: teď vidím, že to, na co jsem reagoval, zde už není.
23.07.2013 (23:55)  
Co to má za užití převod na vlečku?Trat mněla být obnovena na celé délce tím se víc využije a ne že opravím kousek a zbytek nechám ladem.
23.07.2013 (19:38)  
Jiří Kocurek
Existují vlečky s veřejnou osobní dopravou. Příkladem budiž např. Velké Březno-Zubrnice nebo Vranovice-Pohořelice.
Podle dopravního řádu drah pak pro takovouto vlečku platí pravidla pro provozování celostátní a regionální dráhy.
Drobností pak může být polatek za dopravní cestu/využití kapacity, který není regulován a stanovuje jej provozovatel vlečky.
23.07.2013 (16:29)  
Převedení na vlečku by bylo OK, pokud by tam městysem požadovaná 810 mohla vozit lidi. Což, myslím, není pro veřejnou dopravu legislativně umožněno.

K cestám: Město XY se rozhodlo, že kvůli povodňovým škodám přestane udržovat jedinou sjízdnou* přístupovou komunikaci k osadě 5 trvale obydlených domům a několika rekreačních objektů. S tím, že daně z nemovitosti ponechá jako by domy stály na náměstí.
Po požadavku, aby nemovitosti v této osadě tím pádem byly osvobozeny od daně z nemovitosti, když veřejné správa není ochotna dostát zákonným povinnostem, bylo zrušení cesty stornováno.
*) pro hasičskou Tatru
.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
23.07.2013 (14:12)  
Vlad: A nejen cesta, jejíž využití je sporné. Mnoho přemnoho přejezdů na cestách polních žije, přežívá, dožívá., nezřídka s nutností snížit rychlost vlaku = zvýšení provozních nákladů ....
23.07.2013 (13:58)  
Šepli - za optimální bych považoval převedení na vlečku a prodání (i za symbolickou cenu) zájemcům o provoz
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko