Praha — České dráhy ve spolupráci se společnosti JLV v úterý 4. prosince představily několik novinek v jejich gastronomických službách. Ať jde o novou jednotnou značku drážních restaurací, tradiční změny v nabídce, které reflektují roční období, způsob přípravy a uchovávání jídel, tak také již dříve avizované on-line objednávání jídel či novinky v bonusovém občerstvení ve vlacích SC Pendolino. V neposlední řadě bude také pokračovat nabídka tzv. bioproduktů z čerstvých přírodních surovin.
Starý název, nové využití
Jídelní a bistrovozy ČD, v nichž bude své služby JLV nabízet, budou nově vystupovat pod jednotnou značkou ČD Restaurant. Ta by měla zdůraznit, že jídelní i bistrovozy jsou restauracemi na kolejích, kde se cestující dočkají nabídky za stejné ceny, jež jsou obvyklé v kamenných restauracích. Od začátku nového jízdního řádu tak nahradí dosavadní Novou gastronomii. Jan Valeš, ředitel pro obchod a marketing JLV, dodává: „Nová gastronomie mizí z českých kolejí pouze jako značka. Její kvalita, ideje a cíle budou ale samozřejmě pokračovat i pod názvem ČD Restaurant. I nadále chceme přinášet stále kvalitnější pokrmy i služby a nabízet zákazníkům plnohodnotnou gastronomii.“
Čerstvěji a hlavně BIO
Změnou má také projít proces přípravy pokrmů, kdy dosavadní zmražené předpřipravené pokrmy nahradí nový technologický postup přípravy. „V této otázce jsme rozhodovali velice pečlivě a citlivě. Hledali jsme způsob, jak nabídnout jídlo připravené tradičním způsobem, ale s dobou přípravy srovnatelnou s polotovarem. Odpověď jsme našli ve formě čerstvého zchlazeného pokrmu,“ říká Radek Korselt, cateringový specialista Českých drah. „Jídlo je předpřipraveno a zchlazeno na pět stupňů Celsia. V jídelním voze pak probíhá regenerace pokrmu, jež znamená finalizaci formou dopečení, dosmažení, ohřátí. Tím, že jídlo nebylo zmraženo, nedochází k jeho znehodnocení nejen po chuťové stránce, ale i s ohledem na vitaminy a další obsahové látky. Klademe důraz na čerstvost,“ pokračuje Radek Korselt.
V minulém čtvrtletí bylo v nabídce jídelních vozů Českých drah nabízeno i první jídlo v bio kvalitě v podobě vepřové pečeně na víně s dýní Hokaido a šťouchanými bramborami. Vzhledem k zájmu cestujících se JLV rozhodly v tomto projektu nadále pokračovat a nově by se měly objevovat i tzv. farmářské produkty, které nemusí být striktně z bio produktů, ale pocházejí výhradně od českých ekofarmářů. První taková jídla se objevují právě v nové sezónní nabídce pro zimní období.
Nová sezonní nabídka a nabídka vín
Mezi novinky pro zimní sezónu patří z menších jídel zakarpatský boršč s kysanou smetanou (49 Kč), plněný ovocný knedlík s tvarohem a šlehačkou (45 Kč), plátky marinovaných kuřecích prsíček na tartaru z červené řepy (59 Kč), či trhaný ledový salát ? la Caesar s dresinkem (69 Kč). Z hlavních jídel pak budou moci strávníci v zimní nabídce vybírat mezi farmářskými pečenými vepřovými žebry v pikantní marinádě (129 Kč) a rolovaným kuřecím stehnem s bylinkovou nádivkou (159 Kč). Samozřejmostí zůstává i stálá nabídka v podobě známé svíčkové nebo minutek, jako je třeba filet ze pstruha duhového. Stejně jako v dřívější době dochází také k rozšíření u nabídky vín, kdy k stálé nabídce přibývá i samostatný vinný lístek s další nabídkou vín jako je například Ryzlink rýnský 2009 (69 Kč) a Zweigeltrebe 2009 (69 Kč).
Nové bonusové občerstvení, snížení cen v minibarech
Změnou projde i nabídka tzv. bonusového občerstvení v první třídě vlaků SC Pendolino. Dosavadní nabídka teplého a studeného nápoje zůstává, nově se ale mohou cestující těšit na čerstvé plněné pečivo místo dosavadních trvanlivých baget, rozpékané sladké a slané pečivo, nabídku cereálií či müsli a jogurtu.
Spolu s obměněnou nabídkou bonusového občerstvení dochází i k drobným změnám cen nabízeného sortimentu v pojízdných minibarech. S výjimkou cappuccina a horké čokolády, které nově stojí 32 Kč, stojí všechny ostatní teplé nápoje 29 Kč. U čaje to tak například znamená snížení ceny o 10 Kč, u kávy o 6 Kč a u již zmiňovaného cappuccina a čokolády o 7 Kč. U studených nápojů se snížila o 4 Kč na 25 Kč cena perlivé či neperlivé vody. Spolu s tím dochází i k rozšíření nabídky zvýhodněných kombinací: teplý nápoj s croissantem stojí 45 Kč (dříve 49 Kč) a kombinace studeného nápoje se sendvičem je v nabídce nově za 79 Kč.
Konec čekání na obsluhu: on-line objednávky a vlakušky i v 2. třídě vlaků EC, IC a Ex
To, o čem se již dlouhou dobu mluví nejen u Českých drah, ale i u konkurenčních dopravců, nabývá nyní u ČD reálných rozměrů. Mluvíme o on-line objednávání pokrmů z bistrovozu prostřednictvím palubní wi-fi sítě. To bude od ledna spuštěno ve vlacích SC Pendolino a stane se součástí dosavadního palubního systému. Cestující tak nebudou muset čekat, než se k jejich místu dostane steward, u kterého by si jídlo objednali, ale objednávku učiní přímo přes vlakový portál na svém počítači. Jídlo bude poté doneseno cestujícímu přímo na jeho místo. Poslední novinkou, která v nejbližší době čeká cestující ve vlacích Českých drah, je rozšíření tzv. vlakušek i do vozů druhé třídy vlaků EC, IC a Ex, jak jsme již dříve informovali. České dráhy nyní hledají subjekt, který služby vlakušek zajistí na příští čtyři roky. S jejich nasazením se pak počítá na linky Ex1 Praha - Ostrava - Bohumín, případně Ex3 Praha - Brno.
Komentář — Jídelní vozy v podání JLV v posledních letech prodělaly radikální změny. Ať již v podobě nabídky či používaných jídelních vozů; přesto ne vše je tak, jak by si mnozí cestující představovali. Naštěstí ty tam jsou doby, kdy návštěva jídelního vozu byla pro obyčejného cestujícího, nezajímajícího se o železnici, spíše adrenalinová záležitost. Rozdílná úroveň nabídky, tak i stejné pokrmy za různé ceny. Jistě si mnoho čtenářů vzpomene, že před pouhými čtyřmi lety šlo na českém území mít "řízek XXL s opékaným bramborem" jednou za 159, jindy ale i za 323 Kč. Přitom šlo o stejný jídelní vůz provozovaný stejnou firmou, ale pokaždé na jiném místě v rámci ČR. Spolu s příchodem dřívější "nové gastronomie" se podařilo časem sjednotit nejen nabídku pokrmů (vzpomene si ještě někdo z čtenářů na pizzu nabízenou jen ve vlaku EC Praha?), ale i ceny. Ty jsou sice stále ve dvou hladinách, respektujících například různé daňové zatížení apod., ale i tak se nyní mohou strávníci v jídelních vozech pod značkou ČD Restaurant spolehnout, že na území Česka, Slovenska a Maďarska zaplatí za totéž jídlo vždy totožnou cenu. Stejně tak v případě Rakouska, Německa a Polska, kde platí vyšší úroveň. Také cenová úroveň u jídel už víceméně odpovídá cenám, za jaké dané pokrmy zákazníci obdrží v běžné restauraci a víceméně i odpovídá množství a kvalita porcí, narozdíl od dřívějších cen, které spíše odpovídaly cenám v pětihvězdičkovém hotelu, zatímco kvalita kolikrát sotva soupeřila s bufetem čtvrté cenové.
