..: Kozí dráha po letech ožila :..

Kozí dráha, foto: ŽelPageTelnice - Děčínské hlavní nádraží zažívalo v neděli 31. března již od rána nevídaný ruch. Důvod byl vcelku jednoduchý - po dlouhém několikaletém čekání konečně vyjely osobní vlaky s cestujícími na část tratě 132, takzvané Kozí dráhy, jak jste se ostatně mohli na ŽelPage dočíst již v předstihu. Tyto jízdy navíc také nebyly zdaleka posledními. Již 20. dubna se mohou zájemci do Telnice svézt znovu v rámci dalších zvláštních jízd, jak informuje také náš Kalendář akcí. V letní turistické sezóně se pak podle organizátorů počítá s pravidelným provozem každý týden a v letech příštích by se provoz mohl rozšířit na celý úsek tratě, nicméně o tom je prozatím předčasné spekulovat.

A jaké tedy vlastně byly samotné nedělní jízdy? Na nedostatek cestujících si organizátoři rozhodně nemohli stěžovat. Podle Karla Mikoláška z Konzultační dopravní společnosti se vlaky svezlo více než 1200 cestujících a vlaky byly naplněny doslova až po střechu, místa k sezení nestačila. Mnozí se podivovali nad malou kapacitou spojů, které byly vedeny revitalizovaným motorovým vozem řady 831. Zde byl však organizátor částečně omezen ze strany provozovatele dráhy. Ve všech dopravnách na trati bylo totiž v důsledku výluky dopravních kolejí nemožné objíždění a proto nemohl být zařazen původně plánovaný přívěsný vůz. Druhý motorový vůz zase nebyl v danou dobu ve velmi omezeném čase k dispozici. I tak se svezlo množství cestujících, od rodičů s dětmi až po železniční nadšence. Pro příští jízdy se pak již určitě počítá s nasazením druhého motorového vozu a případně i vložených vozů, aby se předešlo podobným kapacitním problémům.

Telnice, foto: ŽelPageOznámení, foto: ŽelPageJílové u Děčína, foto: ŽelPageCestující se do vlaku téměř nevešli, foto: ŽelPageZačátek jízdy v Děčíně, foto: ŽelPageInteriér motorového vozu, foto: ŽelPage

Zdroj: ŽelPage, Konzultační dopravní společnost


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 6.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
17.04.2013 (5:16)  
A co jezdit až do Duchcova (na staré nádraží)? Přinejmenším turisté mířící za památkami by to nejspíš ocenili, nádraží je ve městě a ne dva kilometry nikterak záživnou cestou od něj. Jen nevím, zda se to dá nyní Oldřichovským nádražím projet bez úvratě, aby to nebylo jak v Chodově, kde "jen" chybí kus koleje.
registrovaný uživatel Leinad 
11.04.2013 (10:17)  
Jak tak koukám, prý přeplněnost a někdo zůstal stát na nástupišti. Opravdu to byli všichni šotouši a nebyl mezi nima nikdo, kdo stejně měl cestu(a jel by jinak autem/busem)? Podle mě ta trať potenciál má.
I když je pravda, že platit souběžně vlaky a autobusy je trošku plýtvání.
registrovaný uživatel Honza  mail  
09.04.2013 (23:47)  
Honza Beránek / JTB: přesně tak, neboli "cílená likvidace".

Zrovna jsem hrábnul a jen tak mi přišel do ruky jízdní řád z roku 2004/2005, nalistuju trať 132 a tam je: 8 párů "až tam", z toho jeden je do Litvínova, 3 páry do Libouchce a 2 páry do Jílového. To je 13 vlaků z Děčína do Jílového v přibližně rovnoměrném rozložení od čtvrt na pět AM do třičtvrtě na deset PM s omezením jízd až na pár, pouze pracovní, dny jen nějaké ty Vánoce a podobně.

Pak vezmu poslední pravidelný jízdní řád a tam je 9 párů (všechny v celé délce, přičemž poslední jede už v 18:11 a do Litvínova (jen o víkend, ve všední končí v Telnici) a z těchto 9 vlaků 3 jedou jen o víkend a 3 ostatní zase nejedou o víkend. Takže ve všední den jede poslední vlak "až tam" ve 14:41. A to nepočítám, že ve všední je tam díra 4 hodiny přes poledne od osmi až do dvanácti.

Není toto jasný důkaz cílené likvidace?
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
09.04.2013 (21:48)  
To jsou zas kecy.... Jako kdyby si zde dali dostaveníčko zastánci Benchingových reforem, aneb úplnou likvidací k prosperitě. Nebrali jste náhodou hodiny na VŠD Žilina, někdy v polovině osmdesátých let u Ing. Žemličky?! Ten měl podobně blbé - podotýkám - ničím nepodložené dětinské názory. Dodnes tento povedený, ulhaný stařec míchá jablka s hruškami v účelové (velmi účelové) organizaci zřízené KÚ JČ. Chápu že v celostátním měřítku jsou "dotace" do lokálek velmi snadným cílem, odvádějící pozornost od skutečných lumpáren, ale proč zde dělají mnozí užitečné idioty nějakému regionálnímu zloději, ehm, politikovi, jakým byl donedávna např. lhář Šulc?
09.04.2013 (21:02)  
Já myslím, že tyhle diskuse jsou o ničem. Hlavní argument je obsazenost vlaků cca. před deseti lety, která byla tehdy ještě velmi solidní. Zlom přišel až s vznikem Ústeckého kraje (2000), kterému prvních osm let vládla skupina politiků, z nichž si dovolím zmínit jména Šulc, Raška, Franc. A začaly pro mě ne zcela pochopitelné čachry s jízdním řádem, souběžné jízdy autobusů... Místní občas mluví o tom, že někdo vlivný měl nakoupené pozemky v okolí tratě pro stavbu přivaděče. Co je na tom pravdy, to netuším, a radši nechci ani domýšlet souvislosti.
http://duchlana.blog.cz/1202/kozi-draha


Každopádně tohle je jedna z mála uzavřených lokálek, která dopravní potenciál má.
08.04.2013 (9:02)  
mah: Tak ona oblast Jílovského potoka zalidněna poměrně je, což o to, problém je ovšem spíše v tom, že souběžně jezdí autobus MHD, který jezdí centry obcí a měst (Jílové, Libouchec), zatímco vlak jezdí na vršku.

Jinak co se týká turistického potenciálu, tak souhlasím s názorem, že jediným zajímavým lákadlem je Komáří Vížka, vše ostatní lze opět bez problému absolvovat autobusem (Tisá, Sněžník, potažmo Telnice). Vzhledem k tomu, že za Telnicí jsou koleje zčásti rozkradené, nevidím moc šanci na brzké obnovení provozu.

Co se týká turistických akcí, jako by tato, chtěl bych upozornit na následující. Osobně znám skupinu cca 10 lidí z České Lípy, která absolvuje téměř každou takovouto jízdu na této trati, vždy upozorňuje na nezbytnost obnovení provozu, přitom předtím na této trati nikdy tito lidé nejeli a patrně nikdy ani nepojedou. Domnívám se, že takovýchto může být mnohem více. Padlo zde i srovnání s tratí Kadaň - Kaštice. Za hlavní problém považuji, že u této trati a stejně tak třeba u trati Čížkovice - Obrnice je rozhodující, jaký vztah k ní mají lidé žijící v obcích okolo. Zatímco u zmíněných 2 tratí je vztah pozitivní, u Koziny je lidem existence trati fakticky ukradená, protože ji berou spíše tak, že vede někde za obcí...
08.04.2013 (0:41)  
mah: úvaha dlouhá. ale mylná... Váš příspěvek zrovna ukazuje, že to šotoušům dělá docela problém
registrovaný uživatel mah 
07.04.2013 (22:49)  
Marně přemýšlím, v čem tkví rekreační potenciál kozí dráhy a kolik je tam hospod či restaurací, do kterých by lidé z děčína vyrazili, jak zde razí AD6360. Ze by na Děčínský Sněžník či Tiské skíly? Ale proč by jeli vlakem, když jim jede cyklobus až na horu? A to jsou také asi tak jediná místa, kam se tím dá jet. Na lyže do Telnice? Snad, asi tak 3 měsíce v roce a za předpokladu, že lyžař je masochista, který bude chtít šlapat s lyžemi na ramenou několik km dále do kopců. Jedině lanovka na Komárku, která je už pro lidi z DC poněkud z ruky a navíc o jízdě až do krupky se už neuvažuje, neb zatupitelstvo Krupky jasi pochopilo, že ta trať pro ně nemá smysl a příliš se neozývají. A milý AD, nemysli si, že šotouši jsou idioti, kteří nedokáží odhadnout, k čemu může která dráha sloužit. Navíc konkrétně tato místa znám dost důvěrně. O rekreačním provozu lze vcelku s úspěchem mluvit u Moldavské dráhy, ale ne u této. Ostatně tato dráha nebyla NIKDY už od svého vzniku určena pro lidi, ale vždycky to byla vedlejší, nikdy neprosperující trať na dopravu uhlí. Nic jiného. I kdyby se ji podařilo zprovoznit celou, tak sátle povede z Děčína nikam, resp. do Oldřichova u Duchcova. Kolik lidí z DC asi touží se sem dostat a kolik lidí z Oldřichova touží po Děčínu??
Asi jen stručně - z Děčína má tato trať příliš málo zalidněnou spádovou oblast, aby na ní mohl být pravidelný provoz.
registrovaný uživatel Kakov 
07.04.2013 (19:15)  
podle mě příliš malá kapacita vozidla, když jsem tam byl před pár lety (tuším 2009) na vítání prázdnin, jela loko (původem NDR) a tři vagóny, rozhodně nebylo poloprázdno....
registrovaný uživatel Bel  mail  
07.04.2013 (17:17)  
Kozí dráha má poměrně značný potenciál především v rekreačním provozu, což skutečně je už konečně bráno jako součást ZDO.
Organizačně bych si uměl odjezd prvního vlaku z Děčína představit dost lépe než ve skutečnosti proběhl. Narváno po střechu, řada lidí, kteří nedorazili hodně dopředu, se do vlaku nedostala. Asi by bylo vhodné jim vysvětlit na nástupišti proč tomu tak je. Přidou příště?
Také se nepodařilo, aby vystoupili cestující na zastávce, ve které vystoupit chtěli. Až poté si to pánové organizátoři ohlídali. Odbavení cestujících také nepostrádala, alespoň zpočátku rysy komedie...
Ale jízda samozřejmě stála za to. A to, že se kolem pohybuje ing. Šatava by skutečně mohlo být předzvěst lepší budoucnosti Kozí dráhy.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko