..: ČD vycházejí vstříc cestujícím v pohybu, spustily mobilní web :..

Mobilní verze stránek www.cd.cz, foto: České dráhy Praha — Webové stránky ČD se otevírají mobilním zařízením. Stejně jako řada nejrůznějších dopravců před nimi, i dráhy vycházejí vstříc zákazníkům v pohybu, kteří potřebují co nejrychleji dohledat dopravní informace ze svých mobilních zařízeních. Přístup na domovskou stránku www.cd.cz tak určité typy mobilních prohlížečů automaticky rozpozná a přesměruje návštěvníky na zjednodušenou verzi stránek, optimalizovanou pro ovládání dotykem. Cestující v terénu tak získávají komfortnější přístup k informacím o jízdním řádu, poloze vlaků, mimořádnostech nebo službách na nádražích. Na přelomu roku chtějí navíc ČD doplnit i prozatím chybějící možnost přímého nákupu jízdních dokladů.

Nejen mobilní web, ale i palubní portál a další novinky

„Upravené webové stránky mají zjednodušit hledání informací v případě, že zákazník nemá k dispozici počítač. Mobilní web je přehledný a uživatelsky jednoduchý a měl by poskytnout odpovědi na základní potřeby cestujících v „terénu“ – kdy a v kolik, odkud a kam, jak a za kolik. Jako jeden z mála železničních portálů v Evropě je vybaven plnohodnotným mapovým portálem, ve kterém lze sledovat aktuální polohu a zpoždění všech vlaků, omezení provozu, informace o charakteristice tratí, poloze stanic a do budoucna také o poskytovaných službách ve stanicích,“ komentuje rozšíření standardní nabídky online služeb výkonný ředitel Úseku pro obchod a marketing ČD Jiří Ješeta.

Spuštění webu optimalizovaného pro dotyková rozhraní je letos dalším viditelným počinem ČD na poli informačních řešení pro zákazníky. Již v průběhu prázdnin došlo ke spuštění palubní Wi-Fi sítě ve spojích SC Pendolino, nabízející kromě připojení k internetu také informační portál. Ten v současnosti poskytuje informace o jízdě vlaku a službách, ale také záběry z kamer na čelech souprav. Na tyto funkce chce společnost dále v následujících měsících dále navázat, například možností objednání občerstvení z místa nebo multimediálního obsahu z vnitřní sítě, včetně knih, hudby, filmů nebo her.

České dráhy - mobilní web (Safari iOS), foto: Josef Petrák Mobilní web ČD - informace o vybraném vlaku Informace o mimořádnostech v mobilní verzi cd.cz Mapa s vyznačenou polohou vlaků v prohlížeči Opera Mobile (OS Android) Obecné informace o službách ČD na mobilním webu m.cd.cz Schematické řazení vlaku na webu m.cd.cz, ovládání je poněkud náročnější Mobilní web ČD poskytuje i základní informace o službách na nádraží

Webové stránky optimalizované pro mobilní zařízení jsou zejména u dopravců naprosto logickou volbou vzhledem k předmětu jejich podnikání. Ať už ve formě dotykového webu, nebo přímo nativní aplikace pro smartphony v současnosti má velká část aerolinek i železničních operátorů v Evropě a za oceánem. Zatím největším nedostatkem nového řešení ČD je nemožnost rychlého nákupu jízdenek, při němž jsou zákazníci pořád odkázáni na plnou verzi drážního e-shopu. Ten sice s poslední aktualizací doznal mnoha funkčních vylepšení, při nákupu z mobilního telefonu nebo tabletu ale pořád vykazuje určité rezervy. Ty se teď ČD podle vlastních slov budou snažit dohnat.

ZSSK nedisponuje mobilním webem jako takových, jízdenku ale z mobilu koupit lze EMIL - Elektronický Mobilný Internetový Lístok - je letošní novinkou ZSSK v oblasti online prodeje Nákup jízdenky ZSSK z mobilního telefonu (Opera Mobile)

Patrně největší hodnotu tak pro uživatele mobilního webu Českých drah mají informace o mimořádnostech, které v současnosti jako jediné nelze získat prostřednictvím jiné aplikace. Naopak o možných spojeních, a to včetně autobusů, MHD i konkurenčních vlaků, si už teď snadno udělají přehled majitelů smartphonů. K dispozici mají jak mobilní nadstavby klasického IDOSu, tak i offline vyhledávač Circlegate Transit pro platformy Android, iOS a Windows Phone.

Právě obchodní příležitost u mobilního prodeje objevila v květnu letošního roku slovenská ZSSK, jež po letech tvrdohlavého vyžadování tištěných e-jízdenek spustila vlastní mobilní e-shop. Tomu sice k úrovni komfortu zahraničních protějšků pořád chybí velký kus cesty, následuje ale jasný trend odklonu od tradičních prodejních kanálů. Notoricky lhostejně se naopak k mobilnímu segmentu prozatím staví RegioJet, jehož rezervační systém se ani po roce provozu zákazníkům s chytrými telefony a tablety nikterak nepřiblížil. Mobilní odbavení nicméně celosvětově nabírá na významu, což potvrzují jak desítky specifických aplikací aerolinek, tak i rozbíhající se konkurenční řešení od Applu a Googlu pro správu jízdenek a rezervací.

ZSSK - mobilní web (Safari iOS), foto: Josef Petrák WESTbahn - mobilní web (Safari iOS), foto: Josef Petrák Mobilní web švýcarských SBB Mobilní web španělských Renfe Mobilní web francouzské SNCF Mobilní web společnosti Eurostar Jízdenky, vstupenky, kartičky na jednom místě. Řešení existuje pro iOS i Android. Povšimněte si jízdenky na vlak Amtraku, foto: Apple, Inc.

Zdroj: České dráhy


JiříK. , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.10.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel thingie  mail  
09.10.2012 (11:34)  
Já bych se k tomu asi postavil tak, že na mimořádnosti se dívám především tehdy, když stojím někde na tom nádraží a zajímá mě, proč má všechno/něco takové zpoždění a co s tím můžu dělat.Takže nejdůležitější jsou mimořádnosti které se nejvíc dotýkají vlaků které projíždějí vybranou (nejbližší) stanicí. Mimořádnost mezi Prahou a Kolínem mě v Brně zajímá, mimořádnost u Velkého Meziříčí je mi nejspíš fuk, i když je to mnohem blíž. Na to se určitě dá postavit solidní metrika. Není to sice tak triviální jako vzdálenost, ale aspoň je to zábavnější.

Blbě taky fungují informace o vlaku, popravdě. Dotaz "R666" -- nic, dotaz "R 666" -- nic, "666" -- dlouhý výběr vlaků, kdy první je ten co mě zajímá a pak z Bergenu do Arny, který pravděpodobně na webu ČD nikdy hledat nebudu. Ne že by ho ten web neměl umět najít, ale je to o obrazovku navíc, než se dostanu k cíli, na pomalém a lagujícím spojení pěkně naprd. Tak jednoznačný dotaz by měl ukázat první rychlík 666 ČD s linkem na hledání i jiných vlaků, když už by mě náhodou zajímaly.
registrovaný uživatel Roman Menc  mail  
09.10.2012 (11:07)  
Dobrý den, situaci s operou mini prověřím, prosím, všichni ti, kteří máte tento problém, zašlete mi na email menc@cd.cz detaily (typ telefonu, jeho OS, verzi prohlížeče).

Nechám to prověřit a pokusíme se najít řešení..

Edit: Udělali jsme s jedním z vás menší pokus (moc děkuji za pomoc uživateli Ohryzek) a po updatu na nejnovější verzi (7 je aktuální) opery mini vyhledávání spojení funguje.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
09.10.2012 (11:03)  
Ohryzek: Nechápu, proč neudělali nativní aplikaci (…).
Přesně jak píše Roman Menc, webová aplikace je dostupná většímu počtu lidí. Navíc vzhledem k obsahu budete muset nejspíš pokaždé pracovat s aplikací ČD s aktivním připojením internetem, takže nemá ani smysl mít nativní aplikaci jakožto offline verzi té webové.
registrovaný uživatel MaF 
09.10.2012 (10:57)  
Michael Pošta: Jo, fajn, ale na klasickým mobilu skončíte na seznamu stanic, protože javascript :-( A na android je určitě lepší NaVlak, který zmiňuje JP.
registrovaný uživatel Roman Menc  mail  
09.10.2012 (10:56)  
Dobrý den, jako jednoho z autorů této mobilní verze webu mě zajímá vaše zpětná vazba z praktického využívání.

Pokud byste našli nějaké chyby, či chtěli přispět do mlýna nějakým praktickým nápadem na zlepšení, dejte nám vědět na můj mail menc@cd.cz. Mějte však prosím na vědomí, že jde o aplikaci určenou primárně pro běžného cestujícího, ne toliko znalého železnice, odborné problematiky a v této rovině to musí i zůstat.

Ad. výluky a geolokátor, také jsme nad tím přemýšleli. Otázkou je, nakolik je v to v terénu praktické a využitelné. Jak velký by měl být rádius, atd..

Ad. Scrolovaní vlaků - toto nás docela potrápilo, neb každý typ telefonu má v tomto ohledu jiné chování, možnosti co do posuvu/scrolování (zvláště u starších zařízení typu android, iphone 3 atd.). Rozhodně to není finální podoba, pracujeme na tom.

Ad opera mini - toto mě zajímá, mohl bych poprosit o nějaké detaily? Tzn, typ telefonu, OS, verze opery..

Ad odjezdy - toto je v plánu, probíhají jednání se SŽDC, zda-li by nám tyto údaje (o nástupišti, koleji atd) nezpřístupnili.

Ad nativní aplikace - i toto je v plánu. Důvod, proč jsme v tuto chvíli dali přednost klasické web based aplikaci je ten, že tímto způsobem oslovíme daleko širší skupinu uživatelů napříč všemi platformami (I těmi zařízeními, které neběží pod IOS, Android či MP.) a to nám umožní načerpat spousty uživatelských zkušeností, jakým směrem se do budoucna posunout, včetně nativních aplikací. Bohužel ne každý má ty dovednosti, či možnost se registrovat do odpovídajícího app store, stáhnout si aplikaci a pracovat s ní a tak by byla chyba se hned na počátku omezovat jen na určitou skupinu uživatelů.

Jen pro zajímavost, za několik dní provozu server vygeneroval něco přes 30 tisíc zobrazených stránek, mobilní web navštívilo něco kolem 4 tisíc návštěvníků, 6 tisíc návštěv. Každý si zobrazí v průměru cca. 4,5 stránek a setrvá na stránkách 5 minut. Uvidíme, jak se tato čísla budu do budoucna měnit/vyvíjet, ale zatím to jsou z mého pohledu zajímavá čísla, na to že to běží cca. 4,5 dne. Stížnost zatím neeviduji žádnou, snad jen několik přání na mobilní eshop. Na tom se v tuto chvíli pracuje intenzivně a měli bychom jej v horizontu dvou měsíců spustit (zde je situace malinko složitější v tom, že se zde pracuje s citlivými daty, fin. transakcemi a tak je potřeba velmi důkladně vše otestovat, zabezpečit, nic neuspěchat).
registrovaný uživatel thingie  mail  
09.10.2012 (10:05)  
To horizontálně scrollovací řazení vlaku je mírně úlet, to se určitě dalo vymyslet zásadně lépe. A u výluk a mimořádností by mi taky dávalo smysl vybrat skrz geolokátor ty nejbližší. Jinak je to super.
09.10.2012 (9:54)  
Ohryzek: Interní vývoj, takže by to stálo stejně jako nechat ty lidi se houpat z nudy na židli. :P

Michael Pošta: SŽDC tabule hlavně Circlegate parta zvládla přečíst a srovnat do úhledné Android aplikace NaVlak. Doporučujeme.
09.10.2012 (9:40)  
A pokud by někdo měl Operu Mini, tak si musí vypnout "mobilní zobrazení". Nechápu, proč neudělali nativní aplikaci (díky bohu za jVlaky). Ani nechci vědět, kolik tahle paráda stála.
09.10.2012 (9:28)  
A pokud by nekdo chtel vedet z ktereho nastupiste mu jede vlak. http://provoz.szdc.cz/tabule
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko