Bečov nad Teplou — Zatímco se asi první žlutý vlak do tohoto malebného městečka podívá již tento víkend v podobě zvláštní jízdy dopravce RegioJet, už zanedlouho ho budou pravidelně následovat další žluté vlaky. Tentokrát ale již jiného dopravce. Tím je společnost GW Train Regio, dříve Viamont Regio, která osobní vlaky na trati 149 provozuje již několik let na základě dlouhodobé smlouvy s Karlovarským krajem. A zatímco doposud zde jezdily zahraniční motorové jednotky RegioSprinter pronajaté od dopravce Vogtlandbahn, již zanedlouho se zde objeví žlutočerné motorové jednotky řady 813.1, vzniklé přestavbou starších motorových a přípojných vozů. Německý dopravce na svých linkách totiž vozy RegioSprinter vzhledem k jejich stáří vyřazuje a nahrazuje modernějšími vozy RegioShuttle od společnosti Stadler.
Na co se tedy cestující na trati, spojující dvě významná západočeská lázeňská města, Karlovy Vary a Mariánské Lázně, mohou těšit? Na první pohled vypadá jednotka řady 813.1 podobně, jako Regionova Českých drah. Už na pohled druhý ale spatříme řadu odlišností. Tou nejmarkantnější je čelo vlaku, které je narozdíl od Regionovy téměř stejné, jako u motorových vozů řady 810 a přípojných Btax, ze kterých byla jednotka vyrobena. Výrobce vlaku, slovenská společnost ŽOS Zvolen, vycházela totiž hlavně ze svých předchozích produktů, motorových jednotek řady 813 pro Železničnou spoločnosť Slovensko (ZSSK). Už i ty jsou oproti Regionovám výrazně tišší a mají i vyšší rychlost, která činí 90 km/h. Oproti jednotkám pro ZSSK však mají vlaky pro GW Train Regio dosazenou navíc klimatizaci a také nízkopodlažní část v řídícím voze. Samozřejmostí jsou pak i další věci, jako audiovizuální informační systém či bezbariérové WC. Spojení obou částí jednotky je realizováno pevným spřáhlem Shaku-Voith, prostory pro cestující jsou propojeny přechodem Hubner. Kapacita vlaku je 67 míst k sezení.
I díky tomu představitelé dopravce i kraje shodně tvrdí, že tato vozidla kvalitu vlaků na trati oproti minulým vozidlům ještě zvýší. Vozy dopravce Vogtlandbahn totiž například klimatizaci či bezbariérové WC neměly. Proti změně vozidla se však ohradili někteří regionální představitelé Odborového sdružení železničářů v článku ve svém periodiku Obzor. Zde tvrdí, že GWTR změnou vozidla porušilo podmínky desetileté smlouvy s krajem a že nejlepší by bylo, kdyby celou dobu na trati jezdily tradiční České dráhy. GW Train Regio má však s krajem vyjednaný dodatek smlouvy, navíc rozdíl ve vozidlech co se týče parametrů není nijak zásadní. První vyrobená jednotka byla již veřejnosti představena při příležitosti karlovarského Dne železnice, druhá jednotka je také již vyrobena. Případný nákup dalších vlaků dopravce zváží po zkušenostech a výsledcích z provozu.
Zdroje: GW Train Regio, OSŽ
[OT] Jako zajímavost lze uvést, že Düwag RS1 posloužil jako vývojový předskokan Desiru, které bylo v počátcích označováno jako RS2. [/OT]
Cenu reka kurfů na RN neznám - neptal jsem se. Ale vnímám to tak, že ještě pár dní vozby s těmi starými a někde v poli by se to rozpadlo a cestujíc by šli dál pěšky.
Opravdu je to takový cenový propadák?
Každopádně nad krajními jednoosými podvozky Sprinteru (A'+2+A') je jízda dosti podobná Regionově. Nad středním je to lepší.. Výbavou je to ale tramvaj, rozhodně nic moc na téměř 90timinutovou cestu..
Pro zájemce nabízí Trilex dnes a zítra svezení Sprinterem namísto turnusového Desira, zájemcům vřele doporučuji ;)
Regionovy vzniknout musely
no nevím, poté co jsem se dozvěděl cenu RN už takový názor nazastávám, podle mě při té ceně by bylo lépe se praštit přes kapsu a koupit něco nového.....
Tady jak je vidět si vzaly z této přestavby ponaučení. Mě osobně vůbec nevadí staré čelo - naopak. Velmi se mi líbí přechod. Ale jinak z pohledu cestujícího je to RegioNova.
rád si poslechnu projev motoru - v Regionce je faaakt kravál. I když ve Veselí n. M. s tím zdá se něco začli dělat - tamní tria jezdí nějak tišeji než dříve.
Trochu bych se zastavil u porovnávání s RS1: Tato jednotka má (podobně jako Regionova) pouze jednu hnací nápravu, na rozdíl od RS1, která má uspořádání A'+2+A' a dva hnací agregáty. Je to podle mne výhodnější - když jeden "lehne", dá se dojet.
No, pořád dle mě lepší RegioSprinter, než zmodernizovaná 810.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.