Praha — České dráhy ve spolupráci se společnosti JLV v úterý 4. prosince představily několik novinek v jejich gastronomických službách. Ať jde o novou jednotnou značku drážních restaurací, tradiční změny v nabídce, které reflektují roční období, způsob přípravy a uchovávání jídel, tak také již dříve avizované on-line objednávání jídel či novinky v bonusovém občerstvení ve vlacích SC Pendolino. V neposlední řadě bude také pokračovat nabídka tzv. bioproduktů z čerstvých přírodních surovin.
Starý název, nové využití
Jídelní a bistrovozy ČD, v nichž bude své služby JLV nabízet, budou nově vystupovat pod jednotnou značkou ČD Restaurant. Ta by měla zdůraznit, že jídelní i bistrovozy jsou restauracemi na kolejích, kde se cestující dočkají nabídky za stejné ceny, jež jsou obvyklé v kamenných restauracích. Od začátku nového jízdního řádu tak nahradí dosavadní Novou gastronomii. Jan Valeš, ředitel pro obchod a marketing JLV, dodává: „Nová gastronomie mizí z českých kolejí pouze jako značka. Její kvalita, ideje a cíle budou ale samozřejmě pokračovat i pod názvem ČD Restaurant. I nadále chceme přinášet stále kvalitnější pokrmy i služby a nabízet zákazníkům plnohodnotnou gastronomii.“
Čerstvěji a hlavně BIO
Změnou má také projít proces přípravy pokrmů, kdy dosavadní zmražené předpřipravené pokrmy nahradí nový technologický postup přípravy. „V této otázce jsme rozhodovali velice pečlivě a citlivě. Hledali jsme způsob, jak nabídnout jídlo připravené tradičním způsobem, ale s dobou přípravy srovnatelnou s polotovarem. Odpověď jsme našli ve formě čerstvého zchlazeného pokrmu,“ říká Radek Korselt, cateringový specialista Českých drah. „Jídlo je předpřipraveno a zchlazeno na pět stupňů Celsia. V jídelním voze pak probíhá regenerace pokrmu, jež znamená finalizaci formou dopečení, dosmažení, ohřátí. Tím, že jídlo nebylo zmraženo, nedochází k jeho znehodnocení nejen po chuťové stránce, ale i s ohledem na vitaminy a další obsahové látky. Klademe důraz na čerstvost,“ pokračuje Radek Korselt.
V minulém čtvrtletí bylo v nabídce jídelních vozů Českých drah nabízeno i první jídlo v bio kvalitě v podobě vepřové pečeně na víně s dýní Hokaido a šťouchanými bramborami. Vzhledem k zájmu cestujících se JLV rozhodly v tomto projektu nadále pokračovat a nově by se měly objevovat i tzv. farmářské produkty, které nemusí být striktně z bio produktů, ale pocházejí výhradně od českých ekofarmářů. První taková jídla se objevují právě v nové sezónní nabídce pro zimní období.
Nová sezonní nabídka a nabídka vín
Mezi novinky pro zimní sezónu patří z menších jídel zakarpatský boršč s kysanou smetanou (49 Kč), plněný ovocný knedlík s tvarohem a šlehačkou (45 Kč), plátky marinovaných kuřecích prsíček na tartaru z červené řepy (59 Kč), či trhaný ledový salát ? la Caesar s dresinkem (69 Kč). Z hlavních jídel pak budou moci strávníci v zimní nabídce vybírat mezi farmářskými pečenými vepřovými žebry v pikantní marinádě (129 Kč) a rolovaným kuřecím stehnem s bylinkovou nádivkou (159 Kč). Samozřejmostí zůstává i stálá nabídka v podobě známé svíčkové nebo minutek, jako je třeba filet ze pstruha duhového. Stejně jako v dřívější době dochází také k rozšíření u nabídky vín, kdy k stálé nabídce přibývá i samostatný vinný lístek s další nabídkou vín jako je například Ryzlink rýnský 2009 (69 Kč) a Zweigeltrebe 2009 (69 Kč).
Nové bonusové občerstvení, snížení cen v minibarech
Změnou projde i nabídka tzv. bonusového občerstvení v první třídě vlaků SC Pendolino. Dosavadní nabídka teplého a studeného nápoje zůstává, nově se ale mohou cestující těšit na čerstvé plněné pečivo místo dosavadních trvanlivých baget, rozpékané sladké a slané pečivo, nabídku cereálií či müsli a jogurtu.
Spolu s obměněnou nabídkou bonusového občerstvení dochází i k drobným změnám cen nabízeného sortimentu v pojízdných minibarech. S výjimkou cappuccina a horké čokolády, které nově stojí 32 Kč, stojí všechny ostatní teplé nápoje 29 Kč. U čaje to tak například znamená snížení ceny o 10 Kč, u kávy o 6 Kč a u již zmiňovaného cappuccina a čokolády o 7 Kč. U studených nápojů se snížila o 4 Kč na 25 Kč cena perlivé či neperlivé vody. Spolu s tím dochází i k rozšíření nabídky zvýhodněných kombinací: teplý nápoj s croissantem stojí 45 Kč (dříve 49 Kč) a kombinace studeného nápoje se sendvičem je v nabídce nově za 79 Kč.
Konec čekání na obsluhu: on-line objednávky a vlakušky i v 2. třídě vlaků EC, IC a Ex
To, o čem se již dlouhou dobu mluví nejen u Českých drah, ale i u konkurenčních dopravců, nabývá nyní u ČD reálných rozměrů. Mluvíme o on-line objednávání pokrmů z bistrovozu prostřednictvím palubní wi-fi sítě. To bude od ledna spuštěno ve vlacích SC Pendolino a stane se součástí dosavadního palubního systému. Cestující tak nebudou muset čekat, než se k jejich místu dostane steward, u kterého by si jídlo objednali, ale objednávku učiní přímo přes vlakový portál na svém počítači. Jídlo bude poté doneseno cestujícímu přímo na jeho místo. Poslední novinkou, která v nejbližší době čeká cestující ve vlacích Českých drah, je rozšíření tzv. vlakušek i do vozů druhé třídy vlaků EC, IC a Ex, jak jsme již dříve informovali. České dráhy nyní hledají subjekt, který služby vlakušek zajistí na příští čtyři roky. S jejich nasazením se pak počítá na linky Ex1 Praha - Ostrava - Bohumín, případně Ex3 Praha - Brno.
Komentář — Jídelní vozy v podání JLV v posledních letech prodělaly radikální změny. Ať již v podobě nabídky či používaných jídelních vozů; přesto ne vše je tak, jak by si mnozí cestující představovali. Naštěstí ty tam jsou doby, kdy návštěva jídelního vozu byla pro obyčejného cestujícího, nezajímajícího se o železnici, spíše adrenalinová záležitost. Rozdílná úroveň nabídky, tak i stejné pokrmy za různé ceny. Jistě si mnoho čtenářů vzpomene, že před pouhými čtyřmi lety šlo na českém území mít "řízek XXL s opékaným bramborem" jednou za 159, jindy ale i za 323 Kč. Přitom šlo o stejný jídelní vůz provozovaný stejnou firmou, ale pokaždé na jiném místě v rámci ČR. Spolu s příchodem dřívější "nové gastronomie" se podařilo časem sjednotit nejen nabídku pokrmů (vzpomene si ještě někdo z čtenářů na pizzu nabízenou jen ve vlaku EC Praha?), ale i ceny. Ty jsou sice stále ve dvou hladinách, respektujících například různé daňové zatížení apod., ale i tak se nyní mohou strávníci v jídelních vozech pod značkou ČD Restaurant spolehnout, že na území Česka, Slovenska a Maďarska zaplatí za totéž jídlo vždy totožnou cenu. Stejně tak v případě Rakouska, Německa a Polska, kde platí vyšší úroveň. Také cenová úroveň u jídel už víceméně odpovídá cenám, za jaké dané pokrmy zákazníci obdrží v běžné restauraci a víceméně i odpovídá množství a kvalita porcí, narozdíl od dřívějších cen, které spíše odpovídaly cenám v pětihvězdičkovém hotelu, zatímco kvalita kolikrát sotva soupeřila s bufetem čtvrté cenové.
Potud vše v pořádku. Problém ovšem nastává u nápojů. Zkusme se zamyslet: Když přijdu do restaurace na jídlo a objednám si čaj nebo kávu, tak na jednu stranu neočekávám, že bude stát jen pár korun, na druhou stranu ale zase očekávám, že to bude něco na úrovni. Bohužel u JLV sice za dané nápoje zaplatíme "restaurační cenu", kvalita tomu ani zdaleka neodpovídá. Příklad číslo dvě: Jdu po ulici a mám žízeň. Půjdu kvůli tomu do restaurace, abych si koupil dvoudecovou kolu za třicet nebo kafe za 40? Většina lidí zcela jistě ne a zmíněnou kolu si koupí někde ve stánku či obchůdku nebo si koupí z kafe z automatu. Tady tedy máme opačný extrém - z automatu sice nečekám žádnou extra kvalitu, ale tomu také odpovídá cena. Bohužel u JLV zatím funguje koncept "kvalita z automatu za cenu restaurace". Sice jistá cenová diferenciace, jak je zmíněno v samotném textu článku, již nastala, přesto to ani zdaleka není to, co by cestující, i v kontextu s nabídkou konkurenčních dopravců, očekávali. Milé JLV, jestli mohu poradit - prodávejte si v jídelních a bistrovozech kafe a čaj za 35-39 korun, ale používejte k tomu kvalitní kávu a kávovary, stejně jako odpovídající čajové směsi. Naopak v pojízdných minibarech, které projíždějí uličkami ve vlaku (tedy ona analogie stánků na ulicích) klidně nabízejte instantní kafe a čaj z pytlíku, v tom případě ale nastavte odpovídající cenu. Schválně jsem si udělal průzkum v okolí a spousta lidí určila jako horní hranici částky, kterou jsou za současné čaje a kávu v kelímku dát, 20 Kč. Jo a ještě něco - jste u nás na kolejích jediná firma, která jako půllitrové balení studeného pití nabízí jen vodu a vše ostatní je jen v baleních 0,25-0,33 litru.
Zdroje: České dráhy, JLV, IS VZ US
Tak si jen predstav leto, vetsi skupina mladych lidi. Nakoupi si studene pivo do vlaku, ktere jim ovsem vydrzi max 1h. A potom ten nekdo objevi jidelni vuz s pivem za dvacku. Vis jak by to dopadlo?
Když lze tuto službu provozovat na lince Ex3, která je zahrnuta do závazku veřejné služby, proč to "nejde" na ostatních linkách?
prirodni suroviny (protoze z umele hmoty snad veprovy JLV nedelalo ani v minulosti)
farmar (co je slovo tvl, ze by jeden blil. Pokud teda definice neni, ze farmar je hodnej a zemedelec zlej)
chybi uz jen "cerealni pecivo" (jakoby pecivo, ktere nema v nazvu "cerealni" bylo vyrabene z cervene repy)
Ale jinak dobry clanek, jen tyhle novotvary nejak porad nemuzu zkousnout:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.