..: Poslední jednotka CAF Civity předána černohorským železnicím :..

CAF Civity pro Černou Horu, foto: ŽPCG Podgorica — Černohorský osobní železniční dopravce Željeznički prevoz Crne Gore (ŽPCG) podepsal 27. října 2011 smlouvu v hodnotě 13,05 milionů eur se španělskou společností CAF na dodávku tří třívozových regionálních elektrických jednotek z rodiny Civity. Kontrakt je financován prostřednictvím půjčky od Evropské banky pro obnovu a rozvoj, která si najala londýnskou společnost Booz & Co. pro konzultaci průběhu zakázky. Tendru se účastnilo celkem 7 uchazečů. Chorvatské Gredelj a Končar, španělský CAF, Škoda, Siemens, Stadler a Pesa. Do užšího výběru byl zařazen Caf, Škoda a Stadler. Stadler byl podle informací ŽPCG poté vyřazen z důvodu vyšší ceny, to však Stadler odmítá s tím, že se rozhodl druhého kola nezúčastnit. Jednotky CAF Civity získaly nakonec lepší hodnocení, než nabízené RegioPantery Škody Transportation.

Slavnostní předání první jednotky CAF Civity, foto: ŽPCGPrvní jednotka byla slavnostně představena 14. května letošního roku na nádraží v hlavním městě Podgorici, druhá souprava byla dopravena do Podgorice 4. června a poslední tam dorazila 19. června. Jednotky jsou, přes aktuálně probíhající rekonstrukce osobních vozů, od roku 1984 prvními skutečně novými vlaky, které se na černohorských kolejích pohybují. Budou primárně obsluhovat dopravu na 56 km dlouhé nově zrekonstruované trati Podgorica – Nikšić. Jejich výskyt však nelze vyloučit ani na trati Bar – Bijelo Polje, což je dohromady v současnosti celá síť černohorských železnic, jež je obsluhovaná osobní dopravou.

Slavnostní předání první jednotky CAF Civity v Podgorici, foto: ŽPCGSlavnostní předání první jednotky CAF Civity, foto: ŽPCG

CAF Civity pro Černou Horu, foto: CAFTřívozové elektrické jednotky pro ŽPCG jsou jednosystémové pro střídavé napájení 25 kV 50 Hz. Jednotky Civity jsou standardně dodávány pro maximální rychlost 160 km/h, ale u černohorských je to 120 km/h, což pro tratě, kde budou nasazeny, bohatě postačuje. Maximální traťová rychlost, stejně jako rychlost na silnicích, je v Černé Hoře legislativně omezena na 80 km/h. Délka jednotky je 59,2 metrů. Pojezd v uspořádání Bo´ 2´ 2´ Bo´ je tvořen čelními hnacími podvozky a vnitřními nehnanými Jakobsovými podvozky. Dva hnací podvozky mají na každé nápravě trakční motor o výkonu 500 kW. Celkový výkon jednotky je tedy 2 megawatty. Jednotky umožňují rekuperační brzdění, to však není na černohorské síti povolené, protože dosud tu žádná vozidla umožnující rekuperaci nebyla a parametry napájecí sítě by jí nemusely v některých úsecích umožňovat. Jednotka je nízkopodlažní, s výškou podlahy 600 mm nad temenem kolejnice. Klimatizovaný interiér jednotky nabízí 176 + 11 (sklopných) míst k sezení, 179 ke stání a 2 místa pro vozíčkáře, umožněna je přeprava jízdních kol. Dosazen je kamerový systém.

CAF Civity pro Černou Horu, foto: CAFCAF Civity pro Černou Horu, foto: CAFCAF Civity pro Černou Horu, foto: CAFCAF Civity pro Černou Horu, foto: CAFCAF Civity pro Černou Horu, foto: CAF

Nyní probíhá zkušební provoz jednotek bez cestujících a zácvik provozního a dílenského personálu. První jednotka by měla podle optimistických předpokladů dopravce zasáhnout do pravidelného provozu 13. července po schválení k provozu s cestujícími. Jednotky rodiny Civity dodává CAF také do italského Terstu, kde bylo objednáno v roce 2011 osm pětivozových jednotek a v následujícím roce přišla objednávka z Lotyšska na 34 elektrických a 7 motorových třívozových jednotek.

Trať Nikšić – Podgorica

Tratě v Černé Hoře, foto: ŽICGTratě v Podgorici - vlevo trať na Nikšić, vpravo do Bělehradu, foto: Matouš Danielka Tato víc jak 56 kilometrů dlouhá jednokolejná trať spojuje dvě největší černohorská města. Od 90. let chátrala, od roku 1999 byla trať používána pouze pro nákladní dopravu, především pro přepravu bauxitu z dolů v Nikšiči do hliníkárny v Podgorici. Nakonec došlo k úplnému zastavení provozu. V roce 2004 byla podepsána smlouva s konsorciem českých firem (OHL ŽS Brno, AŽD Praha, Elektrizace železnic) na rekonstrukci a elektrifikaci trati v hodnotě 70 milionů eur s financováním prostřednictvím České exportní banky. V roce 2006 začala realizace projektu s plánovaným dokončením v roce 2009. Pro finanční problémy byla však dokončena až minulý rok. 1. října 2012 proběhlo slavnostní otevření trati za účasti vysokých představitelů černohorské vlády a obnovení osobní dopravy. Konstrukční rychlost trati se nově pohybuje v rozmezí 75 - 100 km/h. Na trati se mimo jiné nachází 12 tunelů a devět mostů. Trolejové vedení je napájeno standardním napětím 25 kV s frekvencí 50 Hz, zabezpečovací zařízení je typu ESA 11.

Stanice Nikšić v rekonstrukci, foto: ŽICGStanice Nikšić v rekonstrukci, foto: ŽICGStanice Nikšić v rekonstrukci, foto: ŽICGPřestavník AŽD Praha na trati Nikšić – Podgorica, foto: AŽD PrahaSlavnostní otevření trati ve stanici Nikšić, foto: ŽICGSlavnostní otevření trati ve stanici Nikšić, foto: ŽICGSlavnostní otevření trati Nikšić – Podgorica opravdu ve velkém stylu…, foto: ŽICG

Zdroj: ŽPCG, ŽICG, CAF, AŽD Praha, Pobjeda, Wikipedia


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 30.6.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla Podniky

More from Černá Hora


Registered user Shunt 
12.07.2013 (22:00)  
To Komín: Ze stanice Ostrog vede lesní cesta k manastiru Ostrog. Onehdá jsem tam potkal skupinu asi 50-ti poutníků, vracejících se z kláštera. Blbé je, že zrušili 2 páry osobáků, takže zůstaly jen 3.
Registered user Komín  mail  
05.07.2013 (23:15)  
Nevíte jak je umístěna stanice Ostrog? Zdali je od ní použitelná cesta k tamnímu chrámu.
03.07.2013 (20:46)  
Foto č. 15 je ze stanice Ostrog :-)
Registered user Martin Š.  mail  
02.07.2013 (15:38)  
jak tak koukám, tak Škoda Transportation je v hodně výběrových řízení vždy "kousek od výhry" (ať už jde o tuto soutěž, nebo o AeroExpress v Rusku).
Jinak by mě celkem zajímalo, zda CAF tyto jednotky dodala ještě někomu jinému???
01.07.2013 (14:07)  
Já doufám že se to podívá i na trať do Bijelo Polje (ono je pokud vím řeč o dvou párech osobáků, kdy se občas na jeden zapomene a jezdí jen jeden), kam tuším elektrické jednotky z RVR po tragické nehodě u Bioče nasazovány nejsou. Měl jsem tu čest svézt se v roce 2010 osobákem z Mojkovce do Sutomore a byl to asi nejhorší vlak kterým jsem jel. Šestikolák za sebou vezl tři unavené second-hand vozy, kde místy chyběly opěrky sedadel nebo přechodové dveře. Podlaha byla občas propadlá a všechno bylo dokonale ušmudlané. V kupé seděla matka se spícím pětiletým dítětem a kouřila mu u hlavy cigaretu, po jeho probuzení ho nakrmila čokoládou a chipsy. Průvodčí během kontroly jízdenek kouřil rovněž. Takže společně s tratí nezapomenutelný zážitek :-)

Jinak trať do Nikšiće byla dlouho bez osobní dopravy, ale celou dobu myslím fungovala v žst. Nikšić pokladna (snad i mezistátní), a někde se dokonce uveřejňovaly odjezdy vlaků - s drobnou poznámkou, že se vůbec neví za kolik let ty vlaky vyjedou :-)
01.07.2013 (8:30)  
RadoB: ježkovy voči, to je opravdu pozoruhodná mapa, zvláště reklama na prací prášek v Jadranu mě oslovila. :) Odhaduju to tak na rok 1960.

No a kdyby sis nejdřív přečetl legendu, zjistíš, že tenké tratě jsou úzkorozchodné a ty zrušila a zničila nikoliv válka, ale federální železnice v 60. a 70. letech.

Mapa bez prášku je zde: http://berlin.bahninfo.de/bos_gr_karte.gif, podle hesla Bosnische Schmalspurbahnen se dá vyhledat spousta materiálu, většina zdrojů k tématu je německy.

Z mapky mj. vyplývá, že i trať Podgorica-Nikšič byla úzkorozchodná, později předělaná na normální rozchod, což ve článku mohlo možná taky být. :)
01.07.2013 (8:28)  
Díky za zajímavý článek! Do Černé Hory jsem vždy přijel vlakem, takže jsem netušil, že maximální rychlost na silnicích je jen 80 km/h. Jízda místních (zvlášť na jadranské magistrále) tomu ostatně neodpovídá.

RadoB:
Člověka při pohledu na mapu hned napadne, proč Titograd neměl přímé spojení s relativně blízkým Sarajevem. Úzkorozchodnou železnici na části této trasy postavilo už Rakouska-Uherska (k vojenským účelům). V prvních letech Království SHS pak byla rozšířena až do Nikšiće. Právě kvůli své úzkorozchodnosti a s ohledem na výstavbu "Černohorského metra" však v 70. letech zanikla.
Před pár lety se objevily plány na její obnovení. Víc se mi zatím nepodařilo zjistit.

http://tinyurl.com/pp6fynh

Zde jsou informace o novém projektu:
http://tinyurl.com/oel6uop
Registered user RadoB 
30.06.2013 (21:03)  
Nevie niekto ako to bolo s pokračovaním tejto trate z Nikšiču do Mostaru s nejakou odbočkou do Dubrovniku - kedy tu ustala prevádzka a pod? Našiel som mapu žel. siete SFRJ kde je ozaj čo pozerať...
http://i45.tinypic.com/anxxyd.jpg
30.06.2013 (17:53)  
V článku je rozpor v rychlostech na černohorských železnicích. Nejdřív je to max 80 km/h a pak je na zrekonstruované trati až 100 km/h.
30.06.2013 (10:53)  
No vida. Španělský CAF v posledním desetiletí dost expanduje. Snad to není takový šmudla, jako AnsaldoBreda...

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko