..: Zahájena privatizace rumunského carga :..

40 - 0903-1, Brašov, foto: Michal Demčila Bukurešť — Rumunské ministerstvo dopravy oznámilo záměr prodat 51% podíl v tamějším nákladním dopravci Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "CFR Marfă" S.A. Dokumentace pro 1. kolo soutěže je k dispozici od 9. dubna, předběžné a nezávazné nabídky by měly být předloženy do 23. dubna. Ti, kteří uspějí v předkvalifikačním řízení pak budou vyzváni k podání závazných nabídek, druhé kolo by mělo být uzavřeno 14. června.

Není to ale poprvé, kdy se rumunské ministerstvo snaží o privatizaci národního nákladního dopravce. V posledních deseti letech téměř každá vláda hovoří o privatizaci CFR Marfă. Naposledy byla privatizace zastavena v říjnu loňského roku, protože chyběl souhlas rumunské nejvyšší rady obrany (CSAT). Ministr dopravy Relu Fenechiu ještě před nedávnem tvrdil, že CFR Marfă privatizována nebude. Jen o několik dnů později, po jednání s představiteli Mezinárodního měnového fondu (MMF), změnil názor a oznámil, že prodej 51% podílu společnosti je nejvyšší prioritou a že v budoucnu stát prodá i zbývajících 49 %. Maximalizace ceny za prodej většinového podílu je tedy hlavním cílem rumunského ministerstva dopravy – výše ceny bude jediným hodnotícím kritériem.

40.0921-3, Pusté Úľany - Reca, foto: Jozef Sarňák Výše poplatku při podání nabídek bude ekvivalent v lei 20 tisíc eur. Jistina složená při účasti ve výběrovém řízení bude 10 milionů eur, resp. ekvivalent v lei, což představuje 17 % současné nominální hodnoty akcií držených státem. Investoři, kteří se budou chtít seznámit s podrobnějšími informacemi, jejichž zveřejnění bude povoleno, nebo si budou chtít udělat vlastní ekonomickou analýzu, dostanou přístup k potřebným dokumentům po uhrazení poplatku 5 tisíc euro. Kupující se bude muset, mimo jiné, zavázat k tomu, že zachová předmět podnikání a zajistí dopravní potřeby v dobách míru, v krizových situacích a válce. Bude také muset ctít dohody a závazky provozovatele dráhy předpokládané prostřednictvím smluv uzavřených Rumunskem s NATO a ozbrojenými silami Spojených států amerických.

V současné době probíhá „oddlužení“ prodávané společnosti, protože CFR Marfă dlužila (také státnímu) správci dopravní cesty a na sociálním pojištění svých zaměstnanců přes 755 milionů lei. Zisk dopravce vykázal naposledy v roce 2007, od té doby končí jeho účetnictví v červených číslech. Dluhy společnosti k poslednímu dni roku 2011 byly 1,89 miliardy lei. Velmi negativně se na ohodnocení společnosti podepisují půjčky. Vlastní kapitál společnosti má negativní hodnotu (-472 milionů lei – stav na konci roku 2011). V letošním roce se očekává hospodaření se ztrátou okolo 47 milionů eur, což je dvojnásobek ztráty za rok 2012.

Ministerstvo předpokládá, že prodej podílu v dopravní společnosti bude mít v budoucnu pozitivní finanční dopad na státní rozpočet, ale připouští, že to může vést k propouštění zaměstnanců, neb v podmínkách soutěže není stanovena povinnost zachovat současný počet zaměstnanců.

Podle zdrojů blízkých ministerstvu dopravy projevilo předběžný zájem osm subjektů – z Rumunska (GFR), Česka (AWT), Polska (PKP Cargo), Rakouska (ÖBB)…, ale třeba i z Ruska. Zájem projevuje investiční divize skupiny VTB, druhé největší státní banky v Rusku, která by chtěla investovat několik set milionů eur do různých projektů v Bulharsku, Rumunsku a Srbsku. Rusové mají zájem koupit CFR Marfă nebo v ní alespoň získat výrazný podíl, aby mohli využívat její vozový park pro dopravu zboží po Evropě na normálně rozchodných tratích.

Inclined plane on the forest railway Covasna - Comandau (Romania)- upper station. Loading the waggon of wood with just 1 HP., foto: Petr Sporer Nelze nezmínit, že prodej CFR Marfă je více méně vynucen MMF. Jak poznamenává rumunský ekonomický novinář Christian Pantazi, žádný rumunský politik by neprivatizoval státní firmy, kdyby nemusel, protože to jsou cesty, kterými poltické strany získávají prostředky pro své financování. A po privatizování nad firmami ztratí vliv. Po sérii zpackaných a podezřelých výprodejů v minulosti zůstává privatizace v Rumunsku spornou otázkou.

CFR Marfă je rumunský státní nákladní dopravce. Vznikl v roce 1998 oddělením nákladní divize od Caile Ferate Romane (CFR). Jeho flotila čítá přes 900 lokomotiv a 39 tisíc vozů, ale jen asi 23 tisíce vagonů jsou v současnosti provozovány. Ke konci roku 2012 zaměstnával 9162 pracovníků.

Zdroje: BURSA On Line, CFR Marfă, Curierul Naţional, ft.com, Railway Gaazette, Romania Insider, Wikimedia Commons, Wikipedia


Vlad Poslat mail autorovi | 17.4.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Rumunsko


28.01.2014 (16:59)  
ČD-Cargo také bude brzy na řadě.
18.04.2013 (15:02)  
Petr budvar: To má být psychologický jev, zvaný projekce? Vlastní chování přisuzujete jiným?
Registered user Petr budvar  mail  
17.04.2013 (17:17)  
"Chudáci soutěžící". Kancelář pro uvádění nesmyslů na správnou míru opravuje: Výše jmenované sousloví o chudácích soutěžících nahraďte výstižnějším termínem - vybraní zloději s nejvhodněji investovaným všimným:)
Registered user stoupa  mail  
17.04.2013 (15:42)  
No nazdar! Chudáci soutěžící. Už vidím jak zajišťují osoby odpovědné a s proikazatelnou praxí v železniční dopravě včetně oné hypomobilní - viz obr. 3.

Pěkně napsáno
17.04.2013 (9:56)  
Týden skvělých výprodejů. Po chorvatském národním stříbru přichází tento klenot... Chci vidět toho smělce, který to zakoupí... :-D

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko