..: Trať Hradec Králové – Jaroměř bude čtyři měsíce bez vlaků :..

Železniční mapa Královéhradeckého kraje, foto: SŽDC Hradec Králové — Železniční trať č. 031 z Hradce Králové do Jaroměře na téměř čtyři měsíce obsadí stavební dělníci a pracovní stroje. Úsek Předměřice nad Labem – Smiřice je totiž součástí stavby Revitalizace trati Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov, jejíž první část proběhla v minulém roce. Zbývající práce jsou naplánovány na letošní jaro a léto, výluka na této významné trati potrvá od 18. dubna až do 2. srpna. Pro minimalizaci přenosu zpoždění budou kromě výlukového jízdního řádu přijata i další opatření – až na výjimky dochází k rozvázání přípojových vazeb v Hradci Králové, a to včetně přímých linek Pardubice – Liberec a Praha – Hradec Králové – Trutnov. Určitou komplikací pak může být i souběžně probíhající oprava silnice I. třídy mezi Hradcem Králové a Jaroměří.

Výluková opatření

Náhradní doprava je organizována podle výlukového jízdního řádu a je tvořena celkem čtyřmi různými linkami. Pro České dráhy ji zajistí společnost ČSAD Ústí nad Orlicí, která nasadí přibližně 25 výlukových autobusů.

Linka Z je náhradou zastávkových spojů. Odjezdy z Jaroměře jsou v dřívější časové poloze (po většinu dne již v 48. minutu), naopak příjezdy do Jaroměře jsou opožděny (v 11. minutu). Dochází tak k rozvázání přípojů např. s autobusovou linkou IREDO 306 ve směru Dolany, Česká Skalice a Náchod. Naopak přestup v Hradci Králové na spěšné vlaky ve směru Pardubice je zachován. Zastávkovým autobusem je též nahrazen vlak Os 5102 v úseku Jaroměř – Starkoč.

Linka S je zrychlenou variantou linky Z, zastavuje pouze ve Smiřicích. Odjezdy z Jaroměře jsou zpravidla v 55. minutu, příjezdy tamtéž pak většinou 5 minut po celé. Shodně s linkou Z jsou zachovány přípoje v Hradci Králové ve směru Pardubice.

Za vlaky Trutnov – Hradec Králové (– Praha) a Liberec – Pardubice jsou vedeny vždy dvě linky náharadní dopravy. Linka R spojí Jaroměř a Hradec Králové, linka P pak Jaroměř s Pardubicemi; na obou těchto trasách nebudou žádné zastávky. Pozor, při použití linky R není v Hradci Králové zajištěn přípoj na vlak z/do Prahy či Pardubic (výjimkou jsou vlaky 932 a 922 o víkendu, 920, 1277 a 931 denně). Pro cesty z Jaroměře ve směru do Prahy nebo Pardubic (a opačně) je nutné využít linku P do Pardubic a následně další spoje. Jízdenky platné pro trasu Hradec Králové – Praha (přes Nymburk) však platí i pro jízdu oklikou přes Pardubice a Kolín, a to bez doplatku jízdného.

Zastávky náhradní dopravy nejsou vždy totožné s těmi železničními, jsou přemístěny tak, aby výsledné zpoždění bylo co možná nejmenší – například v Černožicích autobusy zastaví na zastávce Černožice, ROTEXIM. Problematické může být i cestování s jízdním kolem nebo větších skupin cestujících, takové přepravy je zpravidla nutné předhlásit.

Změní se i řazení vlaků

Plánovaná výluka ovlivní i řazení některých vlaků na nevyloučených úsecích. Například rychlíky z Trutnova do Jaroměře budou vedeny náhradní soupravou ve složení 750.7 + 2×B + BDs + A, přičemž 6 oddílů ve voze 1. třídy bude přeznačeno na oddíly 2. třídy. Zajímavá pak bude výměna této soupravy: každé dva týdny vždy v sobotu (30.IV., 14.V., 28.V., 11.VI., 25.VI., 9.VII., 23.VII.) vyjede z domovské stanice Hradec Králové hl.n. krátce po 8. hodině soupravový vlak přes Týniště nad Orlicí (v závěsu vlaku Os 5603), Václavice a Starkoč do Trutnova, kam přijede asi v 10 hodin. Zde proběhne výměna soupravy a následně se vlak po stejné trase vrátí do Hradce Králové (z Trutnova krátce po 14. hodině).

Do netradičních míst zavítají i elektrické jednotky RegioPanter – cestující i železniční fotografové se s nimi setkají na tratích z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí či Chocně.

Omezení v dopravě bude víc

Jak již bylo zmíněno v úvodu, samotné nahrazení vlaku autobusem nebude jedinou nepříjemností, která cestující postihne. Ředitelství silnic a dálnic totiž v termínu 30. března až 27. června letošního roku pokračuje s opravou silnice I/33 v Holohlavech (na trase z Hradce Králové do Jaroměře), což zkomplikuje i náhradní dopravu za vlaky. Bohužel však nejspíš nebylo možné postupovat jinak. Dle vyjádření SŽDC byla výluka řádně naplánována a projednána, zohlednění kolize výluky a omezení v silniční dopravě je pak věcí dopravce zajišťujícího náhradní autobusovou dopravu. České dráhy při jednání s Krajským úřadem Královéhradeckého kraje (KÚ KHK) podle dostupných informací o posunutí souběžné uzavírky silnice usilovaly, leč marně. ŘSD pak rovněž odkazuje na KÚ KHK, který „dbá vždy na to, aby omezení ze stavební činnosti bylo pro cestující veřejnost minimální“.

Ospravedlnění souběhu termínu železniční výluky a uzavírky silnice I/33 hledejme v Rozhodnutí o uzavírkách KÚ KHK: „Silničnímu správnímu úřadu je známo, že v době 18. 4. – 2. 8. 2016 je naplánována výluka na železniční trati Hradec Králové – Jaroměř, tj. ve stejném směru jako požadovaná uzavírka silnice I/33. A dále je plánována také oprava a uzavírka silnice II/308, a to v termínu cca 16. 5. – 23. 10. 2016, jedná se o silnici II. třídy též ve stejném směru. (…) V uvedeném případě byl výsledkem jednání závěr, že žádnou ze tří uvedených stavebních akcí není možno posunout na další rok ani na pozdější období roku 2016, a to z důvodu pokračujících prací, vypsaných veřejných zakázek či již uzavřených smluv. (…) Bylo dohodnuto, že uzavírka silnice I/33 bude zkrácena na nejkratší možnou dobu.“

Vzhledem k probíhající uzavírce silnice I/33 byla trasa náhradní dopravy upravena tak, aby byl dopad uzavírky na zpoždění autobusů minimalizován. Za obcí Trotina (ve směru od Hradce Králové) trasa odbočuje do Smiřic (ulicemi Cukrovarská, Hradecká, Palackého a Mlýnská), odkud je dále do Černožic vedena po místní komunikaci III/30810. Následuje průjezd jaroměřskými místními částmi Semonice a Jezbiny a konečně příjezd k železniční stanici Jaroměř. Alternativně lze u rychlíkových spojů z Černožic do Jaroměře využít silnici I/33.

Nezbývá než doufat, že výluka i silniční uzavírka budou mít hladký průběh a cestující jejich negativní dopady pocítí co možná nejméně.

Čtyřměsíční výluka přinese zvýšení rychlosti

Hlavním očekávaným přínosem této stavby je zvýšení traťové rychlosti v úseku Předměřice nad Labem – Smiřice na 120 km/h, a to včetně odstranění propadu rychlosti na smiřickém zhlaví předměřické stanice, kde je nyní nutné brzdit na 60 km/h. Spolu s již dokončenou revitalizací trati v úseku Jaroměř – Trutnov a nasazením dynamičtějších vozidel to umožní výhledovou změnu dopravního konceptu, kdy bude křižování vlaků na trati 032 přesunuto z České Skalice a Malých Svatoňovic do Starkoče a Trutnova-Poříčí.

Stavba zahrnuje též úpravy staničních zabezpečovacích zařízení v Předměřicích nad Labem a Smiřicích, doplnění kódování pro vjezdová návěstidla, nové traťové zabezpečovací zařízení či úpravy přejezdů. Proměny se dočká i zastávka v Lochenicích, kde bude rekonstruováno nástupiště a opravena její budova. V neposlední řadě budou rekonstruovány mosty v km 25,591, 28,878 a 29,572.

