Praha — České dráhy zvěřejnily vítěze dalšího výběrového řízení na modenizaci osobních vozů klasické stavby. Tentokrát jde o patnáct kusů současné řady Bdt, ze kterých vznikne nová řada ABpee. Vítězem se stala polská společnost Pesa Bydgoszcz, která prvenství obhájila proti dvěma firmám z České a Slovenské republiky. Cena zakázky činí necelých 191 milionů korun, tedy zhruba 12 milionů za jeden vůz. Vysoutěžená částka je nakonec nižší o celou třetinu oproti původně předpokládaným 270 milionům (18 milionů za vůz) a stává se bezkonkurenčně nejlevnější modernizací Českých drah zahrnující montáž klimatizace. Dodána by měla být do dvou let od podpisu smlouvy, tedy zhruba do léta roku 2014.
Rekonstrukce zahrne kompletní renovaci interiéru, který se nově bude skládat z oddílu 1. třídy se 30 místy a druhé třídy se 40 místy. Samozřejmostí bude klimatizace, audiovizuální informační systém, uzavřený systém WC, zásuvky na 230 V nebo zvýšení rychlosti ze 120 na 140 km/h. Vozy také dostanou přemostění záchranné brzdy pro provoz v delších tunelech. Jak uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík, nasazovány budou na vnitrostátní rychlíkové spoje, také s řídícími vozy řady Bfhvpee z produkce šumperského závodu Pars Nova.
V současnosti probíhá také výběrové řízení na modernizaci 62 vozů Bp, které by se měly dostat na stejnou technickou úroveň, jako aktuálně vysoutěžená řada ABpee. Také zde se předpokládá 18 milionů korun za jeden vůz. Další aktuální soutěží je modernizace 26 vozů Bdt, které by se kvůli omezeným finančním zdrojům měly obejít bez klimatizace (předpokládaná cena 7 milionů za vůz). Pokud by se i ve výběrovém řízení na 62 vozů Bp povedlo vysoutěžit o třetinu nižší cenu, tak by celková úspora oproti předpokladům umožňovala místo 26 vozů Bdt bez klimatizace zmodernizovat na plnou úroveň včetně klimatizace více než pět desítek vozů Bdt. Jestli však takové rozhodnutí České dráhy vynesou, si budeme muset ještě počkat.
Zdroje: České dráhy, IS VZ US
Plzeň - Budějovice - Jihlava - Brno
Brno - Třebová - Hradec Králové
Brno - Ostrava (nová trať v příštích 10 letech nebude určitě)
Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník
(Cheb) - Karlovy Vary - Ústí nad Labem - Praha
Takže je kam "utopit" i 200 kusů reko vagonů s Vmax 140
Až se někdy udělá optimalizace České Budějovice - Plzeň, pak z celkové jízdní doby 1:30 pojede vlak cca 30 minut rychleji než 120. Například na zcela nezajímavé trati České Velenice - Veselí nad Lužnicí by byl poměr ještě lepší, protože kromě oblouku v Třeboni je celá trasa (54km) na 130-150km/h.
A protože se vlaky provozují k tomu, aby vozili lidi a sám to uznávám, jsem pro velkoprostor v leteckém uspořádání... Ale to opravdu v ŽM popsal pan Pohl.
Klimatizace bývá nepříjemná zvláště při přechlazení prostoru - stačí ale otevřít ústa, vlakový doprovod nemá problém s úpravou nastavení.
Pro rychlíky Praha - Plzeň - Cheb řešení ideální. Stejně i po modernizaci koridoru bude úseků, kde bude pro klasiku více než 140, velmi málo. Z důvodu obsluhy Berouna (který bude ležet mimo trasu nové VRT) rovněž nevyužijí V200 Radotín - tunel před Černošicemi ani V330 dále směr Plzeň.
Další uplatnění na rychlíky:
Kolín - Mělník - Ústí n/L-západ
Praha - Kolín - HB - Tišnov - Brno.
Praha - Poděbrady - V.Osek - Chlumec n/Cidlinou - Hradec Králové
Na 4.koridoru, který bude opravdu rychlý, je už jejich použití diskutabilní, ale v případě 2 vrstvé obsluhy si myslím, že R(Sp) s rychlostí 140 vzhledem k počtům zastavení vystačí a EC budou jezdit 160 případně až 200, kde to bude možné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.