Děčín — Přibližně před rokem jsme vás informovali o problémech na tzv. Kozí dráze, trati číslo 132, vedoucí z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova u Duchcova. Představitelé místních samospráv tehdy chtěli na letní sezónu objednat na této trati vlakové spoje, narazili ale na problémy se špatným technickým stavem trati, kterou její vlastník, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), odmítal opravit. Uplynulo přibližně dvanáct měsíců a situace je i nyní téměř identická - starostové se i nadále snaží vytrvale bojovat za obnovení provozu, ale ani po dlouhých měsících stále není vidět to pomyslné světlo na konci tunelu.
Situace okolo této trati se podobá problémům, které postihly například také trať Dobronín - Polná na Vysočině nebo v loňském roce trať Čížkovice - Obrnice, tzv. Švestkovou dráhu. Zde SŽDC opravila havarijní stav mostu ve Třebívlicích až téměř po roce a provoz v části trati musel být proto dočasně zastaven. To však nyní již neplatí a vlaky Švestkové dráhy zde znovu o prázdninových víkendech jezdí v celé trati. Dočká se někdy podobného stavu i Kozí dráha?
Problém je zdánlivě jednoduchý, starostové měst a obcí podél trati jsou ochotni provoz finančně a organizačně zabezpečit a mají o něj zájem, který veřejně deklarují. Proti nim stojí správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, který argumentuje vysokou finanční náročností oprav a nejistým výhledem do budoucna. Shrnuje to mluvčí SŽDC Pavel Halla: “My nemůžeme investovat do trati, kde nevíme, jestli zde někdo bude objednávat provoz.“ Toto odůvodnění slýchají starostové pravidelně a rozhodli se tedy k dalším úředním krokům, které by zahájení provozu mohly přiblížit.
Současnou situaci shrnuje Zdeňka Václavková z Magistrátu města Děčína: “V červnu a v červenci bylo starosty projednáno a podepsáno Memorandum o spolupráci obcí ležících při trati na obnovení provozu. V současné době rozesíláme dopisy na Krajský úřad Ústeckého kraje, Drážní úřad, Správu železniční dopravní cesty a Ministerstvo dopravy a žádáme zprovoznění trati. Zároveň také hledáme dopravce, který by provoz na trati zajišťoval,“ uvedla Václavková. Právě Děčín je coby největší město při trati koordinátorem činnosti místních samospráv v této problematice.
Zda-li to bude pro SŽDC dostatečná garance, zatím není jasné. V současné době ja tak zatím trať postižena i nadále dlouhodobou výlukou, jejíž konec je v nedohlednu. Důvodem jsou přibližně dva kratší úseky trati, které jsou výrazněji poškozeny zloději kovů, v ostatních úsecích pak místy chybí jednotlivé kusy šroubů či propojek. Mimo provoz jsou pak také přejezdová zabezpečovací zařízení a další technické vybavení, například traťový telefon. Již dříve pak byla na trati Drážním úřadem úředně zastavena osobní doprava, národní nákladní dopravce ČD Cargo pak ve všech dopravnách a nákladištích na trati vyhlásil tzv. Zákaz nakládky.
Problém však není, jak již bylo zmíněno, zdaleka pouze na této trati, ale dotýká se všech tratí, kde není objednána doprava v závazku veřejné služby krajskými úřady. Ačkoli se dopravu na mnohých tratích snaží podobně jako na Kozí dráze objednávat obce, různá sdružení či železniční nadšenci, letošní rok byl pro mnohé z nich kritický. Kromě nejistoty a obav ze zrušení či prodeje tratí totiž přibylo také velmi výrazné zvýšení poplatku za užití dopravní cesty u těchto drah. Odůvodněním Správy železniční dopravní cesty jsou zejména vyšší náklady na údržbu těchto tratí, což však mnozí zpochybňují a poukazují na to, že cena za použití kolejí na malé, téměř neudržované lokálce, bez jakéhokoli moderního vybavení či dopravních zaměstnanců, nemůže být mnohonásobně vyšší, než cena za použití nového rychlostního koridoru za miliardy korun.
SŽDC navíc podle rozhodnutí Drážního úřadu v rozporu se zákonem neprojednala změny o cenách včas s dotčenými dopravci, a proto Drážní úřad nedávno nové vyšší ceny poplatků za dopravní cestu zrušil. Správa železniční dopravní cesty se však odvolala k Ministerstvu dopravy, které o problému v současné době rozhoduje, všeobecně se však očekává potvrzení rozhodnutí Drážního úřadu. V takovém případě by pak SŽDC zřejmě musela dopravcům peníze za zvýšené poplatky vrátit a navýšení cen by následně nejspíš proběhlo až v dalších letech, jak avizoval v některých médiích nový ředitel SŽDC Jiří Kolář.
Osud provozu na téměř dvou desítkách regionálních tratích proto dále zůstává nejistý a bude záležet na mnoha faktorech, zda-li bude moci všude dále pokračovat. Kromě poplatků za dopravní cestu jsou tratě mnohdy ohroženy, stejně jako zmíněná Kozí dráha, špatným technickým stavem a někdy i hrozbou jejich úředního zrušení, ačkoli jsou všechna správní řízení v této věci v současné době pozastavena. Rozuzlení by mohl přinést plánovaný prodej těchto tratí, jehož manuál schválila v minulých měsících vláda.
Zdroje: Regiony 24, Město Jílové u Děčína, Děčínský deník, Facebook - Kozí dráha, Statutární město Děčín, Správa železniční dopravní cesty, ŽelPage
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2302061
Ono asi oba pocházíme z jiné části republiky, takže pohled na realitu železnice u nás se může lišit.
Máte pravdu. A ikdyž se to třeba nezdá, tak přesně touhle cestu jde trať, která ještě před 8-9 lety hostila Rychlíky. Ano, bavím se o 340, nejjasnější důkaz zpomalování je Sp 1722. Prohlédněte si JŘ a řazení vozů tohohle vlaku v roce 2007 a v roce 2012, nejlepší třešnička na dortu je ta, že v plánu na GVD 2012/2013 má stavět v 6 a + i v Křižanovivích... Ne že by takových tratí nebylo více, ale užil jsem příklad, ke kterému mám nejblíže... Omluva za ot...
Takhle má vypadat železnice: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/680327.jpg
Ne takhle: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/810290.jpg
Co je ale zarážející, že státní podnik, čili jeho vedení, může několik let beztrestně nechat chátrat svůj majetek, o který se má ze zákona starat a nikomu se nic nestane a navíc nevyhoví ani žádostem lidí, kteří by měli zájem tento majetek využívat pro ostatní občany. Tady je jediné východisko, že trať i provozovatel dopravy na ní bude jeden subjekt nezávislý na SŽDC. Jedině tak půjde zachránit tuto trať.
Stejně smutno je mi i z trati Račiněves - Libochovice, ale ta se dle mého názoru nodočká obnovení vůbec, a i sezónní provoz bude čekat útlum. Nespojuje totiž narozdíl od Kozí dráhy velká sídla s pracovními příležitostmi.
Obávám se, že na provozování dráhy jiným subjektem, než je SŽDC, v současné době nikdo nepřistoupí. Možná jediná alternativa by byla, že finance na její údržbu by provozovatel sháněl ze svého, mimo SFDI (ale do toho nikdo nepůjde).
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.