..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Neonym  mail  
17.10.2012 (21:45)  
Mě ty požadavky připadají na místě. Kromě té nízkopodlažnosti, ta mi přijde zbytečná a zbytečně to vyřazuje většinu klasických vagonů.
Ale aspoň se předejde tomu, že se vyhází spousta peněz za nějaké polovičaté řešení, jako jsou třeba regionovy.
17.10.2012 (21:43)  
Filip Kubesa: Rychlíky Krnov - Jeseník nebude součástí nové objednávky, ani nezůstanou ČD. Pokud tam něco bude jezdit, tak si to bude muset zaplatit kraj a budou to Os nebo Sp.
17.10.2012 (21:37)  
Jestli k trati Ostrava-Krnov-Olomouc nepatří rameno na Jeseník tak to znamená,že rychlíky linky R10 na Jeseník stále provozovali ČD?To by byla na trati do Krnova dobrá směs vozidel.. :)
17.10.2012 (21:32)  
PPP: Při debatách s lidmi od dopravců slyším obvykle, že nízkopodlažnost a další luxusní prvky by se zrovna na této trati daly klidně oželet. Dalším bodem byl požadavek 1 záchod na 120 lidí a nelze sčítat záchody v neprůchozích jednotkách, aby to náhodou vyšlo. Takto třeba byly diskvalifikovány talenty v majetku Alpha Trains. :) Nebo fakt, že vysoká kapacita se nepožaduje po Opavu, ale až po Krnov. No a nakonec desetina kapacity pro první třídu...

Mně osobně jako cestujícího to těší, ale v kalkulacích tohle všechno asi udělalo dopravcům slušné problémy.
registrovaný uživatel PPP 
17.10.2012 (21:29)  
turista
Přesně tak. A je potřeba mít to na paměti i při porovnávání soutěžních nabídek s cenou, kterou prý ČD považují dnes za zcela jiný produkt.
registrovaný uživatel 55p 
17.10.2012 (21:27)  
MG: Jelikož jsem podmínky VŘ nečetl a v článku nic o tomto nebylo, tak jsem se prostě zeptal, nic víc za tím nehledej :)
registrovaný uživatel PPP 
17.10.2012 (21:25)  
Chtěl bych se autorů zeptat, když tvrdí, že "Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti", tak kteří experti jsou míněni a v čem jsou požadavky přehnané. Mě přijdou střízlivé a odpovídající době, v článku jsem se o tom nedočetl.

A taky bych chtěl MD pochválit za první reálný krok k dopravní integraci na celostátní úrovni, který učinili požadavkem na uznávání jízdních dokladů. Doufám, že tato započatá cesta směrem k plné celostátní integraci základního jízdného (tedy ve všech prostředcích veřejné dopravy na našem území) bude pokračovat a přinese brzy ovoce v podobě zvýšení konkurenceschopnosti systému veřejné dopravy.

Oběma dopravcům pak držím palce. Jak se říká, ať vyhraje ten lepší ;-).
17.10.2012 (21:22)  
Že to ví ČD ze své skušenosti je jasné, a že to nezveřejní je to dobře. Pokud by předchozích 10 let jezdil na této trati například RJ nebo Arriva, tak je taky nikdo nedonutí je zveřejnit.

Pozor na rozdíl. Porovnáváte zcela jiný provoz. Současné soupravy a nové soupravy požadované MD! To spolu vůbec nesouvisí.

Samozřejmě, že RJ nesmí znát cenu, se kterou by šlo ČD do soutěže.
Ale cenu, za kterou ČD jezdí dosud, mají znát všichni daňoví poplatníci!
registrovaný uživatel PPP 
17.10.2012 (21:19)  
Já si dovolím nesouhlasit s panem Volfem. Když si o tuto informaci zažádám jako soukromá osoba, měla by mi být poskytnuta na základě Zákona o svobodném přístupu k informacím 106/1999 Sb., kde se v § 9 Ochrana obchodního tajemství praví, cituji:

(1) Pokud je požadovaná informace označena za obchodní tajemství,6) povinný subjekt ji neposkytne.

(2) Při poskytování informace, která se týká používání prostředků státního rozpočtu, rozpočtu územního celku nebo fondu zřízeného zákonem7) anebo nakládání s majetkem těchto subjektů, se nepovažuje poskytnutí informace o rozsahu a příjemci těchto prostředků za porušení obchodního tajemství.

Konec citace.
17.10.2012 (21:16)  
Jan Volf: Donutí, pokud by to měli ve smlouvě. U ČD se předpokládal gentlemanský přístup a na to MD dojelo. Bude to znít bláhově, ale závidím Spojenému království, kde něco takového ve veřejném sektoru nepřipadá v úvahu... Ríká se tomu Open data.
  1 ... 8 9 10 11 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko