..: Rekonstrukci řady Bdt na vozy 1. a 2. třídy zrealizuje PESA :..

Sedadla Borcad Regio, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy zvěřejnily vítěze dalšího výběrového řízení na modenizaci osobních vozů klasické stavby. Tentokrát jde o patnáct kusů současné řady Bdt, ze kterých vznikne nová řada ABpee. Vítězem se stala polská společnost Pesa Bydgoszcz, která prvenství obhájila proti dvěma firmám z České a Slovenské republiky. Cena zakázky činí necelých 191 milionů korun, tedy zhruba 12 milionů za jeden vůz. Vysoutěžená částka je nakonec nižší o celou třetinu oproti původně předpokládaným 270 milionům (18 milionů za vůz) a stává se bezkonkurenčně nejlevnější modernizací Českých drah zahrnující montáž klimatizace. Dodána by měla být do dvou let od podpisu smlouvy, tedy zhruba do léta roku 2014.

Rekonstrukce zahrne kompletní renovaci interiéru, který se nově bude skládat z oddílu 1. třídy se 30 místy a druhé třídy se 40 místy. Samozřejmostí bude klimatizace, audiovizuální informační systém, uzavřený systém WC, zásuvky na 230 V nebo zvýšení rychlosti ze 120 na 140 km/h. Vozy také dostanou přemostění záchranné brzdy pro provoz v delších tunelech. Jak uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík, nasazovány budou na vnitrostátní rychlíkové spoje, také s řídícími vozy řady Bfhvpee z produkce šumperského závodu Pars Nova.

V současnosti probíhá také výběrové řízení na modernizaci 62 vozů Bp, které by se měly dostat na stejnou technickou úroveň, jako aktuálně vysoutěžená řada ABpee. Také zde se předpokládá 18 milionů korun za jeden vůz. Další aktuální soutěží je modernizace 26 vozů Bdt, které by se kvůli omezeným finančním zdrojům měly obejít bez klimatizace (předpokládaná cena 7 milionů za vůz). Pokud by se i ve výběrovém řízení na 62 vozů Bp povedlo vysoutěžit o třetinu nižší cenu, tak by celková úspora oproti předpokladům umožňovala místo 26 vozů Bdt bez klimatizace zmodernizovat na plnou úroveň včetně klimatizace více než pět desítek vozů Bdt. Jestli však takové rozhodnutí České dráhy vynesou, si budeme muset ještě počkat.

Zdroje: České dráhy, IS VZ US


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 17.7.2012 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
22.07.2012 (8:03)  
Mě se na tom hlavně líbí fakt, že modernizace vyjde levněji než se předpokládalo - PESA se tak dostává i do oblasti modernizací našich vozidel. O kvalitu strach nemám, PESA již dříve modernizovala vozy pro PKP IC a dopadlo to dobře. A další průlom v opravárenství - podniky vlastněné Škodovkou utřely :)

S tou 160 je to diskutabilní: Pokud vozy mají podvozky GP200, nic nebrání zvýšení rychlosti na 160 km/h. Omezit to může jediná věc, a to je ohybové kmitání skříně; Bdt jsou na toto bohužel dost náchylné (ať už jsou posazené na starých Tatrách nebo na GP200). Je otázkou, do jaké míry zasáhne modernizace do tuhosti skříně - pokud by ji zvýšila, byla by i tato překážka odstraněna.
21.07.2012 (21:33)  
Páteř Českých drah však tvoří lokomotivy 100-120-140km/hod =
372 = 140km/hod
372 = 120km/hod

M.U.: jsem se spletl ... no ...


Hlavně ony České Dráhy žádné 372-ky nemají, takže řešíte ***.
Já bych byl pro reko na 160 km/h, pokud by to nestálo "moc" (což my tu stejně nikdo nevíme, kolik by to stálo). Podívejte na 350, jak dlouho jim trvalo, než využily svou rychlost...
S těmi vozy to bude podobné. Dnes je deficit vozů na 160, spousta "slovenských" vlaků jezdí soupravy ZSSK. Za rok bude co? Nasadíme naše 140-kové vozy nebo budeme platit za pronájem vozů na 160?
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
20.07.2012 (23:49)  
U čtyřky je šířka kóje zpravidla 170 cm, tj. na jednoho cestujícího připadá 85 cm prostoru, u sedaček "za sebou" (letecké uspořádání) je u tuzemských vozů osová vzdálenost sedaček 80 cm.

