Praha — Webové stránky ČD se otevírají mobilním zařízením. Stejně jako řada nejrůznějších dopravců před nimi, i dráhy vycházejí vstříc zákazníkům v pohybu, kteří potřebují co nejrychleji dohledat dopravní informace ze svých mobilních zařízeních. Přístup na domovskou stránku www.cd.cz tak určité typy mobilních prohlížečů automaticky rozpozná a přesměruje návštěvníky na zjednodušenou verzi stránek, optimalizovanou pro ovládání dotykem. Cestující v terénu tak získávají komfortnější přístup k informacím o jízdním řádu, poloze vlaků, mimořádnostech nebo službách na nádražích. Na přelomu roku chtějí navíc ČD doplnit i prozatím chybějící možnost přímého nákupu jízdních dokladů.
Nejen mobilní web, ale i palubní portál a další novinky
„Upravené webové stránky mají zjednodušit hledání informací v případě, že zákazník nemá k dispozici počítač. Mobilní web je přehledný a uživatelsky jednoduchý a měl by poskytnout odpovědi na základní potřeby cestujících v „terénu“ – kdy a v kolik, odkud a kam, jak a za kolik. Jako jeden z mála železničních portálů v Evropě je vybaven plnohodnotným mapovým portálem, ve kterém lze sledovat aktuální polohu a zpoždění všech vlaků, omezení provozu, informace o charakteristice tratí, poloze stanic a do budoucna také o poskytovaných službách ve stanicích,“ komentuje rozšíření standardní nabídky online služeb výkonný ředitel Úseku pro obchod a marketing ČD Jiří Ješeta.
Spuštění webu optimalizovaného pro dotyková rozhraní je letos dalším viditelným počinem ČD na poli informačních řešení pro zákazníky. Již v průběhu prázdnin došlo ke spuštění palubní Wi-Fi sítě ve spojích SC Pendolino, nabízející kromě připojení k internetu také informační portál. Ten v současnosti poskytuje informace o jízdě vlaku a službách, ale také záběry z kamer na čelech souprav. Na tyto funkce chce společnost dále v následujících měsících dále navázat, například možností objednání občerstvení z místa nebo multimediálního obsahu z vnitřní sítě, včetně knih, hudby, filmů nebo her.
Webové stránky optimalizované pro mobilní zařízení jsou zejména u dopravců naprosto logickou volbou vzhledem k předmětu jejich podnikání. Ať už ve formě dotykového webu, nebo přímo nativní aplikace pro smartphony v současnosti má velká část aerolinek i železničních operátorů v Evropě a za oceánem. Zatím největším nedostatkem nového řešení ČD je nemožnost rychlého nákupu jízdenek, při němž jsou zákazníci pořád odkázáni na plnou verzi drážního e-shopu. Ten sice s poslední aktualizací doznal mnoha funkčních vylepšení, při nákupu z mobilního telefonu nebo tabletu ale pořád vykazuje určité rezervy. Ty se teď ČD podle vlastních slov budou snažit dohnat.
Patrně největší hodnotu tak pro uživatele mobilního webu Českých drah mají informace o mimořádnostech, které v současnosti jako jediné nelze získat prostřednictvím jiné aplikace. Naopak o možných spojeních, a to včetně autobusů, MHD i konkurenčních vlaků, si už teď snadno udělají přehled majitelů smartphonů. K dispozici mají jak mobilní nadstavby klasického IDOSu, tak i offline vyhledávač Circlegate Transit pro platformy Android, iOS a Windows Phone.
Právě obchodní příležitost u mobilního prodeje objevila v květnu letošního roku slovenská ZSSK, jež po letech tvrdohlavého vyžadování tištěných e-jízdenek spustila vlastní mobilní e-shop. Tomu sice k úrovni komfortu zahraničních protějšků pořád chybí velký kus cesty, následuje ale jasný trend odklonu od tradičních prodejních kanálů. Notoricky lhostejně se naopak k mobilnímu segmentu prozatím staví RegioJet, jehož rezervační systém se ani po roce provozu zákazníkům s chytrými telefony a tablety nikterak nepřiblížil. Mobilní odbavení nicméně celosvětově nabírá na významu, což potvrzují jak desítky specifických aplikací aerolinek, tak i rozbíhající se konkurenční řešení od Applu a Googlu pro správu jízdenek a rezervací.
Zdroj: České dráhy
Blbě taky fungují informace o vlaku, popravdě. Dotaz "R666" -- nic, dotaz "R 666" -- nic, "666" -- dlouhý výběr vlaků, kdy první je ten co mě zajímá a pak z Bergenu do Arny, který pravděpodobně na webu ČD nikdy hledat nebudu. Ne že by ho ten web neměl umět najít, ale je to o obrazovku navíc, než se dostanu k cíli, na pomalém a lagujícím spojení pěkně naprd. Tak jednoznačný dotaz by měl ukázat první rychlík 666 ČD s linkem na hledání i jiných vlaků, když už by mě náhodou zajímaly.
Nechám to prověřit a pokusíme se najít řešení..
Edit: Udělali jsme s jedním z vás menší pokus (moc děkuji za pomoc uživateli Ohryzek) a po updatu na nejnovější verzi (7 je aktuální) opery mini vyhledávání spojení funguje.
Přesně jak píše Roman Menc, webová aplikace je dostupná většímu počtu lidí. Navíc vzhledem k obsahu budete muset nejspíš pokaždé pracovat s aplikací ČD s aktivním připojením internetem, takže nemá ani smysl mít nativní aplikaci jakožto offline verzi té webové.
Pokud byste našli nějaké chyby, či chtěli přispět do mlýna nějakým praktickým nápadem na zlepšení, dejte nám vědět na můj mail menc@cd.cz. Mějte však prosím na vědomí, že jde o aplikaci určenou primárně pro běžného cestujícího, ne toliko znalého železnice, odborné problematiky a v této rovině to musí i zůstat.
Ad. výluky a geolokátor, také jsme nad tím přemýšleli. Otázkou je, nakolik je v to v terénu praktické a využitelné. Jak velký by měl být rádius, atd..
Ad. Scrolovaní vlaků - toto nás docela potrápilo, neb každý typ telefonu má v tomto ohledu jiné chování, možnosti co do posuvu/scrolování (zvláště u starších zařízení typu android, iphone 3 atd.). Rozhodně to není finální podoba, pracujeme na tom.
Ad opera mini - toto mě zajímá, mohl bych poprosit o nějaké detaily? Tzn, typ telefonu, OS, verze opery..
Ad odjezdy - toto je v plánu, probíhají jednání se SŽDC, zda-li by nám tyto údaje (o nástupišti, koleji atd) nezpřístupnili.
Ad nativní aplikace - i toto je v plánu. Důvod, proč jsme v tuto chvíli dali přednost klasické web based aplikaci je ten, že tímto způsobem oslovíme daleko širší skupinu uživatelů napříč všemi platformami (I těmi zařízeními, které neběží pod IOS, Android či MP.) a to nám umožní načerpat spousty uživatelských zkušeností, jakým směrem se do budoucna posunout, včetně nativních aplikací. Bohužel ne každý má ty dovednosti, či možnost se registrovat do odpovídajícího app store, stáhnout si aplikaci a pracovat s ní a tak by byla chyba se hned na počátku omezovat jen na určitou skupinu uživatelů.
Jen pro zajímavost, za několik dní provozu server vygeneroval něco přes 30 tisíc zobrazených stránek, mobilní web navštívilo něco kolem 4 tisíc návštěvníků, 6 tisíc návštěv. Každý si zobrazí v průměru cca. 4,5 stránek a setrvá na stránkách 5 minut. Uvidíme, jak se tato čísla budu do budoucna měnit/vyvíjet, ale zatím to jsou z mého pohledu zajímavá čísla, na to že to běží cca. 4,5 dne. Stížnost zatím neeviduji žádnou, snad jen několik přání na mobilní eshop. Na tom se v tuto chvíli pracuje intenzivně a měli bychom jej v horizontu dvou měsíců spustit (zde je situace malinko složitější v tom, že se zde pracuje s citlivými daty, fin. transakcemi a tak je potřeba velmi důkladně vše otestovat, zabezpečit, nic neuspěchat).
Michael Pošta: SŽDC tabule hlavně Circlegate parta zvládla přečíst a srovnat do úhledné Android aplikace NaVlak. Doporučujeme.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.