..: Lokomotiva 109E schválena podle norem TSI :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Plzeň – Zní to trochu jako nekonečný příběh. Již téměř pět let uplynulo od okamžiku, kdy prototyp lokomotivy 109E z produkce plzeňské Škody Transportation opustil brány továrny a vydal se na železniční zkušební okruh v Cerhenicích. Ani doposud se však nepodařilo všechny potřebné zkoušky a certifikáty v zahraničí získat. V roce 2008 byl stroj představen na berlínském veletrhu InnoTrans (ostatně stejně jako v letech 2010 a 2012), představil se i domácímu obecenstvu na Czech Raildays. Prosinec roku 2010 byl pak ve znamení zahájení zkušebního provozu s cestujícími na trati Praha – Břeclav. Již tehdy začal odběratel lokomotiv, České dráhy, uvažovat o uplatnění sankcí proti výrobci. Základní podmínkou totiž bylo schválení lokomotiv ve všech sousedních zemích a Maďarsku. Dodnes však řada 380 dokončila přístupové zkoušky kromě České republiky pouze v Rakousku a Polsku. Pro Škodu tak nyní přichází dobrá zpráva – její lokomotiva získala v Německu certifikát TSI, který je pro další schvalování klíčovým.

Tři lokomotivy řady 380 na ZŽO v Cerhenicích, foto: Matouš Danielka Certifikát TSI High Speed RST získala lokomotiva 109E teprve jako druhá lokomotiva v Evropě. První byl Vectron od Siemensu. „Certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy,“ uvedl ředitel plzeňské Škody Josef Bernard. Osvědčení dokazuje, že lokomotiva splňuje bezpečnostní limity. Její konstrukce obsahuje důležité deformační zóny, které například při nárazu do překážky typu nákladního vozu o váze 15 tun zaručují i v rychlosti 110 km/h nepoškozený prostor kolem strojvůdce. V rámci zkoušek stroj absolvoval i jiné zkoušky, například z oblasti protipožární ochrany. Kromě požárních čidel a aktivního hasicího zařízení je velmi odolná i stěna mezi strojovnou a stanovištěm strojvůdce, která odolala při testech požáru po dobu čtvrt hodiny.

380.017 ČD Budapest-Kelenföld, 27. 3. 2013, foto: Arnold BalázsNyní tak již zbývá hlavně schválení ve zbylých státech – Německu, Slovensku a Maďarsku. Jak uvádí Škoda Transportation, všude ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky. Tak tomu je například ve zmíněném Maďarsku, jak jste se mohli na ŽelPage dočíst na začátku jara. Na kompletní schválení řady 380 si tak zřejmě ještě budeme muset několik měsíců počkat. Ve hvězdách je také výsledek soudního sporu mezi Škodou a ČD, který v současné době leží u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. V něm plzeňský výrobce žaluje dráhy, které mu údajně za stroje neplatí. Žaloba se však připravuje i v opačném směru, a to za zpoždění v dodávkách lokomotiv.

Jak uvedl deník E15, otazník visí také nad komunikací řady 380 s jednotkami Siemens Viaggio Comfort od společnosti Siemens. Zatímco původně plánované nasazení s Railjety do Vídně se konat nebude, dráhy dále počítají s vedením těchto netrakčních jednotek škodováckými lokomotivami při případném nákupu dalších osmi souprav pro trasu Praha – Budapešť.

Zdroje: Škoda Transportation, E15.cz, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
28.04.2013 (11:37)  
Ad tarten:
Nezbývá než držet palce zkouškám pro Maďary a že se překoná i případný problém s jejich zvyklostí ohledně smetáků a nevymyslí si něco dalšího.
Další taková oblíbená "diskusní mystifikace"! Dost často se člověk někde v diskusích dočte, že 109E bude mít v Maďarsku průšvih, protože má na střeše "jenom" dva sběrače. To, že se po Maďarsku vesele prohání řada 363.5 ČD-C, která je na tom v tomhle ohledu úplně stejně, nikoho nezaráží. A to tam ta "rESa" nejezdí zdaleka jen do Budapešti... ;-)
27.04.2013 (7:29)  
tarten Jak víme, když došlo na lámání chleba, jevilo se to dost jinak...
No právě že nevíme. Nebo bez jakékoli zášti, kdo teda ještě ví, kromě vás? Proto jsem se už minule dožadoval nějakých zdrojů. :)

EDIT: Pochopil jsem dle komentářů, že vám nepatrně leží v žaludku, ale electric není transportation, o těch silách v podvozku bych si rád něco přečetl a seriózně, kdybych nenakupoval u nikoho, kdo má ve vedení nesedí alespoň jednoho záporáka jak z akčního filmu, tak v tomhle státě umřu hlady. Bohužel :)
registrovaný uživatel tarten 
27.04.2013 (1:18)  
tombyk:
Já bych zvýšení ceny nesváděl jen na háky na kola a změnu konfigurace. Hlavně bych v tom viděl praštěné protesty Škodovky, které mezi tu rakouskou a českou část série zatly pořádnou časovou sekeru. Sbohem, kontinuito výroby, bezešvé využití hal a pracovních sil, množstevní slevy od subdodavatelů atd., děkujeme drahá Škodovko.
registrovaný uživatel tarten 
27.04.2013 (1:02)  
mikael.5: Pro zajímavost, povolená výše smluvní pokuty dle judikatury našich soudů je až 90% p.a. Smluvní pokuty v takové výši za 5 let prodlení si račte spočítat sami :-)

Nikdy jsem neslyšel o penále za zpoždění, které by celkově mohlo přesáhnout 100% ceny. A nevěřím ani, že by se ČD podařilo dosáhnout 40%, o kterých se teď píše. Ale samozřejmě budou chtít cenu snížit co nejvíce, a jakékoli argumenty včetně jakékoli obtíže ve kvalitě a omezeních při schvalování jim budou jistě dobré. (Nejdrastičtější legrácky úrovně "jen 10 km/h na obloucích s poloměrem pod 190 m" jako jsme viděli u pendolina doufejme už nehrozí.) Takže těžko postačí omluvenka Romanem krasopisně napsaná na ručním papíře. Omluvenka ve formě 5 mašin by už vypadala lépe. ;-) A relativně výhodně pro obě strany.

Ale jestli na tom bude ČD Cargo i letos tak mizerně, možná dají zpátečku ohledně objemu investic a spokojí se s oficiální "slevou" na právě dodávané jednotky.
registrovaný uživatel koyot 
27.04.2013 (0:46)  
tombyk tak to jsi mě dostal, já měl za to, že cena se neměnila, tak v tom případě, už je možné vše... Doufám, že to nebude zase další díra na peníze, protože dráhy jsou tady v pozici toho, kdo by si měl klást podmínky, Siemens by se měl jako výrobce smekat, že od něho někdo něco chce koupit.
registrovaný uživatel tarten 
26.04.2013 (23:44)  
koyot:
Jasně že jde o ty "maďarské", o jaké jiné.
registrovaný uživatel tarten 
26.04.2013 (23:43)  
qs: To je jeden z důvodů, proč jsem za celé ty roky neměl strach o EMC. Škoda Electric pohony opravdu umí.

To je jedno z těch omezení. Škodovka se na začátku samozřejmě chlubila, že se svojí odvěkou zkušeností EMC zvládne v ČR v pohodě. Jak víme, když došlo na lámání chleba, jevilo se to dost jinak. Ale jednak byly některé podivnosti z tratí prostě odstraněny SŽDC a pro jiné je kouzelné tlačítko "jedu přes úsek s geniálním vynálezem", který prokazatelně sníží výkon lokomotivy. Nebude to tedy tady těch slibovaných 6,4 MW, ale ČD by to snad měly překousnout, protože se to bude týkat úseků, kde by plný výkon nebyl důležitý.

V každém případě mě potěšilo, že se chování podvozků podařilo po dlouhých letech zkrotit natolik, že to sežrali nejen Němci, ale že zřejmě bude možná přecijet jízda i na horní rychlostníky v ČR.

Zdá se, že vyjednavači s Polskem se činili, a tak už není problém se sběračem s uhlíkem, s velkými světly a hlavně s povinným pomocníkem - protože v 380 by se pro něj těžko hledalo místo dostatečně bezpečné pro schvalovanou rychlost. Slováci potíže dělat zřejmě také nebudou, protože kouzelné tlačítko zabere jistě i v Prešpurku. Víme, že Rakušáci razítko slibují, ale o jejich případných omezeních nevím nic - mohu jen doufat, že nebudou žádná významná. Němci si některé změny už prosadili, tak doufejme, že tam už nebude nic, co by bylo ČD proti srsti. Nezbývá než držet palce zkouškám pro Maďary a že se překoná i případný problém s jejich zvyklostí ohledně smetáků a nevymyslí si něco dalšího. HOP se ale ještě volat nedá.
registrovaný uživatel tombyk 
26.04.2013 (21:16)  
koyot>:podle háků na kola, hospody i podle toho, že se dají měnit délky soupravy, to s tím přejímáním úplně stejných vlaků jako mají OBB není vůbec tak horké.
za tohle si taky CD pekne priplati - asi 400 milionu
26.04.2013 (20:53)  
Pavel Dvořák Pokud vím tak může. Kromě Jihlava - Veselí nad Lužnicí snad může všude. Problémy s rušením u 109E nejsou zdaleka takového rozsahu jako u 1216. Však také nejprve jezdili max. 90km/h a pak 120km/h... ...nic podobného se 109E v rámci celého schvalovacího procesu a zkušebního provozu netýkalo...

To je jeden z důvodů, proč jsem za celé ty roky neměl strach o EMC. Škoda Electric pohony opravdu umí. Z TSI jsem strach měl. Ale to mohlo být klidně tím že nejsem strojař...
registrovaný uživatel 55p 
26.04.2013 (20:42)  
Ona na tom 380 přes KH stále taky není nijak slavně, ne? Ale je zajímavé, že třeba přes Nymburk může, zatímco 1216.2 ne.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko