Bečov nad Teplou — Zatímco se asi první žlutý vlak do tohoto malebného městečka podívá již tento víkend v podobě zvláštní jízdy dopravce RegioJet, už zanedlouho ho budou pravidelně následovat další žluté vlaky. Tentokrát ale již jiného dopravce. Tím je společnost GW Train Regio, dříve Viamont Regio, která osobní vlaky na trati 149 provozuje již několik let na základě dlouhodobé smlouvy s Karlovarským krajem. A zatímco doposud zde jezdily zahraniční motorové jednotky RegioSprinter pronajaté od dopravce Vogtlandbahn, již zanedlouho se zde objeví žlutočerné motorové jednotky řady 813.1, vzniklé přestavbou starších motorových a přípojných vozů. Německý dopravce na svých linkách totiž vozy RegioSprinter vzhledem k jejich stáří vyřazuje a nahrazuje modernějšími vozy RegioShuttle od společnosti Stadler.
Na co se tedy cestující na trati, spojující dvě významná západočeská lázeňská města, Karlovy Vary a Mariánské Lázně, mohou těšit? Na první pohled vypadá jednotka řady 813.1 podobně, jako Regionova Českých drah. Už na pohled druhý ale spatříme řadu odlišností. Tou nejmarkantnější je čelo vlaku, které je narozdíl od Regionovy téměř stejné, jako u motorových vozů řady 810 a přípojných Btax, ze kterých byla jednotka vyrobena. Výrobce vlaku, slovenská společnost ŽOS Zvolen, vycházela totiž hlavně ze svých předchozích produktů, motorových jednotek řady 813 pro Železničnou spoločnosť Slovensko (ZSSK). Už i ty jsou oproti Regionovám výrazně tišší a mají i vyšší rychlost, která činí 90 km/h. Oproti jednotkám pro ZSSK však mají vlaky pro GW Train Regio dosazenou navíc klimatizaci a také nízkopodlažní část v řídícím voze. Samozřejmostí jsou pak i další věci, jako audiovizuální informační systém či bezbariérové WC. Spojení obou částí jednotky je realizováno pevným spřáhlem Shaku-Voith, prostory pro cestující jsou propojeny přechodem Hubner. Kapacita vlaku je 67 míst k sezení.
I díky tomu představitelé dopravce i kraje shodně tvrdí, že tato vozidla kvalitu vlaků na trati oproti minulým vozidlům ještě zvýší. Vozy dopravce Vogtlandbahn totiž například klimatizaci či bezbariérové WC neměly. Proti změně vozidla se však ohradili někteří regionální představitelé Odborového sdružení železničářů v článku ve svém periodiku Obzor. Zde tvrdí, že GWTR změnou vozidla porušilo podmínky desetileté smlouvy s krajem a že nejlepší by bylo, kdyby celou dobu na trati jezdily tradiční České dráhy. GW Train Regio má však s krajem vyjednaný dodatek smlouvy, navíc rozdíl ve vozidlech co se týče parametrů není nijak zásadní. První vyrobená jednotka byla již veřejnosti představena při příležitosti karlovarského Dne železnice, druhá jednotka je také již vyrobena. Případný nákup dalších vlaků dopravce zváží po zkušenostech a výsledcích z provozu.
Zdroje: GW Train Regio, OSŽ
Proč se ale mění pravidla během hry? Proč nemohou osobní dopravu na trati provozovat opět České dráhy vozidly, srovnatelnými například se „slovenskými Regionovami?“ Kraj totiž nevypsal nové výběrové řízení a smlouvu se společností GW Train Regio, a. s., naopak prodloužil až do roku 2019.
Chápu že pání odboráři jsou rozčilení když ještě NĚKDO JINÝ dostane smlouvy stejným způsobem jako oni bez výběrovka na 10 let, ale ta jejich schizofrenie dosahuje monumentálních rozměrů... MY můžeme, ale nikdo jiný ne!
P.S. Neměly náhodou "bagety" poháněné obě nápravy MV (cosi si pamatuju i o elekrickém přenosu výkonu)?
Tak toto je nejvtipnější pasáž článku :D :D :D
Jsem jenom zvědavej jak to bude s posunovacími dveřmi. Budou se otevírat během jízdy? To mi nejde do hlavy.
Jinak nevím, co má OSŽ co mluvit do provozu GWTR, ale radši bych mlčel. Jejich "tradiční ČD" se tehdy zcela vážně přihlásily do (později odvolaného) VŘ na tuto trať s vozidly, která neexistovala (ke dni zahájení GVD nebyl potřebný počet Regionov vyrobený).
To původní čelo je samozřejmě mnohe hezčí, ale nedělalo se náhodou u regi***mů nové z důvodu bezpečnosti? Jinak ten interiér mi přijde furt jako mírně zmodernizovaná 810. To Regio***my, vypadají uvnitř teda mnohem lépe.
Ty 810, co mají uvnitř něco zmodernizované a něco původní, jsou hnusnější, než kdyby byly celé původní, nebo celé modernizované.
No a k vozidlu samotnemu. Muzeme na to koukat nekolika pohledy, zalezi to na par faktorech; jaka je cena jednotky, kolik jich bude a na jak dlouhou dobu v tom ma cestujici prumerne a nejdele travit?
Zasadni problem RN totiz neni v tom, ze tu jsou a ze jsou takove, jake jsou ... ale fakt, ze to stoji certa a jezdi to i tam, kde to nema co delat.
Takze pokud bych to bral nezaujate a ciste technicky; jestlize je vychozim vzorem slovenska 813, do ktere se dosadila klima a nizkopodlazni vlek ala ceska 814, da se rict, ze si to bere z obou pozitiva a pri rozumne cene a pouzivani to vubec nemusi byt propadak. A klimatizaci nasazuje jako tresnicku na dortu. Jedine, co je proti trendu "to nejlepsi z obou vozidel", je bezpecnost firy - ceske 814 maji zvetseny a vyztuzeny prostor po pilota. Ale system pohonu a mezivozovy prechod maji na slovensku vyresen lepe nez ceska sestra, ktera zase sbira body za nizkopodlaznost.
Jiří Bajer: Desiro se jako RS2 značilo, ale používal to i někdo jiný než Vogtlandbahn?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.