Praha — Správa železniční dopravní cesty startuje složitý proces, na jehož konci by měl být prodej málo využívaných železničních tratí. Prodeji dalo zelenou rozhodnutí vlády z loňského března, které jasně stanovilo kritéria a postup takového prodeje. V první vlně se změna vlastníka dráhy týká přibližně sedmi až devíti tratí, jejich seznam ale zatím není oficiální. Jedná se například o tratě z Chrudimi do Heřmanova Městce, z Dolního Bousova do Kopidlna či o krátké lokálky do Polné nebo Mochova. Na seznamu se ale objevuje například také památkově chráněná trať do Jemnice nebo trať 113, známá pod názvem Švestková dráha, kde probíhá již několik let pravidelný sezónní provoz. O dalších dvou tratích se jedná v oblasti jižní Moravy.
A v jakém stádiu tedy je prodej nyní? Jak nám potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš, v současné době probíhá jednání s dotčenými kraji. S těmi se řeší, zdali nebudou mít ani nadále zájem o provozování dopravy v režimu dopravní obslužnosti. Následovat bude nabídka tratě za tržní cenu pro kraje nebo obce a jejich svazky. Jak však nedávno uvedl ředitel SŽDC Jiří Kolář, krajům ani obcím se do koupi tratí za milionové částky příliš nechce. Pokud tak nebude o koupi zájem, dojde k vyhlášení výběrových řízení, kde si bude moci dráhu koupit libovolný zájemce podle nabídnuté sumy peněz. Teprve následně bude dráha nabídnuta k případnému bezplatnému převodu na místní samosprávy. Nový vlastník bude mít nárok na příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury za předpokladu, že bude provozovat minimálně dva páry vlaků denně nebo adekvátní počet ročně. Otazníkem zatím zůstává také to, v jakém stavu bude SŽDC prodávat či převádět tratě, které jsou v současné době poškozené a doprava na nich není možná, což se týká čím dál více tratí v České republice.
Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, MF Dnes 7. května 2013
Jihlavský "Bosch Diesel"? Ano, avšak je na jiné trati, ne do té o Polné. A posoudit potenciál a způsob návozu směnového personálu z Polné - to je místní záležitost, která by také lokálně měla být posouzena a financována. Včetně priorit koleje/silnice.
Kapacita soupravy byla 55 (810) a 62 míst (Btax). Tohle bych pohodlně odvezl dvěma luxusními autobusy. A za tu cenu, co se zaplatila železničnímu dopravci, bych mohl účastníky autobusového zájezdu navíc ještě opulentně pohostit.
Polná/cca 5.000 obyvatel - (Dobronín/ cca 1.900 obyvatel) - Jihlava/lehce přes 50.000 obyvatel. Vidíte, a z těchto čísel já "velký potenciál" nevidím. A posoudit, jak a na jakých parametrech zajistit ZDO - v tomto případě je lepší ponechat na lokálním vyjednávání obce (obcí) s "fondodržitelem" krajem, než to zatahovat do jinde vzpomínaných "kolektivních peněz", zabumlovat to do kolektivní (nez)odpovědnosti.
PS: Polná - Štoky (Dobronín) - kdysi tam postačoval "Komárek", že.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.