Potud vše v pořádku. Problém ovšem nastává u nápojů. Zkusme se zamyslet: Když přijdu do restaurace na jídlo a objednám si čaj nebo kávu, tak na jednu stranu neočekávám, že bude stát jen pár korun, na druhou stranu ale zase očekávám, že to bude něco na úrovni. Bohužel u JLV sice za dané nápoje zaplatíme "restaurační cenu", kvalita tomu ani zdaleka neodpovídá. Příklad číslo dvě: Jdu po ulici a mám žízeň. Půjdu kvůli tomu do restaurace, abych si koupil dvoudecovou kolu za třicet nebo kafe za 40? Většina lidí zcela jistě ne a zmíněnou kolu si koupí někde ve stánku či obchůdku nebo si koupí z kafe z automatu. Tady tedy máme opačný extrém - z automatu sice nečekám žádnou extra kvalitu, ale tomu také odpovídá cena. Bohužel u JLV zatím funguje koncept "kvalita z automatu za cenu restaurace". Sice jistá cenová diferenciace, jak je zmíněno v samotném textu článku, již nastala, přesto to ani zdaleka není to, co by cestující, i v kontextu s nabídkou konkurenčních dopravců, očekávali. Milé JLV, jestli mohu poradit - prodávejte si v jídelních a bistrovozech kafe a čaj za 35-39 korun, ale používejte k tomu kvalitní kávu a kávovary, stejně jako odpovídající čajové směsi. Naopak v pojízdných minibarech, které projíždějí uličkami ve vlaku (tedy ona analogie stánků na ulicích) klidně nabízejte instantní kafe a čaj z pytlíku, v tom případě ale nastavte odpovídající cenu. Schválně jsem si udělal průzkum v okolí a spousta lidí určila jako horní hranici částky, kterou jsou za současné čaje a kávu v kelímku dát, 20 Kč. Jo a ještě něco - jste u nás na kolejích jediná firma, která jako půllitrové balení studeného pití nabízí jen vodu a vše ostatní je jen v baleních 0,25-0,33 litru.
Zdroje: České dráhy, JLV, IS VZ US
Pochopil bych to, kdyby cestující za to patřičně platili, ale za hubičku luxus? Are you kidding fucking me?
Busman: Tipuji si, že R9 bude dotovat vlakušky na Ex1. Vždyť o cestující na R9 není nouze, komfort je kupodivu fajn, tak proč tam dávat vlakušky a pití!?
ale pro zaměstance by mělo být zdarma nebo za dotovanou stravu jako mají zaměstnanci v kancelářích
2) ČD by si měly držet "značky" - stejná třída vozů stejné kategorie by měla být všude stejná, takže buď v ČD Ex 1. třídy je zásuvka, minibar, WiFi, pití zdarma... nebo není. A ne že kromě kategorie a třídy rozhoduje i linka.
Jinak před velikonocemi jsem jel z Prahy vlakem ČD, za Pardubicemi vlak někoho srazil a za chvíli byl kompletně vyprodaný gambáč za 35 Kč i budvar za pade nebo za kolik ho mají...
To v obyčejném expresu kolem mě chodí vlakuška minimálně každých 10 minut, takže objednat si cokoliv a hned není žádný problém. I proto jezdím raději Ex než SC - v expresu se prostě o člověka lépe starají :-)
Zaujalo mě nasazení vlakušek také do 2. třídy. Vidím v tom dva problémy - vlaky z/do Ostravy bývají většinou tak plné, že v mnoha případech vlakuška chodbičkou ani neprojde - chtělo by to povinné místenky, klidně i za nulovou hodnotu, ale prostě aby byly... A zajímalo by mě, jestli se plánuje pro každý vůz 2. třídy jedna vlakuška (nebo třeba pro 2 až 3 vozy jedna vlakuška), nebo jestli to bude zajišťovat stejná vlakuška, která se stará o 1. třídu - v takovém případě by byla úroveň v 1. třídě velmi snížena, protože by vlakuška věčně byla někde jinde.
maďarský express 2* malé piva za 380,-Kč = 2004 rok
1.) ČR je snad jedinou zemí, kde se prodává pivo ve vlaku jak na běžícím pásu, jedno jestli léto nebo zima.
2.) Kolikrát vidím cizince a další, kteří když se chtějí ožrat, tak se ožerou... Cena piva tady a v Norsku? I kdyby ten lahváč stál 103kč (se zálohou :D), tak si to ti cizinci na lince Ostrava - Praha dají a stále se na tom vydělá.
3.) Ti kteří by kupovali pivo za 12kč a ožrali by se tam a udělali by bordel, tak to neudělají a provozovatelé mají o 2 starosti méně. Není takový bordel + stejně nic nevydělají...
(jestli teda za to máte nějaký příjem, tak jako bych nic neřekl, ale mohlo by to být označeno jako placená inzerce)
A od chlastani by naopak cena mela odrazovat, cili je to naprosto OK a nevidim sebemensi duvod, proc by ve vlaku mel byt k dispozici alkohol za dostupne ceny. Spis cena nealka je divna, protoze vyjde levnejsi koupit si alkohol nez nealko. Ale to je ceskej zazrak tak nejak obecne, nejen ve vlaku:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.