Praha — České dráhy vypsaly dříve avizované výběrové řízení, kterým by rády nahradily alespoň část pokladních jízdenkovými automaty. V zadání poptávají automaty do větších železničních stanic, kdy do roku 2015 by jich mělo být vyrobeno až 340 kusů a vybaveno by jimi mělo být přibližně 80 stanic. Automaty by po uvedení do plného provozu mohly nahradit až 430 pokladních, ale především zjednodušit nákup jízdních dokladů ve špičkách. Předpokládaná cena zakázky se blíží 368 milionům korun. Připomeňme, že České dráhy chtějí vybavit stanice úplně novým typem automatů, které umožní nejen nákup jízdenek, ale i vyhledávání spojení, rezervaci místa, případně i nákup jízdenek příslušných integrovaných dopravních systémů (IDS). Platit bude možné mincemi, bankovkami, elektronickou peněženkou na In-kartě (EPIK) i platební kartou. V současnosti umí používat platební karty jen zlomek z automatů a většinou se musíte spoléhat na hotovost nabitou na zákaznické kartě.
Zdroj: České dráhy
Vono zalezi, jak na to clovek kouka. Pokud u nas mame mismas, kdy u nejakych jizdenek je potreba zadat presnou stanici a presnou trasu a u jinych (na stejnou trasu, stejny vlak) to staci "priblizne", stava se obcas i me, ze se seknu. Jedu z Ostravy, potrebuju na Smichov a protoze v sexshopu zadavam "Ostrava -> Praha" (a vyjede mi sporotiket, ktery plati i na Smichov), pokud nekdy jedu narychlo a kupuju listek na kase, vubec me netrkne, ze bych si mel cilovou stanici zadavat presneji, nez obvykle delam. A pruser je na svete.
Jiná věc je, SW náplň, aby si s tarifem dokázalo poradit nejen desetileté dítě považované za plnohodnotného (a plně za nedodržení pravidel postižtelného občana, včetně exekuce majetku) cestujícícho, ale také cizinci hovořící anglicky / francouzsky / italsky / německy, případně další jazyky ...
Vracet se k nějakým pásmovým nebo zónovým jízdenkám je krok zpět. Proč, co se tím zjednoduší. Těch tzv. oklik je ve skutečnosti minimum a je pouze věci "politického" rozhodnutí příslušného útvaru GŘ ČD, zda třeba jízdenka Praha - HK bude platit za stejnou cenu kratší cestou přes Chlumec nebo delší přes Pardubice.
Když si dokáže poradit s konkrétní nástupní nebo cílovou stanicí "celé Německo / Švýcarsko / Rakousko" (jízdenkové automaty ve Francii či Holandsku, Švédsku, Finsku, Norsku jsem blíže nezkoumal, zjevně jsou taky postaveny na individuální stanici. Celé Dánsko v principu fuguje na principu tarifních zón, ale cílová stanice se zadává individuálně ...
Nahodil bych silně lowcost PC ala Rapsberry Pi s odolným touch LCD. Ke každému terminálu probridgeované spojení z nějakého většího uzlu.
Z toho bootovat přes PXE linux, přes sshfs (tzn. šifrovaně) připojit umístění s tou aplikačkou, nahodit X-server s prohlížečem (zkompilované holé vykreslovací jádro bez tlačítek) a v něm klidně pustit nějakou tu HTML5 aplikačku.
Licenčně je to za 0,- pro celou republiku, centrální správa jedna báseň. A hotové a nainstalované je to za jediné odpoledne!
Co jsem to takhle udělal na našich pobočkách s pokladnama, je kromě ušetřené licence XP a AVG svatý pokoj!!! PC s postarším C2D7300 a 2GB RAM mi živí 20 stanic...naprosto svižně a plynule...
Mam pocit, ze snad nikde v diskusi se neobjevilo, ze ty automaty muzou byt i primo ve vlaku. Tzn. ze misto instalovani automatu do 20 der, kde pristoupi v prumeru dva lide, lze umistit jeden "pojizdny" automat pro vsechny a je po problemu:)
Odpověděl Stoupa 20:08
Automaty by měly sloužit lidem, kteří se počítačům vyhýbají.
My ostatní máme web, zbytek jde k pokladně.
Zjednodušit tarif jak navrhuje Oto.
Jednoduchá webová stránka si u RJ pamatuje v cookies mé opakované relace. Toto by mohlo být třeba na in-kartě pro potřeby automatu.
Nějaká jednoduchá blbuvzdorná aplikace v HTML5, která by sloužila na webu i v automatu, což by mohl být jednoduchý 10-palcový tablet bez papírových peněz s kreditem vázaným na inkartu.
Nasazovat automaty za cca 2 roky, kdy bude posilovat LTE, mobilní platby s podporou bank, jako patrně proprietární řešení za 250 tisíc kus mi připadá jako bezradnost a plýtvání, podobně jako POPky za 65 tisíc kus, kde se trápí průvodčí s infra-snímání aztéckého kodu. Obojí servisně náročné.
Ověřování a synchronizace bude v tu dobu spolehlivá on-line , průvodčí by dle čárového kodu na in-kartě ověřil aplikací v mobilu platnost z nabídky na ten den zakoupených jízdenek na trase k k dané in-kartě (zobrazí zpravidla 1 záznam)
Čarový kod používá, tuším, Westbahn. Jednoduché.
S automaty to není slavně, IMHO, ani u RJ. Neviděl jsem je používat. Mohu se mýlit, ale dělá to dojem že mu je firma je provozující dala hodně výhodně.
Stačí na tu důchodcovskou kartičku tisknout velkými písmeny "IN25". Samotný systém "IN25, IN50, IN100" je pak okopírován z Německa pěkně, výše slevy je přímo v názvu karty, což je srozumitelné pro každého.
"Moderní název" SporoTiket se používat vůbec nemusí, bude-li zrušen kilometrický tarif, tak SporoTiket bude vlastně všechno, netřeba si o něj říkat. Samozřejmě je třeba, aby s IN25 byla sleva na i tento tarif 25%, s IN50 50% atd. ...
2) na webu možná, ale na web ČD leze málokdo a v praxi existují i vlaky, které mají obojí, záleží na tom, do kterého vagónu ten kočárek nebo kolo dáte. Normální člověk nekouká na řazení a tuto věc si ujasňuje až při příjezdu vlaku.
3) mě nešlo o váhové limity, ale o fakt, že (z pohledu cestujícího) téměř stejná služba se jmenuje různě, stojí různě a v každém vlaku je to jinak. Pokud chcete, aby se lidi odbavovali u automatu sami, musí to být jednoduché.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.