No jo, ale ta čísla, ač asi přesná, jsou zavádějící. Jde tu hodně o prostor na nohy, kdy ve čtyřce má člověk zhruba prostor od svého opěradla po střed kóje (85 cm?), u letadla od opěradla po přední stranu sedáku sedadla před sebou (80 cm + hloubka sedáku?).
Jiná věc je notebook, tam má člověk naopak víc místa ve čtyřce než v letadle, bo ve čtyřce mam plných 85 cm, v letadle mam míň než 80 cm (pokud teda sedadla nemaj opěradla kolmo dolů, což nemívaj). Ale zase v letadle může mít notebookový stoleček, ve čtyřce nebývá.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
20.07.2012 (20:16)  
Podle mě nejlepší sedačky co znám má španělská R-448 http://www.renfe.com/empresa/comunicacion/productos_trenes/md_448.html kde je možné sedadlo v letadlovém uspořádání "překlopit" a tím vyrobit čtyřku. Jednoduché a geniální :-)
20.07.2012 (19:55)  
Joska Holibajda : ano, čtyřka je trochu "širší" než letecké uspořádání. Já jsem se tím uspořádáním sedaček a velikostí prostoru u různých vozidel zabýval, včetně těch německých a belgických DESIR ML.

U čtyřky je šířka kóje zpravidla 170 cm, tj. na jednoho cestujícího připadá 85 cm prostoru, u sedaček "za sebou" (letecké uspořádání) je u tuzemských vozů osová vzdálenost sedaček 80 cm. Čili pohoda.

Modernizace německých ICE1 byla provázena zmenšením osové vzdálenosti sedaček o 5 cm, což se s ohledem na použitý typ sedaček na prostoru pro cestujícího neprojevilo v podstatě ...

Zajímavý je i údej o počtu sedaček na jeden metr délky :
DESIRO ML TRANSREGIO 460 = 3,552 sedačky na metr
DESIRO ML SNCB AM08 = 3,504
4020 ÖBB = 2,651
4023 ÖBB třívozová (Talent) = 2,896
4024 ÖBB čtyřvozová (Talent) = 2,975
47x *(10)třívozová = 2,260
*(10) fiktivní jednopodlažní jednotka odvozená od jednotky 471 - do prostorů schodiště byla dopočítána místa k sezení

814.0 ČD dvouvozová = 2,953 (šířka kóje 165 cm)
814.2 ČD třívozová = 3,183 (šířka kóje 165 cm)
Bdtmee (Bymee) ČD = 3,636 (šířka kóje 150 cm), rozteč sedaček 38 cm
Bt, Bp (Bai) ČD = 3,591 (šířka kóje 170 cm), rozteč sedaček 51 cm

I když je to srovnání neobvyklé, tak čím více míst na jeden metr délky, tím je menší rozteč mezi sedačkami.

Dá se to porovnat i u motorových DESIR německá řady 642.
V "horní" části jsou u DB tři čtyřky na každé straně = 24 míst k sezení. Jiní dopravci tam nafutrují 32 sedačky, takže na cestujícího připadají nějaké 64 cm ...

Podobně jsou tu různé verze německých jednotek 643, 648, 650 ...
20.07.2012 (12:35)  
I v letadlovém uspořádání se dělá rozložení symetrické, takže je poměr sedaček po a proti směru jízdy stejně jako u čtyřek nebo kupé 50/50.
registrovaný uživatel Keprt 
20.07.2012 (11:32)  
Karel Kovařík: taky jednoho takového jedince znám. Ovšem nikde nehorzí, že by všechny sedačky byly proti směru jízdy, takže tragédie se nekoná :o)
registrovaný uživatel Kakov 
20.07.2012 (11:02)  
keprt:
nezbytné to určitě není, ale znám několik lidí, kterým se dělá špatně pokud jsou zády ve směru jízdy, takže pokud přijede vlak ve stylu letadlo, kde jsou všechny sedačky proti směru, je to pro ně dost tragické
registrovaný uživatel Keprt 
20.07.2012 (10:48)  
Otočné sedačky jsou běžné v Japonsku, viděl jsem jak "centralizované" otáčení (shinkansen, Kansai expres), tak individálně - cestující si otočili sedáky dle svého přání (v "panťáku"). Toto samozřejmě neřeší kapacitu, sedaček je tam furt stejně, jen se vždy sedí po směru jízdy, eventuleně dle přání cestujících. Vlastní sedačka je dosti subtilní, mechanismus je pod ní a uchycení je v i v podlaze, ale nejsem si jist, že je to úplně nezbytné.
19.07.2012 (18:25)  
Joska Holibajda: tohle řešení jsem někde viděl a vypadalo celkem elegantně. Celkově bych ale přece jenom zůstal u klasických sedaček. Ty jsou totiž namáhané velkými silami a překlápěcí mechanismus pak vychází dost masivní, tudíž těžký a drahý. To úplně nekoresponduje s trendem jednoduchých, lehkých skořepinových sedaček chycených kvůli snadnému úklidu jenom do bočnice.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko