Pardubice/Hradec Králové — Vůbec první cestující měli možnost vyzkoušet novou elektrickou jednotku Škoda 7Ev pojmenovanou Českými drahami jako RegioPanter. Vozidlo bylo nasazeno ve středu 26. září na spoji Os 6213 z Jaroměře s pravidelným odjezdem v 11.01 do Pardubic. Jednotka nahradila klasickou soupravu v řazení zpravidla 163 + 3x Bdmtee. Překvapeným cestujícím premiérového spoje s novou jednotkou bylo navíc nabídnuto občerstvení, které v hojném počtu zbylo po předcházející prezentaci s medii, a tak si cestující s menší nadsázkou mohli připadat jako v jiném světě. Snad jen dosud nespuštěná palubní wi-fi síť, která je proklamována piktogramy, ubírala spoji punc „dokonalosti“.
Právě ve středu 26. září dopoledne proběhlo slavnostní předání do pravidelného provozu dvou elektrických třívozových jednotek RegioPanter 441.008 a 009 určených pro meziregionální dopravu na trati Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř. Celkem bude pro tuto trasu dodáno 5 jednotek za cenu 680 milionů korun s 40% podílem financování z ROP Severovýchod. Jedna bude vždy sloužit jako záložní a čtyři budou zajišťovat dopravu všech osobních a spěšných vlaků na zmíněné trati, vyjma spěšných motorových vlaků z/do Trutnova. Z úseku mezi Hradcem králové a Pardubicemi tedy postupně zmizí všechny spoje vedené lokomotivou taženou soupravou a jednotky přinesou především zvýšení kultury cestování, zrychlení obratu souprav - odstranění přepřahů, zvýšení dynamiky jízdy a v neposlední řadě také finanční úspory především za elektrickou energii - rekuperace elektrické energie. Od nového jízdního řádu dojde ke zkrácení dob mezi obraty souprav. Z toho důvodu budou před dodáním všech pěti jednotek na spojích s klasickou soupravou řazeny soupravy s řídícími vozy Bfhpvee295 „sysel“. Na příští rok je v plánu opatřit všech 5 jednotek polepy s regionálními motivy, tak jako dostaly letos nový nevšední kabát dvě jednotky regionova v Pardubickém kraji, které si získali oblibu především u dětí.
RegioPantery v dalších krajích
V pondělí 1. října byla předána jednotka RegioPanter v Českých Budějovicích; po protokolární jízdě do Borovan svezla své první pravidelné cestující i další zájemce o svezení nejprve do Zlivi, zpět do Budějovic a pak se vydala ještě jednou do Borovan. Avizována byla ještě jedna cesta do Zlivi a zpět, avšak ta se již k nelibosti cestujících čekajících na nástupišti i ve vozidle nekonala. Pravidelně začne cestující vozit během října. Jednotky mají být od nového jízdního řádu nasazovány na trasách České Budějovice – České Velenice a České Budějovice – Strakonice, výhledově je slibováno propojení těchto ramen, případně zavedení vložených spojů do Borovan a Zlivi. Celkem budou pro tyto linky dodány čtyři dvouvozové jednotky za cenu 452 milionů korun s 35% podílem dotací z ROP Jihozápad. Do listopadu 2013 by měly být v provozu všechny 4 soupravy.
Následující den, v úterý 2. října byla jednotka RegioPanter pokřtěna také v Chomutově spolu s motorovou jednotkou RegioShark. Celkem je objednáno 7 jednotek RegioPanter pro linky Děčín – Ústí nad Labem – Kadaň a Litvínov – Teplice – Ústí nad Labem v hodnotě 952 milionů korun s podílem financování z ROP až 40 %. První jednotka byla nasazena do provozu s cestujícími hned následující den, 3. října.
Poslední 3 kusy z panteřího stáda, čítající celkem 19 kusů jednotek za téměř 2,5 miliardy korun objednaných Českými drahami, budou předány do Olomouce, kde dojde k jejich nasazení na lince Nezamyslice - Prostějov - Olomouc a Zábřeh na Moravě - Šumperk.
Zdroj: České dráhy
Dneska sem v práci (St.2 Hradec Kr. Hl.n.) přišel na druhý nedostatek panterů.První nedávno při napěťové výluce kdy odvěšování postrku trvalo skoro deset minut.Druhý právě dnes,slabé koncové světla.Normálně to je problém u skoro všech souprav,ale u panteru nebyly vidět ani ve stínu pod mostem což je docela závažný nedostatek,i když se jedná o jednotku ke které nejde nic přivěsit.
Dnes mi psal kamarád, že s tím v Ústí měl problém.
Já to fotil minulý týden před zraky těch techniků, co tam neustále něco dělají a dost detilní zábery a nikomu to zřejmě nevadilo.
Jinak pneumatická výstroj - ty rány ozývající se ze střechy, jsou fakt "super", zrovna dneska to vystrašilo pár lidí nastupujících dovnitř.
Jo a taky mě zarazila už minulý týden kvalita našroubování vrutů/ šroubů, například u těch zásuvek pod stolem. Mám to vyfocené.
Jako nepřijde mi dobré řešit novou řadu tak, že se jich navyrábí plno s tím, že se to stejně schválí a pak postupně přicházet na různé problémy, které se už v provozu řeší těžko. Od toho se snad v minulosti dělaly prototypy, které se nasazovaly do provozu a jezdily dlouho a sériová výroba se rozjela (či v některých případech nerozjela) až po několika letech s již vychytanými těmi věcmi.
Jenže když je dneska politika taková, že si kraj dupne že do té a té doby nasadíte nové vlaky, jinak vám je nezaplatíme, tak to potom vypadá takhle.
Jinak fíra si docela stěžoval na barevnost toho LCD panelu, co má na stanovišti, přitom jsme se učili, že se v minulosti dlouho zkoušely barvy písmen na různých podkladech, aby údaje byly čitelné za všech provozních podmínek a přišlo se na ideální řešení, tak snad by to mělo být dané nějakou normou a dodržovat to všude ne?
Panter má šířku skříně 2820 mm, netuším, kolik má Bdt. Každopádně šířka bočnice je podobná, takže na šířku průchozí uličky mají největší vliv sedadla. Ta jsou zřejmě širší než je lavice v Bdt, a zřejmě proto je ulička užší.
Oddíl první třídy jsem vyzkoušel a jelo se v něm dobře, akorát mě dost rušily zvuky, vyluzované hnacím podvozkem a elektrickou a pneumatickou výzbrojí. Stolek je podle mne dost nízko, takže mám problém se vejít s nohama a sedadlo je sice posuvné, ale bez aretace - jakmile se do něj posadím, tak se svezu pod stolek. Toto není opravdu nic extra. Špína v oddíle první třídy je vidět hned, ale to je záležitost nepraktického barevného schématu ČD - kdo kdy viděl světlou podlahu ve vagóně??? Další věcí je kvalita provedení spojů podlahové krytiny a to opravdu není nic extra, ovšem při tak komplikovaném řešení podlahy to bohužel jinak nešlo.
Jinak se mi zdá, že ta vozová skříň je užší, než třeba u klasiky, nebo ešusu. S taškou na zádech a v ruce s 6kg práškem na praní (což je téměř prd) jsem se snažil soupravu několikrát ze zvědavosti projít a vyzkoušet různá místa, no nejde to snadno. Neumím si představit nějaké trampy, nebo někoho s větším zavazadlem, jak se tam pohybuje a nemluvě o tom, že někdo nebude taková "špejle" jako já, ale třeba pěkně při těle.
Ten oddíl 1. třídy se také "povedl". Nohy nejsou kam dát, stoleček na prd... Aspoň ten infosystém se docela povedl.
A co se čistoty a "novoty"týče, raději pomlčím. Chápu, že to nejzdí týden, ale už dlouho a že to asi má hodně za sebou, co se týče pohybu pracovníků a různých měřičů, ale nový vlak (třeba co znám když přišel nový elefant do provozu) vypadá jinak.
K názoru ythomas_ct, že JPJ (nyní zcela záměrně užívám původního označení) musela být v roce 2010 již v pokročilém stádiu vývoje: S chutí jsem se tomu zasmál, v roce 2010 nebylo jasné téměř nic - Tome, absolutně nic proti Tobě, ale vývoj JPJ byl prováděn fakt horempádem. JPJ je s přestávkami vyvíjena od roku 2003, a to dost divoce a operativně. Ostatně jako všechno v evropské kolejařině - je úplně jedno, zda v ČR nebo např. v Německu; za sebe můžu potvrdit, že Němci umí - kromě naprosto dokonalé a optimalizované výroby - i naprosto dokonalý bordel. Akorát ho umí navíc dokonale a optimalizovaně schovat tam, kam exkurze nechodí, tj. do engineeringu. Můžete se tomu divit, můžete se mnou i nesouhlasit - já to tak vidím a točím se v tom dnes a denně.
Co do motorizace JPJ: Úplně prapůvodně měla být jedna unifikovaná skříň pro elektrickou a motorovou verzi. Z toho sešlo, samozřejmě ke škodě produktu. Následně byl spuštěn vývoj dvou vozidel - EMU v Ostravě a DMU v Šumperku. Vývoj v Šumperku byl posléze zastaven, jelikož nově vyvíjený produkt by na přesycený trh s motorovými jednotkami nepřinesl nic nového a nebyl by schopen konkurovat ani cenově (cenová konkurence byla již tehdy cílem PESY, kdysi ZNTK Bydgoszcz) - to už jsem zde také psal. Zůstala tak pouze EMU, následně označená po škodovácku 7Ev a komerčně RegioPanter.
Že není Panter objednáván a vyráběn ve větších sériích - není se čemu divit: Západní trh s jednotkami je přesycen, Poláci si to vyrobí sami (a při té příležitosti zaplaví svými lacinými produkty zbytek východní Evropy) a do Ruska budou dodávat buď Němci nebo opět PESA; Škodovka má však šanci se širokorozchodnou verzí Pantera (je-li ovšem vyvíjena).
Pokud jste dočetli až sem, tak Vám opět děkuji za dlouhodobější pozornost :D
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.