Praha — Železnice v České republice zaspala. Mimo běžné opravy tratí probíhají podstatě pouze jejich rekonstrukce na tzv. koridory. S realizovanými přeložkami však ani na těchto tratí nedosahujeme nijak vysokých rychlostí, díky nimž by bylo možné dosáhnout výraznějších zkrácení jízdních dob vlaků, jak je tomu obvyklé nejen ve vyspělejší části Evropy. Nové tratě, na rozdíl od dálnic, se v Česku prakticky nestaví, poslední postavenou tratí byl úsek Brno - Havlíčkův Brod. Některé tratě vedou daleko od sídel, mimo hlavní směry potřeby obyvatel. Chybí řada spojení, tratě mají nevyhovující parametry a mnohdy i nedostatečnou kapacitu. Proto potřebuje Česká republika zásadním způsobem modernizovat celou železniční síť. Vysokorychlostní železnice má zásadní postavení nejen v mezinárodní dopravě, ale o nic menší v dopravě vnitrostátní. Vysokorychlostní tratě se nijak významně neliší od těch stavěných pro nižší rychlosti včetně investičních nákladů. Cena stavby se odvíjí především od rozsahu umělých staveb, zejména mostů a tunelů. Ve volném terénu jsou tratě levnější než dálnice, v žádném případě ne průměrně vyšší při plánované realizaci v České republice. Díky vysokorychlostním tratím může také dojít ke snížení spotřebované energie.
Toto je výčet jen několik málo informací, které mapuje kniha Rychlá železnice i v České republice vydaná v minulém roce Centrem pro efektivní dopravu (CEDOP). Publikace mapuje celou situaci ohledně uplatnění rychlé železnice v českých podmínkách, vysvětluje, proč Česká republika potřebuje vysokorychlostní železnici. V knize je obsažena celá řada konkrétních řešení, která mají přispět ke zrychlení železniční dopravy a detailně popisují rovněž napojení na současnou železniční síť v jednotlivých krajích. Kniha v úvodu také představuje historii vysokorychlostní dopravy v zahraničí. Další kapitola ukazuje rychlá železniční spojení v současnosti. Obsahově jde o nejpodrobnější zpracování přínosů nových tratí pro českou železnici. Za zmínku stojí pasáž věnující se mýtům o vysokorychlostní železnici, kde se můžete dozvědět, že i Česká republika je dostatečně velká pro provoz vysokorychlostních vlaků. Text je srozumitelný i laikovi a je doplněn o velké množství kvalitních fotografií.
Knihu Rychlá železnice i v České republice můžete zakoupit v našem eshopu.
Letošní rok se ve státním rozpočtu poprvé začalo počítat s vysokorychlostními tratěmi, i když jde pouze o pomyslnou kapku v moři. Státní fond dopravní infrastruktury začlenil do rozpočtu SŽDC 45 milionů korun na přípravné projekty, které budou mít za úkol zmapovat polohy vedení nových tratí, aby ve výsledku nezabíraly v územních plánech až 600 metrů široké pruhy. Přípravné studie budou mít také za úkol zjistit, zda se tyto tratě vůbec vyplatí.
Zdroj: E15, Český rozhlas, Veletržní noviny-listopad 2012, CEDOP
Data z usti-chocen.cz "Ukončení prací: 31.12.2008, prodlouženo do 30.9.2009" mluví celkem jasně o tom, co si "investor" myslí o těch několika (jednociferné číslo) ušetřených minutách za tolik miliard. Stavba zjevně dopadla podobně jako tunel na Beroun.
Tak nevím, které přesně vlaky máte na mysli. Zřejmě příměstské úseky, které budou odlehčené další (hodně tunelovou) tratí, ze které budou rychlíky po čase přejíždět tam, kudy jedou dnes. Jinak přichází v úvahu jen jeden pár expresů do hodiny na Brno a jeden na Ostravu, nanejvýš. Od VRT bych si naopak sliboval, že cestující na železnici přitáhne - a to i na navazující tratě.
Peníze na VRT samozřejmě svým způsobem jsou, ale naše země* se odmítá přidat k myšlence EU investovat z víc důvodů do železnice a dálnice rovným dílem.
_________________________
*Schválně nepíšu trapně "vláda, protože to není jen věc jedné vlády, ale několika milionů motoristů-voličů, kteří ještě neudělali tak drsnou zkušenost jako v Německu.
:-) Konec konců ČD snad konečně přizná barvu a zastavování v ČT začne řešit jako "vnitropodnikovou dopravu" :-)
Skutečně systémovým řešením bude VRT Praha - Brno - (Přerov), která nabídne zcela novou, kvalitativně vyšší infrastrukturu, která výrazně odlehčí od rychlých vlaků po konvenční trati ve prospěch dopravy nákladní, popřípadě příměstské.
A nechci slyšet zase křiklouny z České Třebové a okolí, že budou bědovat, že jim tam zmizí EC a některá IC. To co tam je nyní, je vylobovaný těžký nadstandard, který nemá v jiných regionech ČR obdoby. Na těchto tratích pak zůstanou jen rychlé regionální vlaky, protože pak i z Blanska bude rychlejší jet do Prahy břes Brno.
...je to jeden z nejméně vytížených úseků
?? To porovnáváte s čím? Opravdu už mě moc vytíženějších úseků nenapadá...010 je známá svojí vytížeností, patří mezi nejvitíženější tratě v Čr vůbec. EC Praha - Blava - Budapest, Praha - Vídeň, Ex Praha - Břeclav, EC/Ex Praha - Ostrava, IC Regiojet, Lexpres, D1 express a další. Rekonstrukci by si tento úsek jistě zasloužil. A vzhledem k velkorisosti tohoto projektu bych časové úspory tak nezpochybňoval, zvlášť když už do Chocně se přijede sto šedesátkou a dál se podle projektu bude moct jet až 200! Je na nervy, že to ještě neni hotovo, ale zase si rači počkam na to, až to udělaj pořádně, než aby sice brzy, ale k ničemu pokládali nový koleje kolem Orlice.
Největším problémem jsou výjezdy z Prahy, které ani v jenom směru nenabízejí potřebou kapacitu. Druhým problémem je Brno, kde je potřeba pro VRT vyřešit uzel tak, abychom předešli úrovňovým křížením VRT se silnou příměstskou a nákladní dopravou. Odsunutá varianta v tomto bodě svádí všechno do jednoho místa a kříží směry vlaků úrovňově. Proto je projekt upravován a znova se hledá řešení, jak oddělit a zároveň neodělit nákladní průtah a osobní dopravu.
Několik let se ani neaktualizovalo: www.usti-chocen.cz
Peníze se dají najít vždy, je to pouze otázka odvahy a priorit. Ale souhlasím s tím, že v dnešní době opravdu vládne korupce a peníze jsou ve velké většině vynakládány nehospodárně.
Je potřeba docílit dvou věcí:
1) Mít v těchto institucích kompetentní odborníky s moderním myšlením.
2) Je potřeba zabezpečit, aby "politické elity" byly takovým projektům nakloněny, a aby lidé citovaní v 1) měli prostředí pro koncepční činnost. Toho lze docílit buď dokonalou osvětou, nebo navolením správných lidí (stran) na naší vlády. A právě kvůli osvětě a pro hloupé politiky a krajské úředníky vznikla tato kniha, aby se snažila vyvrátit zažité mýty.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.