Plzeň - Nový jízdní řád, který vstoupí v platnost již tuto neděli, 14. prosince, přinese velké množství změn do železniční dopravy v Plzeňském kraji. Zcela nový dopravní koncept se zavádí na trati 170 mezi Plzní a Chebem, kde dochází v podstatné části trasy ke zrušení zastávkových osobních vlaků a jejich nahrazení zrychlenými spěšnými vlaky. Pozitivní změna jistě přichází pro cestující jezdící po lokálce do Bezdružic, kde budou nově téměř všechny vlaky vedeny jako přímé již z Plzně. Naopak na tratích Svojšín - Bor či Staňkov - Poběžovice bude provoz v některých dnech v týdnu výrazně či zcela utlumen. Celkově ujedou vlaky v Plzeňském kraji v příštím období o 4,8 procenta kilometrů méně, k podobné redukci přitom došlo i v loňském roce, kdy byly vlaky omezeny o 5,6 procenta.
Spěšné vlaky na trati 170
Na trati 170 mezi Plzní, Stříbrem a hranicemi kraje dochází k faktickému zrušení téměř všech dlouhých osobních vlaků a jejich nahrazení novým konceptem vlaků spěšných. V úseku Plzeň - Kozolupy - Pňovany jsou vedeny osobní vlaky i nadále, a to jako spoje tzv. Plzeňské linky a také jako nové přímé vlaky Plzeň - Pňovany - Bezdružice. Zprvu zajímavý nápad s rychlými regionálními vlaky, které by měly doplňovat rychlíky a mohly by teoreticky nalákat nové cestující, však nakonec dostal velmi rozporuplnou podobu. Šest párů spěšných vlaků má totiž různé trasy (od Plzeň - Cheb až po Plzeň - Svojšín), různý rozsah zastavování, a navíc na ně budou nasazována diametrálně odlišná vozidla s tím pádem velmi rozdílnými službami v dotčených spojích. Vlaky navíc nejezdí denně, řada z nich má v grafikonu různé omezující poznámky. Spoje budou vedeny motorovými jednotkami řady 844, tedy tzv. Regiosharky, nicméně zůstávají zde i nadále vlaky sestavené z klasické lokomotivy a vozů BDs či Bdt.
Do Bezdružic z Plzně přímo
Jak již bylo zmíněno, Plzeňský kraj zavádí nové přímé vlaky z Plzně přes Pňovany do Bezdružic. Většina vlaků bude vedena motorovou jednotkou řady 814 Regionova, přestupním bodem mezi těmito vlaky z tratě 177 a dalšími regionálními spoji na trati 170 budou Pňovany zastávka, a to z důvodu úspory jízdní doby spěšných vlaků, které nádraží Pňovany projedou.
Omezení na tratích 178 a 182
Na spojovací trati 178 ze Svojšína do Boru nově vlaky pojedou pouze určité dny v týdnu. Konkrétně se bude jednat o čtvrtky, pátky, soboty a neděle, naopak od pondělí do středy zde žádné vlaky osobní dopravy nepojedou. Podobně na trati 182 Staňkov - Poběžovice pojedou nově vlaky v úseku Staňkov - Horšovský Týn pouze o víkendech, a to v počtu 4 párů vlaků ve čtyřhodinovém taktu.
Příhraniční doprava s Německem
V mezinárodní dopravě se sousedním Bavorskem dochází k několika změnám. První z nich je zrušení dosavadních průjezdných vlaků z Německa přes Železnou Rudu po trati 183 do Špičáku. Tyto vlaky budou nově končit již na společném nádraží Železná Ruda-Alžbětín/Bayerisch Eisenstein, důvodem omezení je podle objednatele malé využití spojů. Na dalším hraničním přechodu mezi Českou Kubicí a německým městem Furth im Wald k žádným podstatným změnám nedochází.
Určitého zlepšení se od neděle dočkají také cestující ze Žihelska. Osobní vlaky v relaci Plzeň - Žihle totiž nově nebudou v Plasech více jak 10 minut čekat na křižování s protijedoucím rychlíkem, ale pojedou dále bez prostoje, čímž se celá cesta výrazně urychlí. Křižování samotné pak bude přesunuto do stanice Mladotice, podobná situace pak bude panovat i v opačném směru.
Zdroje: České dráhy, Jízdní řád 2015
Odjezd 6:35 je O.K. - pro plzeňské důchodce. Spoj od RO stejně o víkendu nejede a v PD přípoj nikoho nezajímá. Spíš mě udivilo, že další do Bezdružic jede až po deváté. To je pro plzeňskou frekvenci podle mě zhoršení. Na devátou se sice sjedou rychlíky, ale třeba Sp od Přeštic a Klatov je bohužel už 2 roky o víkendech zrušený... :-//
Sim, MŠ: Mě nevadí ani 810, pokud je čistý, nebo je v reko verzi. Věřte nebo ne, je mi to o trochu milejší jak většina polepených pavouků. Už jsem taky udělal to, že jsem jednou při cestě do Jihlavy přestoupil v Kostelci z pavouka do 810. Byť jel spoj přímo a v Kostelci se spojoval s vlakem od H. Cerekve. Protože jel zrovna pavouk s jedním z mých nejneoblíbenějších polepů. Jinak se divím, že ČD pronajímají plochu vozů městům a kraji zdarma. Škoda že to není jako panteři na Ústecku, kde městům stačí znak a název města. Cheb taky má na jednom z desir svůj znak. Kraj a města na Vysočině mají o svých občanech asi horší mínění. Na 227 bydlím. I u pavouka je znát, když jede po nerekonstruovaném úseku. Nemůžu se asi divit, když jsem v neděli na jedné 841, viděl na jedněch dveřích cedulku dveře nepoužitelné. Na 212 převažují hlavně 810, přes sezónu se tam objevují i Reginy Trio a další soupravy. Každá z těch dvou tratí má něco do sebe.
Abych taky řekl něco k Bezdružicím. Žralok by tam nebyl špatný. Tím spíš kdyby jel přímo. Ráno po půl sedmé ovšem vlak do Bezdružic ujíždí v Plzni o sedm minut vlaku od Berouna. Chtělo by to ještě vylepšit ty přípoje.
V podstate hlavni nevyhody pro cestujiciho jsou spojene s komfortem; neco je objektivni (hlucnost je vyssi nez u 810/010), neco subjektivni (jizdni vlastnosti jsou stejne, jako u 810+010, ale protoze to je modernejsi vozidlo, covek ocekava lepsi svezeni a je zklaman). Celkove se da rict, ze vetsina verejnosti ale dokaze ocenit nizkopodlaznost, informacni system a prostornejsi zachod (ktery je hlavne novy, takze podstatne mene eklhaft nez u 810/010).
Jestli si nekde provozovatel obali vlaky folii, pres kterou neni videt ven ... to uz neni zalezitost konkretniho vozidla, ale prave toho provozovatele; mame tu jak polepene supliky, tak i reginy.
Takze celkove hodnoceni regiosuku je spis ovlivneno tim, s cim to covek porovnava. Jestli je nekde sukafon nahrazen reginou, krome hluku si asi malokdo bude stezovat. Jestli ale cekam zraloka a misto nej prijede regiosuk, je to zejmena v lete rozdil dosti propastny. A asi nejhorsi je situace tam, kde jezdi ruzna vozidla v prokladu bez garance a musi s tim pak pocitat jizdni doby - bohuzel, regina zadny sprinter neni, takze ve srovnani se zralokem nebo supletem je akcelerace vyrazne vlaznejsi.
A ted konkretne ty Bezdruzice; je to uz mozna dvacet let, co jsem tohle spojeni pouzival ... a vnimam to tak, ze prodlouzeni primeho vlaku urcite tomuto spojeni na atraktivite prida, bez ohledu na pouzivana vozidla. Spis je otazka, jak se to lide (nesotousi) dozvi.
Za nasazeni rychlejsiho a sviznejsiho vozidla bych kopal urcite ve chvili, kdy by pouziti lepsiho vozidla pomohlo snizit jizdni doby (a lepe vyuzit kapacitu drahy) tak, aby se usetrila turnusova potreba jednoho vozu. Coz predpokladam, ze v tuhle chvili neni.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.