..: HŽ Cargo - bankrot nebo privatizace :..

2 062.108 + 2 062 xxx, Drniš-Žitnič, foto: zderem Záhřeb — Ministerstvo námořnictví, dopravy a infrastruktury Chorvatska vyzvalo 8. ledna zájemce k předložení nabídky na restrukturalizaci chorvatského nákladního železničního dopravce HŽ Cargo. Nabídky podalo sedm společností: DEAL; společně chorvatské fondy Nexus Private Equiti Partneri, Quaestus Private Equity a Đuro Đaković Holding, dále pak AT Kearney; Rail Cargo Austria; DB International; SC Grup Feroviar Roman a Advanced World Transport (AWT). Ministerstvo se již seznámilo s předloženými nabídkami a zve jednotlivé uchazeče, aby podrobněji představili své plány s HŽ Cargo. Záměrem je seznam redukovat. Postupující do užšího výběru pak budou mít možnost se důkladně seznámit s finančním stavem HŽ Cargo. Přesto, že si stát hodlá ponechat pouze 25% majetkový podíl, v rozhodovacích pravomocech by si přál zachovat rovnost – tedy poměr 50:50.

HŽ Cargo vzniklo v roce 2005 rozdělením společnosti HŽ-Hrvatske željeznice na pět subjektů. Kromě Carga vnikly: HŽ Holding, HŽ Putnički Prijevoz (zajišťuje osobní dopravu), HŽ Vuča Vlakova (provoz lokomotiv, stala se součástí HŽ Cargo od 1. listopadu 2012) a HŽ Infrastruktura. Takové organizační uspořádání reflektovalo požadavky Evropské unie poskytovat nediskriminační přístup k železniční infrastruktuře pro všechny subjekty. Nová správní rada HŽ holding, která byla zvolena 29. února 2012, zpracovala program restrukturalizace s cílem dosáhnout úprav železničního systému pro liberalizovaný trh do 1. července 2013, kdy se Chorvatsko připravuje na vstup do EU.

Paneuropski željeznički prometni koridori na teritoriju Republike Hrvatske, foto: Croatian Official Document HŽ Cargo má k dispozici 187 lokomotiv a 6039 vagonů různých typů. Zaměstnává 3342 osob, a vytváří průměrné roční příjmy z dopravy ve výši 80 milionů eur. HŽ Cargo je 100% vlastníkem dalších šesti společností, které se zabývají dopravou zboží, servisem (opravami) osobních a nákladních vozů. Mezi další společnosti patří dílny, které se specializují na výstavbu, údržbu a opravy vozů, ale i elektrických jednotek, další pak zajišťují překládku a nakládku v říčních přístavech a přepravu sypkých hmot (písku, říčního štěrku a jílu) po vodě. Ještě v roce 2007 přepravilo HŽ Cargo 17 milionů tun nákladu, loni to bylo už jen 11 milionů.

Podrobnějším rozborem se došlo k závěru, že HŽ Cargo má velké množství úředníků, oproti těm, kdo reálně zajišťují vozbu vlaků. V současné době dochází k rekapitalizaci společnosti (1,3 miliardy HRK) a v rámci úsporných opatření bylo propuštěno 700 pracovníků. Maximální odstupné je stanoveno na 250 tisíc HRK, ale jeho výše bude stanovena individuálně. Předpokládá se, že průměr bude kolem 150 tisíc HRK (před zdaněním).

2 062.114,  Kaštel Stari, foto: zderem Situace ve společnosti vygradovala takovým způsobem, že podnik v lednu neměl ani na výplaty svých více než 3300 zaměstnanců a sháněl 35,5 milionu HRK. Přitom v době, kdy má společnost problémy s cash flow, uvažuje, že by znovu zvýšila počet administrativních pracovníků. Navíc jsou otevřena jednání na nákup nových vlaků v objemu 1,5 miliardy HRK. Finanční experti to ale považují za nereálné, protože další půjčku by neměly železnice z čeho splácet.

Světová banka a Ministerstvo námořnictví, dopravy a infrastruktury provedly analýzu prodávané společnosti. Ocenění společnosti bylo stanoveno na zhruba 1,3 miliardy eur. Proti aktivům stojí ale krátkodobé a dlouhodobé dluhy, které v čase práce expertů dosahovaly téměř 1,1 miliardy eur a stále rostou. Jen v roce 2012 vzrostl dluh vůči bankám o 25 %. Část závazků v objemu 150 milionů eur je splatná v letošním roce, což HŽ Cargo samo nebude schopno splatit. Předpokládá se, že rok 2012 zakončí HŽ Cargo se ztrátou 91,9 milionu HRK. Proti bývalému vedení bylo zahájeno soudní řízení kvůli podpisu smluv nevýhodných pro společnost a pro stát.

Světová banka přislíbila pomoc při restrukturalizaci firmy. Chorvatská vláda očekává, že nový vlastník zahájí rozsáhlou modernizaci vozového praku a přinese investice do logistických center.

2 062.110, Kaštel Stari - Labin Dalmatinsky, foto: zderem Aby ale privatizace nebyla zase tak jednoduchá, vstupují do hry i odbory. Ivan Forgač, předseda SHŽ, vyzval vedení HŽ Cargo i premiéra k pozastavení privatizace, neboť tvrdí, že prodat společnost nyní je pro Chorvatsko nevýhodné. Země by se měla stát 1. července 2013 plnoprávným členem Evropské unie a tím by se mohla cena za společnost zvýšit. Rovněž se obává toho, že nový zahraniční vlastník by mohl preferovat tranzitní dopravu a redukovat či zcela omezit dopravu nákladů na vnitrostátních tratích (mimo evropské koridory). To by mohlo vést jednak ke snížení počtu zaměstnanců na minimum a současně by to mohlo výrazně poškodit chorvatskou ekonomiku. Pokud vláda a vedení HŽ Cargo nezareagují vstřícně na požadavky odborů, je možné očekávat veřejné protesty a stávky.

Zdroje: E15.cz, European Railway Review, HŽ Cargo [1], [2], [3], Jutarnij list, motejlek.com, Poslovni dnevnik, seebiz.eu, Večernji list [1], [2], [3], Wikipedia


Vlad Poslat mail autorovi | 11.4.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Chorvatsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.04.2013 (13:23)  
Když tenhle článek porovnám s našimi končinami, tak mi tady chybí to zahájení trestního řízení kvůli nevýhodným smlouvám. U nás se to povětšinou řeší jen vyhazovem, oslazeným nějakým tím zlatým padáčkem...
Lidská nenažranost nezná hranic...
Registered user TTtrain  mail  
11.04.2013 (13:13)  
To je pěkný poměr 3342 lidí na 6226 vozidel. To je cca 2 kusy na jednoho. A navrch soudruzi odboráři, odbornící na všechno.To by zahubilo i daleko silnější firmu.
Registered user stoupa  mail  
11.04.2013 (8:30)  
Vlade, dík za zajímavé téma i článek.
Uchazečům v soutěži nezávidím. ("Kolik mi doplatíte, když si to od vás vezmu?")
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko