Brusel/Praha — Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise (EK) se přestala zabývat oběma stížnostmi, které u ní podal Radim Jančura. S touto informací dnes přišly Hospodářské noviny, kterým to přímo potvrdila mluvčí Olga Leszczynska-Varginová. V prvním případě se jednalo o stížnost na převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty v roce 2008. Druhá se pak týkala uzavření dlouhodobých smluv na provozování regionální dopravy, kterou kraje podepsaly s Českými drahami v roce 2009.
Evropská komise: bez podkladů nelze jednat
Evropská komise zastavení řízení oddůvodňuje tím, že Jančura nedodal potřebné podklady, na jejichž základě by se dalo konstatovat, že skutečně došlo k porušení hospodářské soutěže a nedovolené podpoře v případě prodeje majetku Českých drah. Ty navíc argumentují, že se jako akciová společnost řídily pravidly EU pro nakládání s majetkem společnosti. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský pro Hospodářské noviny dodává: „Vždy jsme tvrdili, že o žádnou nedovolenou podporu nejde a že náš postup byl plně v souladu s pravidly EU. Pan Jančura neargumentuje správně.“
Jančura: podklady dodáme
Leszczynska-Varginová také dodává: „Přestože komise případ uzavřela, nic nebrání stěžovateli v poskytnutí nových informací. V takovém případě bychom registrovali novou stížnost.“ V tuto eventualitu ostatně také ve žlutém týmu doufají. Tiskový mluvčí Aleš Ondrůj to pro Hospodářské noviny komentoval slovy: „Už jsme komisi kontaktovali a uděláme vše pro to, aby řízení pokračovalo.“
Otázkou zůstává, jestli Jančurův tým skutečně podcenil tvorbu podkladů pro EK, nebo je aktuální vývoj jen předzvěstí dalšího kola posuzování. RegioJetu jde totiž o hodně – možnost ucházet se v dohledné době o stamilionové zakázky krajů pro zajištění regionální dopravy. Stížnost ohledně dlouhodobých smluv s kraji se, mimo jiné, opírala o argument, že podpisem kontraktů došlo k uzavření trhu s regionální železniční dopravou na 10 až 15 let ve všech českých regionech. Stalo se tak navíc pouhé dny před začátkem platnosti nové legislativy, která podobný postup do budoucna vylučuje. ČD a zástupci krajů naopak toto vehementně odmítají s odkazem na fakt, že kraje mají ve smlouvách možnost část výkonů soutěžit již v průběhu trvání stávajících závazků. Dva krajské úřady již v uplynulých měsících záměr vypsat nové tendry projevily, ke konkrétním krokům však zatím ani jeden region nepřistoupil.
ÚOHS - Stejný scénář. Možná.
Žluté stížnosti se neřešily jen v Bruselu, ale také v Brně u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zde si RegioJet, mimo jiné, stěžuje na zneužití dominantního postavení Českých drah na trase z Prahy do Ostravy, kde od si loňského září oba dopravci konkurují. Majitel Student Agency se přitom nezdráhal v médiích vyjádřit, že ÚOHS je v této kauze nečinný, nekoná, a dokonce se v rozhovoru pro server Česká pozice nezdráhal opřít i do předsedy úřadu Petra Rafaje. Samotný antimonopolní úřad pak nazval korupčním hnízdem, což instituce nenechala bez odezvy: nařčení z pasivity odmítá ve svém tiskovém prohlášení s tím, že naopak Jančura je tím, kdo celý proces zdržuje. Svou nestrannost se přitom snaží dokládat staršími rozhodnutími, ve nichž byly firmy Radima Jančury jak na straně poražených, tak i těmi, kdo dosáhl svého, například ve sporu s libereckým dopravním podnikem.
Samotný Petr Rafaj to pak v jiném prohlášení okomentoval slovy: „Přestože Student Agency se zahájení tohoto správního řízení dlouhou dobu domáhala, v současné době s Úřadem v této věci spolupracuje jen velice váhavě. Přitom právě informace, jimiž disponuje, jsou nezbytné pro vyřešení tohoto případu. Postoj Radima Jančury je nepochopitelný, protože je právě v jeho zájmu, aby případné protisoutěžní jednání bylo co nejrychleji ukončeno a případně potrestáno.“
Zdroj: ihned.cz
Ale no tak, v dobách kdy bylo heslem "kdo nekrade (ze 'společného'), okrádá rodinu?" Doba se změnila, dneska už je skoro všechno něčí, tak se holt musí krást někomu (nebo se ideálně nabalit na státních zakázkách, pokud vás pustěj k lizu)...
Já Vám to nemám vůbec za zlé, ony ty dotované novinové masáže jak je teď vše v pořádku, zatímco dříve bylo všechno, všecičko úplně ale úplně ee (tím nemyslím ozn. CZE). Mám oči, zažil jsem obojí, mohu porovnat tak vidím, že víc jak z poloviny kecají!
pohodové mládí a studia, starosti maximálně s pořádáním bigbítových zábav pod hlavičkou SSM
Ti co se nedostali na studia, nebo byli vyhozeni
Ti co byli v base, a i hůř..
no a když někdo něco ukradl, z valné většiny byl chycen
Asi jste nepobýval ve fabrikách a zemědělských družstvech
Nechtít vidět? Váš boj
P.S. Ikarus je nostalgie, ale jinak už bych nemusel ta modrá oblaka spálené nafty, stoupání na dvojku 15 km/h a v zimě přimrzající ruce k tyči.
A jinak, když je teda Beskyd tak ohromnej kšeft, jaktože žlutej tlučhuba vyjíždí až v 7:33 a nebyl s to od loňského září vyjet tím vlakem v 5:33???
Všechny IKARUSY světa bych dal za NORMÁLNÍ režim. Mít tu moc samozřejmě. Představa lákavá, třeba na Malé Skále brblající Pílštyky,lokotky .63 byly zbrusu novými kobylami, pohodové mládí a studia, starosti maximálně s pořádáním bigbítových zábav pod hlavičkou SSM, no a když někdo něco ukradl, z valné většiny byl chycen a co víc, dokonce pak potrestán. Bez ohledu na stav a majetky delikventa. Egoistické píár pindy růžovokošilkáčů bohatých tatínků (paštikář) by se tehdy zdály býti neptřičné stEjně, jako současné pohádky o čestném nabytí majetků novodobých pánů továrníků.... Příspěvek off mísu, enšuldygn. Jsem jedním z těch, co se těší na nevyhnutelně mocné korekce "kapitalízmu", dané třeba zdražováním energiíí, na.raností lidí, co já vím, důvody se hrnou. Těším se, že na svoji chalupu opět jednou budu moci využít kombinace vlak/bus a nikoli BÝT PŘINUCEN (spolčením blbců - JIKORDem) se s ostatními stádovitě sunout provozem jednomužných/jednoženských obsluh smrdících oa. Dobrou věc EU ale ukázala - že se nebude zabývat slinty jednoho samolibého bohatce, to stojí za povšimnutí, beru zpět ten otěr z minulého příspěvku. Apropó - máte snad něco proti Ikarusům? Nebo je to příznak jakési Vaší obsese? V hospodě měli chlapi vot posunu docela podobný názory, co já - takže nás asi přibejvá!
Neříkám, že je EU dokonalá instituce, ale ráčej si hlouběji promyslet, co (či kolik) jim toto uskupení dává a co jim to bere a za co můžou jen čeští úřednící (ono papežštější než papež).
Jestli se nemýlím tak většina Jančurových busů bude třídy III (Vmax podle technického průkazu, obecně může být i 130kmh), takže jen sedící cestující (no na stojáka snad ani nikdy lístky neprodával) a zda steward za jízdy smí vstát a plnit nějakou "servisní činnost" - konkrétní předpis o tomto tu zatím nepadl ale troufnu si tvrdit že to asi je možné, podobně jako to použití toalety.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.