..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
19.10.2012 (11:15)  
Joska Holibajda: tak aniž bych se rýpal v detailech, nízkopodlažnost na úrovni 20% by neměl být absolutně žádný problém dodržet, byť i jediný nízkopodlažní vagon nebo menší část jednotky by na to měla bohatě stačit... takže NO PROBLEM neřeším. Leda byste konkrétně uvedl příklad kdy by to těsně nevyšlo (něco jako řekněme 1xBmteeo 2xBdt 1xAB ale tam by to mělo vyjít)...

Záchody vám obecně vzhledem ke kapacitě vyjdou víc než jeden (2 a více) a to už by mělo být celkem v pořádku, obzvláště pokud se budou udržovat všechny funkční.

To patro co máte na obrázku pokud vím tak má nástup ve "vyšší" části proto že tam mají všude vysoké peróny a kdyby byl nástup v té nízkopodlažní části tak by nastupovali "dolů" což asi není žádoucí... U nás pokud vím je za nízkopodlažní považován nástup do 550mm od TK může mě případně někdo opravit?

A k těm údajně tvrdým podmínkám - je u nás obrovské množství výkonů které smí jezdit (smluvně) doslova cokoliv, a tedy podle mě není nikterak přehnané že se na nově uzavírané výkony kladou nějaké rozumné podmínky. Jestli se chceme bavit o klimče tak tam možná, jestli mi chcete vysvětlit že 20% nízkopodlažnost je přehnaná tak to ani nezkoušejte, mohl bych Vás třeba i urazit...
registrovaný uživatel SYN 
19.10.2012 (11:01)  
bartik09: chápu že to někdo bere takhle, ale já zase beru že ČD za daných podmínek nedokáže jezdit ani za tu jejich cenu, tak co?? Problém obtížné srovnatelnosti těch dvou cen (starý stav, nový) je že nejsou za ty stejné vozidla a podmínky...
Ale prostě od toho je VŘ, a ČD nabídku nepodaly, tak jakýpak copak kruci ne? Jančuru jste taky "zařízli" když slibovanou nabídku na Liberec nakonec nepodal...
19.10.2012 (10:22)  
Neonym: ale u nás kromě EC/IC vlaků a některých rychlíků žádné dálkové trasy nemáme. Na všechno ostatní je daleko vhodnější jednotka typu FLIRT. Všimněte si, jak má dynamika jízdy této jednotky vliv na jízdní dobu - PHA - OV. Zajede ji skoro stejně rychle jako Pendolino. O úsporách za energii ani nemluvím. Tohle je budoucnost železnice!
Když pak nahradíme osobáky jednotkama, zbyde nám spousta vozů Bdmtee, které můžeme za pár korun zrekonstruovat na pěkné velkoprostoráky.
Kupovat dneska nové vozy+loko je jak z provozního, tak z ekonomického hlediska totální nesmysl.
19.10.2012 (10:21)  
M: Myslel sem, ze nekdo tvrdil, ze bude jezdit na lokalkach o nekolik milionu lacinejc nez CD, ale zatim to vypda, ze to bude naopak o nekolik desetikorun na km drazsi...
registrovaný uživatel M 
19.10.2012 (10:12)  
Podle myho se RJ a Arriva snazi jenom vyzobavat rozinky. Jezdit na tratich za tucne dotace, to by jim slo. Proc ale nezkusi jezdit na lokalkach jako CD? Meli by se stydet!
registrovaný uživatel Neonym  mail  
19.10.2012 (9:39)  
spalda: Dobře já nevím, jak přesně je to s lidmi na této trati, ale máme u nás stále spoustu dlouhých tratí, kde jezdí nehorázné šroty a lidé v nich "musejí" trávit několik hodin za cestu. A to jsou dlouhé soupravy. A kdo nechce jet těmito hnusy, tak může autem nebo autobusem. Vlakem bohužel ne. Prostě nové vozy bychom potřebovali jako sůl
19.10.2012 (9:29)  
Neonym: protože loko s vagóny je u krátkých vlaků na lokálních tratích z energetického hlediska absolutní zvěrstvo. Když vidím 80t lokomotivu, jak táhne 3 vagónky (dohromady 200t), tak se mi otvírá nůž v kapse. Jednotka v té samé kapacitě váží do 140t, navíc s mnohem lepší dynamikou jízdy. Vagóny s loko už dávno na těchto vlacích nemají co dělat.
registrovaný uživatel Neonym  mail  
19.10.2012 (9:13)  
Joska Holibajda: Jenže ono na rychlík složený z Bček a Aček se spousta lidí vyprdne a raději jedou autobusem
19.10.2012 (8:28)  
Postman: Ja totiz obecne moc nechapu ten princip dotaci (kompenzaci, plateb... rikejte tomu jak chcete). Mluvi se o "uhrade prokazatelne ztraty", ale tu prokazatelnou ztratu asi nejde stanovovat dopredu...
19.10.2012 (7:22)  
S tou nízkopodlažností se mi to nezdá, vidím v tom spoustu zádrhelů:
1) Je někde vůbec psáno, jaká výška podlahy je ještě nízká a kdy už je vozidlo "vysokopodlažní"?
2) Porovnejme dvě soupravy:
délka 100 m, z toho 20 m nízkopodlažních
délka 120 m, z toho 23 m nízkopodlažních
Člověk by si myslel, že druhá souprava bude lepší (celkově je o 20% delší, nízkopodlažní část je o 15% delší). V soutěži ale nemá šanci, neboť nízkopodlažní je jen 19,17% délky.
3) Jak se procento nízkopodlažnosti určuje u patrových vozidel? Např. vložák Elefantu je nízkopodlažní z kolika procent?
4) Je v podmínkách soutěže uvedeno, že dveře musí být v nízkopodlažní části, nebo je objednavatel ochoten akceptovat i takovéto řešení:
http://www.bahnbilder.de/bilder/doppelstock-zwischenwagen-188739.jpg

10% první třídy, to se mi zdá zbytečně hodně. Zvlášť když si uvědomíme, že se jedná spíš o lokálkový rychlík než o opravdovou dálkovou dopravu.

Naopak jeden záchod na 120 míst je podle mě málo. Občas vidím "frontu" i před WC v Regionově, kde je sedadel jen 84.

Obecně se mi zdá, že požadavky na vlaky (od MD i krajů) jsou příliš vysoké. Železniční dopravu to zbytečně prodražuje. Pak bude jednoho dne rozhodnuto, že vlaky jsou drahé a místo nich tedy objednáme autobusy. Samozřejmě že autobusy budou mít o víkendu značně omezený JŘ, nebudou nízkopodlažní, nebude v nich 1. třída, záchod, prostor pro kola a kočárky, ani zásuvky. Sedadla budou užší a budou mít menší rozteč. A obecenstvo bude nadávat na železnici, která nabízela předražené služby. Vždyť to přeci jde provozovat mnohem levněji, podívejte se jak to zvládají autobusoví dopravci.
  1 ... 6 7 8 9 10 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko