..: Změny v rozdělení trhu - Abellio CZ, Veolia Transport, DB :..

Praha hlavní nádraží, foto: Chary Praha — Doba, kdy bylo možno na českých kolejích spatřit téměř výhradně jediného dopravce – České dráhy – je definitivně už nějaký čas za námi. V únoru registrovala Správa železniční dopravní cesty 82 dopravců působících na jejich síti, přitom 26 z nich může provozovat i osobní dopravu. Trh se postupně mění, pojďme se proto podívat na dvě nejdůležitější změny, které byly zveřejněny před nedávnem.

Abellio opouští Česko

9574 v Maastrichtu, foto: Finrod Felagund Dopravní skupina Abellio plánuje opustit Česko. Abellio CZ je zahraniční dcerou Nizozemských drah. Nebo přesněji – 100% držitelem akcií Abellio CZ je Abellio Transport CZ Holding B.V. se sídlem v Utrechtu. Dále drží tato nizozemská „dcera“ 100% majetkový podíl ve společnosti PROBO BUS. Autobusová firma zajišťuje veřejnou dopravu na Berounsku, Hořovicku a Praze – západ. Abellio CZ je pak ještě jediným společníkem ve společnosti s ručením omezeným PT REAL, která podniká v oblasti správy nemovitostí, oprav a údržby motorových vozidel. Obě společnosti budou nabídnuty k prodeji. „Rozhodnutí akcionáře nemá žádný dopad na provoz zmíněných dceřiných firem a nijak neovlivní plnění jejich závazků vůči klientům, objednatelům dopravy, cestujícím, zaměstnancům a obchodním partnerům,“ uvedl pro E15 Petr Moravec, člen představenstva Abellio CZ a současně předseda představenstva Probo Bus.

Aktivitu Abellio CZ v železniční dopravě jsme u nás mohli zaregistrovat již v roce 2011, když ministerstvo zjišťovalo, kdo by měl potencionální zájem účastnit se soutěží na české vnitrostátní rychlíky. Nizozemci tehdy nechyběli v množině předběžných zájemců. Společnost Abellio patřila mezi ty uchazeče, kteří podali námitku proti podmínkám vůbec prvního tendru na rychlíky linky R27 mezi Ostravou a Olomoucí trasovaných přes Opavu. Dokumentaci, kterou uchazečům předložilo Ministerstvo dopravy, považovali za neúplnou. Její námitky nebyly vyslyšeny a nakonec to skončilo tím, že společnost ani nepodala nabídku.

Northern Rail/WYPTE Metro Siemens Class 333 EMU No. 333002 arrives at Leeds, piror to forming a service bound for Ilkley., foto: Peter Skuce Vlaky Abellia jsme se v Česku zatím neměli možnost svézt. Kromě Nizozemska, kde je doma, působí ještě v Německu – zde je ve výběrových řízeních vcelku úspěšná a rozšiřuje své služby. Díky franšízám a spolupráci se společností Serco má Abellio silnou pozici ve Velké Británii. Merseyrail zahrnuje příměstské železniční sítě v lokalitě Merseyside a v okolí Liverpoolu. Northern Rail provozují místní a regionální železniční dopravu v celé severní Anglii a propojují velká města včetně Manchesteru, Liverpoolu, Leedsu, Sheffieldu a Newcastlu. Greater Anglia zajišťuje regionální spojení v části Londýna a blízkého okolí, včetně dopravy na letiště Stansted. Abellio v roce 2009 získalo právo na autobusové linky, které dříve obsluhoval National Express, a provozuje v Londýně a okolí téměř 600 autobusů.

Francouzská Veolia prodá středoevropskou dopravní divizi Deutsche Bahn

Regina TAG, foto: Skistar V srpnu 2010 Deutsche Bahn koupily soukromou britskou skupinu Arriva. Ta provozovala své autobusové a železniční služby ve 12 zemích Evropské unie. Další akvizicí pro DB je odkoupení Veolia Transport Central Europe od francouzské dopravní firmy Veolia Transdev. Jednání v současné době probíhají a hovoří se o částce 200 milionů eur (cca 5,1 miliardy korun). Do takových nucených uzavírání obchodů ženou Veolii hlavně dluhy způsobené transakcemi jejího zakladatele.

Veolia Environnement vznikla 24. listopadu 1995. Je poskytovatelem systémů služeb environmentálního managementu, které zahrnují vodu a odpadové hospodářství, služby pro životní prostředí, energetické služby (s výjimkou výroby, prodeje a prodej elektřiny, jiné než produkce prostřednictvím kogenerace) a dopravní služby. Jeho operace jsou prováděny prostřednictvím čtyř divizí: voda, environmentální služby, energetika a dopravní služby. Mezi hlavní provozní dceřiné společnosti v každé divizi patří Veolia Eau Compagnie Générale des Eaux (voda), Veolia Propreté (ekologické služby), Dalkia (energetické služby) a Veolia Transdev (doprava). Veolii Transdev vlastní mateřská společnost Veolia Environment spolu s francouzskou státní bankou Caisse des Dépôts et Consignations (CDC).

Utmanartåget Are, foto: Skistar Veolia Transport provozuje služby osobní dopravy a to zejména na objednávku národních, regionálních a místních orgánů. Provozuje množství autobusových sítí, příměstských vlaků, tramvají a metra. Má k dispozici přes 60 tisíc dopravních prostředků. Nabízí také služby v rámci sítě spravované několika různými operátory v městských oblastech, včetně pařížského předměstí, Stockholmu, Sydney a Düsseldorfu. Působí v 27 zemích Evropy, v severní i jižní Americe, Asii a Oceánii. Provozuje také trajektovou dopravu v tandemu se svými autobusovými linkami v různých městských oblastech.

Veolia Transport Central Europe provozuje veřejnou dopravu v Česku, na Slovensku, v Polsku, Srbsku, Chorvatsku a Slovinsku. Její vozový park čítá přes 3300 vozidel a pracuje pro ni více než 6300 zaměstnanců.

810.435-8, Petrov nad Desnou zastávka - Petrov nad Desnou, foto: Louis Armstrong Veolia Transport Česká republika zajišťuje dopravu po Česku prostřednictvím pěti společenství (Veolia Transport Praha, Veolia Transport Teplice, Veolia Transport Morava, Veolia Transport Východní Čechy, Veolia Eurolines CZ), na Slovensku prostřednictvím dvou společností (Veolia Transport Nitra, Veolia Transport services). Skupina nabízí v Česku a na Slovensku přes 1000 pravidelných příměstských a městských linek. Ve vozovém parku je dispozici přes 1900 autobusů, 38 trolejbusů a 4 vlakové soupravy. Je dopravcem na Železnici Desná a také pro České dráhy zajišťuje ČD Bus na trase Hranice na Moravě - Frýdek-Místek.

Příchodem Deutsche Bahn do Česka vstoupí na náš dopravní trh velmi silný hráč. Asi nelze předpokládat, že by se takováto renomovaná společnost nezúčastňovala soutěží nejen na regionální autobusovou dopravu, ale i železniční dálkovou a časem i regionální dopravu. Českým drahám tak zřejmě přibude velmi silný konkurent a my se možná budeme moci těšit na další růst kvality služeb poskytovaných železničními dopravci.

Zdroje: Abellio, ČTK - Finanční noviny, E15.cz [1], [2], euro-workscouncil.net, Ministerstvo financí, Reuters, Rynek kolejowy, SŽDC, Tech Magazin, Veolia Transport, Vizuálny Obchodný Register, Wikimedia Commons [1], [2], [3], zeltravel.cz


Vlad Poslat mail autorovi | 15.4.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user tarten 
22.04.2013 (13:25)  
JP:
Asi nemyslíte railjety... ;-)
16.04.2013 (10:18)  
PPP: Ono Rakousko a ČR se železničně stále více podobá jako vejce vejci, jen ÖBB své blešáky prodali na Balkán a do ČR. :-)
Registered user PPP 
16.04.2013 (7:42)  
Petr Budvar: A vy byste se zase mohl nejdřív zajet podívat do Velké Británie, než budete psát o ní ;-). Jinak Sim psal o "zdánlivé konkurenci" ve smyslu soutěže mezi jednotlivými odděleními jedné firmy (firmami téhož vlastníka) která opravdu kupodivu funguje a často přináší cestujícím pozitiva. Příkladem budiž soutěž mezi DB Regio a DB Fernvekehr, jako jedno z pozitiv mě napadá RE Nürnberg - München, které tak trochu parazitují na ICE spojení, ale cestující má díky tomu rychlou a levnou variantu spojení. Oni totiž manažeři jedné divize soukromé firmy musí vykazovat činnost, jinak by už nebyli manažery té divize. U státního molochu to obvykle neplatí.

Helmut Kafka: Ne pokud vím, v Rakousku zatím výběrová řízení nevypsali. Navrhujete progresivní postup "Počkáme, až to budou dělat všude a pak se možná připojíme"? To je vskutku pravé heslo pokroku (nevíte někdo, jak se dělá sarkastický smajlík?)
15.04.2013 (21:02)  
A co Rakousko? Tam se taky soutezi? Přece jenom Rakousko je podobnejsi Česku něž Německo?
15.04.2013 (19:24)  
Veolia rozprodává? To jsou mi věci ...
Pokud vstup německé společnosti na české koleje bude znamenat podobný impuls jako vstup německé společnosti do Škodovky, tak to nebude vůbec špatné. Smutné je, že Češi nemají peníze na to, aby si od státu koupili zpátky to, co jim bylo bez náhrady znárodněno.

Karel Kovářík: ponechat obě společnosti činné a tak podávat dvě přihlášky do výběrek
Dokud se neobjeví třetí přihlášený, který podá protest na ÚHOS a výběrko tím zablokuje pro všechny minimálně do doby, než ÚHOS rozhodne. A takoví "třetí" jsou v ČR minimálně dva.
15.04.2013 (17:43)  
Ad Juristic: Cituji svůj komentář ze dne 27.03.2013, který byl pod článkem Ministerstvo dopravy zastavilo soutěž na krnovské rychlíky:

Ad Juristic007: Třeba Bavorsko je vyoutěžené skoro z poloviny. A nejspíše do 10 let bude celé.
Více zde: http://beg.bahnland-bayern.de/wettbewerbsprojekte


Nevím, zda to děláte schválně nebo jen píšete a nečtete komentáře ostatních. V obou dvou případech si myslím, že neděláte dobře.
Registered user Petr budvar  mail  
15.04.2013 (17:29)  
Ano Sime, zdánlivá konkurence, to je docela trefný postřeh. Zatímco "moloch" živí x úředníků, kamarádíčků, týpků, kteří musí být zaměstnáni, neb něco na někoho ví, každý z nich minimálně za kílo, auto se dvěma výfuky (ať všichni vidí) u "zdánlivého konkurenta je to úplně jinak: Živí x úředníků (vlastně manažérů), kamarádíčků (ehm, poradců, třeba), týpků, kteří musí být zaměstnáni, neb něco na někoho ví, každý z nich dělá minimálně za kílo, auto se dvěma výfuky (ať všichni vidí). Zatímco moloch živil takovou kamarilu pouze jedinou, "zdánlivých" konkurentů musí být několik a perfektně vypadajících kamaril rovněž. Čili ve výsledku namísto jednoho divadélka jich máme hned několik "na výběr". Takže to odnese 1) rozsah obsluhy území, tzv. nevýdělečné tratě jdou jako první (už jste viděl "nevýdělečnou" silnici?) a za větší balík dotací se obsluhuje nějakých 25 % území (viz. GB) obsluhovaného kdysi molochem. 2) řádně se odrbou zaměstnanci "pružného" soukromníka (zkuste poptat výdělky nejen fírů u soukromníků versus ČD a.s.). Ale zase máte holt chléb a hry, hoši, nemám pravdu?
Registered user Sim 
15.04.2013 (17:03)  
Juristic007 > Petr Žaluda má ale pravdu... podobne, jako ji mel, kdyz rikal, ze zlute vlaky nikdy neuvidi ;-)

Karel Kovářík > souhlas, tezko soudit, jak se to vyklube - mnohdy zdanliva konkurence nekolika firem se spolecnym vlastnikem muze prinaset podstatne lepsi vysledky, nez jeden velky moloch.
15.04.2013 (14:35)  
Juristic007: Petr Žaluda by se měl do toho Německa zajet podívat než začně povídat, jak to tam vypadá. :-)
15.04.2013 (13:47)  
Petr Žaluda má ale pravdu - nabízí někdo nějaký výběrka v D, AT a pod? Nenabízí - jsme papežštější než papež

jasně, bude to krásný,aź DB ovládnou trh a všude budou jezdit krásný mašiny, nicméně mně přijde , že takhle si podkopávat vlastní trh je od MD krátkozraké.

Zajímavá by byla studie někoho fundovaného,jak bude vypadat železniční trh za 5,10, 20 let?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko