Kařez/Zbiroh — Od půlnoci z 27. na 28. dubna zastavují osobní vlaky na nové železniční zastávce Kařez. Ta se nachází na trati 170 Beroun – Plzeň – Cheb. Prvním vlakem, který zastavil na této zastávce, byl rychlík R 828 z Prahy do Plzně. Úderem půlnoci také skončila éra osobní dopravy ve stanici Zbiroh, která odbavovala cestující od roku 1913. V provozu je zatím pouze jedno nástupiště ve směru na Prahu, kde ovšem zastavují vlaky v obou směrech. Nástupiště svou délkou 300 m umožňuje zastavování i pro ty rychlíky, které dříve zastavovaly ve Zbirohu. Menší vlnu nevole obyvatel Zbirohu vyvolalo umístění zastávky Kařez, která se nachází zhruba o 800 metrů dále od bývalého nádraží ve směru na Plzeň. Hlavní příčinou nespokojenosti byl fakt, že se cestujícím prodraží cestování. Stavba zastávky Kařez s sebou nese i pozitiva. Mezi ty hlavní patří umístění zastávky v docházkové vzdálenosti obce Kařez, bezbariérový přístup na nástupiště s výškou 550 mm nad temenem kolejnice a vybudování přestupního terminálu pro zastavování přípojných autobusů zejména pro obyvatele Zbirohu, kteří byli na tento systém zvyklí už ze stanice Zbiroh - ta byla vzdálena od stejnojmenného města 4 kilometry. Systém autobusů na zavolanou zůstává stále v platnosti.
Součástí terminálu je také parkoviště P+R pro dvacet aut, naopak stání pro cyklisty chybí. Jak již bylo zmíněno, zastávka Kařez ještě není kompletní. Dne 30. dubna odstartovalo snášení traťové koleje a přípravné práce pro stavbu nástupiště ve směru na Plzeň. Nově položený svršek spolu s nástupištěm a lávkou přes trať, která povede přímo k autobusové zastávce, bude hotov do poloviny června. Do té doby budou muset cestující používat blízký nadjezd a spoléhat se tak při přestupech na solidaritu vlakového doprovodu či řidičů autobusů, kteří i nad rámec plnění jízdního řádu počkají na dobíhající cestující. Jak si vyzkoušel náš redaktor, není snadné v některých případech přestup při využití nadjezdu stihnout. Bohužel tato nepříjemná situace bude i po dokončení celého projektu přetrvávat pro cestující na vozíku, kteří budou nuceni využívat dále silniční nadjezd s přístupovou rampou od zastávky a bude pro ně takřka nemožné stihnout v některých případech přestup mezi autobusem a vlakem.
Další novinkou na této trati by měla být zastávka Borek, která se bude dodatečně dodělávat do již rekonstruovaného úseku trati nedaleko Rokycan. Datum jejího zprovoznění se stanoveno na konec měsíce srpna tohoto roku.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, Rokycanský deník; foto: autor
Sim: Autobusy na zavolání jezdí jen v pozdních večerních hodinách, jinak to jsou normální autobusové spoje. Každopádně i tady by snad neměl být problém se s dopravcem autobusu domluvit a jízdu vozíčkáře předem nahlásit. A protože si o počtu vozíčkářů, kteří v Kařezu přestupují z vlaku na autobus (kterým je obvykle stará Karosa), myslím své, jsem docela rád že se nestavěly zase nějaké šílené výtahy, které by byly za rok nejspíš mimo provoz.
Jinak stanice Zbiroh byla poměrně zajímavá, budova se vstupem v jiném podlaží než jsou perony, a člověk tam měl dojem, že za těch 99 let existence se tam mnoho nezměnilo.
- neni mi jasne, co konkretne se prodrazi cestujicim ze Zbiroha; je tim mysleno, ze diky presunuti zastavky o 800 metru se dojizdejicim do Prahy navysi o 1 km tarifni vzdalenost?
- pokud se jedna o autobus na zavolani, predpokladam, ze by nemel byt problem rovnou pri objednavani busu ridice upozornit, ze se jedna o vozickare a tedy se domluvit, aby na cestujiciho pockal; trochu problem vidim v opacnem smeru, tedy prestup bus - vlak, ale tady zase predpokladam, ze by prestup nemel byt tak tesny (nehlede na to, ze pri preprave vozickare je nutno "drahu" informovat predem a tedy i tady vidim moznost se domluvit).
Vypadá to celkově dost neútulně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.