Přílohy: Informace o výluce, Výlukový jízdní řád

Zdroje: KÚ Královéhradeckého kraje, Portál pro vhodné uveřejnění, České dráhy, SŽDC, ŘSD


RaPa Poslat mail autorovi | 13.4.2016 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
15.04.2016 (7:53)  
Radku,

dika Tobe. (Zatim) este neumim hacky a carky, ale udelal's mi radost zpravou o trati druhdy odblibene. Snad se z Hradce skrz Jaromer, Horka, Paku do Liberce bude se vlakem jezdit jako u lidi ve 21. stoleti. Holt, ctyrkolak 434.2, stork ani slechticnu (co tam velmice patrily) tamu zu asi neuvidim....
registrovaný uživatel zesp 
14.04.2016 (20:48)  
Ale dyť to je normálka... Když se dělala reko D1 u Rousínova, byla zároveň i dlouhá výluka na 300. Lidi přesedli do autobusů a ty rovnou vjely ne neskutečných kolon, které byly na všech možných komunikacích mezi VY a BM. Mnohdy přijeli do Brna či opačně až o dva rychlíky později... Toto fakt nepochopím...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
14.04.2016 (15:02)  
Tomáš Záruba: Liberec - Morava je lepší přes Kolín, ale v Turnově narazíte na zpoždění rychlíku od Pardubic. Bohužel organizátoři výluk málokdy umí myslet komplexně na všechny vazby
14.04.2016 (14:22)  
Já jen doufám, že pro směr Praha - Trutnov někoho napadne zapropagovat aspoň přestup na Sp-040 v Chlumci. :) Určitě lepší, než NAD za Hradcem (nebo ještě hůř v opačném směru). Škoda, že něco takového nevznikne aspoň dočasně pro směr Náchod (via Týniště).
Ve směru Liberec - koridor by asi byla cesta ve spojení přes MB a Kolín, ne?
registrovaný uživatel Nechic  mail  
14.04.2016 (13:24)  
Jiří Hovorka: Čistě teoreticky by rychlík z Liberce přijel do Paky, vykřižoval s osobákem od Chlumce (pokud by jel) a předjel Sp o minutu (nevím jestli by byla možná následná jízda toho Sp třeba pomalejší rychlostí), R by jel bez zastávky a tomu Sp rychle ujel. Pak buď posunout trochu Os z HK (stejně to vyčeká v Ostroměři) a křižovat ve Všestarech nebo pokud by to bylo možné obnovit křižování v Sadové. Laicky mi to i tak přijde příjemnější varianta než autobusy linek celé abecedy.
14.04.2016 (7:55)  
Přijde mi, že lidé rozhodující o železnici už dávno berou vlak jen jako doplněk všeobjímající silniční dopravy, takže mě toto ani nepřekvapuje. Snad se cestující aspoň vyznají v různých trasách náhradních autobusů, pokud je neodradí až o dvě hodiny delší cestování s čekáním na přestup (nevím, možná jsou mezi R nějaké použitelné Os).

Trochu mě osobně mrzí, že Smiřice neudělají po částech tak, aby část vlaků mohla dojet až do Hradce aspoň přes Hněvčeves. Je to sice oklika (zejména od Turnova), navíc momentálně pomalejší, nicméně oproti rozkopané silnici aspoň relativně spolehlivá. Když už se od Smiřic do Jaroměře nic dělat nebude...
registrovaný uživatel Ešus 
13.04.2016 (22:21)  
Nemohu se přestat dívat do kalendáře a hledat 1. duben. To, co tady je představeno, snad není možné.
13.04.2016 (21:50)  
Nechic, cinda - A co kapacita tratě. Pokud se R pošle na Ostroměř, naruší celou 040 i 041, což by byl rozvrat další 1/3 KHK.

Vazba Liberecké - Brněnské R by mohla být zachována díky Interpanterům, kteří dokáží slušně krátit. Ale chápu, že předělávat JŘ pro půl republiky se kvůli "blbé" jednokolejce nebude...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
13.04.2016 (21:41)  
cinda: A já si říkám proč to nepošlou z Paky do Ostroměře a úvratí do HK. Taky by to s řidičákem šlo. DK-JAR můžou obsloužit dvě 810.
registrovaný uživatel cinda 
13.04.2016 (19:22)  
Zdravím,jsem z Turnova a hlava mě nebere proč Liberecké rychlíky nepřesměrují z turnova na Jičín a do Hradce Králové a Pardubic? S pozdravem Jan Hovorka.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko